Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera P11 SLX 2.0 nykii/ravistaa ja kulutus noussut

Aloittaja shamrock, heinäkuu 01, 2016, 22:37:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

shamrock

En vieläkään ole oikeastaan päässyt kartalle, onko tuo ongelma tietyllä kierrosalueella vai tietyllä nopeusalueella, mutta tuossa neljänkympin molemmin puolin ja eritoten kiihdyttäessä auto on aika rasittava ajaa. Oireet vois olla sytkäongelmaakin, ikäänkuin kolmella saattais käydä. Tulpat on uusittu, tosin kun parempaa ei hyllyssä ollut niin Denson TT:t sinne meni. Johdot mitattu. Pieni veikkaus mulla ois kuskin puolen vetarin sisäpäähän, siitä kun on kumi jo vaihdoin tarpeessa ja saattaapi olla ampunut voiteluaineensa Härmän teille liukasteeksi. Tosin (tää on mun ensimmäinen Nissan) noi nivelongelmaiset on pahiten oireilleet paikalta lähtiessä. Tämä lähtee nätisti, mutta jossakin 30-50 km/h välillä esiintyy tuo melkoisen rasittava ravistus, sitten taas kun yli pääsee tuosta, auto kulkee ihan kivasti ... kunnes taas noin 140 nurkilla tuo ravistus palaa  ;D Virranjakaja ja tuo vetari on varaosa-autosta vaihtolistalla, muita ideoita?

Alppuu

Tuskin tuollaiset ajoittaiset kovat ravistukset moottorista tulee.. tietty mikä on kova ravistus... Luulisi menon puutuvan jos vajaalla kävisi.
Denson TT on mulla Almerassa toimineet hyvin.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Uus oire tähän samaiseen härveliin, joka tosin saattaa olla ihan erillään tuosta ja varmaan onkin. Tuli tässä vapailla tehtyä viidensadan kilsan keikka, ja alkoi temppuilla lisää. Kerran starttiongelmia, ensin vain pyöritti muttei luvannutkaan. Kaksi seuraavaa yritystä, hörähti ja jatkoi sahaamista, neljännellä lähti. Tämä päivän seisseellä autolla, ei siis ainakaan mikään liimaventtiili. Kahdesti reissun päällä kiihdytyksellä matalilta kierroksilla, vähän isommalla vaihteella ... siis sitä alavääntöä hakiessa, kone puutui täysin, kuin olis sammunut. Kaasu ylös, nykäisi pari kertaa ja taas mentiin. Sitä en tiedä mistä nämä ottaa kierroslukutiedon, mutta jos se on tekemisissä sytkän kanssa suoraan, niin kierroslukumittari pysyi pelissä koko ajan. Ooppeleista mulla on enemmän kokemusta, ja niissä jos sytkä putoaa pelistä, putpaa samalla kiekkamittarikin. Tuli vain mieleen, josko se helpottais vian ymmärtämistä tässäkin kohtaa. Ja mitään merkkivalojahan ei tässä kohtaa syttynyt.

Ja lisäys tuosta vielä, että mikä on kova ravistus. Yli 20 vuotta autojen kanssa pelannut, menee enemmän siihen kategoriaan että koko auto ravistaa. Tosin, kokeilin irroittaa kädet ratista, eikä ratissa näy. Mutta aika lähellä tuntuma on sitä, kun aikanaan Volvo 240:stä meni kardaanin keskimmäinen ristinivel. Siksi epäilenkin tuota vetarin sisäniveltä. Pienellä nopeudella ei vielä tunnu, sitten kun on tarpeeksi vauhtia alkaa tosissaan vatkata, ja suuremmilla nopeuksilla voimat jo riittää siihen että nivel antautuu ja alkaa toimia. Vaihtoon se on menossa, kunhan saan varaosa-autosta uuden vetarin haettua. Ja taidan siitä samalla ottaa ainakin virranjakajan ja bensapumpun, näiden viimeisten oireiden myötä. Voisin sanoa että alkaa usko mennä japseihin, tää on nyt eka kokemus näistä ... mut no, täähän onkin brittiauto :) Pahamaineisia Ooppeleita olen tähän asti harrastanut, mutta ei mulla ole yhtään näin huonoa Ooppelia ollut kuin tämä P11 :D Tuntuu että kun yhden paikan saa kuntoon, kaks muuta alkaa jo hajota ...

