Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

nissan micra moottorin kysymys

Aloittaja jyppe, tammikuu 18, 2013, 18:01:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jyppe

niin tuli mieleen että vanha nissan micra on 8 ventiilinen niin voisiko siihen koneeseen asentaa 16ventiilisen kannen ja toimisko se ym oisko siitä hyöty

AkiH

Ei taida olla olemassa MA-koneeseen suoraan sopivia 16-venttiilisiä kansia.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

isok0rsto

#2
Lainaaniin tuli mieleen että vanha nissan micra on 8 ventiilinen niin voisiko siihen koneeseen asentaa 16ventiilisen kannen ja toimisko se ym oisko siitä hyöty

Olettaisin, että tarkoituksenasi on nostaa tehoa. Tuohon ei tosiaan varmaankaan ole mitään suoraan käypää 16v kantta, mutta niitä heposia tulee halvemmin ja helpommin lisää jo sillä, että teet kunnolla virtaavan pakosarjan ja pakoputken siihen ja mahdollisesti imusarjan ja toisen kaasuttimen, vaikkapa jonkin sopivan kokoisen weberin.

Alppu


Ei se kansikaan varmaan ole täydellinen, joten ammattilaiselle se pitää kiikuttaa viilattavaksi.

Nokkakeppikin kannattanee vaihtaa.

:)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

jip59

Lainaa
Ei se kansikaan varmaan ole täydellinen, joten ammattilaiselle se pitää kiikuttaa viilattavaksi.

Nokkakeppikin kannattanee vaihtaa.

:)
Virtauksien parantaminen auttaa vakiokoneissakin mutta ei tee välttämättä perstuntumalla auttavaa tekoa.
Jos nokka-akselia haluaa muuttaa niin puristuksen nosto on välttämätön asia tehdä myös.

Vakiopuristuksilla ja virinokalla saadaan ainoastaan tehon/väännön lasku aikaiseksi. Syystä että vakiopuristussuhteelle on tehtaan paappa suunnitellut parhaan nokan profiilin.

Mikään yksittäinen "virityskikka" ei välttämättä toimi vaan moottori pitää rakentaa uusiksi vastaamaan asennettuja viritysosia vastaavaksi.

Esimerkkinä eräs kaveri joka ihmetteli että miten paljon enempi tehoa moottorista lähtee jos käyttää kisabensaa (110 oktaanista) jota käyttämällä kuulemma saa yli 40% lisää tehoa. Oli sitten pettynyt kun kalliilla bensalla ei tullutkaan mielettömiä tehoja lisää.

Kun sitten yritettiin selvittää kaverille että tuon bensan käytöllä on mahdollista saada nuo tehot JOS moottori on uudelleen rakennettu siten että se pystyy hyödyntämään bensan ominaisuudet.

Siis MIKÄÄN konsti yksinään ei tuo tehoa vaan se on isomman projektin lopputulos ja tehonlisäys on yleensä pitkälti kiinni siitä miten paljon käyttäjä on valmis sijoittamaan euroja projektiin.

Jo 500-1000 euroa sijoittamalla löytyy tehoa jonka huomaa ajossa.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Alppu

Lainaa

Epäselväksi kuitenkin jäi, mitä sitten pitäisi tehdä...  ::)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#6
;D


Nostaa puristussuhdetta, vaihtaa nokka-akseli, työstää kansi, lisätä polttoaineen&ilman saantia, jne... Tapoja toteuttamiseen on just tasan niin monta kun tekijöitä.




Helpointa on ostaa uudemman micran CG13DE 16v moottori, se kun sopii suoraan vanhan MA10/MA12 moottorin laatikkoon. Ja varmasti halvintakin.
Pitäs saada jopa laillisesti kilpiinkin.  :-?

isok0rsto

Lainaa;D


Nostaa puristussuhdetta, vaihtaa nokka-akseli, työstää kansi, lisätä polttoaineen&ilman saantia, jne... Tapoja toteuttamiseen on just tasan niin monta kun tekijöitä.




