Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

P12-2002 Jarrunesteen pinta alle minimirajan ... lisäänkö itse ?

Aloittaja Jori, marraskuu 08, 2015, 21:05:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jori

... vaihdettiin juuri takajarrulevyt ja jarrunestettä säiliössä nyt alle minimin.

Lisäänkö itse jarrunestettä? Mistä ostan? Mikä dot luku sopiva ? Motonetin litku käy? Paljonkohan menee itse lisätessä, yksi litra riittää ostaa ?

Vai vaihdatanko jarrunesteet samalla kertaa kun pitää öljyt kohta vaihtaa kuitenkin ?

P12 nissan primera 2002 ja 1,6 litraa.

Datsuuna


Lisää rohkeasti mitä tahansa jarrunestettä joka täyttää DOT4 normin. Syy miksi nestepinta on alle minimirajan vaikka periaatteessa uudet paksummat jarrulevyt syrjäyttää nestettä pyöräsylintereistä on arvoitus kuten nuoren neidon kar*****s
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Whee

#2
-

Jori

No pitääpä vaihtaa jarrunesteet
ja vähintään dot-neloset siis.

Jori

#4
Paljonko muuten jarrunestettä menee kun vaihtaa kokonaan, litra  ?

Whee

#5
-

cedricfan

Sen silikonipohjaisen DOT 5 kyllä erottaa jo siitä, ettei moista lientä saa monestakaan kaupasta, ja hinta on kymppejä per pikkupullo.

Tavallisen jarrujärjestelmän (ei ABS eikä ESP) tilavuus on noin nyrkkisääntönä puolisen litraa. Ja kun mukana lisätään ABS/ESP niin mennään lähelle litraa.

ABS-jarrulliseen suositellaan 5.1 nestettä, koska se on lämpöä ja kosteutta paremmin kestävää kuin 4. Lisäksi 5.1 ei yleensä ole myrkyllistä eikä vahingollista maalipinnalle. Ja on täysin sekotettavissa neloseen.

ESP-järjestelmälliseen autoon suositellaan 4-ESP tai 5.1-ESP nestettä, koska silloin neste on "ei ESP" nsteitä herkkäliikkeisempää, jota ominaisuutta tarvitaan ESPin nopealle toiminnalle.

Eli paras sekoituskelpoinen neste on 5.1-ESP, ja jos autossa ei ole ESPiä niin 5.1, ja sama myös autot ilman ABSia, koska se on vaarattomampaa sekä kestävämpää.

Ja tosiaan, jarrunestettä ei tarvitse koskaan lisätä, jollei järjestelmä vuoda. Se MIN-MAX väli riittää jarrupalojen & -levyjen kulumisen korvaamiseen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

micramies

Kannattaisi tutkia jarruputket ja letkut että onko jossain vuoto. Kun jarrunestemäärä on alle minimirajan, kuuluisi mittaristossa palaa jarrunesteen vähyyden varoitusvalo, voi olla yhdistetty käsijarrun merkkivaloon.

Ei kuulosta ollenkaan normaalilta että kun laitetaan uusia jarruosia niin sitten jarrunestemäärä on alle minimirajan, liekö nestesäiliö ollut aivan tyhjä ennen jarruremonttia? Tässä tapauksessa jarrujärjestelmässä on varmaan ilmaa vaikka kuinka paljon joten jarrut on ilmattava ja siinähän se neste vaihtuu samalla.

Jos jarrunestevuotoa ei löydy muuten niin ilmaamisen jälkeen tee painekoe, auto käyntiin että tehostin on mukana ja paina muutaman kerran kovasti jarrupoljinta, vastaava painekoehan tehdään myös katsastuksessa. Jos poljin painuu pohjaan on jossakin vuoto ja pitäisi löytyä tuoreeltaan kun jonnekin pitäisi olla ilmestynyt märkä paikka. Jos autossa on jotain jarruputkien muovisia suojalevyjä, niiden kohdalta voisi vaikka ensimmäiseksi katsoa, sinne voi jäädä kuraa muhimaan mikä ruostuttaa sen alla olevat putket ajan mittaan.

Liikenteessähän jarrutonta autoa ei saa käyttää ennenkuin se on korjattu.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 09, 2015, 08:15:38
Sen silikonipohjaisen DOT 5 kyllä erottaa jo siitä, ettei moista lientä saa monestakaan kaupasta, ja hinta on kymppejä per pikkupullo.

Tavallisen jarrujärjestelmän (ei ABS eikä ESP) tilavuus on noin nyrkkisääntönä puolisen litraa. Ja kun mukana lisätään ABS/ESP niin mennään lähelle litraa.

ABS-jarrulliseen suositellaan 5.1 nestettä, koska se on lämpöä ja kosteutta paremmin kestävää kuin 4. Lisäksi 5.1 ei yleensä ole myrkyllistä eikä vahingollista maalipinnalle. Ja on täysin sekotettavissa neloseen.

ESP-järjestelmälliseen autoon suositellaan 4-ESP tai 5.1-ESP nestettä, koska silloin neste on "ei ESP" nsteitä herkkäliikkeisempää, jota ominaisuutta tarvitaan ESPin nopealle toiminnalle.

Eli paras sekoituskelpoinen neste on 5.1-ESP, ja jos autossa ei ole ESPiä niin 5.1, ja sama myös autot ilman ABSia, koska se on vaarattomampaa sekä kestävämpää.

