Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Jarru ongelma

Aloittaja primu_patu, toukokuu 20, 2025, 20:43:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

primu_patu

Terves

Kohtasin tässä vähän kummallisen ongelman kun vaihdoin eteen jarrupalat.

Tämän jälkeen, jos auto ei ole käynnissä jarru tuntuu kovalta kun polkee. Mutta kun auto on käynnissä niin jarru tuntuu pehmoselta ja painuu pikkuhiljaa pohjaa kohti niin kuin olisi jossakin vuoto. Nestettä ei kuitenkaan huku mihinkään säiliöstä.

Kävin autolla lenkin ja jarruttelin, jarrut toimivat eli auto pysähtyy, mutta poljin on kuitekin edellä kuvatun kaltainen.

Mitähän oikein tapahtui?

Jarrupaloja olen ennekin vaihtanut, ja toiminut samalla tavalla kuin nytkin, eikä tällaista ole tapahtunut. Olen aina kokeilut, että myös männät toimivat eli olen muutaman kerran käynnyt polkaisemassa rauhallisesti jarrua, että näkee sylinterin liikkeen ja sitten puristanut sylinterin takaisin pohjaan, tämä muutama kerta.
primu_patu

primu_patu

Lisäyksenä: nissan qashqai 2.0 dci 4wd, jos tällä nyt on merkitystä. Jarru nesteet vaihdettu pari vuotta sitten ja kilsoja takana siitä noin 30000 km.
primu_patu

shamrock

En tiedän olisiko mahdollisesti saanut sitä kautta jotenkin ilmaan systeemiin, mutta kyllä se yks nyrkkisääntö jonka olen ihan alusta oppinut ja noudattanut on se, että jarrupolkimeen ei ikinä kosketa kun palat on irti. Ellei tarkoituksena ole irroittaa männät syystä tai toisesta.

NikookiN

Oma arvaus myös huonot nesteet ja/tai ilmaa järjestelmässä.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

mies51

Toivottavasti mäntä ei tullut niin ulos, että pääsi ilmaa, kun poljit jarrua palojen ollessa poissa. Nythän sinulla on jarrunestettä säiliössä enemmän kuin kuluneilla paloilla, koska satuloiden männät ovat nyt syvemmällä. Seuraa nestetasoa säiliössä. Käynnissä poljin tuntuu paljon pehmeämmältä kuin sammuksissa, koska tehostin tekee osan työstä. Mutta ei poljin saa tuntua ihan pehmeältä eikä painua pohjaan käynnissäkään.

primu_patu

Terves

Hommasin uuden pääsylinterin ja vaihdoin sen ja nyt tuntuu olevan jarrut myös kun auto on käynnissä. En ole vielä ehtinyt katsomaan missä kunnossa vaihdetun pääsylinterin sisukset ovat, mutta ilmeisesti jokin kumi siellä on luovuttanut.

Mutta ongelma oli se, että nesteet liikkuivat tuolla pääsylintterin sisällä, eikä järjestelmässä ollut ilmaa. Se vaan oli vähä kummallista kun auto ei ollut käynnissä niin tuntui, että jarrut toimivat ja kun laittoin auton käymään niin poljin menikin hitaasti pohjaa. En muistanut vastaavaa ongelmaan aikaisemmin olleen, Tosin on joskus mennyt pääsylintelin kumit niin, että se on hajonut autolla ajaessa eli alkanut lurttaamaan nesteitä pääsylinterin sisällä ja samalla jarrut häviävät.

Shamrocikin kommenttiin: millä muulla tavalla voi todeta liikkuvatko jarrusatulan mäntä(t) kunnolla kuin jarrupoljinta polkemalla, ainakaan minä en tiedä muuta konstia. Ja näin olen toiminut kaikkien autojen kanssa joita olen omistanut, eli olen aina testannut liikkuvatko männät hyvin, koska tämä oli joskus takavuosina melkoinenkin onkelma, nykyään ehkä vähän vähemmän.
primu_patu

shamrock

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - toukokuu 25, 2025, 18:23:46Terves

Hommasin uuden pääsylinterin ja vaihdoin sen ja nyt tuntuu olevan jarrut myös kun auto on käynnissä. En ole vielä ehtinyt katsomaan missä kunnossa vaihdetun pääsylinterin sisukset ovat, mutta ilmeisesti jokin kumi siellä on luovuttanut.

Mutta ongelma oli se, että nesteet liikkuivat tuolla pääsylintterin sisällä, eikä järjestelmässä ollut ilmaa. Se vaan oli vähä kummallista kun auto ei ollut käynnissä niin tuntui, että jarrut toimivat ja kun laittoin auton käymään niin poljin menikin hitaasti pohjaa. En muistanut vastaavaa ongelmaan aikaisemmin olleen, Tosin on joskus mennyt pääsylintelin kumit niin, että se on hajonut autolla ajaessa eli alkanut lurttaamaan nesteitä pääsylinterin sisällä ja samalla jarrut häviävät.

Shamrocikin kommenttiin: millä muulla tavalla voi todeta liikkuvatko jarrusatulan mäntä(t) kunnolla kuin jarrupoljinta polkemalla, ainakaan minä en tiedä muuta konstia. Ja näin olen toiminut kaikkien autojen kanssa joita olen omistanut, eli olen aina testannut liikkuvatko männät hyvin, koska tämä oli joskus takavuosina melkoinenkin onkelma, nykyään ehkä vähän vähemmän.

Jos ne jarrut on on toimineet, eli levyt ei ole ruosteessa, ja männät menee sisään painaessa nätisti sisään, kyllä ne siihen pisteeseen asti tulee sitten takaisin uloskin :)

primu_patu

Lainaus käyttäjältä: shamrock - toukokuu 26, 2025, 15:15:58
Lainaus käyttäjältä: primu_patu - toukokuu 25, 2025, 18:23:46Terves

Jos ne jarrut on on toimineet, eli levyt ei ole ruosteessa, ja männät menee sisään painaessa nätisti sisään, kyllä ne siihen pisteeseen asti tulee sitten takaisin uloskin :)

Toki noikin. Mutta olen myös joskus laittanut tuohon männän suojakumin alle hieman jarrumäntiin tarkoitettua rasvaa ja jotta tämä leviää kunnolla mäntään on sitä hyvä vähän liikutella edestakaisin jotta rasva leviää. Mutta joo miten vaan.
primu_patu