Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

B11, e15, laturivikako?

Aloittaja JannuLuigi, huhtikuu 05, 2009, 20:03:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JannuLuigi

elikkäs,mikähän mahtoi tulla 85 sunnyyn/mikä meni paskaksi.
eilen päivällä kävin käynnisteleen autoa ihan normaalisti akun latailu mielessä (auto on seisonnassa) ja auto kävi ja toimi ihan oikein.myöhemmin illalla kun oli tarkoitus käydä ajaan pikku lenkki niin starttasin auton ja samantien mittaristoon sytty latausvalo,bensavalo,joku valomerkkivalo ja kierrokset huusi 2500rpm. :-? huvittavaa sinänsä kun bensavalo ei oo koskaan ees toiminu tässä autossa,ainakaan tänä aikana minkä se on mulla ollut :D

no mulla kun on noita lisämittareita auto täynnä niin volttimittarista huomasin että jännite muuttuu kierrosten mukaan,se ei kuitenkaan laskenut alle 13,7v vaikka kierrokset sain ajossa puotettua alle 1000rpm vaan pikkukaasullakin nousi helposti 16v.tuon huomattuani en kaasua enää paljon painellut.ajoin pikku pätkän ja huomasin että käynti on melko sekavaa ja veto huonontunut,ajoin takasin parkkiin ja katoin pellin alle.siellä ei näkynyt mitään ihmeellistä,akussa on nestettä,johdot on paikallaan,maapiuhat näytti olevan kunnossa ja mikään ei kärynnyt tai muutenkaan näyttänyt olevan hajalla.laturikaan ei oo kovin vanha,vaihdettu 05 kesällä ja autolla sen jälkeen ajettu ~30tkm. missä vika?onko muita joilla ollut sama ongelma?  :(
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

cedricfan

Ääni diodisillalle, kakkosena jännitteensäädin ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

JannuLuigi

kiitoksia,pitää kattoo mistä löytyy vika kunhan taas lomille pääsee :) nyt sentään tietää paremmin mistä etsiä.
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

Tare

LainaaÄäni diodisillalle, kakkosena jännitteensäädin ::)
Yleismittarin ja auton jännitelisämittarin tasavirta DC-asteikko ei nosta diodi(e)n rikkoutuessa DC-jännitettä kuin hiukan, vaan se näkyy vaihtovirta AC- asteikolla, kun sillan ollessa kunnossa vaihtelu on minimaalinen.

Ääni jännitteen säätäjälle.  :)
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

OH2KV

#4
Lainaamissä vika?onko muita joilla ollut sama ongelma?  :(

Monta kertaa. Mittariston valot syttyvät palamaan kuin amerikkalaisessa joulukuusessa. Pystyy ajamaan, kun laittaa riittävästi apulaitteita päälle. Penkinlämmittimet, takalasinlämmitin, lämppärin puhallin ja poppi soimaan lujalla, niin pystyy ajamaan pienillä kierroksilla, eikä ylijännite keitä akkua. Mutta laturi kuumenee huolella, yks varaosamyyjä sanoi polttaneensa sormensa, vaikka olin kanniskellut laturia käsissäni jo tovin, ja purettuani sen ensin pois liikkeen parkkipaikalla. Joillain ei ole sepän sormia. Ekalla kerralla savusi koko laturi, kun ei ollut jännitemittaria. Ja poljin menemään kotiin moottoritietä ilman apulaitteita, kun ajattelin latauksen vain loppuneen. Väärä luulo, sillä latasi takuulla 20 V silloin.

Kai se säädin on rautanaulaksi mennyt, laiskana äijänä olen laturin melkein aina vaihtanut.

Tuplattuani moottorin maadoitukset, vikoja ei ole esiintynyt.

E: tarkista ennen mitään muuta sulaketaulun Motor Control- sulake. Tuo voi aiheuttaa omituisia oireita, lähinnä tuon tyhjäkäyntivian takia tämäkin. Laturille, ja säätimelle iso ääni silti. Motor Control- sulakkeen palaminen voi olla seuraus laturiviasta.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

JannuLuigi

#5
okei :) kys. sulakkeen pikaisesti katoin sillon ja se oli ehjä..eli taitaa olla se jännitteensäädin sanonu sopimuksen irti.. :-/
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

JannuLuigi

noniin,kohta on jännitteensäädin vaihdettu..saa nähdä toimiiko kun otin tuon toisen säätimen varaosakasasta löytyneestä laturista.kumpikin laturi on hitacheja mutta hieman erinäköisiä niin sisältä kuin ulkoakin..  :P säätimen pinnit on samoin kirjaimin merkitty eli ei pitäisi siinä olla ainakaan ongelmaa.
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

