Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Lämpötila Nissan Qashqai 2011 2,0 diesel

Aloittaja Jaksa94, marraskuu 11, 2024, 19:03:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaksa94

Otsikon mukaisen qashqain olen omistanut kuukauden verran ja olen huomannut auton olevan meleko kylmä, verrattaen muihin autoihin mitä olen omistanut. Ulkona 0 astetta lämmintä, kierrosten ollessa 1500-2000, saa puhaltimista maksimissaan n 50c asteista ilmaa hyttiin, lämpömittarilla mitattu ( kaverin rav4 puhalsi pikku ajelun jälkeen +85c) Yleisistikkin moottori lämpiää hitaasti ja lämpömittarin viisari nousee kello 10-11 seutuville. Kaupunki ajossa ei tahdo pikkupakkasilla saada edes tuulilasia sulaksi jos ei ole ollut roikassa ja sisätilanlämmitin päällä.

Keulan alaosaan olen jo laittanut suojan, uusi termostaatti vaihdettu ja nesteet samalla vaihdettu eikä sitäkään ole hävinnyt.

Olen lukenut että nämä qashqait meleko kylmiä on olleet monella mutta onko tämä ihan normaalia? Miten tämän auton kanssa käy kun tulee kunnon pakkaset..

velihukka

Kuulostaa epäilyttävästi että jotain vikaa olisi, dieseleitä en itse kovin hyvin tunne mutta aika tyypillisiä auki jumittuneen termostaatin oireita nuo ovat. Yleisesti ottaenhan dieselit ovat kai bensakonetta kylmempiä, mutta kyllä sen moottorin kuuluu päästä kylmälläkin siihen lämpömittarin keskelle, nollakeleistä nyt puhumattakaan.

cedricfan

Kyllä, diesel antaa vähemmän hukkalämpöä. Ja Ravissa lienee sähköinen lisälämmitin lämmitys laitteessa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Jaksa94

Lainaus käyttäjältä: velihukka - marraskuu 12, 2024, 10:11:25Kuulostaa epäilyttävästi että jotain vikaa olisi, dieseleitä en itse kovin hyvin tunne mutta aika tyypillisiä auki jumittuneen termostaatin oireita nuo ovat. Yleisesti ottaenhan dieselit ovat kai bensakonetta kylmempiä, mutta kyllä sen moottorin kuuluu päästä kylmälläkin siihen lämpömittarin keskelle, nollakeleistä nyt puhumattakaan.

Autoonhan on viikko sitten vaihdettu uusi termari ja nesteet, joten en usko johtuvan termarista.

Jaksa94

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 12, 2024, 11:34:37Kyllä, diesel antaa vähemmän hukkalämpöä. Ja Ravissa lienee sähköinen lisälämmitin lämmitys laitteessa.

Voi olla. Itsellä ollut aikaisemmin 1,5 litran diesel rellu ja sekin oli tuplaten lämpimämpi vaikka pieni dieselkone.

toukopouko

Sisätilan kenno voi myös olla tukossa tai "hana" jumittaa. (Infrapuna)Mittarilla voi katsoa minkä lämpöiset sille menevät letkut ovat 
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

primu_patu

Terves

Mulla on vastaava laite käytössä ja siinä on kyllä tarjennut ihan hyvin. Toki lämpiäminen kestää hetken kun on niin iso vesitila, mutta kun saa termarin auki niin kyllä on tarjennut ja ikkunat pysyy auki.

Tuohon ikkunoiden aukipysymiseen vaikutta sekin onko auton sisällä kuinka paljon kertynyt kosteutta.

En nyt ole ihan sata varma mutta onkohan tässä sellainen jatkuvakiertoinen lämppäkenno eli siellä ei ole tuota ventiiliä olenkaan vaan lämmönohjaus hoidellaan läpillä ja jos nämä läpät on väärässä asennossa niin ei silloin lämpiä. Menee helposti väärään asentoon kun vaihdetaan raitisilmesuodatinta ja jos siinä yhteydessä on ottanut sen ohjausmoottorin irti eikä ole huomoinnut sitä missä asennossa sen otti irti niin menee helposti väärään asentoon kiinni.
primu_patu

primu_patu

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - joulukuu 03, 2024, 16:51:33Terves

Mulla on vastaava laite käytössä ja siinä on kyllä tarjennut ihan hyvin. Toki lämpiäminen kestää hetken kun on niin iso vesitila, mutta kun saa termarin auki niin kyllä on tarjennut ja ikkunat pysyy auki.

Tuohon ikkunoiden aukipysymiseen vaikutta sekin onko auton sisällä kuinka paljon kertynyt kosteutta.

En nyt ole ihan sata varma mutta onkohan tässä sellainen jatkuvakiertoinen lämppäkenno eli siellä ei ole tuota ventiiliä olenkaan vaan lämmönohjaus hoidellaan läpillä ja jos nämä läpät on väärässä asennossa niin ei silloin lämpiä. Menee helposti väärään asentoon kun vaihdetaan raitisilmesuodatinta ja jos siinä yhteydessä on ottanut sen ohjausmoottorin irti eikä ole huomoinnut sitä missä asennossa sen otti irti niin menee helposti väärään asentoon kiinni.

