Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun B310 Turbo Coupe

Aloittaja Atomic, heinäkuu 01, 2013, 17:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Atomic

#540
Lainaus käyttäjältä: C 110 ratsuni - huhtikuu 16, 2019, 21:06:04
No niin,nyt tarvii avautua täältäkin.Hienoa työtä olet tehnyt ja aika kamalalla vauhdilla kun on tekemisen innostus päällänsä.Mutta pieni huomio pläjähti silmään,ohjaussimpukka ei kestä noin lähellä turpon ja pakarin kuumuutta.Öljyt kiehuu ja tiivisteet sulaa,öljyt pihalle ripuloi.Alumiinistä tekaset lämpösuojan ja samalla jarrusylkylle asti jotta suojaa varmuudella nestesäiliöt lämmöltä.Voipi olla pahimmilaan hankala ajaa ilman ohjausta ja jarruja  ;D.

Noniin, kiitos kehuista!

Sen takia uhrasin rahaa reflektoivaan lämpöteippiin (tuo kullanvärinen) tämän lisäksi ahtimeen on olemassa oma myssy ja downpipelle on tarjota vielä lämpönauhaa. Tuossa viimesimmässä kuvassa näyttää ehkä että on vähän liian lähellä, noh kaikki on tietty suhteellista, lähin etäisyys simpukkaan on 25 mm luokkaa. Toivottavasti näillä herkuilla toimisi, pitää tarkkailla lämpötiloja kun saa käyttöön.  ::) Ainiin ja tuo putki mikä näkyy tuossa downpipen vieressä roikkumassa, on viimeistelemätön kytkimen putki. Tilasin netistä punosletkua 2 viikkoa sitten, pitänee tuo tässä tehdä loppuun ajallaan

Atomic

Taka-akselin ylitys teippailtu kasaan ja todettu toimivaksi. Jos huomenna saisi hitsattua loppuun:

Atomic

Turbo datsuni on syylaria vaille valmis starttaamaan. Yhdeltä pajalta soiteltiin ja sanoivat hinnaksi jotain 350 euron luokkaa uudelleen kennotuksesta, vähän kuulosti kyllä liian tyyriiltä..

Noh, tänään kävin poimimassa kytkimeen punosletkun postista ja sain kytkimen toimimaan taas:



Pitää katsoa vielä jos ulkomailla syylarin kennon vaihdatuttaminen olisi mahdollisesti halvempaa tms.. Vinkkejä saa tietty antaa jos tietää jonkun pajan  ::)

Atomic

Pakoputkisto näyttää tältä tällä hetkellä:




Pitää vielä ripustella putkistoa:


Aika hyvä maavara:


Takaänkkäri vielä puuttuu ja loppumutka:

mikan

#544
Mitä järkeä olis syyläriä kennottaa 350 eurolla, kun ei ole mikään museopeli. Katselisin jonkun muun auton uuden syylärin tai sitten joku sopiva alumiinisyyläri: http://www.tarvikemotti.com/tuotteet/jaahdytysjarjestelma/jaahdytin/

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Timppa

Mullaki ykässä joku carinan syyläri nykyään eli ei muutaku kahteleen mistä saa sovitettua sopivaksi ;)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Markus.

Mjoo, mulla on 521 lava-dassessa Volvon syylari ja paisari. Biltemasta tais maksaa parinsadan paikkeilla yhteensä, ja tuntus kapasiteetti piisaavan viskoflektin kera turbomosan vaatimuksille. Toki vielä ei ole kunnolla kuumia kelejä ollut, eikä hytti vinossa vedetty vaijeri kireällä, mutta paksuus ja pinta-ala lupailee aika hyvää lämmönsiirtoa.
Kaverilla oli ite asiassa samanmoinen setti S13:ssa aikoinaan, ja siinä kyllä piti lämmöt asiallisena isommassakin kurmootuksessa.

Atomic

Pitänee katsella syylarivaihtoehtoja sitten muuten noin. Vesilähdöt pitäisi olla kyllä melko samoissa paikoissa.

