Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera P12 1.8l, tarvikeanturi vs. alkuperäinen

Aloittaja rodimus, heinäkuu 19, 2024, 19:53:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rodimus

Primera P12 Wagon-malli, 1.8l kone. Tarkoitukseni olisi vaihtaa "camshaft position sensor" eli nokka-akselin asentotunnistin, osan numero 23731-4M506. Kysyin paikalliselta firmalta ja kertoivat, että saavat tilattua EPS-merkkisen anturin hintaan 39 euroa. Näyttäisi siltä, että Amayamasta aidon Nissan-osan tilaamalla hinnaksi tulisi niin ikään myös 39 euroa, sisältäen postikulut ja ALV.

Kysymys kuuluukin, onko tietoa näiden antureiden "shelf lifestä"? Siis vaikka uusia ovatkin, niin jos ovat olleet varastoituna pitkään, onko "parasta ennen" -päiväys jo lahostuttanut osan elektroniikan? Onko uusi EPS parempi kuin vuosia varastossa ollut Nissan?

Tässä nyt oletan, että nuo Amayaman P12-osat ovat vanhaa tuotantoerää. Osia, joita ei ole enää aikapäiviin tehty Nissanin toimesta. Voin olla väärässäkin.

Muuta:
Paikallinen firma kertoi myös, että voivat tilata Bosch-anturin hintaan 75 euroa ja Hitachi Premium -anturin hintaan 84 euroa. Tuntuvat kovin hintavilta, mielestäni.

Laitetaan nyt tähän vielä muista postauksista ja googlesta noukkimiani linkkejä, ihan vain muiden foorumin hakijoiden saaliiksi:

https://bbs.io-tech.fi/threads/hyvaet-ja-huonot-varaosamerkit-lista-viestissae-1.25095/
https://www.motonet.fi/
https://www.biltema.fi/
https://ppmarket.fi/
https://www.autodoc.fi/
https://aeromotors.fi/
https://www.rexbo.fi/
https://spareto.fi/
https://www.skruvat.fi/
https://www.topautoosat.fi/
https://www.trodo.fi/
https://www.motointegrator.fi/
https://www.amayama.com/
https://www.autopurkaamot.com/
https://ovoko.fi/

Huom, vaikka monessa osoitteessa on .fi perässä, saattaa kyseessä olla vain lokalisoitu sivusto Suomen ulkopuolella olevalle firmalle (ja varastolle). Tällä on merkitystä lähinnä postitusaikojen ja ehkä mahdollisten palautusten kanssa. Nämä kaikki ovat ETA-alueella, paitsi Amayama. Amayaman kohdalla loppusummaan täytyy siis lisätä ALV ja hoitaa asia Tullin kanssa tai valtuuttaa Posti tekemään homma OmaPostin kautta. (Edit: Posti lopetti tämän valtuutuspalvelun OmaPostista 30.8.2024, joten asiointi siis Tullin kanssa)
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

shamrock

Tietyissä merkeissä on toki ollut kokemusta siitä, että tarvikeanturilla ei käy ollenkaan. Kaverin P12:een vaihdetiiin kahteen kertaan sekä kampuran, että nokan anturit, että saatiin edes käymään. Tarvikeosilla ei lähtenyt lainkaan. Merkkiä en tiedä.

Mutta kysymys on vain siitä, montako kertaa haluat maksaa 39 euroa osasta joka ei toimi, ennenkuin maksat sen 84 euroa osasta joka toimii. Ja kumpi tulee lopulta halvemmaksi.

jarihki

#2
Kun meitsin Primerasta (P12) piti vaihtaa nokka-akselin asentotunnistin, tilasin Hellan antureita. Yksi meni heti käyttöön, kolme odottaa käyttöönottoa takakontissa. Minusta halpoja.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/4985803/6pu-009-168-201-hella

rodimus

Lainaus käyttäjältä: shamrock - heinäkuu 19, 2024, 20:12:43Tietyissä merkeissä on toki ollut kokemusta siitä, että tarvikeanturilla ei käy ollenkaan. Kaverin P12:een vaihdetiiin kahteen kertaan sekä kampuran, että nokan anturit, että saatiin edes käymään. Tarvikeosilla ei lähtenyt lainkaan. Merkkiä en tiedä.

