Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera -01 1,6 lämpöongelma

Aloittaja FamilyAC, tammikuu 03, 2011, 09:09:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

FamilyAC

Laitetaanpas tämä teksti vielä uudelleen, jos vaikka tärppäisi ton ongelman kanssa ja saisi apuja. Eli:
Vikaehdotusta/apua kaivattaisiin. Auto on -01 Primera 1,6 (P11) ns.puoliautomaattisella ilmastoinnilla. Autoon vaihdettiin termostaatti kun moottori aina välillä tahtoi lämmetä liikaa. Nyt kone lämpeää ihan OK mittarin mukaan mutta sisään ei tule lämmintä juuri ollenkaan. Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vikaa ja missä järjestyksessä? Saako kyseisestä mallista ulos jotain muistiinjääneitä vikakoodeja tms? Voiko sisätilan lämpötila-anturi aiheuttaa viallisena kyseisen ongelman ja missä se sijaitsee? Sisään ei tule lämmintä kyllä vaikka ottaisi ilmastoinnin pois päältäkin. Millainen jäähdytysveden säätöventtiili järjestelmässä on, eli mitä tai miten koetaulun aseteltavat lämpötila-arvot säätävät tulevaa veden määrää? Olisin hyvin kiitollinen avusta/ohjeista, kun en haluaisi ensimmäisenä viedä autoa "marmoritiskille" tutkittavaksi. Auto on minulle uusi ja pystyn kyllä itsekin jotain tekemään kunhan tietäisin mitä.
Kiitos etukäteen vastaajille ja Hyvää Vuotta 2011 kaikille.

M i g i

LainaaLaitetaanpas tämä teksti vielä uudelleen, jos vaikka tärppäisi ton ongelman kanssa ja saisi apuja. Eli:
Vikaehdotusta/apua kaivattaisiin. Auto on -01 Primera 1,6 (P11) ns.puoliautomaattisella ilmastoinnilla. Autoon vaihdettiin termostaatti kun moottori aina välillä tahtoi lämmetä liikaa. Nyt kone lämpeää ihan OK mittarin mukaan mutta sisään ei tule lämmintä juuri ollenkaan. Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vikaa ja missä järjestyksessä? Saako kyseisestä mallista ulos jotain muistiinjääneitä vikakoodeja tms? Voiko sisätilan lämpötila-anturi aiheuttaa viallisena kyseisen ongelman ja missä se sijaitsee? Sisään ei tule lämmintä kyllä vaikka ottaisi ilmastoinnin pois päältäkin. Millainen jäähdytysveden säätöventtiili järjestelmässä on, eli mitä tai miten koetaulun aseteltavat lämpötila-arvot säätävät tulevaa veden määrää? Olisin hyvin kiitollinen avusta/ohjeista, kun en haluaisi ensimmäisenä viedä autoa "marmoritiskille" tutkittavaksi. Auto on minulle uusi ja pystyn kyllä itsekin jotain tekemään kunhan tietäisin mitä.
Kiitos etukäteen vastaajille ja Hyvää Vuotta 2011 kaikille.
Oisko kannen tiiviste valmis? katseleppa hukkaako nestettä.. myöskin vesipumppu voinee vuotaa.. tarkkaile hukkaako nesteitä.. yhdessä P11 oli vastaava "termostaatti" vika mutta loppujen lopuksi vika osottautui kannentiivisteeksi.. oli sen ainoan kerran päässyt lämmöt nousemaan vähän liikaa.. se ei vielä tarkoita mitään vaikka ajossa ei olisi muutoksia.. pienikin vuoto sotkee kierron lämppärille..

Edellä mainittu p11 Hukkasi nestettä 1dl kk aikana, eikä ajossa päästöissä tms huomannut mitään.. lämpeni kyllä sisältäkin mutta pitkällä viiveellä.. myöskin lämpömittari on aika viitteellinen lämmöt voi olla normaalissa (puolessa välissä) vaikka ero edelliseen olisi 10 astetta vähemmän.. mulla esim on P10 kiinatermari joka hieman vuotaa läpi lämmöt normaalisti puolessa välissä vaikka lämmöt on 15astetta alempana kuin aikaisemmin vanhalla termarilla ja syylärillä..

eli vikoja voi olla montakin..
-termostaatti vuotaa läpi (mahdollista halpis tarvikkeilla vaikka olisikin uusi)
-Ilmaus ei ole onnistunut eli ilmaa järjestelmässä
-kannentiiviste tai jokin muu vuoto joka sotkee kierron
-sitten mahdollisia lämmön säädin vikoja

tulipas sekavasti kirjoiteltua ja varmasti jäi taaskin jotain oleellista pois..

tarvike termareilla lämmön puute on normaali ilmiö..


