Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera P10 jarruputket. Kuka on vaihtanut?

Aloittaja Simm, helmikuu 09, 2012, 18:03:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Simm

Oli mehinyt auton alla oleva jarruputki ja oli muutenkin rapean aika ruosteinen. Pomppasi siitä katsastuksessa. Muuten ei ollut mitään sanottavaa.

Vaihtaminen on kuulemma aika puuha? Osat nyt eivät ihmeitä maksa. 4 metrinen ja 5 metrinen putki olivat nippoineen 41 euroa. Jotkut muutkin putken pätkät siellä kuulemma on takana, jotka kannattaa vaihtaa samalla?

Paikalleen uittaminen vaan on kuulemma kiinnostava operaatio. ABS-yksikkö on oikeassa etukulmassa. Sieltä kai se reitti alkaa. menevät rintapellissä vasemmalle ja siitä alas?

Sain vinkin noita tehneeltä korjaamolta, että vanhoihin putkiin ei auton alla kannata koskea, koska viereiset metalliset polttoaineputket murtuvat pirun helposti samalla. Putket vaan sinne koteloon ja uudelleen soveltamalla kiinni. vanhoihin ja kotelo paikoilleen.

Tankin alle kuulemma ei kannata putkia vetää ja muutenkin tankkiin koskemista tulee välttää, jotteivat polttoainelinjat ja se kaikissa laho täyttöputki hajoa.

Putket vedetään kuulemma tankkikiertäen ja uudelleen kiinnittäen sopivaan paikkaan.

Seuraava seikkailu on kuulemma nippojen avaaminen jarrusatuloista. Voivat olla kuulemma tiukassa?.

Onkos rohkeat moisia tehneet?

Kuinka paljon lisää jarruputkea pitää varata tankin kiertämiseen sivusta? metri per putki?

Ja mitä saloja ilmaamiseen tuo se takajakotukki(?).

Ja miten Nissanin ABS-järjestelmällinen ilmataan? Pitäisikö uusi linja ilmata jollain kikalla pyöräsylinteriltä ABS yksikölle, vai miten?

Korjaamolla vie neljä tuntia, eli käytännössä lähes auton arvon..

Kertokaas kokemuksistanne. Varsinkin osittain tyhjenevän ABS:n ilmaamisesta?

matti.l

Ei niitä lahoja paskoja sinne kannata jättää,ja jos pensiini putket ovat lahoja niin siinähän menevät samalla.
ja oikeesti pääsee helpommalla,kun ei tarvi varoa niitä vanhoja mätiä pensaputkia.
ilmaamine ihan  normaalisti, voi olla et tarvii olla virta päällä,kun ilmaa. paremmin tietävät korjatkoon jos olen väärässä.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Alppu

LainaaEi niitä lahoja paskoja sinne kannata jättää,ja jos pensiini putket ovat lahoja niin siinähän menevät samalla.
ja oikeesti pääsee helpommalla,kun ei tarvi varoa niitä vanhoja mätiä pensaputkia.

Itse tekisin kans kerralla hyvä..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Juu, jos ne mädät pensaputket jättää sinne niin kuukauden päästä joutuu taas putkisavottaan. Eikä katsurit ainakaan täälläpäin ole katsoneet hyvällä liian mielikuvituksellisia putkiasennuksia. Jos ostit valmiit putket niin ne on mitoitettu kulkemaan alkuperäistä reittiä ja kiertotietä voi loppua putken pituus kesken. Ja jarruputken jatkaminen ei enää nykyään ole sallittua. ::)

ILVES-Joe

Ilmaamiseen auttaa kun ennen remonttia painat polkimen pohjaan (ja lukitset sen sinne esim. penkin etureunasta lumiharja painamaan jarrupoljinta) jolloin mäntä sulkee säiliön reiät ja säiliöt ei valu tyhjiksi, pääsylinteriin sekä ABS-yksikköön jää nesteet.

Operaation jälkeen pumppausta normaalisti pyöränpäästä ilmaruuvista ilmaten.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

C 110 ratsuni

Ja samassa yhteydessä pumpata vanha pois ja uutta tilalle.
primera 2,0 sport -00

ILVES-Joe

LainaaJa samassa yhteydessä pumpata vanha pois ja uutta tilalle.
Jep, jollain ensin imee kupit tyhjiksi ja sitten uuutta lientä tilalle.

Simm

Lainaa
Jep, jollain ensin imee kupit tyhjiksi ja sitten uuutta lientä tilalle.

Noin olen toiminut nesteitä vaihtaessani. Vähentää pumppaamistarvetta huomattavasti.

Simm

LainaaIlmaamiseen auttaa kun ennen remonttia painat polkimen pohjaan (ja lukitset sen sinne esim. penkin etureunasta lumiharja painamaan jarrupoljinta) jolloin mäntä sulkee säiliön reiät ja säiliöt ei valu tyhjiksi, pääsylinteriin sekä ABS-yksikköön jää nesteet.

Operaation jälkeen pumppausta normaalisti pyöränpäästä ilmaruuvista ilmaten.

Jep. Noin olen tehnyt itsekin. Mutta kokemusten perusteella kun olen uusinut laajoja kokonaisuuksia, eli pitkiä jarruputkia ja letkuja, ilmaa jää aina jonnekin pystysuuntaiseen mutkaan ja saa illmata suht pitkään.

Meinasin investoida siihen paineilma- imuvaihtajaan 49€, kun on kompura nurkassa ja imaista nipasta käsin systeemin täyteen. On kuulemma muutenkin näppärä vempele nesteenvaihtoon. Kun on noita autonromuja, joista vaihdella nesteitä itsellä tällä hetkellä kuutisen kappaletta..

Nesteenvaihto säännöllisesti esim. 3v välein muuten säästää paljolta ongelmilta. Mun toinen käyttis on ollut perheessä 22 vuotta ja olen siihen aina 3 vuoden välein uudesta lähtien vaihdellut nesteet, eikä ole ollut mitään jarruongelmia. Ei ole tarvinnut vaihdella pyöräsylintereitä tai kalibereita, kun vettä ei ole syövyttämässä systeemissä..

Simm

LainaaJuu, jos ne mädät pensaputket jättää sinne niin kuukauden päästä joutuu taas putkisavottaan. Eikä katsurit ainakaan täälläpäin ole katsoneet hyvällä liian mielikuvituksellisia putkiasennuksia. Jos ostit valmiit putket niin ne on mitoitettu kulkemaan alkuperäistä reittiä ja kiertotietä voi loppua putken pituus kesken. Ja jarruputken jatkaminen ei enää nykyään ole sallittua. ::)

Tuota jatkamista lie vaikea huomata, jos tekee stanu A-liittimillä ja muhvilla. ;)  Taitaa a-muhvi maksaa Motonetissä 1,90.

Eikös ne P10 liittimet ole "A-liittimiä"?

Meinasin väännelllä itse metritavarasta ne jarruputket. 40€ saa 25 metriä putkea. Päät alle 2 € ja kaksoiskartiotyökalu 22€. Tekeekö sillä IKH:n vempeleellä mitään?

Itse aikaisemmin olen teetättänyt putket valmiiksi, mutta tuo linjaus takana vaatinee päiden tekemistä valmiiseen putkeen, sillä en ole järkeä ottaa reilusti ylipitkiä putkia  ja kiepittää ylijäämää jonnekin katsastajalta piiloon. Tulee ilmaamis ongelmia suurella varmuudella.

Mitenkäs nuo bensalinjat? Olettekos niitä vaihdelleet itse?

Millaista putkea olette käyttäneet? Metallista? Jarruputken virtaus ei taida riittää bensalinjaksi, vaikka puolimoottori on kyseessä?

Voisikos ne tehdä ihan joustavasta  bensaletkusta?

Miten sitten tankinpäässä ne putket kiinnittyvät? Pääseekö pumpun ja letkuliitosten luo luukusta esim. takapenkin alta?
(Katsoisin kyllä itse, mutta ei oikein innosta lähteä purkamaan autoa -17 asteessa Pietarin keskustassa.)

Miten olette niitä bensalinjoja uusineet?

BA

Se on ihan sama vaikka jatkot keskelle putkea tekee millä valmiilla liitoksilla ja jatkokappaleilla, niitä kun ei saa alkuperäisten paikkojen lisäksi olla.  :-/ Ja 70-lukua uudemmissa kun ei ihan "turhaan" keskellä putkea jatkokappaletta ole niin on se helppo huomata.

Saa sillä IKH:n työkalulla tehtyä putket, mutta pari harjotuskappaletta tuppaa aina tulemaan väkisin.

Gorgane

Bensaputkien varomisessa ei ole mitään järkeä, kun on täysin laillista ja helppoa vaihtaa ne letkuun. Eli kaikki mätä putki veke ja letkua tilalle kunnon klemmareilla. Tietysti jotain maksaa, mutta mieluummin ostaa letkua ja klemmareita, kuin jää johonkin hevonkuuseen auton kanssa, kun bensat tulee pihalle.

Itse olen todennut, että ei juuri kannata ostaa suoraa tavaraa, jos saatavilla valmiita. On se niin paljon helpompaa ja hintaero usein lopulta aika pieni.

Putkenpäitten irrotteluun todella hyvä aputyökalu on sytkärikaasulla toimiva kaasutohotin. Sillä saa annettua niille aina jumissa oleville päille lämpöä ja ei niin helposti väännä rikki letkuja ja putkia, joiden soisi säilyvän ehjänä. Suojalaseja tulee kylläkin hommassa käyttää, koska kiehuva jarruneste silmiin on vähän ikävä juttu. Myös ilmausruuveihin suositeltava työkalu.

Pumppaus on yleensä se varmin tapa ilmata jarrut, lähtee sitkeässäkin oleva ilma paremmin liikkeelle, kuin tasaisella paineella. Toinen muistettava asia on, että auto on ilmaushetkellä vaakatasossa. Jotkut autot kuten Volvo 240 lähes mahdottomia saada ilmattua, jos auto on vinossa.

