Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Mobil Mobil Super™3000 X1 5W-40 vs Nissanin oma öljy

Aloittaja Slasher-, lokakuu 25, 2025, 19:01:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slasher-

Heippa,

nyt tulee titaanien taisto. Olen kaukaa ihaillut näitä kahta öljyä ja ensi keväänä öljynvaihto edessä kesärenkaitten vaihdon aikana. Nyt olis tokmannissa maanantaina toi Mobil 3000 X1 tarjouksessa 19,99€ 4L kanisteri.

Toisaalta alkuperänen suunnitelma oli ostaa Nissanin omaa öljyä

Onko vinkkejä!

Tässä specsit:

Mobil:

https://www.motonet.fi/tuote/mobil-super-3000-x1-5w-40-4-l-moottorioljy?product=59-4144

Nissanin oma öljy:

https://www.motonet.fi/tuote/nissan-5w-40-5-l-moottorioljy?product=59-0106

Kumman valitsisitte? Mobilissa on näköjää toi API luokka vähän korkeempi eli API SJ, SL, SM ja SN kun Nissanissa on "vaan" API SL/CF

Kiitos avusta kaikki Nissan ihmiset  8)

Slasher-

Koitin löytää Nissanin öljyn specsejä mut niitä ei löydy kirveelläkään. Mobilista taas löytyy nämä:

Kinematic Viscosity @ 100 C, mm2/s, ASTM D445 -------------- 13.2

Kinematic Viscosity @ 40 C, mm2/s, ASTM D445 --------------- 79

Density @ 15.6 C, g/ml, ASTM D4052 ------------------------- 0.847

Pour Point, °C, ASTM D97 ----------------------------------- -39

Flash Point, Cleveland Open Cup, °C, ASTM D92 -------------- 236

Peta

Kumpi vaan käy parhaimman hyödyn saa kun pitää öljyn vaihto välit lyhyenä ei  esim kartoitu männän renkaat mäntää kiinni.

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: Peta - lokakuu 25, 2025, 20:20:40Kumpi vaan käy parhaimman hyödyn saa kun pitää öljyn vaihto välit lyhyenä ei  esim kartoitu männän renkaat mäntää kiinni.

Kuulostaa hyvältä! Tähän mennessä menty 5w30 öljyllä ja kilometrejä takana 310000. Luin jostain, että näissä Almeroissa heikkoutena jakopään ketjun rikkoontuminen. Onko mahdollista, että juuri tämä laihempi öljyseos (5w30) onkin pitänyt jakopään hihnan näin kauan hyvänä? (versus 5w40)

Slasher-

https://en.nissan-saudiarabia.com/owners/Nissan-Genuine-Motor-Oil.html

mielenkiintoista. Nissan Saudi-arabia ohjeistaa:

What oil grade should I choose for my Nissan?
Nissan always recommends using 5W-30 since it's best for efficiency and optimal performance.

cedricfan

API SL tuli käyttöön 2001 eli sun autolle ihan yhdentekevää onko SM tai SN, jotka parantaa longlife-ominaisuuksia, turbon suojausta, pa-kulutusta jne.
Noi sun tännekin linkkaamat speksit ei kerro juuri mitään oleellista enää nykymaailmassa.
Nissan Europen suositus on 5W40 eikä Jenkkilän 5W30. Eiköhän Nissan Europe tiedä, mitä Euroopassa kuuluu käyttää? Eikä 5W30 ole "laihempi öljyseos" kuin 5W40, se vaan on hieman juoksevampaa kuumana, kylmänä likipitäen samaa. Jakopään perusvikahan on se, että ketju on liian heiveröistä tavaraa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 27, 2025, 10:24:37API SL tuli käyttöön 2001 eli sun autolle ihan yhdentekevää onko SM tai SN, jotka parantaa longlife-ominaisuuksia, turbon suojausta, pa-kulutusta jne.
Noi sun tännekin linkkaamat speksit ei kerro juuri mitään oleellista enää nykymaailmassa.
Nissan Europen suositus on 5W40 eikä Jenkkilän 5W30. Eiköhän Nissan Europe tiedä, mitä Euroopassa kuuluu käyttää? Eikä 5W30 ole "laihempi öljyseos" kuin 5W40, se vaan on hieman juoksevampaa kuumana, kylmänä likipitäen samaa. Jakopään perusvikahan on se, että ketju on liian heiveröistä tavaraa.