FamilyAC

Kiitos vastauksestasi. Kansipahvi on tullut myös mieleeni yhtenä ongelmista koska moottori on "keittänyt" kerran. Onko ko. koneen pahvinvaihdossa jotain erityistä tai muuta huomioon otettavaa? Mitkä mahdollisuudet on päästä pelkällä pahvinvaihdolla kun vesistä eikä öljyistä näy mitään vakavaan/mittavaan vuotoon liittyvää? Vettä ei häviä mihinkään ainakaan tuota 1dl/kk määrää enempää.
Vielä tuosta lämpötilan säädöstä hyttiin. Mikä/minkälainen on venttiili, sähköinen tms? Lämpötilahan sisälle asetellaan sähköisessä muodossa, eli mitä asetusarvot säätää?
Kiitos.
 

M i g i

LainaaKiitos vastauksestasi. Kansipahvi on tullut myös mieleeni yhtenä ongelmista koska moottori on "keittänyt" kerran. Onko ko. koneen pahvinvaihdossa jotain erityistä tai muuta huomioon otettavaa? Mitkä mahdollisuudet on päästä pelkällä pahvinvaihdolla kun vesistä eikä öljyistä näy mitään vakavaan/mittavaan vuotoon liittyvää? Vettä ei häviä mihinkään ainakaan tuota 1dl/kk määrää enempää.
Vielä tuosta lämpötilan säädöstä hyttiin. Mikä/minkälainen on venttiili, sähköinen tms? Lämpötilahan sisälle asetellaan sähköisessä muodossa, eli mitä asetusarvot säätää?
Kiitos.
 
Mikä moottori?

Alppu

Lainaa
Mikä moottori?

"Auto on -01 Primera 1,6 (P11)"

GA16DE ?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

M i g i

Lainaa

"Auto on -01 Primera 1,6 (P11)"

GA16DE ?


LainaaSaattaa olla QG16DE:kin.

Nii s**tana..

Molempia kun tuppaa olemaan..

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/2001_1/

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

FamilyAC

Sorry, kesti jonkun aikaa kun tarkastin rek.otetta. Eli auto 1,6 5F Family AC ja on mallikoodiltaan:FDGAL8FP11EGAKE--A ja valm.nro: SJNFFAP11U0577351. Ja otteessa luki vielä versio E12, mitä sitten tarkoittaakaan?

nissan-man

LainaaSorry, kesti jonkun aikaa kun tarkastin rek.otetta. Eli auto 1,6 5F Family AC ja on mallikoodiltaan:FDGAL8FP11EGAKE--A ja valm.nro: SJNFFAP11U0577351. Ja otteessa luki vielä versio E12, mitä sitten tarkoittaakaan?
öö.. otappas konehuoneesta kuva nii sillähän se selviää  8-)
P10 GA16DS

M i g i

#10
LainaaSorry, kesti jonkun aikaa kun tarkastin rek.otetta. Eli auto 1,6 5F Family AC ja on mallikoodiltaan:FDGAL8FP11EGAKE--A ja valm.nro: SJNFFAP11U0577351. Ja otteessa luki vielä versio E12, mitä sitten tarkoittaakaan?
Juu moottori QG16DE



Siinä jäähdytys järjestelmää
http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/2001_1/type_104/exhaust_and_cooling/

siinä moottorin räjäys kuvaa..
http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11e/2001_1/type_104/engine_mechanical/


NIIN ALPPU!! Ei luoteta olettamuksiin  ;)

FamilyAC

Omissa tutkimuksissa havaitsin syylärissä jonkinmoisen vuodon joka ilmeni aika ajoin pienenä höyryttämisenä, kun koneen käytin lämpimäksi. Voiko näin pieni vuoto sekoittaa järjestelmän niin ettei lämmintä tule auton sisälle juuri ollenkaan? Onko autossa ns. vikamuistia minkä voisi käydä luetuttamassa "marmoritiskillä" ?