OH2KV

Muijan kränksiskilinkolin ***lussa on tehtaalta lähtiessä jo ollut jatkos jarruputkessa kuskin lattian alla. Tilattu varaosaröörikin riitti just tuohon liitokseen asti. Ja ensi kerralla ostan metritavaraa, höystettynä kaksoiskartiotykalulla. Ja päitä riittävästi talteen.

Ja jos tankin/ tankin täyttöröörin hipaisua täytyy varoa jarruputken vaihdon yhteydessä, en suosittele edes isompaan maantien kuoppaan ajamista.
Ja ilmausruuvit ovat lujassa, ei niinkään siksi, että olisivat oikeasti lujassa, vaan siksi, että ovat onttoja ja pienempikin momentti saa ne katkeamaan helpon oloisesti. Lämpöhoitoa toholla, kuten edellä on mainittu, ja ilmausruuvin päähän vasaralla kevyttä naputtelua. Ja aivan tolkuttomasti kärsivällisyyttä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Simm

LainaaBensaputkien varomisessa ei ole mitään järkeä, kun on täysin laillista ja helppoa vaihtaa ne letkuun. Eli kaikki mätä putki veke ja letkua tilalle kunnon klemmareilla. Tietysti jotain maksaa, mutta mieluummin ostaa letkua ja klemmareita, kuin jää johonkin hevonkuuseen auton kanssa, kun bensat tulee pihalle.

Itse olen todennut, että ei juuri kannata ostaa suoraa tavaraa, jos saatavilla valmiita. On se niin paljon helpompaa ja hintaero usein lopulta aika pieni.

Tuossa bensaletkussa vähän askarruttaa niiden kestävyys nykybensan kanssa. Itsellä on mennyt noita bensaletkun pätkiä korpuksi ihan parissa vuodessa.

Olisikos fiksumpaa pitää esim. jotain nailonputkea, jota käytetään kuorma-auton paineilmajärjestelmissä tai ihan teflonletkua?

ILVES-Joe

LainaaTuossa bensaletkussa vähän askarruttaa niiden kestävyys nykybensan kanssa. Itsellä on mennyt noita bensaletkun pätkiä korpuksi ihan parissa vuodessa.
Noiden letkujen laatu on heitellyt muutama vuosi sitten paljon, omassa kilpurissa "merkki-laatua" oleva letku kesti kaksi vuotta ja seuraava samaa merkkiä oleva on ollut nyt kolmisen vuotta käytössä eikä halkeamia ole näkyvissä vielä.

LainaaOlisikos fiksumpaa pitää esim. jotain nailonputkea, jota käytetään kuorma-auton paineilmajärjestelmissä tai ihan teflonletkua?
Tätä suosittelen, itsekin tuota olen joskus jonkun kilpurin linjoiksi vetänyt, kestää mekaanisesti enemmän kuin letku.

Simm

Lainaa
Noiden letkujen laatu on heitellyt muutama vuosi sitten paljon, omassa kilpurissa "merkki-laatua" oleva letku kesti kaksi vuotta ja seuraava samaa merkkiä oleva on ollut nyt kolmisen vuotta käytössä eikä halkeamia ole näkyvissä vielä.

Tätä suosittelen, itsekin tuota olen joskus jonkun kilpurin linjoiksi vetänyt, kestää mekaanisesti enemmän kuin letku.

Muistanetko millaista ja mista hommailit sen nailonputken. Olen kuullut jonkin kuorkin paineputkea kaytetyn..

cedricfan

Etra eli ex-Etola myy pa-kestävää nailonputkea.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Simm

LainaaEtra eli ex-Etola myy pa-kestävää nailonputkea.

Kiitos. Onkos kellaan hajua P10 bensaputken halkaisijasta, siis sisahalkaisijasta. Voisi vahan nettivertailla hintoa 

bellett

Mulle myytiin motonetistä 30cm pätkät.taakse..heh,mitään virkaa..olin jo varannut ajan korjaamolta omaa aikaa,1.5h..turhaan.Siellähän menee pitkä putki tankin alta.Puoli päivää varmaan rauhassa purku veisi.Eikun putket takas motikseen..Sit en tajua sitä ilmauslaitetta,jokin epämääräinen ohje mukana kahdella surkealla kuvalla.17€ siihen oudokseen meni..
Projektit:,Sunny 82,.b11.(105tkm!)Primera97.2.0hb,
Sunny86 coupe 1.5,Sunny83 1.5,(+´85 R.I.P.)
Osia80 cherry120a.,Prim.stw,01

cedricfan

Sitä saa mitä tilaa. Jos ostaa takimmaiset putket niin nehän on tumpit. Pitkä putki ei ole takimmainen...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

bellett

Ei tässä ollut.takimmaisessa oikealla ,kuin se pitkä poikittain vasemmalle asti menevä..-97 HB..
Projektit:,Sunny 82,.b11.(105tkm!)Primera97.2.0hb,
Sunny86 coupe 1.5,Sunny83 1.5,(+´85 R.I.P.)
Osia80 cherry120a.,Prim.stw,01