Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Qashqai 1.6 dci (j11) Nykii kun ilmat lämpenee

Aloittaja Mikko78, huhtikuu 15, 2025, 18:57:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko78

Siis erikoinen vika autossa. Viimme kesänä alkoi "ongelma" eli auto nykii tai nykäisee.. Nykiminen väheni kun autoon piti vaihtaa kytkin/vauhtipyörä.
Koko talven oli nykiminen pois, mutta nyt kun ilmat lämpenivät +12 - +14°c niin auto nykäisee silloin tällöin. Mitään vikavaloa ei ole tuo sytyttänyt...
Mikähän tämän voisi aiheuttaa??
Ilmastointi? Joku anturi esim. moottorin lämpötila yms... Vai onko tuo ominaisuus  ;D 

shamrock

Nykyään ajelen itse Saabilla, mutta ihan näin yleisesti ... ainakin omalla kohdalla näin kun ilmat lämpenee, kun ilmastoinnin kompura lähtee päälle niin nykäiseehän tuo. Enemmän viisautta tuohon voisi löytyä, jos se ilmenee erityisesti jossakin tietyssä ajotilanteessa, eikä täysin satunnaisesti. Mitä enemmän pysty rajaamaan noita olosuhteita joissa tuo tapahtuu, sen parempi.

Peta

Polttoaineen saannin hetkelliseen katkeamiseen tai saantiin yleensä dieselissä johtuu.Onko ne nykäisyt semmoisia teräviä?.Noissakin on kampiakselin asentoanturi joka todennäköisesti lukee vauhtipyörästä, en tiedä voisko tuo olla yksi mahdollinen vika paikka.

Mikko78

Lainaus käyttäjältä: shamrock - huhtikuu 16, 2025, 17:52:41Nykyään ajelen itse Saabilla, mutta ihan näin yleisesti ... ainakin omalla kohdalla näin kun ilmat lämpenee, kun ilmastoinnin kompura lähtee päälle niin nykäiseehän tuo. Enemmän viisautta tuohon voisi löytyä, jos se ilmenee erityisesti jossakin tietyssä ajotilanteessa, eikä täysin satunnaisesti. Mitä enemmän pysty rajaamaan noita olosuhteita joissa tuo tapahtuu, sen parempi.

Muistelen että viimmevuonna kokeilin ajaa ilman ilmastointia ja silti tekee nykäisyn. Tasaista vauhtia kun ajaa, kierrokset noin 2100 -> eikä väliä ajaako vakkarilla vai ilman... Ainut mikä on selvää on tuo ulkoilman lämpötila mikä tuo ilmi tuon ja sekin kun lämpötila nousee +12°c ja siitä ylöspäin 🙄

Mikko78

Lainaus käyttäjältä: Peta - huhtikuu 16, 2025, 18:03:39Polttoaineen saannin hetkelliseen katkeamiseen tai saantiin yleensä dieselissä johtuu.Onko ne nykäisyt semmoisia teräviä?.Noissakin on kampiakselin asentoanturi joka todennäköisesti lukee vauhtipyörästä, en tiedä voisko tuo olla yksi mahdollinen vika paikka.

Aika terävä nykäisy se on. Nykiminen väheni todella paljon kun vaihdatin vauhtipyörä/kytkin paketin. Nyt tuli mieleen et olisko tuo kampiakselin anturi sitten vioittunut... Mutta mutta miten tuo ulkolämpötila siihen vaikuttaisi, sitä en keksi...

Rosam

Onko sulla manuaali vai automaatti? Meillä samalla koneella manuaali. Samat oireet, tosin nykii parin ekan ajokilometrin aikana. Talvella ei nykimistä ilmene. Tätä on 6 eri korjaamoa tutkinut. Vaihdettu polttoainesuodatin, suutin, suodattimet, hehkutulppa ja kampiakselin asentotunnistin Ohjelmistot päivitetty. Ei ole ratkennut.

Aramis

Itsellä oli Almerassa aikoinaan keväällä samoihin aikoihin kun kesärenkaat olin vaihtanut alkoi tapahtua satunnaisia koviakin nykäyksiä. Auton kun sammutti ja starttasi saattoi taas muutaman päivän ajella ilman oireita sitten taas palasi. Mitään vikakoodia ei antanut. Oli pakko mennä arpapelillä ja epäilin jo heti alussa puolavikaa. Vaihdoin kaikki puolat ja siihen loppui nykimiset.
Nissan Almera N16 2004 1.5L Sedan

Rosam

Lainaus käyttäjältä: Aramis - lokakuu 26, 2025, 20:27:32Itsellä oli Almerassa aikoinaan keväällä samoihin aikoihin kun kesärenkaat olin vaihtanut alkoi tapahtua satunnaisia koviakin nykäyksiä. Auton kun sammutti ja starttasi saattoi taas muutaman päivän ajella ilman oireita sitten taas palasi. Mitään vikakoodia ei antanut. Oli pakko mennä arpapelillä ja epäilin jo heti alussa puolavikaa. Vaihdoin kaikki puolat ja siihen loppui nykimiset.

Meillä diesel kyseessä

Nature

Lainaus käyttäjältä: Aramis - lokakuu 26, 2025, 20:27:32Itsellä oli Almerassa aikoinaan keväällä samoihin aikoihin kun kesärenkaat olin vaihtanut alkoi tapahtua satunnaisia koviakin nykäyksiä. Auton kun sammutti ja starttasi saattoi taas muutaman päivän ajella ilman oireita sitten taas palasi. Mitään vikakoodia ei antanut. Oli pakko mennä arpapelillä ja epäilin jo heti alussa puolavikaa. Vaihdoin kaikki puolat ja siihen loppui nykimiset.

Sama vika oli minullakin eräässä vanhassa autossa ja nykiminen loppui heti kun vaihtoi uudet tulpat ja sytytyspuolan.

mies51

Suorasytytyspuolat voivat aiheuttaa nykimistä. Almera N16 olen vaihtanut 300000km mennessä kaikki 4. Ja olen myös korjannut suorasytytyspuolia: nykäissyt poikki puolamöykyn ja muovivarren välistä. Katsonut missä järjestyksessä jousilanka ja vastus ovat, hiekkapaperilla putsannut vihreän töhnän ja painanut takaisin yhteen. Pienikin ylimääräinen vastus siellä aiheuttaa huonoa sytytystä.