M i g i

LainaaOmissa tutkimuksissa havaitsin syylärissä jonkinmoisen vuodon joka ilmeni aika ajoin pienenä höyryttämisenä, kun koneen käytin lämpimäksi. Voiko näin pieni vuoto sekoittaa järjestelmän niin ettei lämmintä tule auton sisälle juuri ollenkaan? Onko autossa ns. vikamuistia minkä voisi käydä luetuttamassa "marmoritiskillä" ?
Voi ja on  :) näin lyhyesti vastattuna

micramies

LainaaOmissa tutkimuksissa havaitsin syylärissä jonkinmoisen vuodon joka ilmeni aika ajoin pienenä höyryttämisenä, kun koneen käytin lämpimäksi. Voiko näin pieni vuoto sekoittaa järjestelmän niin ettei lämmintä tule auton sisälle juuri ollenkaan? Onko autossa ns. vikamuistia minkä voisi käydä luetuttamassa "marmoritiskillä" ?
Vm. 2001 autossahan on pakollisena OBD pistoke jonka kautta katsastuksessa luetaan vikakoodit. OBD mittaus katsastuksen yhteydessä ainakin maksoi 15e, ehkä halvempaa kuin "marmoritiskillä"?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

FamilyAC

Lainaa
Vm. 2001 autossahan on pakollisena OBD pistoke jonka kautta katsastuksessa luetaan vikakoodit. OBD mittaus katsastuksen yhteydessä ainakin maksoi 15e, ehkä halvempaa kuin "marmoritiskillä"?
Pitääkö mittaristossa palaa joku häiriövalo jos OBD-portin kautta tulee ilmi jokin vikakoodi? Mulla ei nyt ole mitään ilmoitusta mistään viasta mittaristossa, vai saako OBD-portin kautta jotain sellaista tietoa mikä ei muuten ilmoita itsestään mitään? Eilisessä tutkinnassa näytti vielä sisäilman lämpötilaa haistelevan anturin ritiläkolo olevan aivan pölyä täynnä. Ilmeisesti tämä ainakin saattaa antaa väärää tietoa ja sekoittaa ilmastoinnin automatiikan. Onkohan anturi helposti puhdistettavissa/vaihdettavissa?    

M i g i

Lainaa
Pitääkö mittaristossa palaa joku häiriövalo jos OBD-portin kautta tulee ilmi jokin vikakoodi? Mulla ei nyt ole mitään ilmoitusta mistään viasta mittaristossa, vai saako OBD-portin kautta jotain sellaista tietoa mikä ei muuten ilmoita itsestään mitään? Eilisessä tutkinnassa näytti vielä sisäilman lämpötilaa haistelevan anturin ritiläkolo olevan aivan pölyä täynnä. Ilmeisesti tämä ainakin saattaa antaa väärää tietoa ja sekoittaa ilmastoinnin automatiikan. Onkohan anturi helposti puhdistettavissa/vaihdettavissa?    
jos merkittävä vika niin moottorin häiriövalo palaa.. muutoin ei vikoja välttämättä huomaa.. ja syyläri vuotoa ei vikakoodilla löydy  ;)

FamilyAC

Lainaa
jos merkittävä vika niin moottorin häiriövalo palaa.. muutoin ei vikoja välttämättä huomaa.. ja syyläri vuotoa ei vikakoodilla löydy  ;)
No en nyt kyllä ajatellutkaan että toi syylärivuoto näkyisi mutta tarkoitatko Migi sitä, että vikamuistiin jää kuitenkin informaatiota (esim. sisätilan lämpötila-anturin vika) vaikka häiriövalo ei syttyisikään?   

M i g i

Lainaa
No en nyt kyllä ajatellutkaan että toi syylärivuoto näkyisi mutta tarkoitatko Migi sitä, että vikamuistiin jää kuitenkin informaatiota (esim. sisätilan lämpötila-anturin vika) vaikka häiriövalo ei syttyisikään?   
täytyy rehdisti sanoa että en tiedä, jotenkin vieras ajatus ilmastointi moottorin diagnostiikassa mutta kilautus merkkiliikkeelle niin saat varman vastauksen..
50/50  ;) on mun puhdas arvaus..

FamilyAC

Nyt selvisi, että jos ei pala vikavalo mittaristossa ei ole luettavissa mitään vikakoodia OBD:n kautta. Ilmastoinnista ja sen mahdollisista ongelmista saa tietoa ulos jos osaa näpytellä sen nappuloita oikeassa järjestyksessä. Onko täällä kukaan perehtynyt tähän asiaan? Eli miten ja missä järjestyksessä  pitää nappuloita painella että antaa jotain infoa ilmastoinnista?