Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Kaasuttimen säädättäminen, missä pk-seudulla?

Aloittaja AnttiJL, elokuu 18, 2011, 06:18:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Niin tuo sunny on vienyt aina liikaa bensaa aiempaan sunnyyni verrattuna. Aiemmalla (sama kori&moottori) pääsi tankillisella (40l) helposti yli 600km. Tällä nykyisellä ei ole koskaan päässyt edes 600km. Usein tankkaan 500km:n paikkeilla ja tankissa on 1-2L bensaa jäljellä.
Ajattelin että kaasuttimessa olisi vikaa...
Vai voiko venttiilien välyksien säätämättömyys lisätä kulutusta noin paljon?

Missä pk-seudulla voisi käydä säädättämässä tuon kaasuttimen? Hakusessa olisi siis järkevän hintainen paikka mielellään vantaalla, mutta hki-espoo-vantaa olisi vielä järkevissä matkoissa.

Kiitos taas kerran asiantuntemuksestanne ja avustanne jo etukäteen.
T:Antti

nissan-man

LainaaNiin tuo sunny on vienyt aina liikaa bensaa aiempaan sunnyyni verrattuna. Aiemmalla (sama kori&moottori) pääsi tankillisella (40l) helposti yli 600km. Tällä nykyisellä ei ole koskaan päässyt edes 600km. Usein tankkaan 500km:n paikkeilla ja tankissa on 1-2L bensaa jäljellä.
Ajattelin että kaasuttimessa olisi vikaa...
Vai voiko venttiilien välyksien säätämättömyys lisätä kulutusta noin paljon?

Missä pk-seudulla voisi käydä säädättämässä tuon kaasuttimen? Hakusessa olisi siis järkevän hintainen paikka mielellään vantaalla, mutta hki-espoo-vantaa olisi vielä järkevissä matkoissa.

Kiitos taas kerran asiantuntemuksestanne ja avustanne jo etukäteen.
T:Antti
Vuosimalli?
P10 GA16DS

AnttiJL

Jep, pitihän jotain oleellista puuttua.
Eli Nissan Sunny, vm-90 1,4L  GA14-kone, ei kattia

nissan-man

LainaaJep, pitihän jotain oleellista puuttua.
Eli Nissan Sunny, vm-90 1,4L  GA14-kone, ei kattia
Voihanse venttiilien säätö olla hyvä tehdä jos ei oo pitkiin aikoihin sitä tehty. Onko kumpi korimalli, n13 vai n14. Muistaakseni näissä on joko hydrauliset nostajat tai kovapalasäätöiset, jälkimmäiset säädetään harvoin. Suosittelen tarkistamaan/vaihtamaan kaikki alipaineletkut uusiin, ilmanputsari ja pensansuodatin uuteen ja katsoa että ryyppy ei jumi ym :)
P10 GA16DS

AkiH

Lainaa
Muistaakseni näissä on joko hydrauliset nostajat tai kovapalasäätöiset, jälkimmäiset säädetään harvoin.
Vuosimallin perusteella N13 ja näissä on ruuvisäätöiset venttiilit.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

nissan-man

Lainaa
Vuosimallin perusteella N13 ja näissä on ruuvisäätöiset venttiilit.
GA16-koneessa ainakin on hydrauliset. Mutta kaipase sitten on säädettävät tuossa GA14. Nissan4u.comin mukaan on päällekkäsin samannäköiset kannet ykskutosessa ja nelosessa.
P10 GA16DS

Gorgane

Samalla syyniin kaikki kulutukseen vaikuttavat tekijät. Monta pientä juttua tekee yhdessä paljon.

-Rengaspaineet/renkaiden kunto
-Pyöränlaakerit
-Laahaavatko jarrut
-Pyöränkulmat
-Sytytysosat

Kaasarinsäätöä voi mennä kyselemään paikoista, jotka ottavat pakokaasutestejä. Testerin antamat arvot kertovat jo aika paljon siitä, että miten käy. Helpompaa säätää, kun näkee ruuvia vääntäessä ruudulta reaaliajassa muutoksen putken päästä tulevaan tavaraan.

