Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Koodia P0171 pukkaa

Aloittaja jarihki, kesäkuu 28, 2024, 15:13:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarihki

Ajoin mökiltä Hki, jossa nyt olen. Potilaana Primera P12 2005 1,8. Motarilla syttyi ajotietokoneen varoitus, että ongelma. Väri oli onneksi keltainen.

Ajoin heti sivuun ja luin Obd:llä tiedot. Vikakoodi: P 0171 System too lean (Bank 1).

Mitä veikkaatte viaksi? Happianturi? Motonet vieressä, niin olisi mahdollisuus hakea varaosaa.

Autolla ajettu 214 tkm. Pientä nykimistä ollut jo pitkään. Kyseessä on E85:ta juova auto. Eli Flexfuel asennettu.

Uskaltaako ajaa takaisin mökille, jonne 200 km? Pikaiset kommentit tervetulleita.

shamrock

Tästä oli just hetki sitten juttua, jossa pohdittiin tuon P0171 logiikkaa. Sulla kun on se lukija mukana, niin näet varmaan livedataa myös ... tässä ketjussa on oikeastaan kaikki mitä tarvitset :)

https://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=25221.0

Reniki

Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 28, 2024, 15:13:31Ajoin mökiltä Hki, jossa nyt olen. Potilaana Primera P12 2005 1,8. Motarilla syttyi ajotietokoneen varoitus, että ongelma. Väri oli onneksi keltainen.

Ajoin heti sivuun ja luin Obd:llä tiedot. Vikakoodi: P 0171 System too lean (Bank 1).

Mitä veikkaatte viaksi? Happianturi? Motonet vieressä, niin olisi mahdollisuus hakea varaosaa.

Autolla ajettu 214 tkm. Pientä nykimistä ollut jo pitkään. Kyseessä on E85:ta juova auto. Eli Flexfuel asennettu.

Uskaltaako ajaa takaisin mökille, jonne 200 km? Pikaiset kommentit tervetulleita.

Mulla käy kanssa kone nyt laihalla ja ajattelin itseasiassa tänään vaihtaa happianturin ja katsoa vaikuttaako mitenkään. Viinalla ajan minäkin ja sama mooottori.

Eli tänään illalla ehkä pystyn jo tähän asiaan jotain sanomaan.

shamrock

Tuossa linkkaamassani ketjussa tulee lähinnä esiin nuo kaks päälinjaa, jotka kyllä selviää joko aistinvaraisesti, tai livedatalla:

Lambda sökö, ja oikeasti kone käy rikkaalla mutta lambda näyttää sitkeästi laihaa ja pyrkii rikastamaan minkä pystyy.
MAF sökö, jolloin kone on oikeasti laihalla ja lambda näyttää vikakoodin oikein.

Nyt sitten joko livedatalla, tai fiiliksellä pohdintaa siitä, että onko se oikeasti rikkaalla vaiko laihalla.

Kolmantena haastavampana tulee puola-, tai muu sytytysvika, mutta luulis siitä tulevan myös misfire. Jos palotapahtuma jää vajaaksi, raakaa happea pääsee tietenkin läpi, ja lambda näkee tämän tietenkin laihana seoksena.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Reniki - kesäkuu 28, 2024, 16:04:37Mulla käy kanssa kone nyt laihalla ja ajattelin itseasiassa tänään vaihtaa happianturin ja katsoa vaikuttaako mitenkään. Viinalla ajan minäkin ja sama mooottori.

Eli tänään illalla ehkä pystyn jo tähän asiaan jotain sanomaan.

Mielenkiintoista on lukea, mikä on lopputulos. Jaa tieto, pliis, kun homma valmis.

Ajoin äsken Hki-Turun saaristo ilman ongelmia. Kojelaudassa möllötti se keltainen kuvake, mutta ei haitannut menoa.

