Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Micra K11 ruiskusuutin ongelma

Aloittaja ruhvelo, huhtikuu 18, 2012, 14:55:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ruhvelo

Apuva!

Ongelmia Micra K11 1.3 -94. Ajettuna 131 tkm.

Tällä hetkellä hän ei suoustu pysymään käynnissä kun vähän aikaan yskien. kaasuun ei kunnolla tule vastausta.
Kaikki alkoi reilu puoli vuotta sitten jolloin meni minunaikanani ensimmäinen ruiskun suutin ja puoli vuotta myöhemmin pimeni seuraava. Alkuperäisiä suuttimia on jäljellä nyt enää yksi, koska yksi oli vaihdettu jo vuosia sitten. Eräs tuttu kaveri on varaosa myyjä nissan edustuksella ja myi minulle kaksi suutinta väri koodin perusteella. Suuttimen numero koodista hän ei osannut kertoa mitään. Tällä hetkellä käytössä on alkuperäinen suutin sininen nro.3, aikaisemmin vaihdettu on väritön nro.3, nämä kaksi minun ostamaani on sinisiä nro.1.

Paikallinen huoltopäällikkö epäili että niiden olisi oltava samanlaisia. Micra kuitenki toimi hyvin kun kolme suuttimista oli nro.3 ja yksi 1.

Viimeisen suuttimen vaihdon jälkeen micra ei ole toiminut kunnolla, sen verran ajoin sillä testilenkin ja huomasin ettei auto toimi ja ajoin paikalliseen autosähköliikkeeseen. Siellä arveltiin ilmamassamittari vikaa. kolvasin mittarin, yritin puhdistaa lankaa. ostin käytetyn osan, vaihdoin alkuperäisen osan takaisin. eikä missään vaiheessa micra enää toiminut. Elintoiminnot hiipuivat kokoajan ja nyt sillä ei voi ajaa ollenkaan.

Mitä tehdä?, mistä etsiä vikaa seuraavaksi?
Onko kenelläkään noista suuttimista tarkempaa tietoa?

T:Riku

BA

Micran käsikirjasta:

"Suihkutussuutin on itse asiassa pieni ja tarkka solenoidi-venttiili. ECU:lta tuleva pulssi saa käämin vetämään suuttimen karan taaksepäin, jolloin polttoaine vapautuu imusarjaan kahtena erisuuntaisena suihkuna. Suihkutusmäärä riippuu pulssin kestoajasta."

Ylläoleva pätee kaikkiin vastaaviin suuttimiin, merkistä riippumatta. Näin ollen suuttimien toiminnan voi siis aivan helposti testata ottamalla suuttimen pöydälle ja antamalla akusta virtaa. Jos aukeaa niin toimii, jos ei tee mitään niin on död.
Signaali suuttimelle tulee suoraan ECU:lta. Senkin voi tietysti mitata antaako ECU suuttimille mitään signaalia.

Onko vikakoodeja luettu? Onnistuu itsekin ihan helposti, yhdistää sulakerasian alla olevasta liittimestä alarivistä kaksi vasemmanpuoleisinta nastaa ja laskee moottorin vikavalon vilkut. ECU:n kyljessä on punainen ledi josta vilkkuja voi myös laskea. Pitkät välähdykset kymmeniä, lyhyet sen perään ykkösiä. Lista löytyy vaikka tuolta: http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1298820584

ECU:ssa on myös itsevalvonta, jos liittimen nastat sillattuna palaa punainen ledi koko ajan, on itse ECU:n toiminnassa häiriö.

Jotenkin tulisi mieleen että vika on jossain ihan muualla kuin suuttimissa, vaikkapa itse ECU:ssa...
Tuossa ei vuosimallin mukaan ole ajonestoa, ellei sitä sitten joku lisävarusteena ole ottanut. ECU:n kuitenkin voi myös ihan huoletta kokeilla toisesta autosta.

