Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Mikä on teidän N13:a kulutus per 100km?

Aloittaja AnttiJL, syyskuu 29, 2007, 22:49:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samikar

8 litran paikkeilla mehua kuluu "jos" ajelee kevyellä jalalla..kymppi menee kyllä sekalaisessa yleensä näimmä  :-?  (hb ja ca18de)

Maca

Lainaa
Kun tiisseli menee vielä vähemmällä. ;) ;D Kesäautoina pensavehkeet vielä menettelee.


Äläkää unohtako niitä dieseli veroja :-X
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

Lerssinen

Mitä nuista veroista, ei 72€/vuos ole mitää  ;D ;D ;D ;D
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

cedricfan

N14 ja GA14DS kaupungissa 8,5 litraa satasella, sää nollan ympärillä mutta Defa on käytössä. Ei paha!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

ka00z

GA16DS, kaupunkirallatusta, tällä hetkellä muuton takia ei ole tolppapaikkaa.
Tolpan kanssa vie noin 8, kun 50% maantieajoa, nyt ainoastaan kaupunkiajoa ja lähemmäs 9.5l syö satasella, kylmäkäynnistyksellä.

take

LainaaMitä nuista veroista, ei 72€/vuos ole mitää  ;D ;D ;D ;D
Hirmu verot sulla. Sunnyssä 45E/vuosi. ;D Kun laskee vielä vaikkapa ihan vanhempaan sunnyyn verrattavan kulutuksen. Vanhemmalla menee noin 7l/100km talviajossa. Kesällä 6 litraa. Tuossa dieselissä taas ei tunnu pakkaset vaikuttavan.  :-? Aina se 5,0-5,2l/100km. Kuiteskin kannattavuusraja menee noin 3000 km/vuosi. Varsinkin kun hankintahinta tai vakuutuksetkaan ei tee eroa bensa ja dieselmallien välillä. ;D
Noin 30 000km vuosiajolla säästää seuraavasti: Laskettu keskikulutuksien mukaan:
30 000km * 6,5l/100km =  1950 litraa bensaa
30 000km * 5,1l/100km =  1530 litraa dieseliä

1950 litraa bensaa maksaa 1950 * 1,3E/l  2535E
1530 litraa dieseliä maksaa 1530 * 1,1E/l 1638E

   2535E
-1638E
     897E

897E - 45E vero on 852E säästö. Aika summa. Saa sillä jo kaikkea kivaa. :)

Eli ei se vero maata kaada vaikka maksaisi henkilöautonkin verot (nolla perään), kun hankintahintaa ei enää tämän ikäisessä tarvii ottaa huomioon. Kunto vaikuttaa hintaan enempi kuin voimanlähde. Lisäksi nyt kun suunnittelevat dieselveron poistoa ja siirtämistä dieselin hintaan niin pitää miettiä kannattaako enää tinkiä takapenkkien mukavuudesta. Jos vaikka joskus joutuu ite takapenkille.

Tuohonkin laskelmaan jos ottaa vertailuksi N13 sunnyn niin keskikulutus nousee 7,5 litran tuntumaan. ja säästösumma kasvaa n. 400E.

Maca

Lainaa
Hirmu verot sulla. Sunnyssä 45E/vuosi. ;D Kun laskee vielä vaikkapa ihan vanhempaan sunnyyn verrattavan kulutuksen. Vanhemmalla menee noin 7l/100km talviajossa. Kesällä 6 litraa. Tuossa dieselissä taas ei tunnu pakkaset vaikuttavan.  :-? Aina se 5,0-5,2l/100km. Kuiteskin kannattavuusraja menee noin 3000 km/vuosi. Varsinkin kun hankintahinta tai vakuutuksetkaan ei tee eroa bensa ja dieselmallien välillä. ;D
Noin 30 000km vuosiajolla säästää seuraavasti: Laskettu keskikulutuksien mukaan:
30 000km * 6,5l/100km =  1950 litraa bensaa
30 000km * 5,1l/100km =  1530 litraa dieseliä

1950 litraa bensaa maksaa 1950 * 1,3E/l  2535E
1530 litraa dieseliä maksaa 1530 * 1,1E/l 1638E

   2535E
-1638E
     897E

897E - 45E vero on 852E säästö. Aika summa. Saa sillä jo kaikkea kivaa. :)

Eli ei se vero maata kaada vaikka maksaisi henkilöautonkin verot (nolla perään), kun hankintahintaa ei enää tämän ikäisessä tarvii ottaa huomioon. Kunto vaikuttaa hintaan enempi kuin voimanlähde. Lisäksi nyt kun suunnittelevat dieselveron poistoa ja siirtämistä dieselin hintaan niin pitää miettiä kannattaako enää tinkiä takapenkkien mukavuudesta. Jos vaikka joskus joutuu ite takapenkille.