Oli uusia mielenkiintoisia vikoja Primerassa: kun painoi jarrua, peruutuskamera käynnistyi. Lisäksi toinen parkkivalo poksahti matkalla. Vaihdoin uuden tilalle.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 28, 2024, 22:25:25Oli uusia mielenkiintoisia vikoja Primerassa: kun painoi jarrua, peruutuskamera käynnistyi. Lisäksi toinen parkkivalo poksahti matkalla. Vaihdoin uuden tilalle.

Takavalon maadoitukselle vahva epäilys

Jakopää

Koitapa ajaa jonkun matkaa pelkällä bensalla.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: shamrock - kesäkuu 29, 2024, 08:25:59
Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 28, 2024, 22:25:25Oli uusia mielenkiintoisia vikoja Primerassa: kun painoi jarrua, peruutuskamera käynnistyi. Lisäksi toinen parkkivalo poksahti matkalla. Vaihdoin uuden tilalle.

Takavalon maadoitukselle vahva epäilys

Done. Lihavoitu rivi. :)

Pimperan huollot 2019–2024

Takaoikean pyöränlaakeri vaihdettu 31.5.2024 213 tkm (Diman)
Polttoaineen syöttöyksikkö + tiiviste vaihdettu 19.4.2024 210 tkm (Diman)
Tuulilasi + sulat vaihdettu 9.4.2024 209 tkm (Incar Redi)
Ilmamassamittari puhdistettu 2.4.2024 209 tkm (itse)
Ilmansuodatin vaihdettu 2.4.2024 209 tkm (itse)
Etu- ja takajarrupalat 10.5.2023 190 tkm (Diman)
Ilmastointihuolto 4.1.2024 204 tkm (Lokalhuolto)
Vaihteistoöljy vaihdettu 14.4.2022 170 tkm (Diman)
Sytytystulpat 28.9.2023 199 tkm (Diman)
Raitisilmansuodatin 12.11.2023 201 tkm (itse)
Moottoriöljy + suodatin 14.3.2024 207 tkm (Diman)
Jarruneste vaihdettu 10.5.2023 190 tkm (Diman)
Jäähdytysneste vaihdettu 10.5.2023 190 tkm (Diman)
Ohjaustehostimen öljy vaihdettu 10.5.2023 190 tkm (Diman)
Vesipumppu + termostaatti 10.5.2023 190 tkm (Diman)
Katalysaattori + lambdat + ilmamassamittari vaihdettu 12.7.2021 159 tkm (Autoasi, Kemiö)
Takavalot maadoitettu 12.7.2021 159 tkm (Autoasi, Kemiö)
Renkaanlaakerit vaihdettu kumpaankin akseliin 18.11.2021 167 tkm (Autoasi & Momento)
Etujouset ja etuiskarit vaihdettu 14.3.2024 207 tkm. (Diman)
Sytytyksen kondensaattori vaihdettu isompaan (2,2 µF) 15.3.2022 170tkm (itse)
Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu 15.3.2022 170 tkm (itse)
Hihnat + kiristin vaihdettu 26.9.2022 182 tkm (Diman)
Takavaimennin ja keskivaimennin vaihdettu 9.10.2020 142 tkm (Diman)
Uusi akku Varta (D24) 60 Ah 4.1.2024. Vanha akku mökille (D15) 63 Ah 4.8.2021. (itse)
FlexFuel-päivitys 21.3.2019 123 tkm

shamrock

Juu, en mä sitä epäillytkään :) Sähköasentaja tiedän, että liitoksilla vaan on se paha tapa hapettua myös uudelleen, varsinkin autoissa. syyhän voi olla maavika muuallakin, mutta oire vaikuttaa siltä, että jarruvalon sähköt kiertää myös peruutusvalopiirin kautta, joka taasen aktivoi sen kameran. Maadoitusvian oire ehdottomasti, mutta missä?

jarihki

Onko tämä anturi sellainen, joka käy Primeran P12 etukattiin?

