Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Kansivikako?

Aloittaja Evreka, maaliskuu 01, 2009, 00:06:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Evreka

Tervehdys vain tännekin.
Tuli ostettua ensimmäinen nissani kun halvalla sai. Itse kottero on tuollainen -88 1.6l sunny, eli oliskohan n13. Ilmeisesti 8-venttiilinen kone.

Mutta asiaan, tänään nesteiden vaihdon jälkeen huomasin että tyhjäkäynnillä ja heti sammutuksen jälkeen kuplii paisuntasäiliöön. Kuplinta ei ole mitään isoa, muutama kupla sammutuksen jälkeen ja tyhjäkäynnillä muutaman sekunnin välein, kaasua kun antoi niin kuplinta lakkasi.

Tuollainenhan viittaa kansivikaan yleensä, mutta nesteet ja öljyt on hyvän väriset eikä tuprauttele valkoista savuakaan. lämpöäkin piisaa hyttiin ihan riittävästi eikä lämmöt hypi lämpömittarissa.
Kuplinta lakkaa heti kun puristaa ylä- tai alavesiletkusta, eli oliskohan pelkkää ilmaa. Ilmaus oli hivenen hankalaa ku olen normaalisti ilmannut pitämällä syylärin korkkia auki ja sen kautta ilmat on tulleet pois, mutta tämän kanssa tuli myös nesteet ulos jos piti auki.
Nyt illemmalla käyttelin lämpimäksi asti korkki auki ja nesteen pinta pysyi aisoissa, ei kuplinut eikä muuttunut mihinkään. Kuplii kuitenkin edelleen kun käy ajamassa mutkan ja tulee takaisin :|

Mitähän tämänkin kanssa tekisi, kansivikaan en halua uskoa ku vian huomasin vasta nyt kun vaihdoin nesteet. Letkut ei ole ollenkaan kovat kun tyhjäkäynnillä puristelin, vähän lorahtalee kuitenkin. Ylävesiletku näyttäisi hiukan vuotavan syylärin puolelta ku välillä pukkaa höyryä ja pihisee.

Kuplinta on vähentyny nyt päivän mittaan kun olen ajellut. Alkuun porisi kuin pottukattila, mutta nyt on jo mainittua muutaman kuplan poksahtelua.
Mietiskelin vielä, että vaikka olisi ilmaa niin ei kai sen paisarissa pitäisi kuplia kuitenkaan, ellei korkissa ole jotain vikaa :/
Yritin jopa nuuskia paisuntasäiliötä, mutta haisi uudet nesteet niin pahalta etten pakokaasuja haistanu yrittämälläkään tai sitten siellä ei vain ollut  :>

Edit: Muoksitaas sen verran, että auto pelaa muuten hyvin. Lähtee käyntiin hyvin, ei sammuile ja vetojakin sen verran mitä luulen tuossa olevankin, ainoa on tuo kuplinta mikä häiritsee.

d_masa

Tervetuloa, kyllä kai toi on aika selkeä juttu (oireiden perusteella) että ilmaa on jäänyt järjestelmään joka tulee pikku hiljaa pois.
120Y B210 sedan

Flame

Itse vaihtaisin kansipahvin suosiolla ennenku tulee lisää ongelmia. Helppo toimenpide vaihdella se (5h alusta loppuun ensikertalaiselta ja kantta ei käytetty oiottavana samalla). Toi systeemi ilmaa ittensä melko äkkiä, eli jos asian kanssa on ongelmia, niin sulla on luultavasti ilmausreikä tukossa termostaatista.

Mä olen ilmannut järjestelmän aina siten, että nestettä syylariin, pumppaa ylävesiletkua kunnes tippuu alas tarpeeks ja tätä toistettu kunnes ei enää uppoa ylimäärästä eikä kuulu outoja ääniä ylävesiletkua paineltaessa.

Mulla oireili kone samalla tavalla lievästi ja sitten päätin vaihtaa termostaatin kunnolliseen ja kun lämmöt nousivat oikeaan tasoonsa, pahvi petti. Ei tuprutellut eikä näyttänyt mitään ihmeellisiä merkkejä etukäteen eikä edes porissu. Termarin vaihdoin ja sen jälkeen käytin lämpimäks ja rupes vähän ajan päästä auto kuulostaa subarulta ja valkonen pilvi auton perässä kieli kans hieman väärästä materiaalista sylintereissä. Pahvi oli pettänyt muistaakseni kolmen pytyn välistä ja jostain pytyn sivusta vielä. Oireilua ei juuri ollut minullakaan etukäteen, mutta jos et saa tota pulputusta loppumaan, niin suosittelisin vaihtamaan sen pahvin. Sen ei kuulu pulputtaa pätkääkään.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Nonnis

Kyllä tuo ihan selkeästi kuulostaa siltä, että järjestelmään on jäänyt ilmaa nesteiden vaihdon jälkeen, ei siihen kansipaffin vaihto auta  ;)

Evreka

Terve taasen.
Hätäilin turhan aikaisin, tänään annoin käydä koneen lämpimäksi asti syylärinkorkki auki ja välillä puristelin letkuja ja kyllähän siellä ilmaa luurasi vielä. Koeajolla kävin myös ja ajon jälkeen vallitsi mukava hiljaisuus konepellin alla, ei kuplinut paisariin. Eli ilmaa siellä vain oli.

Säikäytti kuitenkin vähän kun auton olen omistanut pari päivää eikä historiasta ole tietoa.

Sellaista vielä, että mikähän moottori tuossa lienee, jos pitää varaosakaupassa käydä.  
Tuossa kuva, jos olen oikein käsittäny niin tuo on E16S?

Pistetääs vielä kuva itse rottosestakin.

Flame

Hyvä että lopetti vaivat.Sanot vaan varaosakaupassa e16. Ei ne sen tarkempaa moottoriselostusta tarvitse :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88