Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun 240 C

Aloittaja eltoro, huhtikuu 02, 2014, 09:50:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eltoro

Ziiubai!Onko kellään tietoa Suomessa olevista Datsun 240/260 C malleista?Montako mahtaa olla vielä jotenkin "elossa"?Kiitos!

Pastori

No sanotaanko näin että hyvin vähän jos ollenkaan jäljellä. Alunperinkään ei ole tuotu kuin muutamia kappaleita per vuosi. Tainneet karata Arabiaan/Norjaan. 220C Cedrikkejä on vielä joitain jäljellä...
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

eltoro

Sääli,hieno iso Datsun josta kuuli suoran kutosen sinfoniaa.....Datsun 240K GT varmaankin hävinnyt kanssa.

Pastori

#3
Suomessa tasan yksi kappale liikenteessä, omistaja voipi kertoa tarkemmin  ;) Joitakin raatoja on vielä olemassa.. Jos pelkkä suora kutonen riittää niin Zetoja on suomessa jo kohta satamäärin kun niitä jenkeistä uitetaan. Onko itselläsi Cedrikki?
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

cedricfan

LainaaNo sanotaanko näin että hyvin vähän jos ollenkaan jäljellä. Alunperinkään ei ole tuotu kuin muutamia kappaleita per vuosi. Tainneet karata Arabiaan/Norjaan. 220C Cedrikkejä on vielä joitain jäljellä...
Hah hah.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Pastori

#5
Heh heh? Kerro meille muillekkin mikä on hauskaa  :)
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Timppa

onkos ne muuten vieny yhtään bensa cedricciä lopen saudeihin täältä :-?

tosiaan surullisen vähän näitäkin on enää :(
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Tsun-Tee

#7
LainaaDatsun 240K GT varmaankin hävinnyt kanssa.
No, mulla on yksi katsastettu gt-r luukki, ja Loimaalla toinen "kasariluukki" turbo.

Lisäksi pari aihiota hyvinkäällä, yksi iisalmessa, nastolassa melko hyväkin, rekisterissä kummittelee yksi joka lienee jo ulkomailla ollut reilun viisi vuotta. Huhuja tietty on muutamasta muustakin ja ihan kuvienkin kanssa, nykyinen olinpaikka vain ei tiedossa.
:)
Sikäli siis kun puhutaan siitä vanhemmasta C110 mallista, uudempia C210 mallejakaan ei enää montaa ole...mutta ne ei kuulu omaan repertuaariin.

240C:stä, onhan meillä kerhossa yksi hieno mr-rek 240C HT:kin :D

-J-

cedricfan

Kyse lienee 230-mallisarjsta, kun otiskossa on 240C mukana?
Toi ikuinen jaskanpauhanta arabeista, tässä tapauksessa lähinnä naurettavaa. Nämä hoiti pois ruoste, epäarvostus ja käyttökulut.
Taisi olla 1997 kun ostettiin perheen kakkosautoksi 240C jostain Hyrylän läheltä. Nykyisiin autojen hintoihin suhteutettuna sanosin tonnin autoksi, ja siihen nykyisyyteen suhteutettuna noin 1990 auto sopisikin. Nämä nyt vaan ei kiinnostaneet juuri ketään silloin. Ja siihen maailman aikaan ei vielä ollut tämmösitä internettiä monellakaan, joten käytettiin paperista puhelinluetteloa, sen keltaisia sivuja, lankapuhelinta & kirjeitä. Niinpä varaosa-autojenkin haku oli pikkasen erilaista. Siinä kun etsiskelin 200 km säteellä kaikki (paitsi 09-alue jo silloin turhana) purkaamot läpi varaosista ja raadoista, sain kokoon tällaisen listan:

DATSUN CEDRIC PURKUAUTOJA:

130 2200D osia, myös ovia ym Purk/Heininmaantie, Pori
130 2200D useita! "maatuvia" Purk/Illo, Punkalaidun
130 2200D useita! Uurainen
130 2200D vihje Laitilassa

230 220C '72? "raato" Tervola/Lappi vihje: Hirsikangas
230 220C sininen huono kori Purk-TT/Häijää
230? ja 200L Purk-Eronen/Viljakkala
230 220C sininen/"kaluttu" Purk-Kankaa/Arolampi, Riihimäki
230 220C osia vähän Purk/Heininmaantie, Pori
230 osia takavalot ja pientä Purk/Parola, H-Linna
230 siniset ovet Purk/Kankaanpää
230 220C musta "maatuva" Purk/Illo, Punkalaidun
230 220C maatunut Purk/Nastola
230 220C useita, kenties myös 130/330? Juuka