Tänään lähti purkki Mobil Super 3000 X1 5w-40 matkaan Tokmannista. Tota laitan sit ens keväänä renkaidenvaihdon yhteydessä. En muuten ees tienny et 5w40 on suositus Nissanille. Oon aina luottanu mekaanikkoon ja näköjää ne on laittanu 5w-30. Saa nähä laskeeko öljynkulutus yhtää kun laitetaan yhtä pykälää tiheempää mömmöä sisään.

Peta

Tuosta jakopään ketjusta kuluu nuo lenkit soikeaksi ja kuluuhan ne rattaatkin sen takia kun tuo kettinki kuluu. Niihin kohdistuu sen verran kovat voimat ettei öljyn pintapaine enään kestä ja öljy kalvo rikkoutuu jonka takia tulee metalli metalli kosketusta ja kulumaa.

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: Peta - lokakuu 27, 2025, 16:57:35Tuosta jakopään ketjusta kuluu nuo lenkit soikeaksi ja kuluuhan ne rattaatkin sen takia kun tuo kettinki kuluu. Niihin kohdistuu sen verran kovat voimat ettei öljyn pintapaine enään kestä ja öljy kalvo rikkoutuu jonka takia tulee metalli metalli kosketusta ja kulumaa.

Eli voisko melkee olla 5w-40 parempi öljy jakopään ketjulle kuion 5w-30. Suojelee paremmin, vai voiko noinkaan päätellä?

Peta

Itse olen tuossa primeran  p12 1.6 käyttänyt 5w40 öljyä, merkit ovat vaihtuneet ei halvimpia eikä kalliimpia.kilometrejä 450000km alkuperäinen jakopää ja vaihteisto öljyt on aina vaihdettu 10000 välein ja laatikkoon 100000 välein. Öljyä ei kulu vielä yhtään vaihtovälillä. Tuossa on vielä todella pieni öljymääräkin suodattimen kanssa n. 2,8 litraa.

mikan

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mies51

Olen suhtautunut aina epäillen tuohon 2.8L öljymäärään, mutta mittatikun mukaisen olen laittanut. Muutaman päivän ajettuani ja jäähtyneenä olen vielä tarkastanut, lisännyt tikun ylämerkkiin. Yleensä käyttänyt 5W-40, hyvää kohtuuhintaista, en halvinta. Ja hyvin on Synny ja Almera pelanneet 300000km perheessä. Almera 1.5 jakoketju ei ole venynyt. Sunnyssahan ei ketjuhuolia ollutkaan. Nyt ei kai saa enää Teboil Diamondia, joten siirryn Mobiliin.

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: mies51 - lokakuu 28, 2025, 09:38:28Olen suhtautunut aina epäillen tuohon 2.8L öljymäärään, mutta mittatikun mukaisen olen laittanut. Muutaman päivän ajettuani ja jäähtyneenä olen vielä tarkastanut, lisännyt tikun ylämerkkiin. Yleensä käyttänyt 5W-40, hyvää kohtuuhintaista, en halvinta. Ja hyvin on Synny ja Almera pelanneet 300000km perheessä. Almera 1.5 jakoketju ei ole venynyt. Sunnyssahan ei ketjuhuolia ollutkaan. Nyt ei kai saa enää Teboil Diamondia, joten siirryn Mobiliin.