AkiH

Lainaa
GA16-koneessa ainakin on hydrauliset. Mutta kaipase sitten on säädettävät tuossa GA14.
FASTista katsellessa N13-koppaisisten räjäytyskuvissa näytti olevan ruuvisäätöjä GA-koneen koosta riippumatta, N14 näytti jo olevan hydraulisilla nostajilla. Näin siis noiden kuvien perusteella, en minä toisaalta aina ole erehtymätöntä totuutta kirjoitellut.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

nissan-man

Lainaa
FASTista katsellessa N13-koppaisisten räjäytyskuvissa näytti olevan ruuvisäätöjä GA-koneen koosta riippumatta, N14 näytti jo olevan hydraulisilla nostajilla. Näin siis noiden kuvien perusteella, en minä toisaalta aina ole erehtymätöntä totuutta kirjoitellut.
Olen omistanut kaksi ga16 koneella olevaa sunnyä ja kummassakin oli hydrauliset. Ja taas uudemmassa koppasessa GA16DS/DE on kovapalasäätöiset, ja samoja koneita käytetään mm primerassa.
P10 GA16DS

Alppu

Lainaa
Olen omistanut kaksi ga16 koneella olevaa sunnyä ja kummassakin oli hydrauliset. Ja taas uudemmassa koppasessa GA16DS/DE on kovapalasäätöiset, ja samoja koneita käytetään mm primerassa.

http://nissan4u.com/parts/sunny/el_n13/1990_1/type_59/engine_mechanical/cylinder_head_rocker_cover_camshaft_and_valve_mechanism/illustration_2/
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

AkiH

Hyvä kun käytännön kokemusta löytyy. Paremmin osuu varmaankin kohdalleen ensikäden tietona kuin kuvista kurkkimalla. :)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

AnttiJL

LainaaSamalla syyniin kaikki kulutukseen vaikuttavat tekijät. Monta pientä juttua tekee yhdessä paljon.

-Rengaspaineet/renkaiden kunto
-Pyöränlaakerit
-Laahaavatko jarrut
-Pyöränkulmat
-Sytytysosat

Noita pyörän laakereita olen itsekin miettinyt, vertasin vanhan nissanin talteen ottamiini ja tuntui että oli samanlaiset (vanha kulutti vähemmän, samalla koneella ja korilla).

Miten saan selville laahaako jarrut? Meinaan kun ei ole vertailumahdollisuutta sellaiseen jossa ei varmasti laahaisi.

Pyörän kulmat taidan käydä säädättämässä...

Sytytysosia saatan vaihtaa myös, Ainakin virranjakajan kansi on tallella tuosta vanhasta Sunnysta. Ehkä pyörijä pitäisi samalla myös vaihtaa?

Alip.letkut on vaihdettu noin vuosi sitten ja ilmansuodatin on sellainen pestävä malli, viime syksynä pesin ja öljysin. Bensasuodattimen vaihdoin kanssa syksyllä. Alkukeväästä "pesin" kaasuttimen "Carburator Cleaner":llä eikä apuja siitä ollut kulutuksen kanssa. 2 vuotta sitten säädin sytytyksen, sitä ennenkin kulutus oli suurta. Vaihdoin ohjeiden mukaan sytytyksen yläkuolokohdan jälkeiseksi, säätöä ennen sytytys olis siis yläkuolokohtaa ennen...

Asentaja

ga14 koneessa on säädettävät venttiilit ja ga16 koneessa hydrauliset nostajat. näin sanoo kirja.

ei kannata lähteä säätään venttiileitä jos ei selvästi kuulu venttiilien naputusta.

nissan-man

Lainaaga14 koneessa on säädettävät venttiilit ja ga16 koneessa hydrauliset nostajat. näin sanoo kirja.

ei kannata lähteä säätään venttiileitä jos ei selvästi kuulu venttiilien naputusta.
Vaikka naputusta ei kuuluisi niin kannattaa silti välykset kattoa, voi olla liian vähän välystä jossai ;)
P10 GA16DS

