Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun 510 '72 vaihdelaatikko

Aloittaja PeePee, elokuu 19, 2011, 21:42:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeePee

Onkohan otsikon sedan -mallin autoissa käytetty alunperin 5-vaihteista laatikkoa? Jos on, niin minä vuonna ja missä mallissa? Kysymys liittyy siihen, että voisiko Historic ralliautossa saada käyttää 5-lovista?

mrgallop

#1
Luokitustodistuksesta löytyy tieto, mitä laatikkoa voit käyttää. Riippuu tietenkin mikä luokitus (1600, 1600sss, 1800sss jne.) ja mikä ryhmä 1 vai 2?
Sen voin sanoa, että Suomesta/euroopasta 5v:n löytäminen vaikeaa, on niitä kuitenkin olemassa tässä maailmassa. Omassa 1600sss r2 luokituksella tehdyssä on juurikin 5v tuolla irroitettavalla kytkinkopalla.
"normaaleja" 5v. saa sitten jo helpommin täältäkin, mutta se ei ole juuri tuollainen luokiteltu...
1600SSS(PL510) jokunen
1800SSS(PL510) rallye/h
1600SSS(PL510) rallye/h
1600(PL510) muuan
1600(PL510) 2-dr se ainut suomikilpi
260z(s30)
Exät:
1600(VPL510)VAN
Maxima -87 3.0
King Cap 4WD 720
K11 -02

seppo

Moi !!!
auton luokitus todistus / liite J . kertoo mitä autolle saa tehdä ja mitä osia vaihtaa. ryhmä 1 on lähes alkuperäinen auto, ryhmä 2 on enemmän vapauksia !
t,seppo
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

PeePee

Joo, 510:n luokitustodistus kertoo lootan olevan 4-pykäläinen. Koitin etsiä tietoa noista 2-ryhmän sallimista muutoksista, mutta ei vielä ole tärpännyt. Mistäs löytyisi?

mrgallop

#4
Mitä luokitustodistusta luet???
510:lle on monta luokkaria, sinun tulee vain päättää mitä haluat käyttää.
1. valitse luokitus
2. valitse ryhmä
3. valitse ikäkausi
Tämän jälkeen sitten mietintä, jotta mikä loova siihen!
esim. H1 ikäkauden r2 autossa välitys vapaa, mutta tulee todistaa, että käyttämääsi välitystä on käytetty ko. aikakaudella kilpailussa. Luokkarissa olevia välityksiä siis saa käyttää vapaasti.
Esim. luokkarissa 5355 on 2 kpl:tta 4-vaihteisia ja 2 kpl:tta 5-vaihteisia.
1600SSS(PL510) jokunen
1800SSS(PL510) rallye/h
1600SSS(PL510) rallye/h
1600(PL510) muuan
1600(PL510) 2-dr se ainut suomikilpi
260z(s30)
Exät:
1600(VPL510)VAN
Maxima -87 3.0
King Cap 4WD 720
K11 -02

PeePee

Tarkoitus olisi tehdä tuosta ihan perus 1-ryhmäläinen, jossa ilmeisesti vaaditaan 4-lovinen aski. Missäs ryhmässä olisi sitten mahdollista käyttää 5-lovista?
Mulla on Rafun lähettämä luokitustodistus 510:lle vuodelta '69. Onko olemassa vielä uusi luokitustodistus '72:lle?

MK510

5-loviset laatikot on luokiteltu ainoastaan 2-ryhmäläiseen.