Mutta kysymys on vain siitä, montako kertaa haluat maksaa 39 euroa osasta joka ei toimi, ennenkuin maksat sen 84 euroa osasta joka toimii. Ja kumpi tulee lopulta halvemmaksi.

Niin, vanha sanonta "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa" pätee kyllä moneen asiaan.

Toimivat anturit olivat aitoa Nissania ja tarvikeosien merkkiä et tiedä?

Olisipa mielenkiintoista tietää, millä firmalla/firmoilla Nissan teetti omalla brändäyksellään myynnissä olleet anturit... Boschin ja Hitachin lisäksi joku mainitsi että Siemens on hyvä. Halppismerkkejä puolestaan on ihan tuhottomat määrät.
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

rodimus

Lainaus käyttäjältä: jarihki - heinäkuu 19, 2024, 20:56:06Kun meitsin Primerasta (P12) piti vaihtaa nokka-akselin asentotunnistin, tilasin Hellan antureita. Yksi meni heti käyttöön, kolme odottaa käyttöönottoa takakontissa. Minusta halpoja.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/4985803/6pu-009-168-201-hella

Kiitos vihjeesti. Kun noita loputtomia vieraampia merkkejä selailin, Hella oli ainoa merkki jonka tunnistin (Boschin, Hitachin ja Siemensin ohella).
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

jarihki

Lainaus käyttäjältä: rodimus - heinäkuu 19, 2024, 21:03:49
Lainaus käyttäjältä: jarihki - heinäkuu 19, 2024, 20:56:06Kun meitsin Primerasta (P12) piti vaihtaa nokka-akselin asentotunnistin, tilasin Hellan antureita. Yksi meni heti käyttöön, kolme odottaa käyttöönottoa takakontissa. Minusta halpoja.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/4985803/6pu-009-168-201-hella

Kiitos vihjeesti. Kun noita loputtomia vieraampia merkkejä selailin, Hella oli ainoa merkki jonka tunnistin (Boschin, Hitachin ja Siemensin ohella).

Merkkejä yhdistää yksi asia: tuotteet tehdään Kiinassa.

rodimus

Lainaus käyttäjältä: jarihki - heinäkuu 19, 2024, 21:06:30
Lainaus käyttäjältä: rodimus - heinäkuu 19, 2024, 21:03:49
Lainaus käyttäjältä: jarihki - heinäkuu 19, 2024, 20:56:06Kun meitsin Primerasta (P12) piti vaihtaa nokka-akselin asentotunnistin, tilasin Hellan antureita. Yksi meni heti käyttöön, kolme odottaa käyttöönottoa takakontissa. Minusta halpoja.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/4985803/6pu-009-168-201-hella

Kiitos vihjeesti. Kun noita loputtomia vieraampia merkkejä selailin, Hella oli ainoa merkki jonka tunnistin (Boschin, Hitachin ja Siemensin ohella).

Merkkejä yhdistää yksi asia: tuotteet tehdään Kiinassa.

Toki. Ja voisin arvata merkkejä erottavan laadunvalvo.
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

rodimus

Hellalla on näemmä kaksi eri hintaista osaa:

https://spareto.fi/tuotteet/hella-tunnistin-nokka-akselin-ajoitus/6pu-009-168-201
https://spareto.fi/tuotteet/hella-impulssianturi-kampiakseli/6pu-013-122-631

Oletettavasti samaa osaa korvaavat, vaikka toisessa lukee otsikossa: "impulssianturi, kampiakseli", vai mites on? Molemmissa lukee referenssissä 23731-4M506.
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

shamrock

Lainaus käyttäjältä: rodimus - heinäkuu 19, 2024, 21:44:01Hellalla on näemmä kaksi eri hintaista osaa:

https://spareto.fi/tuotteet/hella-tunnistin-nokka-akselin-ajoitus/6pu-009-168-201
https://spareto.fi/tuotteet/hella-impulssianturi-kampiakseli/6pu-013-122-631

Oletettavasti samaa osaa korvaavat, vaikka toisessa lukee otsikossa: "impulssianturi, kampiakseli", vai mites on? Molemmissa lukee referenssissä 23731-4M506.