Näköjään Mobililtakin löytyy tuotteita paljon ajettuihin autoihin. Tosin tossa linkissä ei oo 5w-40 ja noita ei googlauksella suomesta löydä

https://www.mobil.com/en/lubricants/for-personal-vehicles/our-products/motor-oils/high-mileage-motor-oil

chery

Lainaus käyttäjältä: mies51 - lokakuu 28, 2025, 09:38:28Olen suhtautunut aina epäillen tuohon 2.8L öljymäärään, mutta mittatikun mukaisen olen laittanut. Muutaman päivän ajettuani ja jäähtyneenä olen vielä tarkastanut, lisännyt tikun ylämerkkiin. Yleensä käyttänyt 5W-40, hyvää kohtuuhintaista, en halvinta. Ja hyvin on Synny ja Almera pelanneet 300000km perheessä. Almera 1.5 jakoketju ei ole venynyt. Sunnyssahan ei ketjuhuolia ollutkaan. Nyt ei kai saa enää Teboil Diamondia, joten siirryn Mobiliin.
Teboilin öljyä saa ainakin Rajamarketista tai onko se nykyään nimeltään R market ;) ja toki Teboilin huoltoasemilta pitäisi saada.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Slasher- - lokakuu 28, 2025, 10:09:44Näköjään Mobililtakin löytyy tuotteita paljon ajettuihin autoihin. Tosin tossa linkissä ei oo 5w-40 ja noita ei googlauksella suomesta löydä

https://www.mobil.com/en/lubricants/for-personal-vehicles/our-products/motor-oils/high-mileage-motor-oil

Kun katsoo pakkauskoot, niin jenkkiläistähän nuo on, ei eurooppalaista.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: mikan - lokakuu 28, 2025, 07:23:44Mielenkiintoisia öljytestejä:

https://www.youtube.com/watch?v=8fQJ4gGvn2c

https://www.youtube.com/watch?v=aOa942PiE9Y

Öljylammikon videoissa on salakavalasti pistetty ihan fiksun ja oikean asian mukaan sponsorin ääni, eli herrahan on saanut maksajan testeille, ja yllättäen se maksaja saa parhaat hypetykset, osin väärin perustein.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: chery - lokakuu 28, 2025, 14:58:38
Teboilin öljyä saa ainakin Rajamarketista tai onko se nykyään nimeltään R market ;) ja toki Teboilin huoltoasemilta pitäisi saada.

Jos haluaa tukea maata, joka käy hyökkäyssotaa ja tappaa siviilejä, niin siitä sitten ostoksille, onneksi noin kolmen viikon jälkeen kuivuu lähde, vihdoin viimein! Suora sitaatti: Iltalehden mukaan on hämmentävää, että Venäjän valtion talutusnuorassa toimiva Lukoil on voinut näihin päiviin asti harjoittaa liiketoimintaa Suomessa.

MicraK12

Micran 1.2 cr12de moottoriin olen nyt laitattanut 245 tkm ajettuna nelikymppistä kolmekymppisen sijaan, ajatellen että jo kuluneeseen moottoriin naksun paksumpi öljy kuumana käydessä voitelee ja pysyy paremmin, ollen tehtaan suositusten toleransseissakin. Vaihtoväliä aikaistin 12 tkm vaihtoväliin viidentoista sijaan. Ei syö öljyä vaihtovälillä, eikä oireile ketjun venymää. Filttereinä kunnolliset esim. Mann filter halpisten sijaan.
 Nyt moottorissa olevalla neste semisynthetic 5w-40 öljyllä ajan 10 tkm/vuosi kunnes vaihto. Puuilon hinta oli 3 € litra, se kertaa 3.2 tekee 9.60.- eli ei ehkä hirveän paljon mielestäni.

cedricfan

Ai niin, noissa "kolmekymppisissä" on sitten montaa erilaista. On ACEA C1, C2, C3, C4 ja A5. Vain C3 vastaa suurinpiirtein 5W40`sen A3/B4-luokkaa.

