Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Subbari ja vahvistin autoon?

Aloittaja Maxi, elokuu 24, 2010, 17:12:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OH2KV

Luepa kertaalleen tuo ylempi, aiempi, muokkasin...

172dBA=??
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

M i g i

LainaaLuepa kertaalleen tuo ylempi, aiempi, muokkasin...

172dBA=??

Joo mutta melu dB  on eriasia kun puhdas särötön äänenpaine..  Mulla oli noi kamat B12 GTi coupessa 4x10" DLS MW subit, DLS D1000 Digi pääte subeille, DLS A100 2-kanavainen Etupäälle Etupäänä toimi Alkuun MTX Blackgold 2-tie sarja josta tuli savut ulos ja korvasin sen DLS referencellä, Exide Maxxima syväpurkaus akku 50mm2 kaapeli 200A sulake 2kpl DLS: 1farad konkkia Kenwood 8800 ohjelmalähde jne jne jne..  vaikea kuvailla sitä sointia mutta autoa ei oikeen saanut vaimennettua vaan paine karkasi aina jostain pihalle.. en pysty käsittämään miten muka 149€ vehkeillä voisi päästä samaan.. mulla on tälläkin hetkellä jonkun laiset vehkeet autossa mutta ei lähelläkään sitä mitä tuossa B12 sunnyssä oli aikanaan.. mene istumaan autoon jossa sama paine, et oo siellä kovinkaan kauaa.. toi paine tuntuu jo hengittäessä.. edelleen ei ikinä noilla alle 200€ raketti paketeilla joita autostudiosta saa.. ei ikinä.. >:(

Maxi

Lainaa
Punaiset (R = Right) ovat oikea kanava, valkoiset (L = Left) ovat vasen kanava

R = Rear =takakanava
F = Front = etukanava
SW = SubWoofer, tähän kytket subbarin vahvistimelle menevän RCA:n

Mitäs mä teen noilla taka- ja etukanavilla?  ::)
Nissan Sunny 1.6 SLXi -93
Nissan Primera 1.6 -96
Toyota Corolla 1.6 Si -97

mikan

Lainaa
Minä pidän.. meluhan syntyy herkästi, olihan mulla alkuun dB lukema +180 mutta se oli melu ei äänenpaine..

Auts! Jostain lueskelin jenkkien äänenpainekisojen tuloksia ja siellä oli saavutettu karvan yli 180 dB joka oli siihen aikaan maailman ennätys ja tehoa vehkeissä yli 150 000 Wattia!

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Tero-75

Lainaa

Mitäs mä teen noilla taka- ja etukanavilla?  ::)
Jos haluat asentaa etu- ja/tai takakaiuttimille erilliset vahvistimet, niin kytket ne niihin. Jos taas riittää soittimen oma teho niille, et tee mitään.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Tero-75

Lainaa
Minä pidän.. meluhan syntyy herkästi, olihan mulla alkuun dB lukema +180 mutta se oli melu ei äänenpaine..
Kyllä multakin mitattiin kaikkien kaiuttimien antama mökä, ei pelkkää painetta. Mikki asetettiin kojelaudalle ja Sonysta nappulat kaakkoon.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

M i g i

Lainaa

Auts! Jostain lueskelin jenkkien äänenpainekisojen tuloksia ja siellä oli saavutettu karvan yli 180 dB joka oli siihen aikaan maailman ennätys ja tehoa vehkeissä yli 150 000 Wattia!

t. Mika
Mika MELU!!! Ei paine  ;) aivan eri asiat.. ja hei 180dB menee rikki jo 30kW  :)

Lainaa
Kyllä multakin mitattiin kaikkien kaiuttimien antama mökä, ei pelkkää painetta. Mikki asetettiin kojelaudalle ja Sonysta nappulat kaakkoon.