Asentelin kromipuskuria paikoilleen loppuillasta:



BA

Jos löydät jostain Nissensin jäähdytinkirjan, siinä on hyvin jäähdyttimien mitat ja letkulähtöjen paikat merkitty. Nettiluettelo toimii nykyään vain automerkki/malli periaatteella, toki niinkin löytyy mittapiirros muttei se auta etsimisessä missä olisi sopiva. 
Heitin viime kesänä kasan noita kirjoja itse roskiin tarpeettomana...  :-\

Atomic

Lainaus käyttäjältä: BA - huhtikuu 27, 2019, 02:12:39
Jos löydät jostain Nissensin jäähdytinkirjan, siinä on hyvin jäähdyttimien mitat ja letkulähtöjen paikat merkitty. Nettiluettelo toimii nykyään vain automerkki/malli periaatteella, toki niinkin löytyy mittapiirros muttei se auta etsimisessä missä olisi sopiva. 
Heitin viime kesänä kasan noita kirjoja itse roskiin tarpeettomana...  :-\

Joo, pari hyvää vaihtoehtoa on jo kävellyt vastaan. Pitää myös varmistaa että kenno on suurinpiirtein yhtä paksu, sillä muuten voi flektit osua vesipumpun pyörään  ::)

Atomic

Vanetten syylari ostettu briteistä, valmiudet muokkaamaan kiinnityspisteitä ja siirtämään flektien paikkoja  ::) Pitäisi saapua 3-14.5 Maksoi uutena 108e + postitukset 18e.

Atomic

Hui hai! paljon on tapahtunut  ::) Datsuni pörähti tänään käyntiin ensimmäistä kertaa projektin aikana. Tosin käynti 3:lla pytyllä koska yksin suutin on ilmeisesti vähän tukossa. Koitan viedä huomenna puhdistettavaksi ja katsotaan jos saisi kaikilla neljällä pytyllä käymään!  8) Videoita ehkä sitten myöhemmin

Atomic

Ja tästä sitten eka 3 sylinterillä käyvä datsuni video  ::)
https://youtu.be/E5SuQUjLu_o

Atomic

Aha, ei video toimi tänne upotettuna, tässä uudelleen:
https://youtu.be/E5SuQUjLu_o

AkiH

Laita pitkänmallinen linkki kokonaisuudessaan ilman mitään tageja, niin pitäisi näkyä myös viestiin upotettuna.

https://www.youtube.com/watch?v=E5SuQUjLu_o
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Atomic

Lainaus käyttäjältä: AkiH - toukokuu 10, 2019, 23:28:24
Laita pitkänmallinen linkki kokonaisuudessaan ilman mitään tageja, niin pitäisi näkyä myös viestiin upotettuna.

Kiitän ja kumarran!

Atomic


Atomic

Imuilmavuotoja paikatessa. Nelossylinterille menevä silikooniletku falskasi vähän, kiristetty. Jarrupääsylinterille menevä alipainelähdön juuresta vuosi ilmaa vähän, paikattu.
Kaasuläppärungon ja painekotelon laipan välinen liitos vuosi vähän, uudet tiivisteet vaihdettu.

IAC venttiilin kanssa ollut hieman kränää myös, pitää kikkailla vähän sen kanssa vielä.

Ja sitten huomasin että pakosarja alkaa saamaan kultaista sävytystä lämmetessään:

Atomic

Sain dassen tänään kehräämään 700 RPM tienoilla. Kone lämpesi mukavasti 60 asteeseen asti ja sitten alkoi kierroksien hyppiminen ja kasvaminen. Noh, imusarjaan on tullut hiushalkeamia näköjään putkien juureen laippojen liitoskohtiin. Pitänee ottaa imusarjat pois paikoiltaan ja korjailla Devconin kanssa  ::)

Atomic

Dasse käy kivasti tyhjäkäyntiä, mutta 'nakutusta' kuuluu tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostaessa (hiljenee kyllä huomattavasti). Epäilen venttiilejä, joten käytän koneen ensikerralla kuumaksi, säädän välykset ja vaihdan kunnon öljyt (nyt oli jotkut 10w30 mineraaliöljyt ensistarttauksia varten). Katsotaan mitäs sen jälkeen tapahtuu  ::)

Onni

Tätä on tullut seurattua ja hyvää työtä olet tehnyt :) öljynä suosittelisin pistämään parasta eli teboil diamond extreme 10w-60. Voitelua piisaa vaikka olisi miten kuuma moottori tahansa ja sisältää paljon sinkkiä joka on vanhemman auton nokka akselille ynnä muille hyväksi. Mutta laita kunnon öljyt kun turbolla on niin voitelu on hyvä ja kone kestää. Penkitystä oottaen ;)