Tuohonkin laskelmaan jos ottaa vertailuksi N13 sunnyn niin keskikulutus nousee 7,5 litran tuntumaan. ja säästösumma kasvaa n. 400E.

Jos laskee mun kulutuksen mukaan eli 10litraa/100km niin 3900€ menee vuodessa pelkkään bensaan. ehkä sitä dieseliä kannattas harkita. :) hittolainen ois pitäny aikasemmin laskeskella noita niin ois säästänyt paljon.. kiitoksia take ::)
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

take

Lainaa

Jos laskee mun kulutuksen mukaan eli 10litraa/100km niin 3900€ menee vuodessa pelkkään bensaan. ehkä sitä dieseliä kannattas harkita. :) hittolainen ois pitäny aikasemmin laskeskella noita niin ois säästänyt paljon.. kiitoksia take ::)

Eipä kestä. Sun ajolla ehkä kannattaa tosissaan vaikka henkilöautonkin verot maksaisi. Riippuu tietysti minkä dieselin ottaa vertailuksi. Niissäkin on kulutuksissa eroja. Toiset väittää että tuolla CD17 koneella pitäisi päästä 4,5 litran kulutuksiin matka-ajossa. Miten muka?

Kyllä omasta kokemuksesta voin suositella Nissania/Datsunia myös dieselinä talviautoksikin. Mutta tuo laskelma perustuu siihen että autot on niin vanhoja ettei dieselmoottorista joudu maksamaan lisähintaa autoa ostaessa. Ongelmaksi muodostuu taas moottorin mahdollinen kunto. Ostaessa pitää olla aika tarkkana miten kone käynnistyy mielellään pakkasesta ilman lohkoa. Tarjontaa riittää kyllä mutta ehjämoottorisen yksilön löytyminen kesti 2 vuotta. :P Tosin mulla oli lisävaatimuksena että auton pitää olla farkku ja pakuksi muutettavissa tai muutettu. Täysin ehjää en sittenkään löytänyt mutta sähköt oli helpompi korjata kuin kone. ;) Tämän ikäisien autojen omistajakaartiin mahtuu jo niin monta säätäjää että vahvakin kone saadaan rikki. Hyväkuntoinen yksilö käynnistyy pakkasesta ilman lohkoa nätisti yhdellä hehkutuksella. Hehkujen huono kunto ei saa olla syynä huonolle käynnistymiselle. Ne on niin halpoja että myyjä varmaan vaihtaa ne todistaakseen koneen olevan kunnossa. Ihan sama kuin bensakoneeseen muka maksais sytytystulpat niin paljon ettei niitä viitsi vaihtaa myyntiä varten. ;D Kylmäsavutus on inhottava ominaisuus jonka vuoksi savutuksesta ei juuri voi koneen kuntoa päätellä. Tosin jos lämpimästä koneesta puskee usvaa niin ettei meinaa putkesta ulos taipua niin jossain on vikaa. Selitykset syöttöjen ruuvaamisesta kuulostaa hätävalheilta. Varmasti jokainen autoa myyvä tietää ettei savuttava kone houkuttele ostajia niin että miksi ei ruuvaisi syöttöjä katsastussäätöihin jos ei savutus muusta ole kiinni. Vai olisiko kone niin loppu ettei jaksa enää kulkea vakiosyötöillä ja koeajolla viimeistään paljastuisi. Tosin aika hengettömiä nuo pikkudieselit on ainakin kiihtyvyyden suhteen. Voimaa on tarjolla vähän eri tavalla kuin bensakoneissa. Kiihtyminen on vähän hidasta mutta matkavauhtia ylläpitää taas aika kevyen oloisesti. Eikä tunnu suorituskykyyn paljoa vaikuttavan jos sitten on varaosia kärryllinen perässä tai ei. :)