Ja tosiaan, jarrunestettä ei tarvitse koskaan lisätä, jollei järjestelmä vuoda. Se MIN-MAX väli riittää jarrupalojen & -levyjen kulumisen korvaamiseen.

Niin. Ei tarvitse lisäillä, mutta jarruneste on varsin hygroskooppinen neste (imee kosteutta ilmasta) Jolloin kiehumispiste alenee ja korroosio jarrujärjestelmässä lisääntyy. 4 vuoden välen vaihto nesteelle. Silleen on jarrut, kun niitä tarvitaan.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Shamsa

Jotkut vaihtaa mielenrauhan takia useamminkin :D kerran vuodessa kaikki nesteet vaihtoon, moottoriöljyt kolmesti..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Lukikohan N15 Almeran ohjekirjassa vaihto joka toinen vuosi..
Eipä tuo niin suuri työ ole renkaanvaihdon yhteydessä, tai muutenkaan.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jori

Jarrunestettä lisätty nyt pari desiä, ei ole merkkivalo syttynyt missään vaiheessa.

Viikon päästä jarrunesteiden vaihto, öljynvaihto, takavalon maadoitus ja raitisilmasuodin.
Mitähän vielä voisi tarkistaa??? Jarrunesteputkia? Tyhjäkäynnin?

Takavalon maadoitus osittain/melkein tehty kun suihkuttaa crc:tä valon johtoliittimeen. Vaan voi ruuvata johdon + abicorengasliittimen ruuvilla takavalon kantalevyyn ja johdon toinen pää abicoliittimellä runkoon.

Sumuvalon merkkivalo himmeänä ehkä hehkuu jos maadoitus takavalon pielessä.

cedricfan

Pari desiä? Melkoisen paljon, nyt kannattaa kyllä kurkata määrä joka ikinen kerta kun lähtee ajoon. Tuo määrä ei katoa ilman vuotoa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Datsuuna


Jarruremontin tekijöitä on niin monenlaisia. Viime talvena Salon kuukausimeetin yhteydessä ABC Piihovin pihalla ihmettelimme asemaa kiertelevää mustaa A-sarjan Mersua jonka kuski näytti jotenkin hermostuneelta. Lopulta kuski tuli luoksemme ja kysyi: " Tiedättekö pojat autoista jotain ? " . No jo toki jonkinlaista tietämystä oli olihan paikalla mm. Tero-75, Take ja monta muuta kerholaista. Mies kertoi tulevansa Turusta ja olevansa matkalla Helsinkiin, mutta auto ei kuulemma oikein liiku ikään kuin jarru olisi päällä ja hän ei oikein uskaltaisi lähteä jatkamaan matkaa kohti Helsinkiä peläten auton jäävän tielle. Autoon oli tehty jarruremonttia jossain turkulaisessa autokorjaamossa. Tutkimme autoa ja huomasimme heti, että toinen takajarru oli tulikuuma. Autossa ei ollut ABS-jarruja ja takana siis vielä rumpujarrut. Pojat toimeliaina nostivat auton tunkilla ylös ja irroittivat pyörän ... Tero muistaakseni löysäsi jarrun säätöä joka jostain ihmeen syystä oli aivan liian kireällä siitä tietysti johtui laahaus. Pyörä paikoilleen  auto alas ja tyytyväinen kuski jatkoi matkaa kohti Helsinkiä  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Aika monessakin ABS-jarrullisessakin autossa on muuten sitten rumpujarrut takana.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Shamsa

Uusissa en ole nähnyt rumpujarruja, paitsi dacioissa ja Renaultin pienemmissä malleissa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Citroen C1, C2 ja C3 ja Jumpy
Fiat 500 ja Punto
Ford KA ja Fiesta
Hyundai i20
Mazda 2
Mitsu Colt ja Spacestar
Micra-K13 ja Note-E11
Opel Adam, Corsa ja Karl
Peugeot 107, 208
Seat Mii
Skoda Citigo, Fabia
Smart ForTwo ja ForFour
Suzuki Alto, Liana, Swift, SX4
Toyota Aygo, Yaris
VW Up!

Tuossa nyt hieman lisää listaa uudemmista automalleista "noin 2010" joissa takarumpuja.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Shamsa

Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

micramies

#18
Voin vahvistaa että Suzuki Altossa on rummut takana ;)
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Jori

#19
Takavalon maadoitetus, nissan primera, P12, 2002, 1,6 litraa, kuva

http://aijaa.com/WZL4OQ

Takavalo siis maadoitettu. Toinen pää johdosta tinattu takavalon alustalevyyn ja toinen pää abicolla runkoon pultin alle, maali ensin hiottu rungosta pois.

Jarruneste, öljyt, öljynsuodatin, sytystulpat, takapönttö (=äänenvaimennin ) ja raitisilmasuodatin vaihdettu.

Auto kulkee taasen ns. normaalisti. Pitkässä ylämäessä testasin ja hyvin kiipesi.

Kuskin lasi tippui oven sisään kun painelin lasin nostonappia ajankuluksi.
Kiinni oli jäätynyt sivulasi yläreunan tiivisteeseen kaiketi ja muuan muoviosa sivulasin nostokoneistosta murtui.
Ovinostin korjattu ja automatiikka otettu pois eli sivulasi liikkuu vain sen ajan kun nappia painaa. Jeesusteipillä ja tuohella teippasin ovilasin nostonapit piiloon vappuun 2016 asti. Puhallutuksessa pitää kai nousta autosta pois.