Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Sunny N13 GA14S HC-arvo korkea tyhjäkäynnillä

Aloittaja jgronman, kesäkuu 15, 2010, 16:35:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jgronman

Näiden palstojen avulla olen nyt tutustunut sunnyyn vähän tarkemmin, -91, 1.4LX, 192 tkm, mutta ihan vastaavaa tapausta ei ole tullut vastaan. Varsinkin kun auto on jo sen verran vanha, että ei ole kattia, eikä ruiskua. Taitaa olla palstoilla esiintynyt sähkösolenoidikaasutin?

Muuten auto toimii ok, mutta katsastuksessa oli HC-arvo liian korkea. Arvot:
CO, 1.15
HC, 700
O2, 2.6
CO2, 12.51

Sama ongelma on oikeastaan ollut koko sen ajan kun auto on mulla ollut. Aina on hc pyörinyt sallitun 600 ppm tuntumassa.

Sain sen nyt katsastukseta läpi, kun vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja ison osan alipaineletkuista. Ruiskutin myös kaasariin puhdistusainetta ja nostin vähän kierroslukua. Uudet arvot:
CO, 0,87
HC, 547
O2, 2.58
CO2, 13.1

Mutta siis vika on edelleen olemassa, HC pyörii rajan tuntumassa, ja välillä ylikin. Ehkä tyhjäkäynnillä käynti ei ole ihan tasasta, välillä vähän tuprauttaa pakoputkesta. Öljyä auto ei syö, ja nätillä ajolla pääsin kerran alle 6 l / 100 km. Helppoa ratkaisua ei taida olla. Palstalla olleen perusteella seuraavia vikamahdollisuuksia on olemassa:

-Kaasutin edelleen likainen, tai jotkut tiivisteet vuotaa, yms.
-Sytytys vähän pielessä
-Venttiilivika
-Virtapuolella jotain

Ensi vuonna vois vaihtaa bensansuodattimen, ehkä tulpanjohdot ja mahdollisesti virranjakajan kannen ja pyörijän, ja toivoa, että on rajan alle.

Onko kellään ollut mitään vastaavantyyppistä?

Tero-75

Jokos tuossa oli lambda-anturi? Sen toiminta kannattaisi mitata.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

jgronman

Mun käsittääkseni ei ole lambdaa, siinä käsityksessä olen ollut.

Alppu

LainaaMun käsittääkseni ei ole lambdaa, siinä käsityksessä olen ollut.

Et kattois sinne pellin alle?  ::)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

jgronman

Ei pakosarjassa näkynyt mitään mötiköitä. Siis eikä pakokaasumittauksessa ole lambdaa mitattukaan. Ok, siis tollaisessa kaasutinkoneessa voisi kuitenkin lambda olla, no ehkä sitten kun se on ns. sähkökaasutin ilmeisesti.

Kyseessä siis n13 -91 sunny, eli vanhempaa mallia.

jgronman

Ohjekirjan mukaan kone on GA14S, S tarkoittaa kaasutinta, E tarkoittaisi ruiskua, joko yksi tai monipisteruiskua wikipedian mukaan.

Joitain S-kaasutinkoneita on tehty elektronisesti ohjattuna, varsinkin jos autossa on ollut katalysaattori. Mutta tätä GA14S:ää ei ole tehty sähköisesti ohjattuna wikipedian mukaan ollenkaan.

Melko varma olen siis että tässä koneessa ei lambdaa ole.:)

Alppu

LainaaOhjekirjan mukaan kone on GA14S, S tarkoittaa kaasutinta, E tarkoittaisi ruiskua, joko yksi tai monipisteruiskua wikipedian mukaan.

Joitain S-kaasutinkoneita on tehty elektronisesti ohjattuna, varsinkin jos autossa on ollut katalysaattori. Mutta tätä GA14S:ää ei ole tehty sähköisesti ohjattuna wikipedian mukaan ollenkaan.

Melko varma olen siis että tässä koneessa ei lambdaa ole.:)

Ihanko wikipediasta luit ja nyt olet jopa melko varma.. 
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

jgronman

Juu, parempaa lähdettä en noista moottorien numerohirviöistä löytänyt, mutta se vaikutti kyllä ihan hyvältä, http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_GA_engine

Täälläkin monet puhuu sähkökaasareista, yksi- ja monipisteruiskuista sekaisin ja vähän miten sattuu. Joku sanoo, että yksipisteruisku ei ole ruisku ollenkaan, jne. Mutta onhan toi moottoriviidakko kyllä melkoinen.

Mutta olisin nyt varma tosta mun moottorista, tosin olen sen lukenut ohjekirjasta, enkä tiedä löytyykö moottorityyppi jostain koneeseen tai autoon kirjoitettuna, jolloin asia varmistuisi. Ainakaan se ei löytynyt konehuoneen tyyppikilvestä. Itse en ainakaan ulkonäöltä tunnista esim. normaalia kaasaria ja sähkökaasaria toisistaan.

nissan-man

LainaaJuu, parempaa lähdettä en noista moottorien numerohirviöistä löytänyt, mutta se vaikutti kyllä ihan hyvältä, http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_GA_engine

Täälläkin monet puhuu sähkökaasareista, yksi- ja monipisteruiskuista sekaisin ja vähän miten sattuu. Joku sanoo, että yksipisteruisku ei ole ruisku ollenkaan, jne. Mutta onhan toi moottoriviidakko kyllä melkoinen.

Mutta olisin nyt varma tosta mun moottorista, tosin olen sen lukenut ohjekirjasta, enkä tiedä löytyykö moottorityyppi jostain koneeseen tai autoon kirjoitettuna, jolloin asia varmistuisi. Ainakaan se ei löytynyt konehuoneen tyyppikilvestä. Itse en ainakaan ulkonäöltä tunnista esim. normaalia kaasaria ja sähkökaasaria toisistaan.
GA14S Koneessa ei ole LAMBDAA..

E: Suodattimet kannattaa vaihtaa, jos niistä on pitkä aika..

P10 GA16DS

AkiH

Pikkuveljen vanhemmalla E-koneella varustetussa N13-Sunnyssa korkean HC-arvon aiheutti juurikin tuo venttiilivika. Eikä käynyt tasaisesti sekään, ennen venttiiliremppaa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83