Totenkopf

Sitähän se tahtoo olla, että jos uuden auton saatuaan omistajalle on tärkeintä päästä vaan pieremään omat hajunsa sisustaan, niin huolto on sitten mitä on.

Kierroslukumittari saa tietonsa virranjakajassa olevalta nokka akselin asentotunnistimelta. Tuo puutuminen ja sammuminen viittaisi ongelmiin bensansaannin kanssa. Näissä on ongelmana bensatankin täyttöputken ruostuminen puhki, jolloin tankkiin pääsee paskaa ja pumppu sitten veteleekin viimeisiään. Suhahtaako kun aukaiset tankin korkin?

Lähtisin itse ihan perusasioista liikkeelle. Ääntääkö jakopää yhtään moottorin käydessä? Onko virranjakajan kansi/pyörijä missä kunnossa? Onko tulpanjohdot ehjät? Onko perusennakko ja tyhjäkäynti tarkistettu/säädetty? Tyhjäkäynti/lisäilma venttiili puhdistettu? Imuvuotoja? Venyneen jakoketjun saa todettua ajoituslampulla. Moottorin TÄYTYY olla ennakonsäätötilassa.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

shamrock

Tyhjäkäyntisäätimeen en ole koskenut, koska tyhjäkäynti on aina ollut virheettömän tasaista ... ja vaikken nyt tämän koneen säätöarvoja tunnekaan, niin mun mielestä just sielläpäin missä pitääkin olla, kylmänä taitaa olla jossakin tonnin nurkilla ja lämpimänä raksuttaa tasaista 800 rpm luokkaa. Ja aina kaasun nostaessa laskee nätisti tasan siihen, ilman mitään turhaa elämää ... joten eihän niitä toimivia osia mennä roplaamaan :)

Kansi ja pyörijä silmämääräisesti ok, mutta vaihtoon menossa, tulpan johdot vanhat mutta mitaten ainakin ok. Tuo varaosa-auto on GT joka hukkasi tehonsa, siihen on vaihdettu ties mitä osaa kun vikaa on haettu vaikkei se koskaan selvinnytkään. Siitä on tulossa koko virranjakaja, siinä ainakin nuo kulutusosat on kaikki uutta.

Alipaineletkuja olen uusinut yksi toisensa jälkeen, yhtään ihan selvästi vuotavaa ei ole tullut vastaan mutta murtumia noissa on jo melkein kaikissa näknyt.

Jakopää ei mun korvaan ääntele, autokin tosin on jo yli 400000 ajettu, joten mun ymmärryksen mukaan se ketju täytyy olla jo ainakin kertaalleen vaihdettu. Ja ainakin täältä olen ollut lukevinani että venyneestä ketjusta ilmoittaa myös vikavalo, kun kampuran ja nokan anturit menee tarpeeksi pois synkasta.

Puoli vuotta tää auton on mulla ollut nyt, sinä aikana on uusittu puolet pakoputkea, takajouset ja yläpään kumit, edestä ois ollu vaihtoon menossa ylätukivarret, jarrut ja toisen puolen laakeri niin heitin GT:stä koko ripustukset sellaisenaan. Nyt ois raidetangon pää kyllä menossa vaihtoon kanssa. Yks ikkunahissa on mennyt, vesipumppu tuli vaihdettua, vetoakseli katkes, keskuslukon kaukosäädin hukkaa koodinsa kerran kuukauteen ... sellasta kaikkee pientä :D Edellisellä omistajalla, joka sattuu olemaan myös meikäläisen emäntä, tää auto olu vuoden verran ja sinä aikana huollot on tehty, sen tiedän ... sitä edeltävästä pidosta ei ole mitään hajua, AVK:lta se tän oli hankkinut.