AnttiJL

#14
Tuo venttiilien säätäminen on kyllä tehtävien töiden listalla.
Nyt kuitenkin kaasarista ja suuresta polttoaineen kulutuksesta.
Sain korjausopasta kärsivällisesti luettuani muutaman mahdollisen polttoaineen kulutusta nostavan osan hahmoteltua, myöhemmin sitten testaan osia jotta ei tarttis kaikkia vaihtaa. Ongelmana on vaan nyt noiden osien saatavuus.
Oire: Suuri polttoaineen kulutus, välillä ottaa korkeita kierroksia vaikka on jo lämmin kone. Huomaan usein vasta valoissa, tai jos pitää autosta nousta niin että on käynnnissä. Kone käy kuumana ja välillä laskee kierroksia kun polkaisen pikaisesti kaasua.
Seuraavassa mahdollisia osia (enklanniksi, saa suomentaa):

-Automatic temperature accelerator pump, kiihdytyspumpun ohjaus-solenoidi.
          Syötettävän polttoaineen määrä riippuu jäähdytysnesteen lämpötilasta. Tätä ohjaa solenoidi kaasuttimessa.Virtojen ollessa päällä kaasu-polkimen painalluksen tuisi tuottaa kohtalaisen polttoaine ruiskauksen, virtojen ollessa pois ruiskauksen tulisi olla selvästi pienempi. Solenoidin voi myös testata kytkemällä se 12v jännitteeseen ja pois jolloin solenoidista tulisi kuulua ääni.
Voiko solenoidi toimia sillointällöin oikein, niin että testi ei kerro totuutta? Jonkin anturinhan pitäisi solenoidille lämpötilan mukaan tarjoilla sähköä, voisiko siinä olla vikaa? Välillä pikainen kaasun painallus saa ryypyn pois päältä joksikin aikaa

-Idle-up control solenoid, Joutokäynnin kohotus-solenoidi
          Kun solenoidi on kytkeytyneenä moottoriin virtaa ylimääräistä polttoainetta, jolloin joutokäyntinopeus kasvaa. Solenoidi on kytkeytyneenä ajovalojen, takalasinlämmittimen ja lämmityslaitteen puhaltimen ollessa toiminnassa. Englanninkielisessä oppaasta saa sen käsityksen että minkätahansa edellämainituista sähkölaitteista ollessa päällä on solenoidi kytkeytyneenä ja kierrokset kovilla. Mutta näinhän se ei ole?

-Automatic choke, Automaattirikastin
          Moottorin tulee olla kylmä, ilmansuodatin irroitettuna. Avaa kaasuläppä täysin ja katso että rikastinläppä sulkeutuu kunnolla. Kokeile sormella että läppä liikkuu takertelematta. Katso että rikastinkannen merkki on rungon keskimerkin kohdalla. Käynnistä moottori ja katso että rikastiläppä avautuu täysin moottorin lämmetessä. Jos ei avaudu niin tarkista vastusmittarilla että lämmityselementin virtapiiri ei ole katki. Jos johtimet ja lämmityselementti ovat kunnossa vika on mahdollisesti releessä.
Miten avaan kaasuläpän täysin? Painamalla kaasua, vetämällä vaijerista? Entä jos rikastinläppä ei sulkeudu kunnolla tai liiku takertelematta, mitä sitten? Motonetissä on jokin yleisrele hyllytavaraa, ovatko kaikki releet siis rakenteeltaan Sunnyssä samanlaisia?

-Rikastimen alipainesäädin
          En ole varma onko tätä GA14 moottorissa, siitä kun ei mielestäni puhuta korjausoppaissa, kun niissä käsitellään GA14 (eikä E13) moottoria. Vai onko tuo rikastimen alipainesäädin se virranjakajan kyljessä oleva alipainekello?
E13 koneella sen tarkistamiseen tulisi hankkia sopiva alipainepumppu. Joten tämä jäänee testattavista viimeiseksi, ellei NCF-foorumin väellä ole vahva haju siitä että vika johtuisi juuri rikastimen alipainesäätimestä.

