Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 (2004) ilmastoinnissa outo vika

Aloittaja Pena, toukokuu 09, 2012, 13:52:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pena

Primerani ilmastointi toimi hieman huonosti ensimmäisten lämpimien aikaan. Ajattelin, että tuosta selviää täytöllä.

Vein auton täyttöön, ainetta tuli ulos 350g. Täysi järjestelmä sitä vetää kuulemma noin 500g. Kaikkea ei saada ulos, niin hävikki kahden talven aikana ei ole ollut mitenkään hälyttävä.

No uudet aineet sisään ja öljyt myös. Oikeat määrät konepellistä katsottuna.

Kun painan Primeran A/C Nappia, niin järjestelmä työntää jäähdytettyä ilmaa noin viisi sekuntia, jonka jälkeen sieltä tulee ulkoilman lämpöistä "lehmänhönkää". Tuon viisi sekuntia myös huohottimen(?) putki, siis se joka menee ohjaamoon kennolle, on viileä. Tuon viiden sekunnin jälkeen tuo paksumpi noista kahdesta putkesta lämpenee noin käden lämpöiseksi.

Missähän vika? Alipaineistukset ja kuivaukset toimi tuossa ilmastoinnin täyttöhuollossa normaalisti, niin ei (taas kuulemma), voi olla tukosta järjestelmässäkään.

PS: Käytin searchia, en löytänyt mitään. Katoin kettu myös Googlesta, muttei sekään auttanut?
Minä en siis tajua autoista yhtään mitään, mutta ehkä tämä on joku varsin yksinkertainen vika?

Kiitti vaain vastanneille jo etukäteen  ::)

Edit: Käytin ensimmäisen täyttöhuollon tehneellä taholla sotaratsua vielä seuraavana päivänä ja ainetta ei ollut hävinnyt ollenkaan, eikä vuotoja löytynyt. Eli tyhjennys, täyttö ja kuivaus on tehty kahdesti. (en maksanut toisesta kertaa, ensimmäisestä kyllä)

Tare

Ja kompura pyörii /on päällä koko ajan??
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

cedricfan

BA varmaan muistaisi oliko tuo hyöyrystinventtiilin vai minkä vika ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

BA

Tai kuivain ei pysty poistamaan vettä järjestelmästä->vesi jäätyy heti->putki tukossa->systeemi ei toimi.
Tyhjiöpumpullahan vesi pyritään poistamaan järjestelmästä vaihdon yhteydessä, tosin yleensä sitä ei käytetä pikahuolloissa läheskään tarpeeksi kauaa. Alipaineistus tulisi tehdä vähintään suhteessa 1kg kylmäainetta=tunti pumppausta. Ei tainnut ottaa edes puolta tuntia koko huolto?
Ja kuivaimeen jo kertynyttä vettä se ei poista.

Systeemi on ilmeisesti vain täytetty, eikä kuivainta vaihdettu?

Pena

LainaaTai kuivain ei pysty poistamaan vettä järjestelmästä->vesi jäätyy heti->putki tukossa->systeemi ei toimi.
Tyhjiöpumpullahan vesi pyritään poistamaan järjestelmästä vaihdon yhteydessä, tosin yleensä sitä ei käytetä pikahuolloissa läheskään tarpeeksi kauaa. Alipaineistus tulisi tehdä vähintään suhteessa 1kg kylmäainetta=tunti pumppausta. Ei tainnut ottaa edes puolta tuntia koko huolto?
Ja kuivaimeen jo kertynyttä vettä se ei poista.

Systeemi on ilmeisesti vain täytetty, eikä kuivainta vaihdettu?

Ensimmäisellä kerralla huolto kesti n. 45min. Toisella kerralla huollon kaveri tuumasi, että joissain Volvoissa vastaavaan ongelmaan auttaa kun kuivaa pitempään. Kuivausajaksi muodostui siis toisella kerralla 36min.

Kuivainta ei tosiaan vaihdettu. Kompura myöskin pyörii, kun sitäkin joku kysyi.

Vähemmän yllättäen(?) alueeni merkkihuollot Nissanin osalta omaavat vähintään kolmen viikon huoltojonot ja kesäloma puskee tuon aikana jo päälle.

Järjestelmässä todettiin vuoto (syylärissä reikä) n. 2v sitten, jolloin kuivainkin vaihdettiin samalla. Kuivain ei muistaaksein osana maksa kuin muutamia kymppejä.

Olisiko tässä tapauksessa perse edellä puuhun kiipeämistä. Jos tilais "valtuutetusta" huollosta ilmastointihuollon kuivaimen vaihdolla. Tuotahan ei varmaan voi vaihtaa vaihtamatta samalla nesteitä?

cedricfan

Mitäs jos unohtaisit ne öljyn / jarrupalojen / tulppien vaihtoon erikoistuneet merkkihuollot ja menisit jonkun autoilmastointipajan luo ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Pena

LainaaMitäs jos unohtaisit ne öljyn / jarrupalojen / tulppien vaihtoon erikoistuneet merkkihuollot ja menisit jonkun autoilmastointipajan luo ;)

Naurahdin  ;) Pitääkin katsella tuollainen huolto.

Google ei juuri auta minua tässä? Mitähän hakusanoja tuohon voisi näpytellä? Ilmastointihuolto antaa lähinnä koti-ilmastointien huoltoja, ja jos hakuun lisää sanan "auto", niin saa pitkän listan näitä "täyttöhuoltoja" tekevistä tahoista.

Tai jos joku osais vinkata, mistä Nummela-Espoo (tai koko pk-seutu) akselilta ammattitaitoinen huolto löytyisi?

PS(offtopic): Jarrupalat ja levyt on tullut vaihdettua itse(tai ainakin mukana olin  ;D ) Öljyt ja tulpat olen vaihdellut paria poikkeusta lukuunottamatta myös itse, mutta kait tuo "määräaikaishuollossa" käyttäminen on enemmän sellainen "vikatarkastus".

Mikki87

Muistatko paljonko sinne järjestelmään laitettiin öljyä silloin kun se huollettiin..?
Galant e52 1.8 -93 & Galan e33 2.0 GTI -89 & Almera N16 2.2Di -00 & Micra 1.0 -85

Pena

LainaaMuistatko paljonko sinne järjestelmään laitettiin öljyä silloin kun se huollettiin..?

Olisiko ollu 12g.

Kävin hakemassa diagnoosin viasta hieman asiantuntevammalla taholla.

Diagnoosi oli, että "paineensäätöventtiili" on kaput ja viat johtuvat siitä. Osa itsessään ei ole kallis (99€), mutta vaihtotyö kestää min. 12h. Eli koko kojetaulu pitää purkaa.

Onko tuo ylläoleva työnkesto ihan realistinen?  :-[

Pena

Lainaa
... "paineensäätöventtiili"

Onko tuo osan nimi todella tuo? Mitähän tuo voisi olla englanniksi? Minulla on Primera P12 "korjaamohuoltokirja" englanniksi.

Cedricisti

Lainaa

Onko tuo osan nimi todella tuo? Mitähän tuo voisi olla englanniksi? Minulla on Primera P12 "korjaamohuoltokirja" englanniksi.

Paisuntaventtiili, expansion valve.