Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Airbag vilkuttaa

Aloittaja Pritt, marraskuu 20, 2010, 12:43:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pritt

P12 Primera farkku, 2006 alkoi vilkuttamaan airbagin valoa. Mitä voisi kokeilla itse, ennenkuin vie korjaamolle testeriin?

BA

Perinteisesti penkkien alla olevien liittimien kontakti on yleisin vika, automerkistä riippumatta.
Tosin vikamuisti tarvii tyhjentää että valon vilkkuminen loppuu...

Helpointa on käydä lukemassa vikakoodit.

ja_ke

Mielenkiintoista, ettei noinkaan uudesta autosta ole saatu tuota vikaa pois, mikä on vaivannut jo primeroita varmaan niin pitkään kun airbageja on näihin vehkeisiin tungettu.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Pritt

#3
Tällä kertaa ei sitten ollut helpointa käydä lukemassa vikakoodeja.
Isäntä kävi kuskin paikalla ja  hetken loitsusi siinä, niin vika on pois.
Vilkutus nollautui kääntelemällä avainta virtalukossa ja  painelemalla muutaman kerran kuskin puoleista valokatkaisijan nappulaa.
Taitaa olla ohjelmoitu vika, helppoa rahaa merkkihuoltamoille.

doope

Muistaa vaan että hävinnyt vika ei ole nollaantunut vika eli käy nollaamassa vika muisti ennen leimaa.

jip59

LainaaMuistaa vaan että hävinnyt vika ei ole nollaantunut vika eli käy nollaamassa vika muisti ennen leimaa.
Duoda duoda... ::)
Siis katsastuksessa EI lueta airbagin tai ABS:n vikakoodeja. Niiden toiminta todetaan ainoastaan valon toiminnan perusteella. Jos siis valo syttyy kun virran kääntää päälle ja sammuu hetken kuluttua (itsediagnoosin jälkeen) niin se riittää katsurille.
OBD on taas oma lukunsa jonka vikamuisti luetaan aina katsastuksen yhteydessä ja voi aiheuttaa hylkäyksen vaikka vikavalo ei palaisikaan. Tämä siis OBD-kategoriaan kuuluvissa autoissa.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Kari_67

Lainaa
Duoda duoda... ::)
Siis katsastuksessa EI lueta airbagin tai ABS:n vikakoodeja. Niiden toiminta todetaan ainoastaan valon toiminnan perusteella. Jos siis valo syttyy kun virran kääntää päälle ja sammuu hetken kuluttua (itsediagnoosin jälkeen) niin se riittää katsurille.
OBD on taas oma lukunsa jonka vikamuisti luetaan aina katsastuksen yhteydessä ja voi aiheuttaa hylkäyksen vaikka vikavalo ei palaisikaan. Tämä siis OBD-kategoriaan kuuluvissa autoissa.

Mutta kyseinen auto kuuluu obd-katekoriaan,vika näkyy luettaessa obd eli tyhjennys ennen leimaa.
Datsun AFII coupe -76/Datsun 240K-GT -73/Datsun Pick-up -73/Opel rekord 66/Graham 34 esi datsun

take

Lainaa

Mutta kyseinen auto kuuluu obd-katekoriaan,vika näkyy luettaessa obd eli tyhjennys ennen leimaa.
Jos nyt lopetetaan satuilu. Ei näy airbag/ABS yms viat moottorin puolella. Ainoastaan moottorin vikakoodit luetaan. Toisekseen noilla yleistestereillä ei läheskään aina edes pääse turvatyynyihin käsiksi. Monen monta kertaa on joutunu Boschin vehkeet luovuttamaan airbag-vikojen edessä. Kun nämä airbag/ABS ym ei kuulu OBD-standardin piiriin. Vielä.

jip59

LainaaKun nämä airbag/ABS ym ei kuulu OBD-standardin piiriin. Vielä.
Juurikin tuota yritin selittää että VAIN OBD luetaan Ja vikavaloilla tarkastetaan ABS/AB toimivuus.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Nismosti

itse asiassa obd-mittauksessa näkee vikakoodit, abs ym hilujen toiminta...

MIL valontilan näkee jne....
näin ainakin autocomilla :)
Autot ovat kuin naiset, kummatkin käyttävät lompakkoasi enempi kuin sinä itse!