Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Micra - pyyhkimen moottorin vaihto

Aloittaja Jon2706, marraskuu 22, 2010, 16:36:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jon2706

Terve!

Nissan Micrasta meni pyyhkimen moottori oikosulkuun ja merkkihuollossa sanottiin uuden moottorin hinnaksi 350 €, joten päätin tilata itse moottorin ja löysin eräästä romuttamosta autooni sopivan moottorin, joka on huollettu.

Onko moottorinvaihto toimenpide josta voi selvitä ilman aiempaa kokemusta oikeastaan mistään auton korjailusta? Tai kannaattaako minun vain viedä auto johonkin pienempään korjaamoon joka vaihtaa sen? Micra on vuosimallia 2000. Kiitos jo etukäteen vastauksista!

nissanp12

Ei pitäisi olla hirveän vaikea homma. Pyyhkijänmoottorin vaihto ohjeita voi etsiä netistä esim, lataamalla Micran korjausmanuaalin kotikoneellensa.

BA

-Pyyhkijän varret irti.
-Tuulilasin alareunassa oleva muovi irti.
Nyt moottori jo näkyykin, muistaakseni kolmella pultilla kiinni.
-Vivusto irti moottorista.
-Itse pyyhkijän moottori irti.

Ja käänteisesti takas. Ei ole vaikea homma, paitsi että pyyhkijän varret hyvässä lykyssä on todella tiukassa akseliensa pooreissa. Ja talvella kannattaa varoa ettei riko sitä muovilärpäkettä ja sen kiinnikeklipsuja minkä alla kaikki on... Tarvittavat työkalut taitaa olla 14mm lenkki, 12mm lenkki ja 10mm lenkki, sekä ristipääruuvari.

Jon2706

Selvä, ehkäpä kokeilen itse vaihtamista. Kiitos neuvoista!

Jon2706

Lainaa-Pyyhkijän varret irti.

Ja käänteisesti takas. Ei ole vaikea homma, paitsi että pyyhkijän varret hyvässä lykyssä on todella tiukassa akseliensa pooreissa. Ja talvella kannattaa varoa ettei riko sitä muovilärpäkettä ja sen kiinnikeklipsuja minkä alla kaikki on... Tarvittavat työkalut taitaa olla 14mm lenkki, 12mm lenkki ja 10mm lenkki, sekä ristipääruuvari.

Kuinka lujaa uskaltaa vääntää pyyhkimien varsien muttereita? Ovat nimittäin aika tiukalla.

VHi

Kannattaa kokeilla nuo muut kikat ensin, eli rutkasti CRC:tä, lämmitystä yms. Kyllä sen pultin pitäis lähtä, mutta varsi saattaa olla tiukassa. Siihen suosittelen ulosvetäjää.
K10 1.0 GL vm. 85 HTX-586 | Myytyjä: 1 x K11, 6 x K10

Jon2706

Lainaa-Pyyhkijän varret irti.

Noniin, nyt olen päässyt siihen pisteeseen, että varret ja muovit ovat irti (etenen hitaasti mutta varmasti) mutta mitä tarkoitat vivuston irroittamisella? Olen nyt ruuvannut moottorin ruuvit auki, mutta minun pitää siis irroittaa jotain ennen sitä? Ja kun irrotan sen, niin miten saan sen takaisin "asennettua"? Tyhmiä kysymyksiä, mutta kuten sanoin, olen aloittelija tässä hommassa.

Jon2706

Lainaa

Noniin, nyt olen päässyt siihen pisteeseen, että varret ja muovit ovat irti (etenen hitaasti mutta varmasti) mutta mitä tarkoitat vivuston irroittamisella? Olen nyt ruuvannut moottorin ruuvit auki, mutta minun pitää siis irroittaa jotain ennen sitä? Ja kun irrotan sen, niin miten saan sen takaisin "asennettua"? Tyhmiä kysymyksiä, mutta kuten sanoin, olen aloittelija tässä hommassa.

Sain "liutettua" moottorin pois paikaltaan. Teinkö jotain aivan väärin kun en ennen sitä irroittanut vivustoa? Moottori tuli oikeastaan ilman mitään vastustusta. En kai rikkonut mitään?  :(

BA

Olikos se vivusto moottorissa sellasella pallonivelellä kiinni? Jos oli, niin siinä on ainakin sokka pitämässä vivustoa moottorin akselissa kiinni. Ihan itsekseen pyyhinvivusto ei kyllä oikein pysy moottorin "veivissä".
En muista ulkoa, siitä on jokunen tovi kun micran pyyhkimiä olen tutkinut... Purin vivuston rasvauksen ja putsauksen ajaksi pois. :)

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin micran pyyhinmoottori taisi olla konehuoneen puolella, moottorin akseli menee tulipellistä läpi tuohon tuulilasin alla olevaan tilaan jossa on vivusto? Vai? :-?

Jon2706

LainaaOlikos se vivusto moottorissa sellasella pallonivelellä kiinni? Jos oli, niin siinä on ainakin sokka pitämässä vivustoa moottorin akselissa kiinni. Ihan itsekseen pyyhinvivusto ei kyllä oikein pysy moottorin "veivissä".
En muista ulkoa, siitä on jokunen tovi kun micran pyyhkimiä olen tutkinut... Purin vivuston rasvauksen ja putsauksen ajaksi pois. :)

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin micran pyyhinmoottori taisi olla konehuoneen puolella, moottorin akseli menee tulipellistä läpi tuohon tuulilasin alla olevaan tilaan jossa on vivusto? Vai? :-?

Kyllähän se taitaa olla kiinni pallonivelellä, mutta varma en ole, koska en kyllä tunne melkein mitään tästä.

Ja vastaus toiseen kysymykseen on kyllä, eli moottori on konehuoneen puolella ja moottorin akseli menee tulipellistä läpi.

Moottori irtosi siis tosiaan pelkästään liuttamalla, ja siinä mukana tuli jonkinlainen "vipu" joka oli mottorissa kiinni mutterilla. Tämähän pitää siirtää uuteen moottoriin, mutta saanko sen vielä jotenkin toimimaan vaikka en ensin irroittanut sitä ennen moottorin irroittamista? Homma on selvästi minulla hieman hakusessa... :)

VHi

K10 1.0 GL vm. 85 HTX-586 | Myytyjä: 1 x K11, 6 x K10

Jon2706

Kiitos kaikille avusta, homma on nyt hoidettu! Toivottavasti kaikki pysyy kasassa  :D