JannuLuigi

nyt huomasin että säätimet on hieman erilaisia kooltaan ja merkinnöiltään,onkohan merkitystä?kokeilen kuitenkin paikalleen ja jos ei toimi niin sitten alkaa vi**ttaan :D

Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

JannuLuigi

no eihän se laturi toiminu vieläkään!  :-[ mikähän siinä sitten on rikki.diodit vois vaihtaa,ne näköjään on normaali 1n4001 diodeja joilla on hintaa huimat 8sent kipale :D ja niitä on tuossa 3.onnistuukohan...
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

take

Lainaano eihän se laturi toiminu vieläkään!  :-[ mikähän siinä sitten on rikki.diodit vois vaihtaa,ne näköjään on normaali 1n4001 diodeja joilla on hintaa huimat 8sent kipale :D ja niitä on tuossa 3.onnistuukohan...
Ne on vain ne kenttädiodit. Voi tosin olla vika niissäkin joten ei se varmaan konkurssiin vie jos ne vaihtaa. Mutta vika voi olla myös virtadiodeissa ja niiden vaihto ei onnistu kun ne on kiinni valettu siihen diodisiltaan.

Tare

Lainaano eihän se laturi toiminu vieläkään!  :-[ mikähän siinä sitten on rikki.diodit vois vaihtaa,ne näköjään on normaali 1n4001 diodeja joilla on hintaa huimat 8sent kipale :D ja niitä on tuossa 3.onnistuukohan...
Eikö niitä siltadiodeita ole 6 kipaletta yhteensä. Laitoitko tuon kuvan säätäjän paikoilleen, vaan jos kuitenkin sen säätäjän johdotus on erilainen kuin tuon uuden, tai se on sekin myös rikki. Minä kyllä olisin ostanut uuden säätäjän, sillä olisi ainakin takuu, että sopii paikoilleen ja pelaa.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

Jukkiz

#11
Lainaa
Minä kyllä olisin ostanut uuden säätäjän, sillä olisi ainakin takuu, että sopii paikoilleen ja pelaa.

mistäs firmasta nykypäivänä tommosia takuita saapi?  ;D

aina tulee väärät osat ja sen kerran ku sopii ni olihan se tietysti rikki..
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2, Cadillac

Tare

#12
Lainaa

mistäs firmasta nykypäivänä tommosia takuita saapi?  ;D

aina tulee väärät osat ja sen kerran ku sopii ni olihan se tietysti rikki..
Siis jokainen tavallaan, vaan kuluttajasuojalain alaiset liikeyritykset (liikkeet, jotka maksavat tuotteidensa myynnistä ALV:n) ovat velvollisia vaihtamaan osan sopivaksi tai tilaamaan kyseisen osan tai antamaan rahat takaisin takuulla. JOS soittavat poskea niin puhelu kuluttaja-asiamiehelle auttaa.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

JannuLuigi

okei,ite kattelin kans että ei se varmaan auttas vaikka ne muutamat diodit vaihtas :/
kasailin sen (ilmeisesti) vanhemman mallin hitachin ja otin siihen hiilet tuosta uudemmasta kun siinä oli niin hyvät ja pitkät että ihan hymyilytti :D kyllä se säädin on kunnossa,siis se minkä otin silloin aikasemmin tuosta vanhemman mallin mötikästä..ainakin nyt se toimii tuossa laturissa :) lataa ihan oikein 14v eikä polta mitään merkkivaloja :) ainut vaan että huomattavasti helpommin "kyykkää" jännite kun soittaa jotain bassopitoisia biisejä..edellisellä laturilla ei tuota tehnyt kuin tosi kovalla soitettaessa..  :-/ 1f kondensaattori on vahvistimille että ei oo siitäkään kyllä kiinni  ;)
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

JannuLuigi

onkohan se toinenkin rikkinäiseksi epäilty säädin sitten ehjä :O kun ei ollu mitään merkittävää vaikutusta sen säätimen vaihdolla sillon siihen toiseen laturiin...  :-? voishan sen uudemman mötikän kunnostaa että ostais siihen uuden sillan ja hiilet,jos se säädin ois ehjä :D siinä kun on laakerit tosi hyvät ja muutkin osat kuin uusia :)
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

Tare

Kyllä varmaan kunnostaa kannattaa, varsinkin kun on isompi tehoinen kuin tuo paikoillaan oleva vanhempi.  
Vois sitten luukuttaa stereoitakin omiksi tarpeiksi, eikä latausjännitteet konttaa. ;D
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"