Paskapuheet dieselin kylmyydestä saa unohtaa. Ainakin B11 CD17 koneella varustettuna lämpiää ainakin vielä 10 asteen pakkasella ihan tasatahtia E15 moottorilla varustetun kanssa. Testattu ihan konkreettisesti käynnistämällä ne yhtaikaa ja lähdetty ajamaan peräkkäin ja pysähdelty vähän väliä vertailemaan koneen lämpöjä bussipysäkeille tms. pysähtymiseen soveltuviin paikkoihin. Lämmityslaite täysin kuumalla puhaltimen 3. nopeus käytössä. Käytännön eroja ei saatu niin että olisivat todennettavissa tällä mittaustarkkuudella. Eli jos eroa on niin niin vähän ettei käytännössä eroa huomaa. Sen sijaan 720 pick-up SD22 koneella lämpenee selvästi nopeammin. Tosin en tiedä onko tuo pick-up täysin vertailukepoinen kun on niin pieni hytti niin voisi ajatella että riittää pienempitehoinen lämmityslaite joka puolestaan jäähdyttää moottoria vähemmän.

Neuvoisin tutustumaan ensin mitä on tarjolla ja mihin hintaan ja sitten kun sopivan tuntuinen yksilö paukahtaa kohdalle niin olisi erittäin hyvä jos kaveripiiriin kuuluu joku joka tuntee dieselit. Hosumalla saa kuspäitä mukuloita. Tuntuu pätevän autokaupoissa.

Lerssinen

No mitä lämpimyyteen tulee niin tuo mun kinkäp on TODELLA lämmin auto talvella  8-) Eikä tartte ajaa kovinkaan pitkästi kylmästartista ku jo tuloo lämmintä joka tuutista  :D
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Aku_81

Jos diiseliautoa alkaa tosiaan harkitsemaan niin pikkasen centtejä jonoon ja alkaa harkitsemaan n15 almeraa, alta 3k€ on tarjontaa ihan kohtalaisesti ja aivan eri auto ajaa kuin n13.

Maca

LainaaJos diiseliautoa alkaa tosiaan harkitsemaan niin pikkasen centtejä jonoon ja alkaa harkitsemaan n15 almeraa, alta 3k€ on tarjontaa ihan kohtalaisesti ja aivan eri auto ajaa kuin n13.

Katos #!@#¤% noita saa jo noin halvalla.. Oikeen järkevä vaihtoehto esim. minulle kun kilometrejä tulee paljon ja bensaa menee liikaa. Onkohan noissa minkälaisia tyyppivikoja? mistä lahoaa ensimmäisenä?
Purkuautot: P12, P11-144, N16, K11..
Jos osien tarvetta, ota yhteyttä.

take

Lainaa

Katos #!@#¤% noita saa jo noin halvalla.. Oikeen järkevä vaihtoehto esim. minulle kun kilometrejä tulee paljon ja bensaa menee liikaa. Onkohan noissa minkälaisia tyyppivikoja? mistä lahoaa ensimmäisenä?
Ihan samoista paikoista lahoaa kuin N13. Ja hyväkorisen yksilön löytyminen alkaa olla yhtä vaikeaa kun ei suurinta osaa ole ruostesuojattu. :-/ Tosin nuo on sen verran uudempia että teknisesti toimivan yksilön löytyminen saattaa olla huomattavasti helpompaa. Suurin vika on ettei ole farmarimallia tarjolla. Ja sedania vaivaa ne samat saamarin takaluukun "sarvisaranat" kuin N13. Se on sitten ollut aivan mahdoton toteuttaa kunnolla. Pieni juttu mutta häiritsee perhanasti kun jotain koettaa sulloa takaluukkuun. Sinänsä hinta noissa taitaa olla jo aika kohallaan ettei sen puoleen jos vaan on euroja laittaa jonoksi asti.