Täyttöputki ei ainakaan mihinkään vuoda vaikka tankkaan ihan piripintaan, en kyllä äkkiseltään muista että suhahtaiskaan kun korkin avaa ... tuota pitänee seurailla, mutta se pumppu oli muutenkin vaihdettavien osien listalla.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - heinäkuu 12, 2016, 15:48:13
Tyhjäkäyntisäätimeen en ole koskenut, koska tyhjäkäynti on aina ollut virheettömän tasaista ... ja vaikken nyt tämän koneen säätöarvoja tunnekaan, niin mun mielestä just sielläpäin missä pitääkin olla, kylmänä taitaa olla jossakin tonnin nurkilla ja lämpimänä raksuttaa tasaista 800 rpm luokkaa. Ja aina kaasun nostaessa laskee nätisti tasan siihen, ilman mitään turhaa elämää ... joten eihän niitä toimivia osia mennä roplaamaan :)

Kansi ja pyörijä silmämääräisesti ok, mutta vaihtoon menossa, tulpan johdot vanhat mutta mitaten ainakin ok. Tuo varaosa-auto on GT joka hukkasi tehonsa, siihen on vaihdettu ties mitä osaa kun vikaa on haettu vaikkei se koskaan selvinnytkään. Siitä on tulossa koko virranjakaja, siinä ainakin nuo kulutusosat on kaikki uutta.

Alipaineletkuja olen uusinut yksi toisensa jälkeen, yhtään ihan selvästi vuotavaa ei ole tullut vastaan mutta murtumia noissa on jo melkein kaikissa näknyt.

Jakopää ei mun korvaan ääntele, autokin tosin on jo yli 400000 ajettu, joten mun ymmärryksen mukaan se ketju täytyy olla jo ainakin kertaalleen vaihdettu. Ja ainakin täältä olen ollut lukevinani että venyneestä ketjusta ilmoittaa myös vikavalo, kun kampuran ja nokan anturit menee tarpeeksi pois synkasta.

Puoli vuotta tää auton on mulla ollut nyt, sinä aikana on uusittu puolet pakoputkea, takajouset ja yläpään kumit, edestä ois ollu vaihtoon menossa ylätukivarret, jarrut ja toisen puolen laakeri niin heitin GT:stä koko ripustukset sellaisenaan. Nyt ois raidetangon pää kyllä menossa vaihtoon kanssa. Yks ikkunahissa on mennyt, vesipumppu tuli vaihdettua, vetoakseli katkes, keskuslukon kaukosäädin hukkaa koodinsa kerran kuukauteen ... sellasta kaikkee pientä :D Edellisellä omistajalla, joka sattuu olemaan myös meikäläisen emäntä, tää auto olu vuoden verran ja sinä aikana huollot on tehty, sen tiedän ... sitä edeltävästä pidosta ei ole mitään hajua, AVK:lta se tän oli hankkinut.

Täyttöputki ei ainakaan mihinkään vuoda vaikka tankkaan ihan piripintaan, en kyllä äkkiseltään muista että suhahtaiskaan kun korkin avaa ... tuota pitänee seurailla, mutta se pumppu oli muutenkin vaihdettavien osien listalla.

Kaikkea ei pidä uskoa ihan suoraan.. P11-120 korisissa ei ole anturi kuin pelkästään nokassa, eli virranjakajassa. P11-144 korisissa on myös kampuralla (vauhtipyörällä) tunnistin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

shamrock

Kiitos tiedosta, olikos näissä joku luukku josta tuon kiristimen ulkoneman pääsi tsekkaamaan? Pari tulppaahan näkyy tuossa kiristimen yläpuolella, muttei ihan tuurilla viitsisi niitä alkaa aukomaan. Alkuperäinenhän tuo ketju ei enää kertakaikkiaan voi olla näillä kilsoilla.

