Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun A14 moottorin virittäminen!

Aloittaja Dasse-mies, syyskuu 23, 2011, 13:13:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dasse-mies

Eli tänne keskustelua kyseisen moottorin viritysnikseistä ja viritysosien saatavuudesta tai yleensäkin A-moottoreiden virityksestä, kuvia ja tarinaakin voi laittaa!
Eli rohkeasti vaan kaikki A-moottoreiden viritteliät tänne! ;)
Datsun 140Y B310 -81 Datsun 120Y B310 -81
Datsun 180B KPL810 HT coupe -79
Nissan Bluebird SGX Turbo T12 Sedan -90
Nissan Primera 1.6 Sportdeck P11-144 -01

Jukkiz

Jäsenpoulelta löytyy noin 800 vastausta aiheeseen, pienellä jäsen maksulla saat kättöösi kaiken sen tiedon ja paljon, paljon muuta.
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2, Cadillac

ILVES-Joe

Tärkein asia ensin eli mikä tulee olemaan moottorin käyttötarkoitus?

Kaikki riippuu siitä mitä halutaan, peltoautoon, käyttöautoon jolla ajetaan päivittäin, harrasteautoon jolla ajetaan satunnaisesti, kilpa-autoon jne.
Jokainen kohde on erilainen.

Perusasiat tuon moottorin kanssa on samat kuin muillakin moottoreilla eli puristussuhdetta korkeammaksi, parempi hengitys eli kanavien muotoilu ja mahdollisesti isompi kaasari ja pakoputki jne.

Kuten Jukkiz maintsi asiaa on kohtuullisen paljon käsitelty jäsenien puolella...
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Dasse-mies

LainaaJäsenpoulelta löytyy noin 800 vastausta aiheeseen, pienellä jäsen maksulla saat kättöösi kaiken sen tiedon ja paljon, paljon muuta.

Ok, enpäs tuota tiennytkään :)
Datsun 140Y B310 -81 Datsun 120Y B310 -81
Datsun 180B KPL810 HT coupe -79
Nissan Bluebird SGX Turbo T12 Sedan -90
Nissan Primera 1.6 Sportdeck P11-144 -01

Dasse-mies

LainaaTärkein asia ensin eli mikä tulee olemaan moottorin käyttötarkoitus?

Kaikki riippuu siitä mitä halutaan, peltoautoon, käyttöautoon jolla ajetaan päivittäin, harrasteautoon jolla ajetaan satunnaisesti, kilpa-autoon jne.
Jokainen kohde on erilainen.

Perusasiat tuon moottorin kanssa on samat kuin muillakin moottoreilla eli puristussuhdetta korkeammaksi, parempi hengitys eli kanavien muotoilu ja mahdollisesti isompi kaasari ja pakoputki jne.

Kuten Jukkiz maintsi asiaa on kohtuullisen paljon käsitelty jäsenien puolella...


Juuh eli käyttöautoon ajattelin B310 2d :P

Tarkotuksena olis ainakin kantta laskea ja vähän parannella virtausta, mitenkäs sitten nokka-akseli? kannattisko se hioa vai hommata joku oikia nokka tai onko 1.2 ja 1.4 erillaiset nokat?

Peltipakosarjan olenki jo hommannu miten kannattis siitä jatkaa putkistoa montako vaimenninta ja monenko tuuman putkea?
Datsun 140Y B310 -81 Datsun 120Y B310 -81
Datsun 180B KPL810 HT coupe -79
Nissan Bluebird SGX Turbo T12 Sedan -90
Nissan Primera 1.6 Sportdeck P11-144 -01

ILVES-Joe

Käytännössä nokat ovat samanlaisia eri A-moottoreiden välillä, pieniä eroja löytyy mutta jos tehoa haluaa niin nokka on vaihdettava.

Sitten seuraava asia eli mikä on tehotavoite?

Sitten pitää huomioida pakokaasumittaus katsastuksessa, virityksen myötä päästöt pakkaa kasvamaan.

