Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Sunny N13 (GA16) nykii tasasella ajolla?

Aloittaja Terppi, kesäkuu 20, 2007, 22:36:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Terppi

Tere!
Ensimmäinen viestini tänne.... :)


Onkelmana olis tuollainen '90 mallinen, kaasarikone 1,6 Multivalve kikkareella varustettu aurinkoinen...
Ostin tuon tuttavalta, kun halvalla sain kohtalaisen pelin. Heillä itellä oli sama ongelma sen kanssa, mutta eivät saaneet sitä pelittämään.

Ongelmana on siis se, että nykii tasasella ajolla. Kiihdyttäessä kiihtyy kuin tuollanen nyt kykenee. Mielestäni kuitnekin niinkuin kuuluu.
Kaikki perus-sytkävehkeet on vaihettu (siis tulpat, vj-kansi, pyörijä, johdot ainakin).
Kaasari on putsattu ja löpöfiltteri on vaihettu. Kaasarissa kaikki osat liikkuu, eikä ole kummempia väljyyksiä missään. Eihän tuolla ole ajettu ees kuin 220tkm..

Epäiltiin tuossa, että jos sytkäyksikkö olis tiensä lopussa, mut ongelmana oli se, että kun paikallisesta tarvikeliikkeestä kateltiin,ni heillä ei samanlaista ollu. Muistaakseni neljältä eri maahantuojalta se tarkisti, eikä vaan hän saa. Nissanilta kysyttiin, ni tottakai sellainen löytyy, mut maksaa 615e, eikä siinä ole edes varvikellon valmiutta. :|
Tuossahan ei siis ole toiminu toi varvikellokaan, mut en sitte tajua, mikä senkin sitte voi tehä?

Mikä siis tollaine voi olla? Tuon hintainen yksikkö tuntuu jo todella omituiselta. Ei viitteis ostaa 50gramman osaa kahen moisen auton hinnalla.

Mielestäni muistin ny kertoa kaikki, mut sanokaa ihmees, jos jotain tulee mieleen..
Ja kiitokset etukäteen. :)
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Cherry_GTT


Terppi

LainaaJa seokset on kohdallaan?
Päästöt on kunnossa. Muuta en osaa tuoho sanoa..
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Tonde79

taitaa olla se vakiovika: alipaineputket
Chrysler Grand Voyager 3.3 -00 ja muutama muu :D

Terppi

Lainaataitaa olla se vakiovika: alipaineputket
Päältäpäin katottuna ei ole haperoita/löysiä/halkelleita jne... Pitää vilkasta ne tarkemmin tossa viel.

Mitäs mieltä tosta nissanin omasta  varaosasta, joka maksaa tuon 615e? Onko ne kattonu väärää osaa, vai voiko se toi olla?

Entäs se varvikello.. Ei sitä ny periaattees tarvii, mut olis se kiva, jos toimeis.. Onko se mittari pohjimmiltaan ns. "perusmittari", jonka vois suoraan kytkeä puolan toiseen napaan, josta esim testimittari saa oikean tiedon...?
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Cherry_GTT

Sanoisin että aika uskomatonta jos sytkäyksikössä vika. Tavallaan se pimenee hieman lämmetessään kokonaan eikä pätki vaan tasakaasulla. Ne alipaineletkut kannattaa uusia ihan suoraan jos ei ole vasta uusittu. Co arvo pitäisi olla 1,5 +-0,5% eli jos hyvin paljon alle yhden niin takuulla nykii.

