Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Sisätilan lämmittimestä

Aloittaja mate, huhtikuu 23, 2025, 07:00:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate

Oletteko asentaneet Nissaniin lokilämmittimen jatkohaarasta virran ottavaa sisätilanlämmitintä? Edullisesti sellaisia löytyisi ja tuskin olisi vaikea kiinittää kuskin viereisen paikan jalkatilaan jonnekin.

velihukka

En juuri Nissaniin ole laittanut, mutta Seattiin kylläkin. Melko simppeli homma, y-pala liitokseen, johto läpiviennin kautta jalkatilaan ja töpseli ruuvaten paikoilleen. Sitten sopiva lämppäri kiinni tai asettaen, Defan Termini on kivan pieni ruuvattuna keskikonsolin kylkeen. Tuollaisen sarjan siis tarvitset (tai vastaavan, jos olemassaoleva muuta merkkiä): https://www.motonet.fi/tuote/defa-haaroitussarja?product=40-12550

Noita osia kannattaa etsiä purkaamoilta, pirun kalliita uutena mutta kestävät vaikka ja kuinka.

cedricfan

Suurin vaikeus on usein löytää se läpiviennin paikka.
Ja jos käytettyjä ostaa, niin todella tarkkaan katsottava pinnien kunto. Ei nuo ikuisia ole. Ja yleisin vikapaikka on T-/Y-haara, kun kolme johtoa vääntää liitoksia, ja se on siinä. Eli haarapala koriin kiinni ja johdot tuettava, eikä mutkalle heti haaran jälkeen!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mate

Minun Primerassa 1.8 vm 2006 on muistaakseni kuskin viereisen penkin jalkatilassa valmiina pistoke. Siihen helppo laittaa.

velihukka

Jos on pistoke valmiina niin siitä vaan laittamaan. Kannattaa toki testata jollain että sähköä tulee pistokkeelle asti.

Kiinniruuvattavaa lämppäriä laittaessa kannattaa purkaa irti se pala mihin on ruuvaamassa, ja laittaa nätisti mieluiten koneruuvilla kiinni, niin ei tule porattua tai ruuvattua johonkin mikä menee siitä rikki. Uutena myytävien lämppäreiden kanssa tuleekin varmaan aika hyvät ohjeet että mitä tehdä ja olla tekemättä.

Kannattaa ostaessa vielä sitten tarkistaa, että lämppärissä on sellainen töpseli joka sopii omaan autoon. Defa ainakin viimeaikoina harrastanut jotain kummallisia pistokkeita.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: velihukka - huhtikuu 24, 2025, 08:42:02Defa ainakin viimeaikoina harrastanut jotain kummallisia pistokkeita.

Siis Termini-pistoke?
Ei se ole kummallinen, vaan kehitetty siksi, että saadaan johto pienemmästä rintapellin kolosta hytin puolelle. Se peukalon paksuinen panssarikaapeli kun ei ole enää kelpo.
Ja siihen menee Termini-lämmittimet, ja sovitekappaleella menee Termini-pistokkeellinen lämppäri Schukoon.

free image hosting

Aakku

Itse käytän Defaa, koska se on yleisin. Schuko pistorasiassa on Defa liitäntä.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Aakku - huhtikuu 24, 2025, 19:26:51Itse käytän Defaa, koska se on yleisin. Schuko pistorasiassa on Defa liitäntä.

Täh?
Schuko tarkoittaa sitä tavallista maadoitettua töpseliä, joita on kotonakin.
Defalla on myös tuo oma Termini-liittimensä, kuva ja syy yllä.
Schuko-pistorasiassa ei ole Defa-liitäntää, mutta Defassa voi olla Schuko, ja yleisemmin onkin.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 25, 2025, 09:24:21
Lainaus käyttäjältä: Aakku - huhtikuu 24, 2025, 19:26:51Itse käytän Defaa, koska se on yleisin. Schuko pistorasiassa on Defa liitäntä.

Täh?
Schuko tarkoittaa sitä tavallista maadoitettua töpseliä, joita on kotonakin.
Defalla on myös tuo oma Termini-liittimensä, kuva ja syy yllä.
Schuko-pistorasiassa ei ole Defa-liitäntää, mutta Defassa voi olla Schuko, ja yleisemmin onkin.
Siis tällainen, mikä linkissä. Kuvia en osaa laittaa.
Panssarijohto rintapellistä läpi sormen paksuisena ja liitäntä Schuko rasiaan. Siihen sitten lämppäri.

https://cdn.broman.group/api/image/v1/image/684C56DA2E40E68AADAA0721DAA7431C105C08A3.defa-sisatilan-pistorasia-460829-45-4941.webp

Kari58

Lainaus käyttäjältä: mate - huhtikuu 23, 2025, 07:00:55Oletteko asentaneet Nissaniin lokilämmittimen jatkohaarasta virran ottavaa sisätilanlämmitintä? Edullisesti sellaisia löytyisi ja tuskin olisi vaikea kiinittää kuskin viereisen paikan jalkatilaan jonnekin.
Mun P12 Nissanissa oli sen saadessani johdotukset ja lísälämppäri valmiina. Se kuuluisa Defa-mies oli laittanut lämppärijohdon kiinni nippusiteillä ilmastointijärjestelmän kylmäaineputkeen ja 19-vuotissynttärien kunniaksi oli sitten putki hankautunut puhki. Kannattaa siis oikeasti tarkastaa Defa-johdotusten mahdolliset hankaukset kriittisiin järjestelmiin. Aikanaan mun kaveri virnuili Defa-miehistä, mutta nyt ymmärrän miksi..
Primera P 12 2,0 -04
(Primera P10 1,6 -90)
Yamaha FJR 1300 -03, Yamaha TZR 250 -88
(Yamaha FJ 1100 -84, SR 500 -81)