330 monta ja huono 230 220C ja C130 200L Parkkila/Orimattila
330 220C ainakin yksi Uurainen
330 220C koko auto ilman vaihteistoa, hyvä Purk/Heinola
330 220C '79 purettu osiksi, vain moott puuttuu Tervola/Lappi
330 220C musta Purk-Kankaa/Arolampi, Riihimäki
330 220C '76 ja Laurel-C230 Purk/Peipohja
330 220C Purk-Virta/Rauma
330 220C "maatuva" Purk/Illo, Punkalaidun
330 osia takavalot, kojelauta, takapuskuri ja pientä Purk/Parola, H-Linna
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

cedricfan

Keräsin samalla myös harrastajia yhteen, jolla muuten luotiin pohja NCF-yhdistyksellekin. Sainkin kokoon peräti seitsemän kipaletta, joista kahdella on tiettävästi vieläkin 230-sarjalainen. Eli harmaa LD28-moottorinen ja vihreä nykyisin museokilpinen 260C. Niiden lisäksi muistelen täällä Jasulla olleen vielä hiljattain kelpokuntoisen yksilön. Ja oma yksilönihän on sekin vielä harrastajalla.

Noista muinoisen "C-rekisterin kiertokirjeistäni" voisi poimia tämmöistä:
-Hyrylässä myynnissä kuulemma hyvä mutta seissyt 260C-Automatic 230 hintaan 5000 FIM (omasta mielestäni katsastetun ja toimivan hinta, eli on kallis. Ei tinkaa paljoa)
-Samalla 220C 230 ilman konetta 3.000 FIM ja kunto heikko...
-Ristijärvellä kuusikon reunassa 220C vm 76/77, ajettu vuosia sitten, startti ja laturi puuttuu.
-Helsingin lähellä purkaamolla 230-ovet, ei hyvät
-Lappeenrannassa 260C-Automatic 230, täydellinen, ajettu -99 ilman kilpiä ja toinen varaosa-220C mukaan, hinta jotain parinkolmen tonnin luokkaa
-Juukassa on 2kpl 220C-Diesel 230-tyyppiä, sisustuksessa ja korissa ei enää talteenotettavaa.
-Lappeenrannan kaksi 230-tyypin autoa ovat vieläkin tallella, kiinnostaako ketään, kimppaostokin voisi olla vaihtoehto?

Tuo meidän käyttisshän sitten purettiin toisen paremman (myöhemmin museorekisteröidyn) hyväksi, ja mm moottori+vaihteisto taasen pelasti yhden Zetan henkiin. Eli vaikka siinä katosi yksi, niin kaksi elpyi.
Ja tuontina/vientinä voisi sanoa Suomen kyllä hyötyneen, eli toinhan Norjasta sen oikeesti harvinaisen 240C-Coupen tänne, joka on nykyisin sekin museokilvissä. Laskujenin mukaan viides ajokelpo, ja kolmas 230-museoauto.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

cedricfan

#10
Muistaakseni Mortica on tännne joskus postannutkin ensirekisteröintimääriä, ja kyllä ne satoja oli, mutta tässä 1993 ja 1999 kilvissä olleet, joka kertoo rankasta poistumasta jo aikaa sitten:
Tilanne 31.12.1993 ja 31.12.99:

Vuosimalli Yhteensä/Bensa/Diesel 93 ja Yhteensä/Bensa/ Diesel 99
130-mallisarja eli "L130" AKE:n mukaan:
1967           5 5 0                 6 6 0 
"PersonalSix-2000" OHV J20-kuutosella (huomio ylläolevan vuoden autokantaan)
1968           2 1 1                 2 1 1 
"Standard 2200Diesel" mallistoon
1969           4 0 4                 1 0 1 
Uudistettu korimalli markkinoille, ei Suomeen vielä?
1970           7 0 7                 3 0 3 
Vain Diesel ohjelmassa virallisesti
1971           9 2 7                 3 1 2 
Tuo bensa on "SuperSix" OHC L23-kuutosella Itä-Karjalassa. Kaikki muut bensat  J20?
230/330 eli "220C-280C" AKE:n mukaan:
1972         19 15 4              8 6 2 
Vuonna on rekisteröity vielä 130:kin, mukana näissä???
1973         18 16 2              6 6 0 
Uusi 260C korvasi 240C:n, eri maski ja kone+vaihteisto
1974         10 3   7              6 4 2 
Bensat "ylivuotisia" tai Sveitsiin tarkoitettua palanutta erää
1975         19 2 17             6 1 5 
Uusi 330-korimalli, joukossa ylivuotisia 230:siakin?
1976         23 8 15             9 3 6
1977         21 6 15             5 0 5
330-FaceLift, mitä bensat ovat? Pitäisi olla 280C mutta meillä tunnetaan vain 260C: "ylivuotisia"?
1978         47 2 45             7 1 6   
1979         54 5 49            11 2 9
Joukossa loppuvuoden 430-malleja?

Että kyllä sen hävityksen on osanneet suomalaiset hoitaa ihan itsekin, ja isolla määrällä. Jos nyt voisi jonkin ketjun pitää vapaana tuosta arabiviennistä, etenkin kun sille ei aina ole perustetta.
Ja nyt kannattaisi ottaa talteen Maximaa, etenkin kun viimeisen polven autoja on Suomessa enemmän kuin pitäisi olla suhteessa. Niitähän haalittiiin tänne kaikki Oiroopan myymättömät ylijäämävarastotkin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Timppa

tähän passannee jatkoksi vihje yhdestä 230 220 raadosta joka makaa paikallisella purkaamolla :) kuva otettu syksyllä 2013
vielä siinä jotain osaa on käyttökelpoista. vieressä makaa 330 korinen cedric
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

mortica

Lainaa

Lisäksi pari aihiota hyvinkäällä
-J-

Jos tarkoitat Karin autoja niin niitä ei enää ole, ne paloi... kuten samassa tulipalossa monta muutakin Datsunia ja muita harrasteautoja.
B11, 410, 510, K11, N15 *Drive a Datsun and decide*

Pastori

Tuosta 330:stä ei ole käytännössä kuin ovet, kromit ja ovipahvit jäljellä. Keula uupuu kokonaan. Ihme homma että ovat säästäneet, kävin hakemassa jo mitä irti sain..
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Timppa

ja vilukki tais hakia sitä ennen jo läjän osia siitä :)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Tsun-Tee

Lainaa

Jos tarkoitat Karin autoja niin niitä ei enää ole, ne paloi... kuten samassa tulipalossa monta muutakin Datsunia ja muita harrasteautoja.

No voi persimoni!

ka sitten taas vähemmän... :( paloi vissiin ihan kunnolla ja meni paaliin lopuksi?

Harmin paikka, ilmankos ei ole mitn kuulunut. :-[

mortica

#16
Lainaa

No voi persimoni!

ka sitten taas vähemmän... :( paloi vissiin ihan kunnolla ja meni paaliin lopuksi?

Harmin paikka, ilmankos ei ole mitn kuulunut. :-[

Niinpä, alkutekijöihin malmiksi menivät.

Ajoneuvokannan 30.6.2013 mukaan oli rekisterissä 240C ja 260C:tä seuraavasti:

240C merkinnällä yhteensä 6 kpl, 4 kpl 1972 ja 2 kpl 1973.
260C:tä sitäkin 6 kpl, 2 kpl 1973, 1974 1 kpl, -76 1 kpl, -77 1 kpl ja 1978 1 kpl.

220C:tä 13 kpl joista 2 bensaa ja 11 kpl dieseliä.

Tilastoissa on myös pelkkä 260 joka saattaa olla 260Z tai 260C, ei voi tietää. Näitä on 12 kpl. Zetat on kyllä myös ominaan 240Z ja 260Z. Pelkkä 240 löytyy myös mutta se taitaa vuosien perusteella olla SX.
B11, 410, 510, K11, N15 *Drive a Datsun and decide*

Rahu

Mulla on purussa -72 240c  ;) Melkoosen mätä ja 80luvun tuuninkia.....
perillepääsy ei ole tarkoitus vaan matkanteko.MB E -10,Nissan Skyline GTST ja GTR -92, Datsun 610 180B HT -74, Datsun Laurel -86(c31),Opel Kadett coupe -76, Silvia 1,8turbo-84,200sx s13 ja 350Z -04,

eltoro

Ziiubai!Kiitoksia tiedoista,äitini omisti aikoinaan Datsun 240 C Automatic -72. Se huumasi silloisen pikkupojan mielen täysin......vieläkään en ole palautunut vaikka aikaa tästä on "vaan"37 vuotta.

Timppa

oishan tuollainen 230 cedriccikin hieno auto omistaa mutta taitaa olla tänä päivänä lähes mahdotonta löytää kohtuu hintasta pelastettavissa olevaa yksilöä :(

myynnissäkin todella harvoin tuollastakaan enää :-X
kuten myös muitakin isoja datsuneita ihan näitä perusmallejakin.
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

AkiH

LainaaJa nyt kannattaisi ottaa talteen Maximaa, etenkin kun viimeisen polven autoja on Suomessa enemmän kuin pitäisi olla suhteessa. Niitähän haalittiiin tänne kaikki Oiroopan myymättömät ylijäämävarastotkin.
Sinällään hyvä pointti, samalla lailla ne nuokin isompana Nissanina tulevat vähitellen häviämään. Lienevät tällä hetkellä hieman aliarvostettuja etuvetoisena ja imagoltaan hieman paisutettuna Primerana. Noista tuskin vientihittiä tulee, mutta mistäpä noita muotivirtauksia tietää etukäteen.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Timppa

käyköhän niisäkin lopen sillain että meitä ei vois vähempää tuollanen maxima kiinnostaa harrastemielessä ja sitten kun tulee myöhemmin sukupolvi joka niitä metsästää kuusien alta kunnostukseen ja tuskailee kun ei niitä enää mistään taho löytyä edes raatoa pellonlaidassa.

vähä niinku nyt haikaillaan(tai ainakin minä) noitten 70 luvun cedriceitten ja laurellaitten perään :-X
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

AkiH

Niinhän se aina menee, nuorempia kiinnostavat nuoremmat autot. Sillähän 80-luvun autojen harrastajia katsotaan vielä hieman viistoon, kun vanhat parrat pitävät vanhempia oikeina harrasteautoina ja tuoreemmat ovat aina ja edelleen pelkkiä nykyautoja.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

vivamanTT

Meidän kylällä yhdellä vaarilla ollut uudesta tollanen 130-koppanen diesel, viimeksi viime viikolla näin ajossa, orkkis mustilla oulunläänin lyhyillä kilvillä, muistaakseni ei sikana ajettukkaan. Pitääkin ens kerralla varsin tiedustella...

cedricfan

LainaaSinällään hyvä pointti, samalla lailla ne nuokin isompana Nissanina tulevat vähitellen häviämään. Lienevät tällä hetkellä hieman aliarvostettuja etuvetoisena ja imagoltaan hieman paisutettuna Primerana. Noista tuskin vientihittiä tulee, mutta mistäpä noita muotivirtauksia tietää etukäteen.

No silloin kun noi 230'set katosi (siis Suomen rajojen sisäpuolella) niin ei ollut edes sellaista nettiä, jonka kautta olisi voinut tulla vientihittiä. Ennustamisen lajeista vaikeinta on tulevaisuuden ennustaminen, siksi soitä vaan ei koskaan tiedä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

cedricfan

Lainaakäyköhän niisäkin lopen sillain että meitä ei vois vähempää tuollanen maxima kiinnostaa harrastemielessä ja sitten kun tulee myöhemmin sukupolvi joka niitä metsästää kuusien alta kunnostukseen ja tuskailee kun ei niitä enää mistään taho löytyä edes raatoa pellonlaidassa.
vähä niinku nyt haikaillaan(tai ainakin minä) noitten 70 luvun cedriceitten ja laurellaitten perään :-X

Ja vähä niinku tyhmyyksissään vielä pistää helpon syntipukin syyksi, kun se nyt vaan on muotia ;D

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

cedricfan

LainaaNiinhän se aina menee, nuorempia kiinnostavat nuoremmat autot. Sillähän 80-luvun autojen harrastajia katsotaan vielä hieman viistoon, kun vanhat parrat pitävät vanhempia oikeina harrasteautoina ja tuoreemmat ovat aina ja edelleen pelkkiä nykyautoja.

Ei nyt ihan noinkaan, tosin aika usein ne kapinallisemmat teinitkin  taantuu keski-ikäisenä. Nähty valitettavasti täälläkin ihan liian vahvana. Nyt tuossa omassa pihassa olisi taas yksi lisää, eli 1985 orkkishenkinen harrasteauto ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

AkiH

Kaipa sitä taantumaa on ollut tälläkin päin havaittavissa, olen nimittäin ollut positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin tällainen kasarijapseja harrastava räkänokka on otettu paikallisten aktiivimobilistien joukossa vastaan. Kuudenkympin ja kuoleman välillä keski-iältään oleva harmaahapsien joukko on ollut suorastaan mielissään, kun kerrankin joku hieman nuorempi on saapunut kerhoiltoihin paikalle.

Nyt Timppa meille molemmille joku hyvä kolmelitrainen Maxima talliin talteen, niin on hyvä sitten tulevaisuudessa herättää ihailua nuorten harrastajien joukossa. :D
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Pastori

Vähä meni OT:ksi mutta joo näin on, Oulun mobilistitkin ovat kyllä sarjassamme "vaippaikäiset" enkä puhu nyt mistään Pampperseista...Toivottavasti löytyy mobilisteja uusistakin sukupolvista, eikä pelkästään thyynääjiä jne. Naapurilla olisi peräti 2kpl V6 Camryjä, nekin vissiin tulevaisuuden klassikkoja..
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Timppa

Lainaa

paa sää talliin säilöön ni mä teurastan koneen johonki vanhempaan ja seisotan kuusen alla loput ;D
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004