Terppi

LainaaSanoisin että aika uskomatonta jos sytkäyksikössä vika. Tavallaan se pimenee hieman lämmetessään kokonaan eikä pätki vaan tasakaasulla. Ne alipaineletkut kannattaa uusia ihan suoraan jos ei ole vasta uusittu. Co arvo pitäisi olla 1,5 +-0,5% eli jos hyvin paljon alle yhden niin takuulla nykii.
Selvä homma.
Tota sytkäjuttua itekki miettisin, kun normaalisti, kun noita on tullu vastaan, ni yksikkö "joko toimii tai ei toimi ollenkaa"... Eri asia sitte väsyneiden puolien/tulppien/johtojen/jne kanssa.. Ja toihan tekee saman niin kylmänä ku lämpimänäki..
Pitänee tsekata noi letkut tarkkaan läpi ny vapaapäivinä.

Ei muuten satu mistään keksimään tuohon "alipainekaaviota"? Corollaan joskus löysin moisen, mut tuohon pikaisella guuglettamisella en löytänyt. Huomasin tuossa, että siel on jotai letkuja laitettu nippusiteil kii. Ovatkohan olleet sitte löysiä tms.. Olis hyvä tarkastella, että ovat kaikki niinkuin kuuluu.. :)
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Terppi

Lainaa
Selvä homma.
Tota sytkäjuttua itekki miettisin, kun normaalisti, kun noita on tullu vastaan, ni yksikkö "joko toimii tai ei toimi ollenkaa"... Eri asia sitte väsyneiden puolien/tulppien/johtojen/jne kanssa.. Ja toihan tekee saman niin kylmänä ku lämpimänäki..
Pitänee tsekata noi letkut tarkkaan läpi ny vapaapäivinä.

Ei muuten satu mistään keksimään tuohon "alipainekaaviota"? Corollaan joskus löysin moisen, mut tuohon pikaisella guuglettamisella en löytänyt. Huomasin tuossa, että siel on jotai letkuja laitettu nippusiteil kii. Ovatkohan olleet sitte löysiä tms.. Olis hyvä tarkastella, että ovat kaikki niinkuin kuuluu.. :)
Itse itseäni lainaten...
Alipaineletkut ovatten nyt läpikäyty.. Ainakin yks letku oli kokonaan irti. Eli virranjakajan kahesta letkusta se, joka on lähenpämä jakajan akselia.
Miks muute tohon tulee kaks letkua jakajaan? Oon joskus nähny jossai muussakin, mut vanhemmissa ei tollaisia ollu... Mikä ton tarkoitus on?
Sen tiiän kyl, et se yks letku, joka jakajaan tulee, niin säätää ennakkoa muutamia asteita aikaisemmal silloi ku polkee kaasua..

Sit 9/10:stä letkusta oli haperoita päistään. Eli hiuka ku koitti letkua, ni irti lähti. Lyhensin niitä, mitä voi ja muutaman korvasin kokonaan uudella. (ei ollu uutta letkua, ni "varastin" yhestä pihalla lojuvasta varaosaromusta.. Kyl nissanista nyt varmaan tulee todella hyvä, kun on oikeen fordin alkuperäisletku. :D

Ei viel oo koitettu, kun ei viittii ajaa parin lasillisen jälkeen. Mut ei ainakaa tyhjäkäynnin kans tuntuna pätkivän. Ennen pätki hiuka välil.
Et sellaista.. Pakko laittaa nopeasti nippuun, ennen ku keksii jotai tyhmää tohon. Ja sitte sil ei tarviikkaa lähteä maanantaina töihi. :P

Ilmoittelen tuossa, jos ei tuo viel toimi, ni sit pitää kattella muuta syytä viel.. :)
Kiitokset vastanneille.
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Terppi

Nyt on testiajot suoritettu.

Ei se ihan sellaine ole, kun pitäis vieläkää.. Nykiminen kyl vähenty, mut nykii vieläki.. Sitte mun mielestä haisee "rikkaalta"..
Samal kun mul oli kaasari auki, niin sääsin kohoa hiuka "ylemmäs", eli bensan pintaa ylemmäs. Sitä kun ei siin linssis näkyny aikaisemmi ollenka.. Nyt se on hiuka lasin puolenvälin alapuolella..