Samat on anturit molemmissa päissä. Ja suositellaan vaihdettavaksi parina aina samanlaisiin, jotta signaalit varmasti täsmää.

rodimus

Lainaus käyttäjältä: shamrock - heinäkuu 19, 2024, 23:27:29
Lainaus käyttäjältä: rodimus - heinäkuu 19, 2024, 21:44:01Hellalla on näemmä kaksi eri hintaista osaa:

https://spareto.fi/tuotteet/hella-tunnistin-nokka-akselin-ajoitus/6pu-009-168-201
https://spareto.fi/tuotteet/hella-impulssianturi-kampiakseli/6pu-013-122-631

Oletettavasti samaa osaa korvaavat, vaikka toisessa lukee otsikossa: "impulssianturi, kampiakseli", vai mites on? Molemmissa lukee referenssissä 23731-4M506.

Samat on anturit molemmissa päissä. Ja suositellaan vaihdettavaksi parina aina samanlaisiin, jotta signaalit varmasti täsmää.

Ahaa, nyt tajusin! Siksi siis Fastissa näkyy anturille kaksi eri paikkaa. No, ostanpa sitten pari halvempaa Hellaa ja vaihdan anturit, kunhan taas saan työtilan autolle.
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

rodimus

#10
Tiedustelin vielä suoraan Hellalta, että mikä on osan 6PU 009 168-201 ja 6PU 013 122-631 ero. Vastasivat, että ovat eri autoon ja kysyivät, että mille autolle ja osalle etsin korvaajaa. Vastasin autoni ja osan numeron 23731-4M506-, johon he vastasivat, että 6PU 013 122-631 on sopiva.

Tästä hieman hämilläni tiedustelin, mitä Nissanin osaa 6PU 009 168-201 korvaa. Hella vastasi, että 237314M560. Siis väliviiva poistui välistä ja kaksi viimeistä numeroa vaihtoivat paikkaansa. 🤔

Avasin Nissan Parts Masterin ja syötin osan 237314M560, mutta ei tunnistanut sitä. Syötin 23731-4M560, mutta ei tunnistanut sitäkään. Ehkä Parts Masterin osatietokanta on niin vanha, ettei tunnista tuollaista osaa. Tai ehkä joku on kirjoittanut osan numeron väärin...

Joka tapauksessa, koska @jarihki on käyttänyt Hellan osaa 6PU 009 168-201 menestyksekkäästi, voisin arvata että Hella 6PU 013 122-631 on sama osa. 😁

Tilasin sitten kaksi Hellan anturia ja tuolta Aeromotorsista tuli postikuluineen halvimmaksi, kiitos vain kauppavinkistä! Ai minkä anturiversion nyt sitten lopulta tilasin? Tilasin kaksi halvempaa eli 6PU 013 122-631.
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

shamrock

Sotkin varmaan jonkun toisen kommenttiin, minä en ole mitään tiettyä mallia linkannut :) Joku muu saattoi tuon mallin mainita, lähipiiristä tiedän vaan sekä Almeran että Primeran, joihin on tilattu se halpa tarvikeanturi, eikä tilanne ole muuttunut miksikään. Kun molemmat anturit on vaihdettu kerralla, ja parempiin, niin auto on korjaantunut.

Mutta näissä tapauksissa oon ollut vaan konsultoimassa, en tiedä mitä antureita on lopulta hankittu. Mutta sama pätee moneen merkkiin, Ooppelissa opin tuon kantapään kautta. Jos kampuran anturi oli rikki, rikkinäisellä saattoi jopa käydä nokan anturin varassa, kun ecu näki että anturi on rikki. Rajoitti vaan kierrokset 3500. Jos laitoit tarvikkeen tilalle, ecu näki mielestään ehjän anturin, mutta signaali oli epäkelpo. Sellaisella ei autoa saanut käyntiin ollenkaan.

rodimus

Lainaus käyttäjältä: shamrock - heinäkuu 23, 2024, 19:54:49Sotkin varmaan jonkun toisen kommenttiin, minä en ole mitään tiettyä mallia linkannut :)