tätä mä hainkin.. ei pidä sotkea painetta ja melua keskenään.. herkkä aihe koska joskus tuli ihan harrastettuakin tota auto hifeilyä..  ;)

mikan

En mä näistä tiedä mitään. Mä vaan kuuntelen yleensä dumpin pihinää.  :D

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

M i g i

LainaaEn mä näistä tiedä mitään. Mä vaan kuuntelen yleensä dumpin pihinää.  :D

t. Mika
se onkin se yleinen juttu kun ihmiset puhuu melusta paineena kun ei osaa erottaa niitä toisistaan... sitten kun yrität selittää niin aletaan ammattilaisena keulimaan, siis ei täällä vaan nuo pikkupojat pemareillaan jossa jotkuu SPL 6x9 takana ja erillis setti edessä ja joku 150€ maksava korealais valmisteinen muovi runkoinen merkki subi kontissa DIY kotelossa joka fuskaa ja falskaa.. Ääni lähteenä halvin sony/jvc motonetistä yhdellä 0,5v rca linjatulolla 8mm2 virtakaapeli ja kaiken kruuna se iskän mersun mukana saksasta tullu 3000W vahvari jossa 15A sulake ;D soittaa kaikkia noita-- ärsyttävää..  sekava kirjoitus mutta kuitenkin..

Auto hifi on sellanen että jos siitä tajua mitään on silloin aivan sama mitkä romut sinne konttiin/konttoriin tunkee koska tuskin saa niistä kalliista merkki kamoistakaan mitää irti nolla kokemuksella..

Oon noihin pikku poikien autoihin noita vehkeitä laitellu ja säätäny.. sit ne kertoilee rintarottingilla kavereilleen ne jutut jotka mä niille kerroin.. arvaas onko ne noloina kun akku menee tyhjäksi ja säädöt katoaa  ;D kun kavereiden kuullen joille on egoillu joutuu kysymään että säädnkö ne uudestaan... parasta antia...

valpas

Lainaa
se onkin se yleinen juttu kun ihmiset puhuu melusta paineena kun ei osaa erottaa niitä toisistaan... sitten kun yrität selittää niin aletaan ammattilaisena keulimaan, siis ei täällä vaan nuo pikkupojat pemareillaan jossa jotkuu SPL 6x9 takana ja erillis setti edessä ja joku 150€ maksava korealais valmisteinen muovi runkoinen merkki subi kontissa DIY kotelossa joka fuskaa ja falskaa.. Ääni lähteenä halvin sony/jvc motonetistä yhdellä 0,5v rca linjatulolla 8mm2 virtakaapeli ja kaiken kruuna se iskän mersun mukana saksasta tullu 3000W vahvari jossa 15A sulake ;D soittaa kaikkia noita-- ärsyttävää..  sekava kirjoitus mutta kuitenkin..

Auto hifi on sellanen että jos siitä tajua mitään on silloin aivan sama mitkä romut sinne konttiin/konttoriin tunkee koska tuskin saa niistä kalliista merkki kamoistakaan mitää irti nolla kokemuksella..

Oon noihin pikku poikien autoihin noita vehkeitä laitellu ja säätäny.. sit ne kertoilee rintarottingilla kavereilleen ne jutut jotka mä niille kerroin.. arvaas onko ne noloina kun akku menee tyhjäksi ja säädöt katoaa  ;D kun kavereiden kuullen joille on egoillu joutuu kysymään että säädnkö ne uudestaan... parasta antia...
Olispa apa vielä tällä foorumilla, niin se laittas tänne vähän asiaakin äänenpaineista. Se on pärjännytkin niissä kisoissa melko hyvin. ;D