datsunpower

Totenkopf

Mikäli oikein muistan, niin ainoa vika mikä sytyttää vikavalon on moottorin ylikuumeneminen. Näin sanottiin korjauskirjassa, korjatkaa toki jos olen väärässä. Kaikki muut ovat sitten ikäänkuin "piilevinä", eli näkyvät vain koodeja luettaessa. Kuten datsunpower mainitsikin, näin siis P11 ja P11-120 malleissa. OBDII järjestelmälliset on sitten erikseen.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

shamrock

No johan olis ihme kapistus jos näin olisi. Jo kaasari-sitikoissa oli mittaristossa iso STOP-merkkivalo joka syttyi aina öljynpaineen, lämtötilan, hydraulipaineen ym merkkivalon kaveriksi ... sekin olisi ollut jo tuota kehittyneempi :) Ainakin käyttäohjekirjan mukaan moottorin varoitusvalo ilmoittaa sekä moottorin elektronisen ohjausjärjestelmän vioista, että NATS-järjestelmän vioista.

datsunpower

Pelkän vikavalon toiminnan perusteella on aika paha lähteä arvioimaan jonkun moottorinohjauksen kehittymättömyyttä.. Nissanin vikavalo syttyy tosiaan vasta "isommissa" ongelmatapauksissa. ECU:ssa olisi kyllä mahdollisuus vilkutella valoa oikeastaan ihan missä tilanteessa tahansa... Vaikka vaihtovalona, mutta insinööri on tiennyt sen viisauden, että "autuaita ovat tietämättömät".

EDIT: Se STOP valo ei siis olekaan osa mittariston valaistusta?

;)

shamrock

No siinä mielessä mun mielestä vikavalon PITÄÄ ilmoittaa anturivioista ja vääristä arvoista, jos otetaan vaikka Ooppelin ruiskut tarkasteluun ... oli sitten Siemens tai Bosch, esim nokan tai kampuran anturin vikaa ei huomaisi käytännössä mistään muusta, paitsi siitä että kone ei kierrä yli 4500. Jota taas kaikki kuskit ei välttämättä huomais ikinä. Kone vaan ei tietenkään toimi niin hyvin kuin muuten voisi, kun toimii vain toisen anturin varassa. Näissä tapauksissa se vikavalo on ihan hyvä olemassa, ilmoittamaan kuskille että siellä piileskelee joku vikakin.

Ja ihan noin kaupallisessa mielessä, totta kai huoltokin haluaa rahaa :) Pitäähän sen valon syttyä aika ajoin jotta omistaja käy marmoritiskillä köyhtymässä :D Ja toisaalta sekään ei ole PR-mielessä hyvä, jos asiakas vie autuaan tietämättömänä ihan toimivan autonsa määräaikaishuoltoon, josta sitten ilmoitellaan että tästä on muuten tämä ja tuo paskana aj maksaa extraa.

Mitähän tuohon STOP-valoon sanoisi ystävämme cedricfan, jolle tuo Citroënin maailma on myöskin ah, niin tuttu ;)

EDIT: Muistanpa jostakin autosta sellaisen ominaisuuden, että jos vikakoodi oli muistissa, muttei välttämättä just sillä hetkellä aktiivinen, vikavalo paloi startin jälkeen jokusen sekunnin kauemmin, sen verran että sen kyllä huomasi. Tämä lienee se fiksuin ratkaisu siinä kohtaa jos ei kuljettajaa haluta vikavalolla niin kauheasti pelotella.

Totenkopf

Mikäli et ole niitä koodeja jo lukenut, niin suosittelen kokeilemaan.

Ohjaamossa, konepellin avausvivun yläpuolella olevan luukun takana, sulakkeiden alapuolella on alla olevan kuvan mukainen liitin.