510:iin on useampi eri luokitustodistus:

1-ryhmään:
5265 1600 1/69
5355 1600SSS 7/70
5397 1800SSS 4/71
nämä sisältää myös 2-ryhmän lisäluokituksia

2-ryhmään eli ei käy 1-ryhmäläiseen:
1493 1600 11/67
1494 1300 11/67
1530 1600 5/68
1300-L510, 1600-PL510, 1800SSS-HL510

seppo



H1 ikäkauden r2 autossa välitys vapaa, mutta tulee todistaa, että käyttämääsi välitystä on käytetty ko. aikakaudella kilpailussa. Luokkarissa olevia välityksiä siis saa käyttää vapaasti.
Esim. luokkarissa 5355 on 2 kpl:tta 4-vaihteisia ja 2 kpl:tta 5-vaihteisia.[/quote]

Moi !!
ikäkausi H1 ryhmä   1-2
liittessä sivulla 168 kohta L. voimansiirto-vaihteisto.
" vaihteen välityssuhteen saa vaihtaa millaiseksi hyväänsä . välityssuhteita koskeva vapaus antaa vapauden vaihtaa myös pääakselia ja sivuakseleita sekä välityksiä ja laakereita "
että tämmöinen teksti on sinne painettu !  :)
t.seppo
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

mrgallop

Juu, näin on, kuten "seppo" mainitsi. Pitää vain muistaa, että on pystyttävä täysin todistamaan, että haluttua välitystä on ko. aikakaudella käytetty kilpailussa (oliko vielä sanottu, et millaisissa kisoissa, en muista?). Se juuri kinkkistä, kun ollut tuolla ikäkaudella niin paljon vapauksia, ettei kaikkia mahdollista ole tarvinnut luokitella, koitappa niitä nyt sitten taas todistella... Lehtijuttuja/valokuvia ym. matskua, niitähän sitä on käytetty.
1600SSS(PL510) jokunen
1800SSS(PL510) rallye/h
1600SSS(PL510) rallye/h
1600(PL510) muuan
1600(PL510) 2-dr se ainut suomikilpi
260z(s30)
Exät:
1600(VPL510)VAN
Maxima -87 3.0
King Cap 4WD 720
K11 -02

mrgallop

#9
Tässä vieläsuora lainaus Historic Rally Clubin nettisivuilta; kysymyksiä ja vastauksia osiosta. Juurikin kysytty tätä samaa välitys ongelmaa.
Lainaus:
Kysymys
Mikä on oleellinen ero, jos -71 luokiteltu auto tehdään G2 ikäkauteen ryhmään 2 tai H1 ikäkauteen ryhmään 2? Olen lueskellut 1971 ja 1974 sääntökirjoja enkä oikein löydä eroja näistä 2-ryhmäläisistä, saisinko selkeytystä, että kumpaan ikään/luokkaan auto "kannattaisi" tehdä jos molemmat mahdollisia!
Olenko käsittänyt oikein, että G2-2 ja H1-2 ryhmän "viri"autoista voi kattoverhoilun jättää pois. -71 ja -74 sääntökirjoissa 2-ryhmässä todetaan vaihteiston ja perävälityksen olevan vapaat, voin siis laittaa esim. 5.1 perän vaikkei sitä olisi mainittu luokituspapereissa, koska ikäkauden sääntökirja sen sallii?

Vastaus
Ikäkausissa G2 ja H1 ei ole suuria eroja, siksi ne ajavat yhdessä rallikilpailuissa. Ratapuolen ihmiset eivät vielä ole tätä ymmärtäneet. Suurin ero lienee se, että luokiteltuja kevennettyjä korinosia ei saa käyttää ikäkaudessa H1. Liite K antaa vapauden poistaa kattoverhouksen kaikissa "viri"autoissa.
Ikäkausissa G2 ja H1 vaihteisto- ja perävälitykset olivat vapaat. Se tarkoittaa, että tänä päivänä saat luokiteltujen lisäksi käyttää sellaisia välityksiä, joita todistettavasti käytettiin ikäkaudella automallissa kansainvälisessä kilpailussa. Todistusvelvollisuus on sinulla.