Helpointa on ostaa uudemman micran CG13DE 16v moottori, se kun sopii suoraan vanhan MA10/MA12 moottorin laatikkoon. Ja varmasti halvintakin.
Pitäs saada jopa laillisesti kilpiinkin.  :-?

Tämän minä meinasin tehdä, ostin autonkin sitä varten tarkoituksella... Ja sitten selvisi että tuo CG13DE on paria heppaa liian tehokas. Tosin konttorilta asiaa en kysellyt vaan ihan täällä ja omassa toikissaan, se löytynee jostain hautautuneitten toikkien joukosta.

Tosin uusimpia säännöksiä en ole taas lukenut, rakenteluhan meni uusiksi kun viimevuoden alustahan ei esimerkiksi alustan osista tule prosentteja enää. Tai ainakin näin sanoivat joskus katsastuksessa. Jos se uusimpien sääntöjen mukaan menee leimaan tuolla koneella, niin sitten se on paras vaihtoehto.

jyppe

noh kertokeepas miten sais siitä pakosarjasta vapaavirtaus version vai pitäskö rakenta itte kokonaan

en hirveeti kehtaa moottoria laittaa enää kun purin ja kasasin ja korjasin kokonaan moottorin omasta micrasta nyt vaan mietin tota pakosarjaa ja pakoputkea että mitenkä sais parhaasti vapaastihengittämään pörinä pöntön meinasin vaihtaa vakion tilalle

ILVES-Joe

Seuraava teksti on tehty ilman pottuilua.

Laita googlen hakuun "4 tahti moottorin viritys" tai vastaavaa.
Tutki myös asiaa koskeva kirjamateriaali esim. Alfamer:iltä.
Opiskele perusasiat miten moottorin tehoa saa nostettua ja mitä sen eteen pitää tehdä sekä miten mikäkin muutos vaikuttaa ja miten paljon.

Älä kuuntele "gurujen" neuvoja suomi24 palstalla, "mutka pakoputkeen" yms....

Moottorin virittämisessä kaikki vaikutta kaikkeen eli vain yhden asian tekeminen ei juurikaan tehoa lisää, usein se huonontaa ajo-ominaisuuksi, lisää kulutusta tai lisää meteliä.

Tärkein asia ja perusta virittämisessä on puristussuhde (ei ole sama kuin puristuspaine) ja ilman sen nostamista isoihin tehonlisäyksiin ei ole mahdollisuutta.

Pelkän pakoputken suurentamisella ja "pörinäpöntön" asentamisella ei huomattavaa tehoinlisäystä saada mutta ajomukavuus kärsii paljon hermostuttavan äänen vuoksi.
Vapaavirtaussuodattimen vaihtaminen alkuperäisen tilalle todennäköisesti heikentää suorituskykyä jos se asennetaan suoraan läppäkoteloon ja siten ottaa kuumaa ilmaa konehuoneesta (alkuperäisen virtaus riittää aivan varmasti jos muuta ei tehdä)
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

isok0rsto

LainaaSeuraava teksti on tehty ilman pottuilua.

Laita googlen hakuun "4 tahti moottorin viritys" tai vastaavaa.
Tutki myös asiaa koskeva kirjamateriaali esim. Alfamer:iltä.
Opiskele perusasiat miten moottorin tehoa saa nostettua ja mitä sen eteen pitää tehdä sekä miten mikäkin muutos vaikuttaa ja miten paljon.

Älä kuuntele "gurujen" neuvoja suomi24 palstalla, "mutka pakoputkeen" yms....

Moottorin virittämisessä kaikki vaikutta kaikkeen eli vain yhden asian tekeminen ei juurikaan tehoa lisää, usein se huonontaa ajo-ominaisuuksi, lisää kulutusta tai lisää meteliä.