1. Käännä avaimesta virrat päälle ja pidä liittimet napoja 6 ja 7 (kuvassa merkittynä CHK ja 12V IGN) yhdistettynä abaut 2 sekuntia.
2. Tämän jälkeen irroita kaapeli, tai millä ikinä päätitkään kyseiset navat yhdistää. Nyt pitäisi vikavalon alkaa vilkkumaan.
3. Ensimmäiset hitaat välähdykset ovat kymppejä, seuraavana tulevat nopeammat luonnollisesti ykkösiä. Mikäli näet toistuvasti 5 pitkää välähdystä ja 5 lyhyttä, on kaikki kunnossa ja järjestelmä ei ole rekisteröinyt mitään vikoja.

Tässä on lueteltu vikakoodit. Samaa järjestelmää on käytetty muissakin Nissanin autoissa, joten luonnollisesti kaikkea mainittua et tule autossasi ikinä näkemään. Näihin lisänä vielä koodi 55, joka ilmaisee, että vikoja ei ole rekisteröity.

11 Crank Angle Sensor/Camshaft Position Sensor.
12 Air Flow Meter/Mass Air Flow Sensor.
13 Engine Coolant Temperature Sensor.
14 Vehicle Speed Sensor.
21 Ignition Signal.
22 Fuel Pump.
23 Idle Switch.
24 Throttle Valve Switch.
25 Idle Speed Control Valve.
28 Cooling Fan Circuit.
31 ECM.
32 EGR Function.
33 Heated Oxygen Sensor.
34 Knock Sensor.
35 Exhaust Gas Temperature Sensor.
36 EGR Control-Back Pressure Transducer.
37 Knock Sensor.
38 Right hand bank Closed Loop (B2).
41 Intake Air Temperature Sensor.
42 Fuel Temperature Sensor.
43 Throttle Position Sensor.
44 ECCS Normal Operation.
45 Injector Leak.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

shamrock

Kiitos tuosta lukuohjeesta :) Onhan se jostakin tullut jo googlellakin aikanaan kaivettua, Ooppeleista olen jumpperimetodilla jo iät ja ajat koodeja kaivanut. Niin, ja se noussut kulutus ... no ehkä mä olen noihin Ooppeleihin tottunut, se kakslitrainenkin Vectra joka on tuota isompi, oli suuremmasta tehostaan huolimatta paljon pieniruokaisempi. Nyt tuli vapailla heittettyä taas se normaali viidensadan kilsan lenkki, ja kuus litraa tuo vie satasella tuollaisessa leppoisassa ajossa. Mutta sit just tuo pätkäajo, jossa on paljon liikkeellelähtöjä ja ajelua siinä 40 km/h nurkilla, jossa se pahiten ravistaa, ennen selvisin kasin pintaan siinäkin mutta nyt mennään yhdeksän lukemissa ja ajo on aika tuskaista. Joo, mä olen perfektionisti, käsittääkseni nää on ihan helvetin hyviä lukeamia Primeralle, mutta mä nyt vaan haluan että auto on todellakin kunnossa :)

Totenkopf

Onko lambdaa vaihdettu kertaakaan? Kannattaa tarkistaa myös sen toiminta. Selviää esim. laittamalla auto tuohon diagnostiikka tilaan minkä edellä mainitsin ja käynnistämällä moottori. Nyt vikavalo alkaa vilkkua tiettyyn tahtiin. Pitämällä kierrokset tasan kahdessa tonnissa pitäisi valon välähtää vähintään 5 kertaa kymmenen sekunnin aikana. Tämä ilmaisee siis lambdan signaalin vaihtelua rikkaan ja laihan välillä.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

shamrock

Se oli sitten tuplavika :) Jakajan kannesta keskihiili jämähtäny pohjaan, se aiheutti nykimistä ja kuskinpuolen vetari oli aika morjens. Epäilin sisäniveltä, mutta se olikin se ulompi joka oli aika jumissa. Nyt auto kulkee taas kuin sukkasillaakn, pienen maantiereissun keskikulutus oli 5.9 ... sitä luokkaa mihin oon tuon kanssa tottunutkin kun kaikki toimii. Julmetusti tuo yks nivel kyllä syö puhtia, mut toki se ahdistaa eniten just silloin kun vääntöä otetaan koneesta irti.