M i g i

Lainaa
Olispa apa vielä tällä foorumilla, niin se laittas tänne vähän asiaakin äänenpaineista. Se on pärjännytkin niissä kisoissa melko hyvin. ;D
Mutta kun ei ole  ::)

tänä päivänä jos haluaa pärjätä SM tasolla eikä kylä kapinoissa niin 20k€ saa sijoittaa.. ja kun noissa pistetytyksissä ratkaisee se autokin aika paljon.. EM tasolle tarvitaan Menestys SM:ssä ja MM taas EM menestys.. menestyvät tuppaa olemaan vaan sponssi vehkeitä, niin se meilläkin meni multimedia luokassa Audio Helmannin sponssilla mentiin lopussa alkuun oli Blaupunkt mutta Hifi:ssä ei pärjännyt Blaukkarilla Focal:n ja DLS:n autoille millään.. Eli edullisin HiFi ratkaisu on siis nuo 2 DLS ja FOCAL.. Ryskeeseen ja rytinään sitten GroundZero edullisin.. JBL myöskin jees mutta tarvii olla GTO, Power tai GTi sarjaa.. Rokford Fosgate tuli muuten taas pitkästä aikaa takaisin maahatuonti ohjelmaan, hyviä laitteita heilläkin etenkin ne neliskanttiset subit.. JL audio V3 sarja myöskin erittäin soiva.. sitten kun haluaa Rahaa tuhlata niin DD merkkiin saa sitten tonneja kulumaan Digital Designs erittäin Kovalaatuista jenkki kamaa taitaa ainut olla jossa olen kisoissa nähnyt kahdella 8" subeilla 150dB:n lukeman  :o

Mutta takasin aiheeseen

Käytettynä ostaessa olisi hyvä tietää jotain noista laitteista ettei täysin lopussa olevista vehkeistä maksa turhaan rahaa..

Joten Halpis paketit on oiva valinta jos ei niin tarkkaa ole soinnin puolesta, ja hyvinhän ne pelaa kyllä tiettyyn pisteeseen asti..

Hyvä vahvistin valinta olisi Xetec vector 350.6 (eli Xetec V-350.6) maksaa käyettynä 70-120€

Sillä soittaa sekä subin että etu ja taka kajarit..
tuossa esim juttua tehoista

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=51880

BA

Onneks mun kiikarimallin datsun-clarionistakin kuulee merisään. 8-)

OH2KV

Lainaa
---clip--- saksasta tullu 3000W vahvari jossa 15A sulake ;D ...clip...

Ja sekin sulake yläkanttiin mitoitettu. Samaa naureskellut minäkin viiksiini. Jo tuo 3 kW on ihan pro puuhaa ottaa ajoneuvon sähköistä, edes hetkellisesti.
3000W /13 V = 230A. (Joojoo, on laskettu jatkuvana tehona)
100 Ah akku kestää siis 100 Ah/230A = 0,43 h = 26 min. Mutta vahvistimen hyötysuhdetta ei ole otettu huomioon. Otettaessa sekin huomioon, kasvaa virta noin tuplaksi, ja putoaa käyttöaika puoleen.

Ja vastakkaisena ääripäänä, noiden lähettimien sulakkeet on pakko mitoittaa oikealla tavalla. Mun 100W HF-lähettimessä on 22A sulake. Sorry tämä OT.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Mies

Lainaa
Mutta kun ei ole  ::)

tänä päivänä jos haluaa pärjätä SM tasolla eikä kylä kapinoissa niin 20k€ saa sijoittaa.. ja kun noissa pistetytyksissä ratkaisee se autokin aika paljon.. EM tasolle tarvitaan Menestys SM:ssä ja MM taas EM menestys.. menestyvät tuppaa olemaan vaan sponssi vehkeitä, niin se meilläkin meni multimedia luokassa Audio Helmannin sponssilla mentiin lopussa alkuun oli Blaupunkt mutta Hifi:ssä ei pärjännyt Blaukkarilla Focal:n ja DLS:n autoille millään.. Eli edullisin HiFi ratkaisu on siis nuo 2 DLS ja FOCAL.. Ryskeeseen ja rytinään sitten GroundZero edullisin.. JBL myöskin jees mutta tarvii olla GTO, Power tai GTi sarjaa.. Rokford Fosgate tuli muuten taas pitkästä aikaa takaisin maahatuonti ohjelmaan, hyviä laitteita heilläkin etenkin ne neliskanttiset subit.. JL audio V3 sarja myöskin erittäin soiva.. sitten kun haluaa Rahaa tuhlata niin DD merkkiin saa sitten tonneja kulumaan Digital Designs erittäin Kovalaatuista jenkki kamaa taitaa ainut olla jossa olen kisoissa nähnyt kahdella 8" subeilla 150dB:n lukeman  :o

Mutta takasin aiheeseen

Käytettynä ostaessa olisi hyvä tietää jotain noista laitteista ettei täysin lopussa olevista vehkeistä maksa turhaan rahaa..