Slasher-

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 28, 2025, 17:43:57Ai niin, noissa "kolmekymppisissä" on sitten montaa erilaista. On ACEA C1, C2, C3, C4 ja A5. Vain C3 vastaa suurinpiirtein 5W40`sen A3/B4-luokkaa.

Mul on käyny onni ku edelliset öljyt (Castrol ja Ardeca) on ollu tota C3. MUTTA toki olis pitäny tutkii jo ajoissa ja valita toi A3/A4. Kai sitä jotenki luuli et autohuollossa ne tietää mitä laittaa  :o Mut tästä viisaampana nyt on ens keväälle 5w-40 Mobil Super 3000 X1 odottamassa joka on A3/B4

shamrock

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 28, 2025, 15:49:50
Lainaus käyttäjältä: chery - lokakuu 28, 2025, 14:58:38

Jos haluaa tukea maata, joka käy hyökkäyssotaa ja tappaa siviilejä, niin siitä sitten ostoksille, onneksi noin kolmen viikon jälkeen kuivuu lähde, vihdoin viimein! Suora sitaatti: Iltalehden mukaan on hämmentävää, että Venäjän valtion talutusnuorassa toimiva Lukoil on voinut näihin päiviin asti harjoittaa liiketoimintaa Suomessa.

Toivoisin että jätetään se politiikka täällä tähän. Totuus on kuitenkin se, että jokaisen Teboilin aseman takana on suomalainen yrittäjä, joita sitoo kauppiassopimukset joista eivät pääse eroon. Niissä on töissä suomalaisia, joilta menee työt alta. Jokunen on yrittänyt päästä ketjusta irti, ja nyt Teboil hakee miljoonakorvauksia oikeudessa. Kyllä mun sympatiat on sen yrittäjän puolella.

nabco

Juu ja hankala tässä on yhtäkkiä rueta teboilia/öljytuotteita moralisoimaan. Mullekkin se on tullut varmaan veren perintönä  ;D  kun sukuhaarassa aina teboilin tuotteita käytetty eikä moittimista niiden suhteen ole ollut.
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

mies51

En käyttänyt Teboil Diamondia poliittisista syistä eikä minulla ole ollut sympatioita siihen suuntaan eikä varsinkaan 2 sotaa käyneellä isälläni ollut. Mutta Diamond oli aikanaan Tekniikan Maailman testeissä kärkijoukossa. Harmi, ettei TM ole viime aikoina testannut öljyjä. Uusi öljy pitäisi löytää ensi kesäksi. Eli jätetään politiikka, keskityn tekniikkaan, kun sen alan miehiä olen.

cedricfan

TM ei tule tekemään uutta öljytestiä, ja se vanha kuuluu jo puuceehen, tosin on turhan kovaa siihen tarkoitukseen. Viimeistään Covidin aiheuttamat vaikeudet lisäaineiden saatavuteen sai öljyfirmat muuttamaan reseptejään, ja toisaalta perusöljyjen kehittyessä se "pohjaöljy" on sekin jo muuttunut niin monella, että tuo testi ei ole enää validi.
Miksi ei uutta: 5W40 ei ole enää aktuelli tuote, viimeinen suuremman populaation auto sille oli Qashqai vuoteen 2014. Muuten sen laajamittainen käyttö hiipui jo 2000-luvulla, siis ennen 2010.
No entäs muut "sortit"? Testi ei enää kannata. Jos Allianssi testaa, että Firma A'n tekemä RN17 FE on oikeaa tavaraa, ja antaa Firma A'n käyttää "Hyväksytty RN 17 FE" niin TM ei ole oikea taho kyseenalaistamaan sitä, onko hyvää vai ei. Se on jo tehty. Ja paljonko nissanistia hyödyttäisi tuetää, että Firma B'n valmistama Volkkarin speksi 504 00 / 507 00 on hyvää tai huonoa? Koska tuo speksihän olisi se, mikä testattaisiin ehdottomasti yleisimpänä öljynä, jos jotain edes testattaisi.