Hyvin pidetyn ja UUTENA ruostesuojatun yksilön jos löytää niin hyvällä hoidolla siinä on ajopeli vuosikymmeneksi eteenpäin. Nuo on aika perhanan vahvoja tekniikaltaan. Mutta taas törmätään siihen ettei noita ole "pakkosuojattu" niin suurimmalle osalle ei ole tehty mitään käsittelyä. Ja ihan yhtä ruosteherkkiä kuin vanhemmatkin Nissanit. Ja osa ruostesuojattuina kaupattavista on suojattu ruosteen päälle. >:( Surullisin tapaus mitä olen nähnyt niin 2004 kävi huollossa jonkun papan 38tkm ajettu -99 almera. Oli katsastuksessa reputtanut umpiruosteisten takajarrulevyjen takia. No, eihän siinä mitään mutta kyllä vähän harmitti laittaa uusia jarrulevyjä kun katseli sitä pohjaa. Aivan umpiruosteessa koko paska. Tietysti vähän ajetaan mutta kuitenkin ympäri vuoden ja sitten pestään myös yhtä harvoin ja suola saa rauhassa tehdä tehtävänsä. Kai inssi ei sitten vielä ollut saanut rautaa lyötyä läpi tai ei ihan kehdannut 5-vuotiaasta autosta. Jäi vähän kaivelemaan että mikä tämän kohtalo mahtaa olla? Vaihdetaankohan koko pohja vai paalataanko...

ka00z

Lainaa
Ihan samoista paikoista lahoaa kuin N13. Ja hyväkorisen yksilön löytyminen alkaa olla yhtä vaikeaa kun ei suurinta osaa ole ruostesuojattu. :-/ Tosin nuo on sen verran uudempia että teknisesti toimivan yksilön löytyminen saattaa olla huomattavasti helpompaa. Suurin vika on ettei ole farmarimallia tarjolla. Ja sedania vaivaa ne samat saamarin takaluukun "sarvisaranat" kuin N13. Se on sitten ollut aivan mahdoton toteuttaa kunnolla. Pieni juttu mutta häiritsee perhanasti kun jotain koettaa sulloa takaluukkuun. Sinänsä hinta noissa taitaa olla jo aika kohallaan ettei sen puoleen jos vaan on euroja laittaa jonoksi asti.

Hyvin pidetyn ja UUTENA ruostesuojatun yksilön jos löytää niin hyvällä hoidolla siinä on ajopeli vuosikymmeneksi eteenpäin. Nuo on aika perhanan vahvoja tekniikaltaan. Mutta taas törmätään siihen ettei noita ole "pakkosuojattu" niin suurimmalle osalle ei ole tehty mitään käsittelyä. Ja ihan yhtä ruosteherkkiä kuin vanhemmatkin Nissanit. Ja osa ruostesuojattuina kaupattavista on suojattu ruosteen päälle. >:( Surullisin tapaus mitä olen nähnyt niin 2004 kävi huollossa jonkun papan 38tkm ajettu -99 almera. Oli katsastuksessa reputtanut umpiruosteisten takajarrulevyjen takia. No, eihän siinä mitään mutta kyllä vähän harmitti laittaa uusia jarrulevyjä kun katseli sitä pohjaa. Aivan umpiruosteessa koko paska. Tietysti vähän ajetaan mutta kuitenkin ympäri vuoden ja sitten pestään myös yhtä harvoin ja suola saa rauhassa tehdä tehtävänsä. Kai inssi ei sitten vielä ollut saanut rautaa lyötyä läpi tai ei ihan kehdannut 5-vuotiaasta autosta. Jäi vähän kaivelemaan että mikä tämän kohtalo mahtaa olla? Vaihdetaankohan koko pohja vai paalataanko...

Alkaa olemaan aika kiven alla nuo kun olen etsinyt nyt muutaman viikon. N13 tuolla cd17 koneella hakusessa, mutta n14 käy myös. Kesällä tulee työmatkaa yli 120km päivässä kuuden kuukauden ajan niin siinä olis dieselile hyvä tarkoitus. Pari kesää rullannu kyseiset matkat tuolla bensasunnyllä. Kun noita uusia vagin dieseleitä ajellu, niin ikävä tulee kyllä nuita kulutuslukemia väkisinkin =)

cedricfan

LainaaN14 ja GA14DS kaupungissa 8,5 litraa satasella, sää nollan ympärillä mutta Defa on käytössä. Ei paha!
Nyt on käyty Hesan reissu: 7 litraa satasella maantieajossa ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40