Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

K11 puhaltimen irroitus

Aloittaja Avecci, huhtikuu 05, 2012, 21:26:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Avecci

Tänään Aveccini muisti minua uudella tempauksella.

Puhallin on pitänyt pari päivää rapisevaa ääntä välillä. Säätövastuksia tästä autossa on ollut kaksi paikallaan, jotka molemmat ovat rikki (toinen toimi hetken 3. asennossa, mutta myöhemmin vain nelosella), joten puhallin on puhaltanut päivisin toistaiseksi täysillä tai ei yhtään. Tänäään puhallin rapsahti lujaa ja hyytyi sitten kokonaan. Sulakkeet katselin kotipihassa läpi.

Itse ajattelin, että pari päivää kuulunut rapina johti siihen, että puhaltimen laakeri joutui lujille ja kun täysillä pyöritetään moottoria hieman jumiutuneena. Tämän seurauksena puhaltimen moottori paloi.

Ajattelin huomenna ottaa irti moottorin, jotta voisin tarkastella ongelmaa. Onko puhaltimen moottori todellakin niin helposti lähestyttävissä, että hanskalokero irti ja täältä päästään käsiksi moottoriin, vai onko jotain muuta purettavaa?
menneitä: P10 -> P11 -> P12 -> K10 -> K11 -> N15
nykyisiä:
Nissan Almera 1,4 LX -97
Skoda Octavia Combi 1,4 TSI Elegance DSG -10

E.P.

Onhan sulla ollut raitisilmasuodatin paikallaan, siis jos semmoinen autossa on alunperin ollut? Äitini Primerasta otin suodattimen pois, kun oli niin kovin tukossa. Siitä seurasi se, että puhaltimen moottori oli parin viikon päästä täynnä koivunsiemeniä, eikä siitä tietenkään tykännyt hyvää, vaan antautui. Puhallin ottaa jäähdytysilmansa uhuella putkella puhaltamastaan ilmavirrasta. Tuo putki kun sitten tukkeutui, loppui moottorin jäähdytyskin.

Omasta Micrasta en ole puhallinta irrottanut, mutta Primerassa se irrottaminen oli ainakin helppoa. Mutta joku saattaisi tietää miten Micra jäähdyttelee lämppärin moottoria. Tai toivottavasti kerrot tänne, jos ei kukaan ehdi neuvoa ennenkuin vaihdat moottorin.
Micra 1.0 Avec vm.1999

StanLaurel

Hanskalokeron lisäksi tarvii irroittaa puhaltimesta yksi johtoliitos ja kolme ristipääruuvia, muutaman minuutin homma.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Avecci

Tänään laitoin pojan lapioimaan kuraa ja lunta, josta vajaa kolme vuotias poika (kuten kaikki normaalit pojat) pitää ja itse perehdyin lähettyvillä vajaan tunnin tähän puhallinmysteeriin.

Huomasin, että sulake oli palanut. Sitten irroitin itse moottorin, yksi ruuvi on hieman ahtaammassa paikassa, muuten irtosi hetkessä. Huomasin heti, että puhallin pyöri tosi raskaasti. Aikaisemmin mainittu rapina johtui, että puhallin oli imaissut hanskalokerosta kaupan kuitin sisäilmakierron luukun kautta sisään.

Puhallinta ravistettaessa moottorin jäähdytysilmaputkesta tuli paljon koivun siementä. Tässä vaiheessa vedin puhaltimen irti rungosta katsoakseni onko moottori heikolla hapella. Tässä vaiheessa päivää pojalleni koitti pissihätä, joten suihkuttelin nopeasti CRC:tä laakerille ja pidin parin tunnin tauon. Myöhemmin menin jatkamaan, suihkuttelin rasvaa, jotta saisin laakerin pyörimään ja sainkin sen paremmin pyörimään. Moottori irrallaan apukuskin jalkatilassa laitoin uuden sulakkeen paikalleen ja puhallin sille ainoalle toimivalle asennolle, eli neloselle. Yllätys moottori pyörii.

Itse ajattelen tässä vaiheessa päivää, että moottori on ottanut koivunsiementä ja muuta paskaa, niin että moottori ei jaksanut enää pyöriä. Tämä on sitten polttanut sulakkeen.

Nyt ajattelin rasvailla pari kertaa puhalitimen, olosuhteiden pakosta pidän pari päivää taukoa ja pistän maanantaina puhalitimen paikalleen. Eli ei tällä kertaa tarvinnut uutta/käytettyä puhallinta etsiä.

Seuraavaksi yritän saada säätövastukseen toimintaa, mutta se onkin sitten jo eri juttu.
nykyisiä:
Nissan Almera 1,4 LX -97

VHi

Toi Micran puhaltimen röpellys on kahden auton otannalla ns. tyyppivika. Ilmeisesti juurikin tuota mujua yms. menee tuulettimeen ja ei toimi enää niin hyvin.

Kiitoksia ohjeista, itse olen lykännyt ko hommaa luullen, että täytyy purkaa puoli kojetaulua.
K10 1.0 GL vm. 85 HTX-586 | Myytyjä: 1 x K11, 6 x K10

E.P.

Mun puhaltimen moottori valitteli olemassa oloaan talvipakkasilla, mutta nyt lämpimämmillä keleillä toimii normaalisti.

Mites "Avecci" se raitisilmasuodatin?
Micra 1.0 Avec vm.1999

Avecci

LainaaMun puhaltimen moottori valitteli olemassa oloaan talvipakkasilla, mutta nyt lämpimämmillä keleillä toimii normaalisti.

Mites "Avecci" se raitisilmasuodatin?

Vaihdoin autoon raitisilmansuodattimen viime lokakuussa auton hankinnan yhteydessä. Vanha suodatin oli aivan tukossa/likainen/koivunsiemenissä. Mutta ilman suodatinta auto ei ole ainakaan viimeiseen puoleen liikkunut.

Varmaan jostain välistä tuota törkyä pääsi puhaltimen moottorille.

Yllättävän paljon tuo moottorin kevyt CRC-hoito auttoi. Puhallin puhaltaa tasaisesti, kun ennen puhallin tuntui hönkivän epätasaisesti.

Kaupan päälle autoon tulvi raikas CRC:n tuoksu pari päivää, mutta sehän bensan ja öljyn ohella perustuoksu tuon ikäisissä autoissa.
nykyisiä:
Nissan Almera 1,4 LX -97