Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sunny 1.6 LX -91 käy liian kovaa kylmänä

Aloittaja beewee, marraskuu 23, 2012, 17:09:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

beewee

Tuollainen N13 sunny ois silmäteränä, kylmempien kelien tullessa on ilmennyt tämmönen ongelma:

Kun käynnistää moottorin kylmänä, niin käy normaalisti tyhjäkäyntiä, vähän kovempaa kuin lämmin kone, niinku mitkä tahansa ruiskut käy kylmänä hetken kovempaa, MUTTA n. minuutin päästä käynnistämisestä kierrokset pomppaa korkealle, johonkin +2500rpm (kiekkamittarii ei oo, mut perstuntumalla). Ei vaikuta normaalilta, sillä se huutaminen lakkaa vasta kun lämmöt on mittarin mukaa noussut sen viivan yli.
Ja siinä vaiheessa kun se huutaminen loppuu, niin käy hetken aikaa sillain vouvvottaen, voouuuu vooouuu, kierrokset nousee ja laskee, ja sit vasta tasaantuu sinne 900-1000rpm. silloin kuuluu myös ulospäin semmonen naksutus (joku solenoidi kenties?), ja sen naksahduksen jälkeen ne kierrokset aina nousee ja taas laskee ja jatkaa siten vouvvottamista.

Tämä on ilmennyt nyt syksyllä, ei kesällä tämmöistä ollut. Sekoaako joku anturi/tunnistin jossain, joka sit koneen lämmettyä alkaa toimiin? Näin nollan asteen yläpuolella 0...+5, jokusen kerran kone on jopa sammahtanut risteyksessä, ei jaksa käydä, kierrokset putoo ja täytyy vähä polkee kaasua ja taas mennään.
Tuo huutaminen vaan ärsyttää, kun ensimmäisiin risteyksiin tulee kylmällä koneella ja painaa kytkintä nii kone huutaa nii pirusti ja toivon ettei oo jalankulkijoita lähellä kuulemassa :)

Sit toinen, ei välttämättä liity tuohon huutamiseen, mut joskus sopivasti kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, pienillä kierroksilla, niin auto nykii aikas reilusti. Nykiminen väheni kun kävin kerran polkemassa sunnyä vähä reippaammin, vähä niinku karstoja polttamassa -> nykiminen väheni muttei loppunut.

Tuommoista on ilmennyt. Ei vaikuta miltään kovin isolta vialta, varmaan joku pieni häikkä jossain, mut olisi kiva tietää olisiko jollain ollut vastaavanlaisia ongelmia.
Ja apua ja vinkkejä kaipaisin, uutena nissanharrastelijana.

Kone luonnollisesti GA16 1-pisteruisku ja 12valve.

nissan-man

LainaaTuollainen N13 sunny ois silmäteränä, kylmempien kelien tullessa on ilmennyt tämmönen ongelma:

Kun käynnistää moottorin kylmänä, niin käy normaalisti tyhjäkäyntiä, vähän kovempaa kuin lämmin kone, niinku mitkä tahansa ruiskut käy kylmänä hetken kovempaa, MUTTA n. minuutin päästä käynnistämisestä kierrokset pomppaa korkealle, johonkin +2500rpm (kiekkamittarii ei oo, mut perstuntumalla). Ei vaikuta normaalilta, sillä se huutaminen lakkaa vasta kun lämmöt on mittarin mukaa noussut sen viivan yli.
Ja siinä vaiheessa kun se huutaminen loppuu, niin käy hetken aikaa sillain vouvvottaen, voouuuu vooouuu, kierrokset nousee ja laskee, ja sit vasta tasaantuu sinne 900-1000rpm. silloin kuuluu myös ulospäin semmonen naksutus (joku solenoidi kenties?), ja sen naksahduksen jälkeen ne kierrokset aina nousee ja taas laskee ja jatkaa siten vouvvottamista.