Minulla on useita tuttuja sekä yastäviä, jotka olivat Teboilin palveluksessa hyökkäyssodan alkaeesa. Keskustelimme erittäin paljon Teboilin tilanteesta ja tulevaisuudesta Suomessa, ja liki pitäen kaikki tekivät oman johtopäätöksensä jättäen Teboilin seuraavien kuukausien aikana. Sikäli harmi, että brändin eteen oli tehty pitkä työ, etenkin voiteluaineissa. Mutta heille oli selvää, että loppu tulee, aiemmmin tai myöhemmin.
Suoranainen ihme, että huoltamotoiminta on pysynyt hengissä näinkin kauan. Ja etenkin, kun esimerkiksi venäläiset ravintolat joutuivat laittamaan lapun luukulle, vaikka niillä ei ollut mitään tekemistä Venäjän kanssa muuta kuin reseptit! Jotkin huoltoasemat ovat sentään itse tuoneet esille, että yrittäjä vetää, ei Venäjä, pullakahvit on siis OK. Mutta kun tuo huoltamotoiminta kokonaisuutena on kuluttajalle ihan sekavaa: on mittarikenttä, tontti, kiinteistö, pesu, huolto, kahvila jne, kuka omistaa tai vuokraa mitäkin ja keneltä? Kuka saa tuoton ja mistä, meneekö se Äiti Venäjän koneistolle? Voiteluaineiden kohdalla kyllä, ja vaikka myymälää pyörittäisi yrittäjä, menee niistä siivu Lukoilin kautta maahan, jonka talous pitäisi saada ajettua niin ahtaalle, että murhaaminen saataisiin loppumaan.

Sinänsä Diamondissa ei ollut mitään erikoista, PAO-pohjainen edullinen perustuote. Se mielenkiintoisempi tuote oli Gold, joka oli turhaan halvemman eli huonomman maineessa. Vaikka vanhempaan kalustoon HHVI-pohjansa ja lisäaineistuksensa ansiosta parempi tuote, hieman kuin täällä jo mainittu Maxlife.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 30, 2025, 13:03:29TM ei tule tekemään uutta öljytestiä, ja se vanha kuuluu jo puuceehen, tosin on turhan kovaa siihen tarkoitukseen. Viimeistään Covidin aiheuttamat vaikeudet lisäaineiden saatavuteen sai öljyfirmat muuttamaan reseptejään, ja toisaalta perusöljyjen kehittyessä se "pohjaöljy" on sekin jo muuttunut niin monella, että tuo testi ei ole enää validi.
Miksi ei uutta: 5W40 ei ole enää aktuelli tuote, viimeinen suuremman populaation auto sille oli Qashqai vuoteen 2014. Muuten sen laajamittainen käyttö hiipui jo 2000-luvulla, siis ennen 2010.
No entäs muut "sortit"? Testi ei enää kannata. Jos Allianssi testaa, että Firma A'n tekemä RN17 FE on oikeaa tavaraa, ja antaa Firma A'n käyttää "Hyväksytty RN 17 FE" niin TM ei ole oikea taho kyseenalaistamaan sitä, onko hyvää vai ei. Se on jo tehty. Ja paljonko nissanistia hyödyttäisi tuetää, että Firma B'n valmistama Volkkarin speksi 504 00 / 507 00 on hyvää tai huonoa? Koska tuo speksihän olisi se, mikä testattaisiin ehdottomasti yleisimpänä öljynä, jos jotain edes testattaisi.