Lisäksi suuttimet on polttoainelinjan viimeinen piste, joka tottelee vain ECU:n antamaa käskyä. Se miten ECU käskyttää riippuukin sitten ihan kaikesta muusta.
Oheinen kaavio varmaan selventää mikä kaikki suuttimille annettavaan signaaliin vaikuttaa:

Kannattaa huomata vaikka kohta akun jännite. Jos jännite on alhainen ei auto toimi oikein.

ruhvelo

Vikakoodit OK. Olen testannut suuttimet tähän asti mittaamalla yleismittarilla. uskon että ne toimivat. vaan minkä takia niitä suuttimia pitää olla niin monta?

BA

Nelipisteruiskussa on jokaiselle sylinterille oma suuttimensa, luonnollisesti.
Tasaisempi polttoaineseos kaikkien sylintereiden kesken, parempi täyttö sylinteriin, täydellisempi palaminen, pienemmät päästöt, suurempi teho jne. etc. wtf... Siis verraten kaasariin tai ykspisteruiskuun.

Siis kysyit ihan tosissaan? :-?

ruhvelo

Tarkoitin tietenkin että niin monta eri mallista (musta,sininen,väritön + painettuja numeroita ainakin 1,3,4).
Kun merkkiliikkeen varaosamyyjä eikä korjaamopäällikkökään osaa kertoa mitä eroja niillä on.

micramies

Liittyyköhän suihkutussuuttimiin vai johonkin muuhun kun Micrastani kuului moottorin sammutuksen jälkeen neljä vaimeaa "tuuttausta"?
Kerran kuuntelin mistäpäin konehuonetta se kuuluu, en saanut aivan selville mutta ainakin jostain relerasiasta kuului samaan aikaan muuntajamaista "surinaa" ja naksahtelua.
Jokin suuttimien tai tulppien puhdistustoiminto?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

ruhvelo

Minun ongelmaani löytyi vika muutama viikko sitten. Eli ne suuttimet olivat vääränlaiset. ostin purkaamolta sarjan suuttimia vaihdoin 3/4. ja motti alkoi toimia. Eli se väri ei riitä vaan sen numeronkin täytyy täsmätä niihin edellisiin. Ja tuo suutin joka oli väritön osoittautuikin siniseksi, oli vaan väri kulunut aika loppuun.

Nyt olisi tarjolla kaksi lähes uutta suutinta väriltä sininen ja numero ykkösiä. Uuden hinta 160 euroa/kpl, voin myydä puoleeenhintaan. sekä myynnissä mahdollisesti toimiva kaasuläppä hintaan 60€. :)

nimi

En yritä kaapata tätä keskustelua, mutta kysyisin noista suutinten tyypeistä :

Eli tietääkö kuka, mikä tuon tyyppinumeron perässä olevan - jälkeenpäin stanssatun -numeron merkitys on ?

Onko se jokin valmistuseränumero vai ?

ruhvelo

Ei ole tietoa numeron merkityksestä, mutta sen täytyy olla sama kuin ne alkuperäiset. Ainakin oman kokemuksen mukaan. Itselläni oli nr.3 ja kokeilin myös nro.1 & 4.

nimi

ruhvelo : Olen huomaavinani yhteyden noiden numeroiden välillä.

Jos autosia on
-94 1.3 ja suutin numero oli "3".

Nyt minulla on "5" ja vm. -95.
Tilasin hajottamolta sarjan vm. -94 autosta numeroa "4".

Epäilyttävästi näyttää, että numero olisikin valmistusvuosi,mikäli autosi olisi tosiasiassa vm.-93 valmistuserää.

Mahdoitko katsoa sitä pidempää numerosarjaa ? Minulla se oli A46-H02, joka mielestäni on sen suuttimen tyyppi. Minulla suuttimet ovat väriltään harmaat tuossa vm- 95 autossa.

Vastusmittaus paljasti yhden suuttimen käämin poikkinaiseksi, kun taas muut antoivat arvoksi n. 11 ohmia.

No ensi viikolla näen yhteensopivuuden. Aion joka tapauksessa vaihtaa koko sarjan, kun ne ovat valmiiksi kiinni tuossa yhdysputkessa.

nimi

Nyt on suuttimet vaihdettu eli koko satsi yhdysputkineen numeroa "4". Toimii mainiosti ja käy sekä kiihtyy hyvin. Vika siis korjattu