https://www.autodoc.fi/denso/1665562#lambdatunnistin

Reniki

Sain vaihdettua happianturin ja ainakin hieman vaikutti tuohon laihalla käymiseen. Pitää ajella jonkun verran ja katsoa mihin nuo fueltrimmit asettuu että voin varmuudella sanoa. Etenkin hellekelillä pitkään ajaessa siellä ihan rajoilla että tulisi vikakoodia laihasta. Tiedä sitten onko joku etanoliin liittyvä juttu vai mikä, kun on se E85 muunnossarja vielä sekoittamassa asiaa lisää...

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Reniki - kesäkuu 30, 2024, 14:37:40Sain vaihdettua happianturin ja ainakin hieman vaikutti tuohon laihalla käymiseen. Pitää ajella jonkun verran ja katsoa mihin nuo fueltrimmit asettuu että voin varmuudella sanoa. Etenkin hellekelillä pitkään ajaessa siellä ihan rajoilla että tulisi vikakoodia laihasta. Tiedä sitten onko joku etanoliin liittyvä juttu vai mikä, kun on se E85 muunnossarja vielä sekoittamassa asiaa lisää...

Lueskelin FB:n Etanoliautoilijat-ryhmää ja havaintoja helteen vaikutuksesta etanolilla käyvään moottoriin. Monilla näyttää olevan samoja kokemuksia: helle saa aikaan moottori sammahtelua ja töksähtelyä. Ensiapuna moottorin sammuttaminen ja uudelleen käynnistys.

Kun ajoin perjantaina Hki, lämpötila oli yli 30 astetta. Ei olisi ollut ihme, vaikka olisi saanut värisuoran vikakoodeja. Kun ajoin takas möksälle, tankkasin pelkkää bensaa, millä ei ainakaan suoraa vaikutusta ollut. Olisiko niin, että helle saa bioetanolin höyrystymään tms.

Reniki

Lainaus käyttäjältä: jarihki - kesäkuu 30, 2024, 15:08:07
Lainaus käyttäjältä: Reniki - kesäkuu 30, 2024, 14:37:40Sain vaihdettua happianturin ja ainakin hieman vaikutti tuohon laihalla käymiseen. Pitää ajella jonkun verran ja katsoa mihin nuo fueltrimmit asettuu että voin varmuudella sanoa. Etenkin hellekelillä pitkään ajaessa siellä ihan rajoilla että tulisi vikakoodia laihasta. Tiedä sitten onko joku etanoliin liittyvä juttu vai mikä, kun on se E85 muunnossarja vielä sekoittamassa asiaa lisää...

Lueskelin FB:n Etanoliautoilijat-ryhmää ja havaintoja helteen vaikutuksesta etanolilla käyvään moottoriin. Monilla näyttää olevan samoja kokemuksia: helle saa aikaan moottori sammahtelua ja töksähtelyä. Ensiapuna moottorin sammuttaminen ja uudelleen käynnistys.

Kun ajoin perjantaina Hki, lämpötila oli yli 30 astetta. Ei olisi ollut ihme, vaikka olisi saanut värisuoran vikakoodeja. Kun ajoin takas möksälle, tankkasin pelkkää bensaa, millä ei ainakaan suoraa vaikutusta ollut. Olisiko niin, että helle saa bioetanolin höyrystymään tms.

Joo itse luin kanssa muualta että suuttimet saattaa kuumalla kelillä ylikuumentua ja se jotenkin ilmeisesti vaikuttaa siihen polttoaineen syöttöön ja menee sitten laihalle. Joo bensalla ei ole tälläisiä ongelmia kun sillä välillä ajaa. Bensalla ajaessa ne suuttimetkin tosiaan joutuu tekemään vähemmän töitä. Mistä näistä tietää...

