Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Micra K12 -06 - Ohjaustehostin rikki?

Aloittaja nano, syyskuu 11, 2015, 10:05:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nano

Hei!

Minulla on Nissan Micra K12, vuosimallia 2006. Ostettu kesäkuussa käytettynä ja toiminut alkuhuoltojen jälkeen moitteettomasti. Tänään töihin lähtiessä kävin peruuttamaan parkkiruudusta pois ja rattia kun aloin kääntämään, niin eipä se kääntynytkään ilman irvistystä....olisi pitänyt olla Kippari Kallen voimat, että oisin saanut sitä käänneltyä.
Tässä vaiheessa huomasin PS-valon palavan. Akka kun olen, niin piti ihan manuaalista katsoa mitä kyseinen valo tarkoittaa tarkemmin. Ohjeessa luki jotenkin näin: PS-valon palaessa autolla voi ajaa, mutta sitä ei suositella koska ratin kääntäminen vaatii paljon voimaa.  :D

En ehtinyt jäädä säätämään auton kanssa, ajoin vain takasin ruutuun ja otin fillarin alle.. Osaako kukaan neuvoa mikä voisi olla vikana?
Kiristää jo hampaita mahdolliset korjauskustannukset...  :-\

T. Akka ratissa

cedricfan

Tuossa Micrassa ohjauksen tehostus tehdään jo sähkömoottorin avustuksella, eli tässä kohtaa ei tarvitse enää kysellä onko pumppu ehjä, onko siellä nestettä, eihän letku ole poikki, ja onhan hihna kunnossa. Mutta valitettavasti tuo helppo vianhaku tarkoittaa sitä, että hammaslääkäri tulee ensi käynnillä huomauttamaan liiasta kiristelystä. Uusi tehostuksen tekevä moottori maksaa jopa tuhannen euroa, joten vikadiagnoosi kannattaa varmistaa, ja harkita myös purkuosaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

nano

haha...tonnin korjauskustannukset kuulostaa hirmu kivalta, kun koko auto maksoi tonnin.  ;D

Kiitos vastauksesta! Viikonlopun venereissut taitaa vaihtua korjaamokäynteihin ja vian varmistamiseen.  :-X

micramies

Kannattaa ainakin sulakkeet tutkia ennen suinpäin korjaamolle vientiä, jos vaikka sulake on jostain syystä kärähtänyt tai vain hapettunut niin se on helppo korjata itsekin.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

micramies

Vielä tuli mieleen että auttaako auton uudelleenkäynnistys ehkä muutamankin kerran, sammuuko valo ja  tehostin toimisi sitten?
Olen lukenut Suomi24:n Suzuki palstalta että jollakin oli talvisin Altossa kylmäkäynnistyksessä jäänyt ohjaustehostimen valo palamaan mutta oli sammunut uudelleenkäynnistyksellä, itselle ei ole tätä koskaan sattunut ainakaan vielä.
Viestin muokkausnappi oli kadoksissa...
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Alppuu

Pahoitteluni jos aiheen ohi... mitenkä raskasta oikein tuollasen pikkukopin kääntely on ilman tehostinta..?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

nano

cedricfan

Ennemmin pitäisi sanoa "tehostimen sähkömoottoria vastaan". Omassa isomman perheautoluokan sähkötehostetussa autossa on pyörien kääntely hyvin hankalaa kun moottori ei ole käynnissä. Raskauden lisäksi moottorittomuus vaikuttanee esim ohjauksen keskitykseen. Eli koko asia on erilainen kuin hydraulisesti tehostetussa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Alppuu

Missä päin asustelet... eiku kyllä mä uskon ihan ilmoitettuun tietoon. :)

Mitähän käytännön eroa on esim. Micran tehostetussa ja tehostamattomassa ohjauksessa ja en nyt tarkoita sitä itse tehostusta.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Whee

-

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - syyskuu 11, 2015, 15:10:21
Ennemmin pitäisi sanoa "tehostimen sähkömoottoria vastaan".

Tuo lisännee myös vastusta..