Minulla on useita tuttuja sekä yastäviä, jotka olivat Teboilin palveluksessa hyökkäyssodan alkaeesa. Keskustelimme erittäin paljon Teboilin tilanteesta ja tulevaisuudesta Suomessa, ja liki pitäen kaikki tekivät oman johtopäätöksensä jättäen Teboilin seuraavien kuukausien aikana. Sikäli harmi, että brändin eteen oli tehty pitkä työ, etenkin voiteluaineissa. Mutta heille oli selvää, että loppu tulee, aiemmmin tai myöhemmin.
Suoranainen ihme, että huoltamotoiminta on pysynyt hengissä näinkin kauan. Ja etenkin, kun esimerkiksi venäläiset ravintolat joutuivat laittamaan lapun luukulle, vaikka niillä ei ollut mitään tekemistä Venäjän kanssa muuta kuin reseptit! Jotkin huoltoasemat ovat sentään itse tuoneet esille, että yrittäjä vetää, ei Venäjä, pullakahvit on siis OK. Mutta kun tuo huoltamotoiminta kokonaisuutena on kuluttajalle ihan sekavaa: on mittarikenttä, tontti, kiinteistö, pesu, huolto, kahvila jne, kuka omistaa tai vuokraa mitäkin ja keneltä? Kuka saa tuoton ja mistä, meneekö se Äiti Venäjän koneistolle? Voiteluaineiden kohdalla kyllä, ja vaikka myymälää pyörittäisi yrittäjä, menee niistä siivu Lukoilin kautta maahan, jonka talous pitäisi saada ajettua niin ahtaalle, että murhaaminen saataisiin loppumaan.

Sinänsä Diamondissa ei ollut mitään erikoista, PAO-pohjainen edullinen perustuote. Se mielenkiintoisempi tuote oli Gold, joka oli turhaan halvemman eli huonomman maineessa. Vaikka vanhempaan kalustoon HHVI-pohjansa ja lisäaineistuksensa ansiosta parempi tuote, hieman kuin täällä jo mainittu Maxlife.

No, nythän on Teboililla uusi omistaja. Nimen kohtalosta toki ei ole tietoa vielä, käyttäähän Lukoil Teboilin nimeä Venäjälläkin. Sen näyttää sitten aika, tuleeko tuotteet muuttumaan, ja millä brändillä niitä myydään, mutta toisaalta se tuotanto on ollut Suomessa ennenkin, joten mikäpä sitä estää jatkamasta. Pieni helpotus ainakin niille yrittäjille, joiden oli pakko jatkaa kun sopimus sitoi, eikä talous kestänyt riskiä oikeusjutusta ja Lukoilin korvausvaatimuksista.

Ja taas kerran voi ostajan historialla spekuloida, mutta Gennadi Timchenko on ostettu Gunvorista ulos vuonna 2014 Krimin valtauksen jälkeen. Mikään ei kuitenkaan estänyt Nestettä ostamasta venäläistä öljyä senkään jälkeen, tai Fortumia toimimasta Venäjällä. Ei taida energia-alalta löytyä ainuttakaan varteenotettavaa ostajaa, jonka historia kestäisi päivänvalon.   

AkiH

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 30, 2025, 13:03:29Vaikka vanhempaan kalustoon HHVI-pohjansa ja lisäaineistuksensa ansiosta parempi tuote, hieman kuin täällä jo mainittu Maxlife.
Onko muuten missä määrin vastaavia öljyjä nykyisin myynnissä?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: AkiH - lokakuu 30, 2025, 21:10:45
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 30, 2025, 13:03:29Vaikka vanhempaan kalustoon HHVI-pohjansa ja lisäaineistuksensa ansiosta parempi tuote, hieman kuin täällä jo mainittu Maxlife.
Onko muuten missä määrin vastaavia öljyjä nykyisin myynnissä?
Todella vaikea kysymys, koska valmistajat eivät meiellään mainostele asiaa, joka on useimmille kuluttajille epätoivottu. 5W40 halutaan täyssynteettisenä, ikään kuin se olisi oikotie onneen... Ehkä Shell Helix HX7 olisi lähin yleisemmin saatavana olevista merkeistä?

mikan

Öljykeskusteluissa on aina riskinsä, mutta mitä öljyä suosittelisitte turbotetulle A15-moottorille? Viimeksi olen tainnut käyttää Castrolin 10W-60.  ::)
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita