Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Micra K10 radion kytkentä

Aloittaja DJSigma, toukokuu 06, 2013, 18:05:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DJSigma

Hei kaikille.

Tuli hankittua -89 Micra, joka sattui olemaan sen verran luxusmalli, että mm. radio ja antenni puuttuvat. Näppäränä kävin hakemassa komean radion, ja välijohdot siihen, että tuo Nissanin liitin sopii radion liittimeen.

Tuohon asti kaikki hyvin, ja olen jopa vetänyt niin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä, että koska autossa ei koskaan ole radiota ollutkaan, on sen johdotukset ainakin pääosin vedetty oikein, eli liittimeltä lähtevät virtajohdot menee sinne mihin pitää jne, eikä kukaan ole niitä räpeltänyt pieleen. Mutta liittimeltä lähtevä maajohto (mustakeltainen, siihen kohtaan tulee radiolta maajohto) ei menekään mihinkään, vaan siinä on vain lyhyen johdon jälkeen tyhjä liitin. Löytyyköhän kojelaudan uumenista sille vastakappale, vai pitääkö se johto vetää itse johonkin, ja jos pitää, niin mihin?

take

Se pitää itse vetää maihin. Kojetaulun takaa löytyy kyllä johto joka vaikuttaa vastusmittarilla mitattuna maajohdolle, mutta on mittarivalojen johto. Siihen on kytketty tuhannen radiota ja poltettu tuhannen sulaketta ja kirjoitettu foorumille tuhannen aihetta, jotta kun sulakkeet palaa. Niettä tee nyt vaan kunnon maajohto suoraan runkoon eikä mitään kikkailuja.

DJSigma

Ok. Vedetään maihin. Mihinkäs asti se pitäisi viedä, riittäkö kojelaudan takana joku sopiva kohta vaiko ihan moottoritilaan asti pitäisi kuljettaa ja siellä johonkin kivaan paikkaan kiinnittää?

Toinen kysymys tähän perään (ja heti toisella viestilläni lipsahtaa off-topiciksi): Kuskin penkin alla on metalliboksi johon tulee johtoja edestä, penkin alla roikkuu myös liitin, johon tulee johdot penkistä, joka sopisi boksiin. Autossa ei ole varusteena penkinlämmitintä, mutta yksi ylimääräinen katkaisija siitä löytyy (oranssi tarvikekatkaisija), joten onko syytä olettaa, että siihen on jälkikäteen lisätty penkinlämmitys (se boksi olisi sitä varten) ja se katkaisija olisi siihen?

OH2KV

Tuommoinen boksi lienee kyseessä.
http://s7.photobucket.com/user/OH2KV/media/Kuva007-12.jpg.html

Boksi korottaa tyhjäkäyntiä ajovalojen ja/tai takalasinlämppärin ollessa kytkettynä. Mulla oli tuosta rosvottu jotakin sähköjä muualle.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

DJSigma

LainaaTuommoinen boksi lienee kyseessä.
http://s7.photobucket.com/user/OH2KV/media/Kuva007-12.jpg.html

Boksi korottaa tyhjäkäyntiä ajovalojen ja/tai takalasinlämppärin ollessa kytkettynä. Mulla oli tuosta rosvottu jotakin sähköjä muualle.
Juu, tuo se on. Täytyy ihmetellä tarkemmin joskus...

Sainpa radionkin kytkettyä, maadoitus meni sisäpistokkeen käyttämästä aukosta konetilaan ja kiinni jonkun koneesta tulevaan maadoituksen kanssa samaan ruuviin. Kaiuttimien liittimetkin löytyi, joskaan ei sopivaa liitintä niihin tietenkään, ja kaiuttiminakin on toistaiseksi takapenkillä pari vanhaa Jenseniä...

Mitenkäs antenni. Sitäkään ei tietenkään ole, niin minkähänlainen tarvikeantenni peittäisi sen koko aukon lokasuojasta, ja miten sen pääsee asentamaan? Alkuperäisantennia ei varmaan kovin herkästi enää mistään saa?

OH2KV

Se lokasuojaan laitettavan antennin paikka on melko herkkä ottamaan ruostetta sisältäpäin, ja riippuen tietysti kuunteleeko esim paikallisradioita, ei tuo ole todellakaan paras paikka antennille. Mutta mikäli sen kolon haluaa hyödyntää, niin eiköhän siihen kepakko löydy vaikka Pilipaliteemasta.  Ottaisin koko lokasuojan irti autosta asentaessani antennia, saa jynssättyä kotelosuojat ja mahdolliset ruosteet pois, jotta antennilla on myös maataso.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

DJSigma

Lähinnä mä sillä sitä meinasin, että kun on se reikä siinä valmiina, niin siihen voisi laittaa, mutta jos se on kauhean hankalaa niin sitten...

Motonetistä yritin katsoa ja ostinkin jonkun, mutta ei ollut tarpeeksi iso se kanta että olisi peittänyt koko reiän, eikä siinä ollut mitään tiivistettäkään. Se on oikeastaan aika iso se reikä.

Mitäs vaihtoehtoja tuohon sitten on, jos ei laita siihen alkuperäisreikään, eikä oikeastaan tekisi mieli noita peltejä muutenkaan rei'ittää?