Joten Halpis paketit on oiva valinta jos ei niin tarkkaa ole soinnin puolesta, ja hyvinhän ne pelaa kyllä tiettyyn pisteeseen asti..

Hyvä vahvistin valinta olisi Xetec vector 350.6 (eli Xetec V-350.6) maksaa käyettynä 70-120€

Sillä soittaa sekä subin että etu ja taka kajarit..
tuossa esim juttua tehoista

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=51880

Täältä ainakin suositellaan vectoria, hyvin on soittanut B11 wagonissa.

Autostudion vahvistimista ei ole hyviä kokemuksia kertynyt, laatumerkit Rockford Fosgate/Dls/Audison/Xetec/Alpine ovat olleet moitteettomia kaikin puolin.

Jos tykkää hyvästä soinnista,niin kannattaa ensin panostaa hyvään erillissarjaan ja lähteä siitä sitten rakentamaan eteenpäin  varojen mukaan. Soittimella ei sinänsä ole niin väliä, riippuen tietysti että minkälaisia ominaisuuksia siltä hakee.
Itse on tullut jämähdettyä cd-formaattiin, ei sentään c-kasettiin  ;D
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Maxi

No nii nyt on subbari luukus.. Johtojen laittaminen oli hemmetin kova työ :o En ajatellut että on noin kova työ  :-?

Vahvistin: Rainbow kw2270
Subbari: Autostudio valurunkoinen 12" rms 500w
Kotelo: Omatekoinen
Johdot: HongKongista haettiin puuttuvat johdot.

Kuvaa voin pistää jossakin vaiheessa :)

Kyllä jytisee  :D
Nissan Primera 1.6 -96

Mies

LainaaNo nii nyt on subbari luukus.. Johtojen laittaminen oli hemmetin kova työ :o En ajatellut että on noin kova työ  :-?

Vahvistin: Rainbow kw2270
Subbari: Autostudio valurunkoinen 12" rms 500w
Kotelo: Omatekoinen
Johdot: HongKongista haettiin puuttuvat johdot.

Kuvaa voin pistää jossakin vaiheessa :)

Kyllä jytisee  :D

Kai laitoit johdotukset auton lattiamaton alta? Liian usein näkee virityksiä missä johdot vedetty pitkin lattioita  ::)

Myöskään vahvarin rca- ja plussavirtapiuhoja ei kannata vetää liian lähekkäin, aiheuttaa yleensä häiriöääniä toistossa. Huonot liitokset myös monesti rutinoitten ja vinkunan syynä.
Huonot johdotukset voi polttaa huonolla tuurilla koko auton,hyvällä tuurilla vain vahvarin tai soittimen tms.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

M i g i

Lainaa
Ja sehän on.. outo yhteensattumako  ;)

Maxi

Lainaa

Kai laitoit johdotukset auton lattiamaton alta? Liian usein näkee virityksiä missä johdot vedetty pitkin lattioita  ::)

Myöskään vahvarin rca- ja plussavirtapiuhoja ei kannata vetää liian lähekkäin, aiheuttaa yleensä häiriöääniä toistossa. Huonot liitokset myös monesti rutinoitten ja vinkunan syynä.
Huonot johdotukset voi polttaa huonolla tuurilla koko auton,hyvällä tuurilla vain vahvarin tai soittimen tms.

Virta johdon vein kynnyksen alta. Ja rca johdon vein keskikonsolin alla maton alle ja sielt sitte penkkien alle ja sit sielt peräluukkuun :) Eli mikään johto ei näy auton sisä puolella :)

Tässä kuvaa:
Nissan Primera 1.6 -96