-Joutokäynnin tasain ja Imuilman alipainesäädin (ilmansuodatinkotelossa)
          Tarkasta alipaineletkujen kunto ja kiinnitys. Irroita ilmaputki. Irroita alipaineletku lämpöanturista. Käynnistä kylmä moottori ja anna sen käydä tyhjäkäyntiä. Jos letkussa ei tunnu selvää alipainetta, on se tukossa tai rikki. Kiinnitä letku takaisin. Moottorin ollessa kylmä alipainesäätimen läppä on ylä-asennossa, jolloin kaasariin virtaa lämmintä ilmaa. Moottorin lämmetessä laskeutuu läppä alas sulkien lämpimän ilman aukon. Toiminta voidaan tarkastaa peilin avulla. Tarkasta seuraavaksi joutokäynnin tasain. Tämä laite on ilmaventtiili, jonka tulee alle 55*C lämpötilassa olla kiinni, ja yli 65*C lämpötilassa täysin auki. Tasain tarkastetaan johtamalla siihen lämmintä ilmaa puhaltimella, moottorin käydessä normaalilämpöisenä. Tasain on kunnossa jos siitä alkaa kuulua sihisevä ääni ilman lämpötilan noustessa 55-65*C arvoon.
Joutokäynnin tasaimen tarkastus onnistuupi kohtuu-helposti, mutta minkälainen peili olisi hyvä alipainesäätimen katsomiseen? Tuon joutokäynnin tasaimen tarkastus mietityttää, koska kone (mittarin mukaan) lievästi ylikuumenee, kun saapi liikaa bensaa. Että voiko ylikuumeneminen vaikuttaa mittauksiin merkittävästi?


Nyt siis tähänmennessä tämä on ollut tällaista hakuammuntaa ja sitä se on varmaan huomennakin kun alan vikaa metsästämään. Syy miksi tämän kirjoitin on siis se että näitä osia (solenoideja ja ilmansuodattimen koteloa) ei tunnu varaosina (ainakaan motonetistä) löytyvän, joten mistä löytäisin varmimmin varaosat? Saa myös kertoa muista vikapaikoista joita on tullut mieleen.
Virranjakajan kannen ja pyörijän varmaankin huomenna haen, olikos se motonet auki sunnuntaina? Noh tuon löydän helposti itsekin netistä  8-)  ;D

Kiitos etukäteen vastauksistanne!

AnttiJL

No nyt on testailtu tässä tuloksia:
-Automatic temperature accelerator pump, kiihdytyspumpun ohjaus-solenoidi
          Tuon kaasunpainallus ja ruiskaus testin jätin epöhuomiossa tekemättä. Testasin solenoidin kuitenkin kytkemällä akkuun ja kuului sieltä vaimea naksahdus (vaimein kaikista).

-Idle-up control solenoid, Joutokäynnin kohotus-solenoidi
          Akkuun kytkemällä testi, selvästi edellistä voimakkaampi naksahdus kuultavissa.

-Automatic choce, Automaattirikastin
          Mittasin lämmityselementin resistanssin, se oli luokkaa 5,8ohm, joten ei lainkaan katki. Avasin kaasuläpän täysin (vedin kaasuvaiijerista) ja rikastinläppä nousi ylöspäin. Näinkö sen tulikin toimia? Yritin mitata multi-plugilta rikastimelle tulevaa jännitettä, mutta kun tein niin kuin oli kirjassa opastettu sammui kone kun irroitin liittimen. Mittasin jännitteen, koska virrat olivat kuitenkin päällä 0,5v oli jännite kun kone oli kuumana. Pitikös tämän näin mennä? Ja pitikös jänitetaso mitata kun kone on täysin kylmä?
Releen irroitin ka mittasin nastat jotta vastaavat kuvaa. Kytkin myös kelalle 12v jolloin rele veti äänestä päätellen.

-Rikastimen alipainesäädintä en testannut kun ei alipainepumppua ole.

-Joutokäynnin tasainta yritin testata mutta tarvittavaa suhinaa en kyllä kuullun kaasarin suhinalta ja moottorin käyntiääneltä. Pitäisikö tuon suhinan kuitenkin selkeästi erottua?
-Alipainesäädintä en saanut katsottua kun ei ole sopivaa peiliä.

Ensiviikolla noudan virranjakajan kannen ja pyörijän.