Tässähän se historicin suola onkin, löytää osia!
ps. muutamia "arggeologi"reissuja tullut tehtyä ;D
Paljon on liikkeellä laittomia autoja varmaan, mutta ainakin mun mielestä on hienoa ja arvokkaampaa jos auto on "oikeilla" osilla varustettu. Ryhmään F on sitten jo iisimpi rakentaa rallivehe, jos ei halua niin metästellä nuita osia, mukavaa se on sielläkin ajaa, ja voi siinäkin ajaa oman mielen(rahapussin) mukaan, omalla vauhilla.
1600SSS(PL510) jokunen
1800SSS(PL510) rallye/h
1600SSS(PL510) rallye/h
1600(PL510) muuan
1600(PL510) 2-dr se ainut suomikilpi
260z(s30)
Exät:
1600(VPL510)VAN
Maxima -87 3.0
King Cap 4WD 720
K11 -02

seppo

LainaaJuu, näin on, kuten "seppo" mainitsi. Pitää vain muistaa, että on pystyttävä täysin todistamaan, että haluttua välitystä on ko. aikakaudella käytetty kilpailussa (oliko vielä sanottu, et millaisissa kisoissa, en muista?). Se juuri kinkkistä, kun ollut tuolla ikäkaudella niin paljon vapauksia, ettei kaikkia mahdollista ole tarvinnut luokitella, koitappa niitä nyt sitten taas todistella... Lehtijuttuja/valokuvia ym. matskua, niitähän sitä on käytetty.

Moi !!!
Mihin se on kirjoitettu mitä pitää todistaa !!
on sääntö kirja + liite j.
Minä en voi todistaa ( eikä myöskään se henkilö voi väittää vastaan joka sitä todistusta vaatisi ! )
esim. Datsun 120 y coupe ikäkausi H1 ryhmä 2.
Tämmösellä autolla ei ole ajettu suomessa koskaan rallia eikä taida olla ajettu euroopassakaan. 8-)
t.seppo
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

mrgallop

#11
Moro,
Juu Rafulta tuo selviää! Itse olen asian kanssa paininut ja tullaan painimaan tulevan Datsunin kanssa myös, johon tullee todistuksia Englannista...
Niin tuo sääntökirjahan puhuu ikäkauden säännöistä, elikkäs sillain pitää lukea, että silloin ollut joku asia sallittu, niin ei tarkoita että nykypäivänä annetaan vapaat kädet, vaan ikäkauden mukaan mennään ja valitettavasti passituksessa joudut todistamaan käytetyt vällärit (toki olen kuullut, että kaikki eivät passituksessa voi puhua totta..., mutta se on jokaisen henkilökohtainen asia.).
Jos ei voi näyttää toteen et on jotain käytetty kv-kisoissa, niin pitää käyttää luokiteltua osaa.
Karu totuus on, että jossei omaan malliin ole luokiteltu "mitään", pitää vaihtaa mallia tai kunnioittaa sellaisenaan oman mallin historiaa kuin vain voi!
1600SSS(PL510) jokunen
1800SSS(PL510) rallye/h
1600SSS(PL510) rallye/h
1600(PL510) muuan
1600(PL510) 2-dr se ainut suomikilpi
260z(s30)
Exät:
1600(VPL510)VAN
Maxima -87 3.0
King Cap 4WD 720
K11 -02

seppo

Moi !!!
olen jutellut rafun kanssa omasta autosta .... mitä saa tehdä ( puhtaalla omalla tunnolla ) mitä ei !
asata kolmanteen oletko tulossa finjaehin ... oli mukava jatkaa juttua siellä !  :)
t.seppo
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

mrgallop

Juu, nää on melko kinkkisiä nää historikki pirssit, varsinkin ku ei ole ihan yleisin kampe!
Eipä sitä taaskaan kerkeä lähteä jaeen, ois kyllä mukava porinoija livenä, voisin kuvitella, et ois suu täynnä soraa ja pakokaasu haisis ku juttu lentäs!!!
1600SSS(PL510) jokunen
1800SSS(PL510) rallye/h
1600SSS(PL510) rallye/h
1600(PL510) muuan
1600(PL510) 2-dr se ainut suomikilpi
260z(s30)
Exät:
1600(VPL510)VAN
Maxima -87 3.0
King Cap 4WD 720
K11 -02

PeePee

... ja sitten vielä... mulla on 1.8.1971 päivätty painos Datsun 510 sarjan Owner's Manual joka kertoo autossa käytetyn myös 3-lovista askia. Onko tällaista tullut missään vastaan?