Nyt tarvii sit vissii seuraavaks käydä jossai päästösäädössä..?

Olisko viel muuta ideaa?
:)
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Terppi

Nonii.. Säätelin hiuka aamupäiväl ja viel kerran kävin läpi erinäisiä letkuja. Ne on kyl nyt kaikki kii, eikä halkeilleita/vuotavia jne.

Ennakon katoin strobolla ja se oli sellaisissa arvoissa, mitä autodata näyttää.

Seosta säätelin, jos johonkin muuttais tilannetta, ei muutosta. (Eli ihan korvakuulolla puolkierros-kierros kii ja samanverran auki). Pientä "nyintää" näkyy/tuntuu tyhjäkäynnissäkin, eli ei muutosta.
Pienemmillä vaihteilla kun ajaa (esim kolmonen-nelonen 80-90kmh), ei nyintää ole. Mut tasasta ajoa kun harrastelee, niin nykii. Eli esim vitosella noin 90kmh...

Pikkuhiljaa rupeaa vituttamaan, ku kaikki viimeiset autot, jota on ollu, niin on joko ollut rimpuloita tai sit muuten vaan eivät toimi kunnol. (micrasta tuli vesiruisku, Rocky ny hajos ja söi muutenkin turhan paljon, 323:nen narisee, kolisee ja vetää oikeal jnejne..
Kuitenki tulee ajettu 100km/päivä omal autol, ni olis se kiva, jos kyyti olis mukavaa..
Toi Sunny on kyl muuten kiva, mut toi nykiminen harmittaa. Eikä oikee olis varaa mihinkää isompaan paikkaan sitä viedä. Eikä ne sitä kuitenkaa välttämätt kuntoon saa. Laskun saa silti kätee..
Luulis tollaine vika jostain selviivän.
:|

Kaikki ideat on nyt tervetulleita!
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

AnttiJL

Itse en nyt mitään näistä vielä tiedä mutta...
Minulle vastattiin täältä samaisesta aiheesta samasta autosta, tosin 1,4L moottorilla
että virranjakajan kansi kannattaisi vaihtaa ja samaa sanotaan täällä:
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1086
Eli hesarin vikasarjassa.
Saattaa tuosta olla seuraavissakin vioissasi apua...
Ihan mielenkiinnosta: Paljonko on mittarissa kilsoja?

take

Kuinka vanhat tulpanjohdot? Jos on orkkikset niin ei ihme jos nykii. Ja jakajan kansi ja pyörijä myös vaihtoon. Bensanpinta pitäisi olla tasan puolivälissä kun moottori on juuri sammutettu.

Sitten vähän hankalampi vika joka on aika harvinainen. Kaasarissa on läppärunkoon laitettu viistopäinen tappi jonka tarkotus on säätää alipaine-ennakoita. Tämä tappi irtoaa joskus ja se pitää liimata uudestaan paikalleen. On sitten tarkka oikeasta asennosta. Ennakot sekoilee täysin jos tämä tappi on irti. Ja vedot häipyy välilllä melkein täysin.

Se alipainesäädin on 2-toiminen jotta moottorijarrutuksessa saadaan myöhäistettyä ennakkoa. Tämä taas vähentää palamattomien hiilivetyjen määrää mottorilla jarrutettaessa.

Terppi

#12
LainaaItse en nyt mitään näistä vielä tiedä mutta...
Minulle vastattiin täältä samaisesta aiheesta samasta autosta, tosin 1,4L moottorilla
että virranjakajan kansi kannattaisi vaihtaa ja samaa sanotaan täällä:
http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1086
Eli hesarin vikasarjassa.
Saattaa tuosta olla seuraavissakin vioissasi apua...
Ihan mielenkiinnosta: Paljonko on mittarissa kilsoja?
Kiitos linkistä... :)

Ekaan postaukseen laitoin, että kaikki perussytkäosat on vaihettu. Eli justiisa noi vj-kansi, pyörijä, piuhat, tulpat jne..