Lisäys:
Jos on automaattilämmitys, niin lämmönsäätö pitää olla HI asennossa, tällöin tulee pelkästää kuumaa ilmaa. LO asennossa tulee pelkästään kylmää ilmaa ja näiden asetusten välissä tulee aina sekoitettua ilmaa. Eli jos on asetettu esim. 22 astetta niin tällöin tulee sekoitettua ilmaan lämppärin läpi. Vaikka lähtisi kylmästä autosta liikkeelle, niin automatiikka ei muuta lämpötilaa ainoastaan puhaltimen nopeutta. Tämä sama koskee myös sitä jos laittaa lämmityslaitteen puhaltamaan ainoastaan tuulilasille( tällöin myös ilmastointikompura lähtee päälle) ja lämmönsäätö 22 asteessa, niin tulee sekoitettua ilmaa eli tällöinkin pitää laittaa lämmönsäätö Hi asentoon.
primu_patu

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Jaksa94 - marraskuu 12, 2024, 11:36:41
Lainaus käyttäjältä: velihukka - marraskuu 12, 2024, 10:11:25Kuulostaa epäilyttävästi että jotain vikaa olisi, dieseleitä en itse kovin hyvin tunne mutta aika tyypillisiä auki jumittuneen termostaatin oireita nuo ovat. Yleisesti ottaenhan dieselit ovat kai bensakonetta kylmempiä, mutta kyllä sen moottorin kuuluu päästä kylmälläkin siihen lämpömittarin keskelle, nollakeleistä nyt puhumattakaan.

Autoonhan on viikko sitten vaihdettu uusi termari ja nesteet, joten en usko johtuvan termarista.

Yhdeksän kymmenestä termarista joita tänä päivänä saat tarvikeliikkeestä on täyttä paskaa. Joten katso ekana, minkä merkkinen termari sinne tuli vaihdettua. Jos oli Topran, PPS tms vastaava niin uutta vaan hankintaan.

mies51

En tunne kyseistä moottorityyppiä, mutta:
- mikä on termarin avautumislämpötila-arvo? löytyyköhän kyseiseen autoon lämpimämpää termostaattia? Nouseeko moottorin lämpötila pitemmässä ajossa lämpömittarin keskelle?
- itsekö asensit termarin? Oliko termarissa ilmausreikä ja tuliko se ylimpään asentoon klo 12?
- ilmasitko jäähdytysnestettä täyttäessä kyseisen mallin ohjeiden mukaan? Jos moottoriin jää ilmaa sylinterinkannen ylimpään osaan, ei lämpö välttämättä siirry jäähdytysnesteeseen tehokkaasti.
- onkohan lämmityskenno puhdas jäähdytysnestepuolelta?
- onkohan ilmakanavistossa, raitisilmasuodattimessa tai lämppärikennon päällä roskia?

primu_patu

Lainaus käyttäjältä: primu_patu - joulukuu 06, 2024, 09:42:47
Lainaus käyttäjältä: primu_patu - joulukuu 03, 2024, 16:51:33Terves

Lisäys:
Jos on automaattilämmitys, niin lämmönsäätö pitää olla HI asennossa, tällöin tulee pelkästää kuumaa ilmaa. LO asennossa tulee pelkästään kylmää ilmaa ja näiden asetusten välissä tulee aina sekoitettua ilmaa. Eli jos on asetettu esim. 22 astetta niin tällöin tulee sekoitettua ilmaan lämppärin läpi. Vaikka lähtisi kylmästä autosta liikkeelle, niin automatiikka ei muuta lämpötilaa ainoastaan puhaltimen nopeutta. Tämä sama koskee myös sitä jos laittaa lämmityslaitteen puhaltamaan ainoastaan tuulilasille( tällöin myös ilmastointikompura lähtee päälle) ja lämmönsäätö 22 asteessa, niin tulee sekoitettua ilmaa eli tällöinkin pitää laittaa lämmönsäätö Hi asentoon.

Lisäyksen lisäys:
Tuli vielä mieleen, että qassussa on PTC vastus jonka tarkoituksena on toimia apulämmittimenä ihan lämmityksen alussa ja niin kauan kun nesteen läpötila on alle 70 astetta. Vastus on kooltaa jotain 700 Wattia. Eli kun tämä on päällä niin tulee semmoista vähä reilu kädenläpöistä ilmaa lämppäristä. Vastuksen päällemenoon vaikuttaa myös akun jännite jos se on alhaalla niin vastus ei mene päälle. On siinä vielä joitakin muitakin tekijöitä mutta noi on tärkeimmät.

Jos kaikki toimii oikein niin käynnistyksestä n.2 minuutin päästä pitäisi alkaa tulemaan tuota haileeta ilmaa, jolla kyllä tuulilasin ja sivulasit on saanut auki ihan hyvin.
primu_patu