Oops, katsoin huolimattomasti. Nyt korjattu. 👍

Saas nähdä miten nämä Hellan anturit pärjäävät. Jos tilanne menee huonommaksi, täytynee tilata Nissan-osa Japanista.
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

rodimus

Luultavasti tänä viikonloppuna pääsen vaihtamaan tunnistimet. Missäs järjestyksessä tämä tehdään — ensin vaihdan tunnistimet ja sen jälkeen nollaan vikakoodit ja moottorivalon? Vai onko järjestyksellä merkitystä?
Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004

jarihki

Lainaus käyttäjältä: rodimus - heinäkuu 23, 2024, 13:48:18Tiedustelin vielä suoraan Hellalta, että mikä on osan 6PU 009 168-201 ja 6PU 013 122-631 ero. Vastasivat, että ovat eri autoon ja kysyivät, että mille autolle ja osalle etsin korvaajaa. Vastasin autoni ja osan numeron 23731-4M506-, johon he vastasivat, että 6PU 013 122-631 on sopiva.

Tästä hieman hämilläni tiedustelin, mitä Nissanin osaa 6PU 009 168-201 korvaa. Hella vastasi, että 237314M560. Siis väliviiva poistui välistä ja kaksi viimeistä numeroa vaihtoivat paikkaansa. 🤔

Avasin Nissan Parts Masterin ja syötin osan 237314M560, mutta ei tunnistanut sitä. Syötin 23731-4M560, mutta ei tunnistanut sitäkään. Ehkä Parts Masterin osatietokanta on niin vanha, ettei tunnista tuollaista osaa. Tai ehkä joku on kirjoittanut osan numeron väärin...

Joka tapauksessa, koska @jarihki on käyttänyt Hellan osaa 6PU 009 168-201 menestyksekkäästi, voisin arvata että Hella 6PU 013 122-631 on sama osa. 😁

Tilasin sitten kaksi Hellan anturia ja tuolta Aeromotorsista tuli postikuluineen halvimmaksi, kiitos vain kauppavinkistä! Ai minkä anturiversion nyt sitten lopulta tilasin? Tilasin kaksi halvempaa eli 6PU 013 122-631.

Hyvä, että ostit laatua ja sait oikean osan. Tämä tulee nyt vähän puun takaa ja yllättäen, mutta mulla olisi ollut tehdasuutena paketissaan nämä anturit takakontissa. En tarvitse niitä enää, koska Pimppu lähtee parin viikon sisällä viimeiselle matkalleen *nyyh*.

Löytyy siis Primera P12:een 2005 kaikkea mahdollista osaa asevelihintaan. Lisätietoa:

https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/11775438

shamrock

Lainaus käyttäjältä: rodimus - elokuu 08, 2024, 13:39:51Luultavasti tänä viikonloppuna pääsen vaihtamaan tunnistimet. Missäs järjestyksessä tämä tehdään — ensin vaihdan tunnistimet ja sen jälkeen nollaan vikakoodit ja moottorivalon? Vai onko järjestyksellä merkitystä?

Vaihdat anturit, ei muuta. Vikavalo ja koodit poistuu jos vika korjaantuu.

rodimus

#16
On muuten ihan pahuksen tiukassa tuo vanha anturi. Annoin koneen jäähtyä ajon jälkeen tunnin, ennen kuin ryhdyin hommiin, mutta ehkä täytyy odotella vielä pari tuntia. Josko tuo irtoaisi helpommin viileästä koneesta?

Edit: No niin, lähtihän se irti. Anturi vaihdettu ja moottorivalo sammui. En vielä käyttänyt kunnolla lämpimänä, kuten yhdessä videossa vinkattiin, jotta näkee syttyykö uudelleen.

Se toinenkin anturi (kampiakselin asentotunnistin) piti vaihtaa, mutta en saanut paikannettua sitä, vaikka taskulampun kanssa katselin. Pari aiheesta löytynyttä videota auttoivat vain suurpiirteisesti sijainnin hahmottamiseen. Taitaa jäädä vaihtamatta, ellen teetä hommaa jollain muulla.

Tässä vanha nokka-akselin anturi. Tunnistaako joku tuon logon?

Käytössä oli Nissan Primera P12 Wagon 1.8l vm. 2004