Tämä on ilmennyt nyt syksyllä, ei kesällä tämmöistä ollut. Sekoaako joku anturi/tunnistin jossain, joka sit koneen lämmettyä alkaa toimiin? Näin nollan asteen yläpuolella 0...+5, jokusen kerran kone on jopa sammahtanut risteyksessä, ei jaksa käydä, kierrokset putoo ja täytyy vähä polkee kaasua ja taas mennään.
Tuo huutaminen vaan ärsyttää, kun ensimmäisiin risteyksiin tulee kylmällä koneella ja painaa kytkintä nii kone huutaa nii pirusti ja toivon ettei oo jalankulkijoita lähellä kuulemassa :)

Sit toinen, ei välttämättä liity tuohon huutamiseen, mut joskus sopivasti kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, pienillä kierroksilla, niin auto nykii aikas reilusti. Nykiminen väheni kun kävin kerran polkemassa sunnyä vähä reippaammin, vähä niinku karstoja polttamassa -> nykiminen väheni muttei loppunut.

Tuommoista on ilmennyt. Ei vaikuta miltään kovin isolta vialta, varmaan joku pieni häikkä jossain, mut olisi kiva tietää olisiko jollain ollut vastaavanlaisia ongelmia.
Ja apua ja vinkkejä kaipaisin, uutena nissanharrastelijana.

Kone luonnollisesti GA16 1-pisteruisku ja 12valve.
Taitaa tuossa ykspisteruiskussakin niitä alipaineletkuja olla, ne kaikki vaihtoon näin alkajaisiksi.
P10 GA16DS

beewee

Saakos noita alipaineletkuja mistää alkuperäisenä?
Tai ylipäätää mistään..?

Ei liity em. ongelmaan, mutta missä sijaitsee tuon saman sunnyn takalasinlämmitimen rele? ei taida vetää päälle ku takalasi ei sula..

Tero-75

LainaaSaakos noita alipaineletkuja mistää alkuperäisenä?
Tai ylipäätää mistään..?

Ei liity em. ongelmaan, mutta missä sijaitsee tuon saman sunnyn takalasinlämmitimen rele? ei taida vetää päälle ku takalasi ei sula..
Otat yhden letkun pätkän irti, ja se mallina menet lähimpään autovaraosaliikkeeseen hakemaan 4-5 mteriä letkua. Henkilökunta varmasti auttaa kun kerrot mihin letkua tarvitset. Sen jälkeen vaihdat letkut YKSI KERRALLAAN uusiin. Jos otat useamman letkun kerralla irti et varmasti saa niitä enää oikein.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

beewee

Kiitoksia vinkistä :) Noi kaikki letkut mahtaa olla saman kokosiakin?

Mites toi releen paikka?

En oo tätä foorumia viel kauaa käyttänyt, niin onko tääl joku oma topicci pikkukysymyksiä varten, niin ei tarvitsisi aina aloittaa uutta keskustelua jos haluaa jotai pientä kysyä? Niinku toi rele-kysymys..

matti43

Kun vaihdat noita letkuja, älä unohda kuristin suuttimia, joita on joissakin
letkuissa. Ne on tärkeitä ja että ne sattuu samaan letkuun kuin ennenkin. ;)
Matti ruotsista.

beewee

#6
ihan tyhmä kysymys, mitä ne on?
tuleko ne letkun sisään ja tiivistää sen letkun vai mites?

take

Ne tuntuu ja näkyy siinä letkussa kovina "patteina", jos niitä on. Niiden tehtävä on hidastaa alipaineen virtausta jottei alipainesydeemit reagoi yliherkästi alipaineen muutoksiin. Varsinaisesti päästöihin tai muuhunkaan ne ei vaikuta, mutta moottorin käytöksessä saattaa ilmetä kummallisuuksia, jos ne jää pois.

beewee

LainaaNe tuntuu ja näkyy siinä letkussa kovina "patteina", jos niitä on. Niiden tehtävä on hidastaa alipaineen virtausta jottei alipainesydeemit reagoi yliherkästi alipaineen muutoksiin. Varsinaisesti päästöihin tai muuhunkaan ne ei vaikuta, mutta moottorin käytöksessä saattaa ilmetä kummallisuuksia, jos ne jää pois.

Asia selkis.
Löytyykö tuosta polttoaineen syöttöjärjestelmästä kauheesti mitään alipainekelloja tms. ja ovatko kuinka vikaherkkiä? Sillä vaan että voihan se vika sielläkin olla..

Osaatko kertoo mikä sitä säätelee, ottaako kone lämmintä vaiko suoraa kylmää ilmaa?
Ja mistä löydän sen takalasinlämmittimen releen? Lasi kun ei lämpene :(