Yksinkertaista ja "bolt-on" menetelmää ei virittämiseen ole.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

C 110 ratsuni

#6
A15:n nokassa on kaksimilliä korkeampi nosto kuin piennemmissä koneiden nokissa,A12 finnin nokassa on yksi hammaspyörä,ei käy jos jakaja on ykkös ja kakkos pytyn välissä,jos jakaja on kakkos ja kolmos pytyn välissä tarvii olla kahdella hammaspyörällä silloin.En suosittele katu/kesä käyttis koneen kannenlaskua yli milliä,ehkä rajoilla puolitoista niin välttyy nakutus mahdollisuudesta ja liian myöhäsestä ennakosta jolloin vääntöalue menee liian korkeille kierroksille ja ei ole miellyttävä ajaa normiajoa.Kaasarin voi tehdä L koneen kaasarista välilaipalla jos ei halua laittaa tuplia joiden hinta on aika korkea jos meinaa että ne pelaa moitteitta.
primera 2,0 sport -00

mikan

Lainaa

Perusasiat tuon moottorin kanssa on samat kuin muillakin moottoreilla eli puristussuhdetta korkeammaksi, parempi hengitys eli kanavien muotoilu ja mahdollisesti isompi kaasari ja pakoputki jne..

Päinvastoin, puristukset alas ja ahtopaineet ylös!  :)

Mutta oikeasti kannattaa maksaa se pieni NCF:n jäsenmaksu ja pääsee lukemaan jäsenpuolella olevat sadat ja sadat kirjoitukset. A-virittämisestä on tuolla juttua "kirjan" verran.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

valpas

Lainaa

Päinvastoin, puristukset alas ja ahtopaineet ylös!  :)

Mutta oikeasti kannattaa maksaa se pieni NCF:n jäsenmaksu ja pääsee lukemaan jäsenpuolella olevat sadat ja sadat kirjoitukset. A-virittämisestä on tuolla juttua "kirjan" verran.

t. Mika
Heititpä hyvän idean.
Jutut pitäisi koota luettavampaan muotoon.
Katsotaan, jos siihen materiaaliin tutustuessaan tarkemmin talven  aikana, tekis samalla jonkun yhteenvedon, ainakin vaparin puolelta?

ILVES-Joe

Niinhän ne kokeneet virittäjät sanoo että jos et muuten osaa niin laita turbo... ;D (se oli vitsi)

Eikös turboa varten tarvii katsastukseen jonkinlaisen luvan?

Puristussuhdetta ei koskaan kannata nostaa ilman että laskee puristussuhteen ennen kannen laskua ja sen perusteella päätetään miten paljon kannesta pitää ottaa pois. Palotiloja on erimallisia sekä kantta voi jo ennestään olla laskettu korjauksien yhteydessä.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

datsunpower

#10
LainaaNiinhän ne kokeneet virittäjät sanoo että jos et muuten osaa niin laita turbo... ;D (se oli vitsi)

Eikös turboa varten tarvii katsastukseen jonkinlaisen luvan?

Puristussuhdetta ei koskaan kannata nostaa ilman että laskee puristussuhteen ennen kannen laskua ja sen perusteella päätetään miten paljon kannesta pitää ottaa pois. Palotiloja on erimallisia sekä kantta voi jo ennestään olla laskettu korjauksien yhteydessä.
Ei tarvi turbolle mitään lupia. Muutoskatsastukseen vaan selvitys tehoista, että pysyvät sallituissa rajoissa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tero-75

Lainaa
Eikös turboa varten tarvii katsastukseen jonkinlaisen luvan?
Lainaa
Ei tarvi turbolle mitään lupia. Muutoskatsastukseen vaan selvitys tehoista, että pysyvät sallituissa rajoissa.

Vanhempien, ei vähäpäästöisten autojen suhteen turbottamista koskee käytännössä samat säännöt kuin muutakin virittämistä mitä tulee tehorajoihin, alustan ja jarrujen muutoksiin jne. Ainoana erona että katsastukseen vaaditaan tuo datsunpowerin mainitsema selvitys tehoista ja käytetyistä ahtopaineista, eli penkittämässä täytyy käydä.
Päästömittausten osalta koskevat samat säännöt kuin vapaastihengittävienkin kohdalla eli normaali päästömittaus riittää.. Nämä muistaakseni -87 ja vanhempia autoja koskevia säännöksiä.

Vähäpäästöisten autojen osaltakin koskee käytännössä muuten samat säännöt, paitsi että päästöistä vaaditaan VTT:n tai muun hyväksytyn tutkimuslaitoksen mittaukset joka taas maksaa 1500€ ylöspäin.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76