Kilsoja tuossa on nyt päälle 220tkm.

Suurin osa johtoliitännöistä on käyty läpi ja hapettumaa ei ole ollu. Jos on ollu paskasia, niin elektroniikan puhdistusspreillä on putsailtu. Ja puhdasta on tullu. SItte crc:tä perään, jotta kosteus pysyy poissa.. (ainaki hetken)

Bensan pinta on nyt aikast tarkkaan puoles välis kun auto käy/tai kun on just sammutettu. Se oli ennen todella alhaal mut nykimiseen tuon säätö ei auttanut.

Ei sul kuvaa tms satu tosta viistotappijutskasta olemaa?
Vaikka tuo viistotappi tuskin on, koska vikakuvaukseen se ei oikeen sovi. Vedot ei häviä mihinkään. Ainoastaan tasakaasulla ajettaessa pientä nykimistä.

Aa.. Siks siihen alipainesäätimeen tulee kaks letkua... Se on ny selG.. Aina oppii uutta.. :)
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

take

Saatko sitä pakokaasumittaukseen? Voisi samantien mitata seokset n. 3000rpm. Lambdan pitäis näyttää pikkusen rikasta eli lambda-arvo alle yhden kun on kaasaripelistä kyse. Joskus kaasarin kuluessa pääsuutinta tarvii hiukan protsata tai vaihtaa hieman isompi pääsuutin.

Terppi

LainaaSaatko sitä pakokaasumittaukseen? Voisi samantien mitata seokset n. 3000rpm. Lambdan pitäis näyttää pikkusen rikasta eli lambda-arvo alle yhden kun on kaasaripelistä kyse. Joskus kaasarin kuluessa pääsuutinta tarvii hiukan protsata tai vaihtaa hieman isompi pääsuutin.
Saanhan mä, kun vaan vien ja vien mennessäni kasan rahaa mukanani.. :|
Pitää sitä tosin odotella ens viikkoon, että tili tulee..
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6


Terppi

LainaaTankkaa 98E:tä.
Voishan tuotaki koittaa, mut onko tosta jotain kokemusta, et vaikuttaa..?
Onhan toi alunperin kuitenki 95:lla toiminu, et tiiä sitte..
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Terppi

TOsiaan.. Nyt on parisen päivää ollu _lähes_ nykimättä, eli jopa mukavaa.... Mut nyt kun tänne tuli sateita, niin eiköhä se #!@#¤% alkanu taas.. :|

Oisko tosta jotai vinkkiä tietävälle? Eli kostea ilma tekee .... mitä?
Jos silti rupeis hakemaa sitä vikaa sähkön puolelta?
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

dhr

Lainaa
Voishan tuotaki koittaa, mut onko tosta jotain kokemusta, et vaikuttaa..?
Onhan toi alunperin kuitenki 95:lla toiminu, et tiiä sitte..

Ei pidä paikkaansa. GA16S-koneessa pitää käyttää yli 97-oktaanista polttoainetta. Ysivitosella nykii melko varmasti. Koitappa tankata vaikka Shell V-Poweria (ei se mitään ihmeainetta ole, mutta korkeaoktaanista). Lisäksi seokset eivät saa olla likimainkaan niin laihalla kuin papereissa suosittellaan.

AnttiJL


Cherry_GTT

Lainaa

Ei pidä paikkaansa. GA16S-koneessa pitää käyttää yli 97-oktaanista polttoainetta. Ysivitosella nykii melko varmasti. Koitappa tankata vaikka Shell V-Poweria (ei se mitään ihmeainetta ole, mutta korkeaoktaanista). Lisäksi seokset eivät saa olla likimainkaan niin laihalla kuin papereissa suosittellaan.