Tärkein asia ja perusta virittämisessä on puristussuhde (ei ole sama kuin puristuspaine) ja ilman sen nostamista isoihin tehonlisäyksiin ei ole mahdollisuutta.

Pelkän pakoputken suurentamisella ja "pörinäpöntön" asentamisella ei huomattavaa tehoinlisäystä saada mutta ajomukavuus kärsii paljon hermostuttavan äänen vuoksi.
Vapaavirtaussuodattimen vaihtaminen alkuperäisen tilalle todennäköisesti heikentää suorituskykyä jos se asennetaan suoraan läppäkoteloon ja siten ottaa kuumaa ilmaa konehuoneesta (alkuperäisen virtaus riittää aivan varmasti jos muuta ei tehdä)

Muuten samaa mieltä Ilveksen kanssa, mutta tuo micran vakio pakosarja on mallia "lievästi" ahdistava. Samoin se pakoputki on aika pilli. En minä suositellut mitään hirveää 5" viemäriputkea laittamaan, ihan vaan jos edes puolella tuumalla suurentaa vakiosta niin se auttaa ihan oikeasti. Ihan 4-1 pakosarjakin on parempi kuin mitä se alkuperäinen kikkare.

Alppu

Lainaa

Muuten samaa mieltä Ilveksen kanssa, mutta tuo micran vakio pakosarja on mallia "lievästi" ahdistava. Samoin se pakoputki on aika pilli. En minä suositellut mitään hirveää 5" viemäriputkea laittamaan, ihan vaan jos edes puolella tuumalla suurentaa vakiosta niin se auttaa ihan oikeasti. Ihan 4-1 pakosarjakin on parempi kuin mitä se alkuperäinen kikkare.

Onko ihan mutua, vai onko mittaustuloksia?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

jyppe

joo tarkotus ois kesän tullessa rakentaa rosteri putkesta uus pakosarja ja pakoputki micraa

miksihän sitä autotkin pitää kuristaa vai mikä on syynä kun tehdää kuristavia juttuja.. moponkuristukset ymmärrän ja ihan hyvä että on niitä mutta miks autossa pitää olla en ymmärrä onko päästöt nii isot vai mikä????

mertsi1

viisaat japanin insinöörit on suunnitellu kynällä ja paperilla tarkkaan putken mitat ja tullu siihen lopputulokseen, että ne mitat on just hyvät mitkä on tehty  ;D

isok0rsto

Lainaa

Onko ihan mutua, vai onko mittaustuloksia?



Nimimerkki TeeKoo on tutustunut tuohon micran ma12-moottoriin vielä tarkemmin kuin minä ja sillä oli joitain mittaustuloksiakin vissiinkin olemassa tuosta. Siis se sama kenellä on se turbo-cherryn kone nykyään siinä micran nokalla.

ILVES-Joe

Lainaa
miksihän sitä autotkin pitää kuristaa vai mikä on syynä kun tehdää kuristavia juttuja.. moponkuristukset ymmärrän ja ihan hyvä että on niitä mutta miks autossa pitää olla en ymmärrä onko päästöt nii isot vai mikä????
Aotot suunnitellaan tietyn käyttötarkoituksen mukaisesti ja epäilen että Micran kohdalla ei suurimman tehon saaminen moottorista ole ollut niin tärkeää kuin vääntö pienillä kierroksilla ja hyvä suorituskyky kaupunkinopeuksissa.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

OH2KV

Ja ajomukavuus. Jos nyt sellainen termi sallitaan K10 Micran kyseessä ollen.
Ei Micraa varmaan paljoa olisi mennyt kaupaksi pörinäputkella. Omassani on nuoriso tyhjentänyt takavaimentimen sisuskaluistaan.

Melu on valtava, eikä kyyti ole silti kummoisempaa.

Ääniviritetty  laite, lupaa paljon enemmän kuin tarjolla oikeasti on  ;D
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.