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Onni - toukokuu 23, 2019, 05:02:55
Tätä on tullut seurattua ja hyvää työtä olet tehnyt :) öljynä suosittelisin pistämään parasta eli teboil diamond extreme 10w-60. Voitelua piisaa vaikka olisi miten kuuma moottori tahansa ja sisältää paljon sinkkiä joka on vanhemman auton nokka akselille ynnä muille hyväksi. Mutta laita kunnon öljyt kun turbolla on niin voitelu on hyvä ja kone kestää. Penkitystä oottaen ;)

Noiden öljyjen kanssa kannattaa muistaa myös, että korkean viskositeetin öljyt kestää sitä lämpöä enemmän(menee kauemman aikaa että lämpeävät ja sitovat itseensä enemmän sitä lämpöä) mutta myös jäähtyvät vastaavasti hitaammin.
Turbolla olevissa muutenkin tärkeämpää on että se öljy virtaa jouhevasti sinne ahtimelle, myös silloin kun se ei ole aivan tulikuuma.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Onni - toukokuu 23, 2019, 05:02:55
Tätä on tullut seurattua ja hyvää työtä olet tehnyt :) öljynä suosittelisin pistämään parasta eli teboil diamond extreme 10w-60. Voitelua piisaa vaikka olisi miten kuuma moottori tahansa ja sisältää paljon sinkkiä joka on vanhemman auton nokka akselille ynnä muille hyväksi. Mutta laita kunnon öljyt kun turbolla on niin voitelu on hyvä ja kone kestää. Penkitystä oottaen ;)

Kiitos, kiitos! Tuollaista öljyseosta ei olekkaan tullut vielä kokeiltua missään autoissa vielä, voisihan sitä piruuttaan kokeilla. Ja saa nähä, penkille tästä on vielä varmaan pitkä aika mutta ei mennä manailemaan liikaa :D

Kaksi muuta huolenaihetta ennen ajoa ovat kytkimen pääsylinterin kapasiteetti ja samoin jarrupääsylinterin koko. Pitää koittaa vielä ilmailla molempia, yksin vähän hankalaa vaikka onkin sellainen alipainehärveli apuna.

Atomic

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - toukokuu 23, 2019, 08:00:35
Noiden öljyjen kanssa kannattaa muistaa myös, että korkean viskositeetin öljyt kestää sitä lämpöä enemmän(menee kauemman aikaa että lämpeävät ja sitovat itseensä enemmän sitä lämpöä) mutta myös jäähtyvät vastaavasti hitaammin.
Turbolla olevissa muutenkin tärkeämpää on että se öljy virtaa jouhevasti sinne ahtimelle, myös silloin kun se ei ole aivan tulikuuma.

Hmm, eikös mene niin että korkeammalla viskositeetilla oleva öljy lämpenee kyllä nopeammin korkeamman kitkakertoimensa takia?

cedricfan

Se sinkki on ylihypetetty asia muissa kuin jenkkien veekaseissa laahaavilla nostimilla.

Joku 10W60 ei ole hyvä öljy, koska se sisältää runsaan VI-lisäaineistuksen, ja samalla se "laimenee" nopeammin. Jos haluaa laajan viskositeetin öljyn hyvällä kuumapäällä SEKÄ kestolla, pitää valita esteripohjainen.

Jos taasen haluaa hyvää virtausta, ja tehoa, niin sitten pitää valita jotain laiha, kuten 0W20.
Öljyn lämpenemiseen ei viskositeetti vaikuta.

Ja jos mennään tähän caseen, niin esteripohjainen 5W40. Kestää, voitelee, eikä leikkaudu. Mutta maksaa hieman enemmän, toki silti pieni kulu kokonaisuudessa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Näyttää olevan redlinen 10w-40 esteripohjainen 21€/L.
Ei vielä mahdottoman hintainen.

Minkälaisella vaihtovälillä tuolla kestää ajella?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mikan

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

cedricfan

No jollet nyt grillaa ihan mustaksi niin 10 tkm ei ole mitään. Käytännössä tupla normaaliin on nyrkkisääntö.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mikan - toukokuu 23, 2019, 12:24:23
Suuri öljykeskustelu osa N.  :(

Älkää nyt enempää sotkeko Atomicin erinomaista projektikertomusta, pliis.

t. Mika

Ei ollut tarkoitus enempää sotkeakaan ;D
Atomic ison työn tehnyt ja vielä tännekin jaksaa kirjoitella  :)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Onni