Autodata sanoo GA16S moottorista (88-91) minimioktaani 95.

dhr

Katsokaa esim. bensatankin luukkua tai käyttöohjekirjaa. Ja se nyt on aivan haitari mitä jossakin manuaalissa lukee. Olennaista on, että korkeaoktaanisella tämä kone toimii paremmin.

Cherry_GTT

#22
Niin, mitäpäs niitä ohjekirjoja lukemaan.. Juurikin vielä viitaten siihen että omistajan mukaan auto on aiemmin toiminut 95 oktaanisella.

dhr

LainaaNiin, mitäpäs niitä ohjekirjoja lukemaan.. Juurikin vielä viitaten siihen että omistajan mukaan auto on aiemmin toiminut 95 oktaanisella.

Piti oikein käydä tarkistamassa, käyttöohjekirjassa lukee että "yli 95" ja tämä on maahantuojan tulkinta. Bensatankin luukussa lukee "Super 97 octane". Väänetäänkö vielä rautalangasta? Lisäksi oma vankka kokemus sanoo, että 95E:llä ei toimi kunnolla.

Mutta tietämättömän omistajan mutu-tuntuma menee tietenkin näiden tosiasioiden edelle, eikö niin?

NeoX-

GA14 sama juttu? Kyl ite oon aina tankannu 95 ja hyvin toiminu :o

AnttiJL

Saisko siis sytytyksen ennakkoa tjms. säätämällä nykimisen pois
GA14:ta koneella? Siis kun käyttää 95:ta

NeoX-

Saa.. Itellä siis GA14 kone, käytän 95 bensaa ja kaikki toimii niinku pitää ja seokset oikeestaan niin hyvin kun voi olla.
Ainut mikä niin venttiilit pitäs säätää.. ::)

Terppi

Lainaa

Piti oikein käydä tarkistamassa, käyttöohjekirjassa lukee että "yli 95" ja tämä on maahantuojan tulkinta. Bensatankin luukussa lukee "Super 97 octane". Väänetäänkö vielä rautalangasta? Lisäksi oma vankka kokemus sanoo, että 95E:llä ei toimi kunnolla.

Mutta tietämättömän omistajan mutu-tuntuma menee tietenkin näiden tosiasioiden edelle, eikö niin?
Tietämätön omistaja laitto 98E:tä ja perseen ei-mutu-tuntuma sanoo, että nykii vieläki. Ei #!@#¤% viitteis mitää shellin superbensaa laittaa, ku ei täs saares ole sellaista huoltista..

Mut voit sä väännellä rautalangasta. Vika ei sil silti menny. Joten siit ei ole kii. Ja jos on, ni jostain muusta kiikastaa viel silti.

T:Tietämätön kaveri, joka on omistanu kortin oloaikana n.+40 eri autoa. Ja koko ikä on mennyt (isän)autokorjaamon nurkissa. Mut yhest nissanista ei nykimistä saa pois.

:)
Rojektit:
'69 B10, '68 B10
Käyttis: '92 Terrano
Myytyjä:
Patrol '81 pätkä 3,3D, Patrol '80 pitkä 3,3D, N14 HB 1,4@1,6

Kristian

Taitaa olla tuon auton ominaisuus. Itsellä ollut nyki myös tasakaasulla ajaessa. Kone käy todennäköisesti liian laihalla. Nostappa vähän bensapinnan tasoa.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

kohju

hmm Oma nissan primerakin tekee tuollaista mutta vasta silloin kun alkaa bensa oleen lopuillaan... eli ei vielä siinä kohtaa että bensavalo palaisi. kokeile ottaa bensatankin pohjaroppu auki lasket paskat pois ja peset tankin kunnolla.
jos vielä nykii niin ihme... primeraan teen saman tässä vielä jokupäivä..
Toyota Avensis T22 Wagon -03 1ZZ-FE
ex- Primera p10 -96 GA16DE
ex- Lunastettu -> Toyota Corolla e11 4A-FE