Mutta siis selkeästi mitä kuumempi keli ja mitä pitempään ajaa niin menee laihemmalle. Auto ei itsessään oireile mitenkään minulla että sen ajaessa huomaisi.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: shamrock - kesäkuu 29, 2024, 11:37:02Juu, en mä sitä epäillytkään :) Sähköasentaja tiedän, että liitoksilla vaan on se paha tapa hapettua myös uudelleen, varsinkin autoissa. syyhän voi olla maavika muuallakin, mutta oire vaikuttaa siltä, että jarruvalon sähköt kiertää myös peruutusvalopiirin kautta, joka taasen aktivoi sen kameran. Maadoitusvian oire ehdottomasti, mutta missä?

Voiko syyllinen olla etuvasemman palanut parkkivalo? En tajunnut katsoa, toistuuko ongelma enää polttimon vaihdon jälkeen, koska oli jännitysmomenttia muutenkin perillepääsyn suhteen.

Reniki

Nyt on ajeltu reippaammin ja tietysti nyt ei ole enää niitä +30 helteitäkään, mutta nyt käy vähemmän laihalla kuin aikaisemmin. En tiedä pitäiskö vielä noi suuttimet vaihtaa uusiin jossain välissä ja katsoa vaikuttaako mitenkään, kaipa nekin kuluu tai mitä lie ajan kanssa?

jarihki

Joissain happianturin vaihto-ohjeissa neuvotaan laittamaan kuparirasvaa tms. kuumuutta kestävää ainetta uuden anturin kierteisiin. Laitoitko sinä kierteisiin mitään? Kysyn tätä, koska itsellä sama homma edessä ensi viikolla, kun uusi happianturi saapuu. 

Reniki

Lainaus käyttäjältä: jarihki - heinäkuu 05, 2024, 21:13:58

Joissain happianturin vaihto-ohjeissa neuvotaan laittamaan kuparirasvaa tms. kuumuutta kestävää ainetta uuden anturin kierteisiin. Laitoitko sinä kierteisiin mitään? Kysyn tätä, koska itsellä sama homma edessä ensi viikolla, kun uusi happianturi saapuu. 

Niissä on yleensä valmiina kierteissä se rasva, jossei ole niin laittaisin joo kuparirasvaa.

Vanhaa kun irrottaa niin ensin suihkii sinne juureen irroitusöljyä, antaa vaikuttaa ja sitten vaan lambda hylsyllä ja mieluiten aika pitkällä vääntimellä nytkyttää sen auki että saa siihen vipuvoimaa.

Jakopää

Onko tähän tullut selvyyttä? :)

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - heinäkuu 07, 2024, 11:39:01Onko tähän tullut selvyyttä? :)

Tarkoittanet vikakoodihälyä. Happianturi vaihdetaan alkavalla viikolla ja katsotaan, mikä vaikutus vaihdolla on.

Reniki

Ajoin 6 tunnin reissun ja käy alle LTFT +10 pinnaa laihalla eli ilmeisesti ihan hyväksyttävä tulos. Mitä suurempi nopeus ja tai kuormitus sitä vähemmän käy laihalla. Kuumalla kelillä ns. nurkka-ajoa niin silloin eniten laihalla vähän alta +15

Aikaisemmin huiteli yli +20 ja +25 taitaa olla raja että syttyy moottorin vikavalo P0171.

jarihki

Tänään sain Primeran pajalta, jossa sille tehtiin hieman isompi vauriokorjaus, josta avaudun seuraavassa kappaleessa. Pajalla Primeraan vaihdettiin samalla happianturi, jonka olin hankkinut ja joka helpotti heti. Enää ei vikakoodeja tule. Lisäksi oli ollut outo ongelma, että jarrua painaessa peruutuskamera käynnistyy. Nyt ei tätäkään vikaa enää ollut.

Toukokuun lopulla kävi pieni vahinko, jossa rampilta eteeni tuleva auto aiheutti pientä jälkeä auton puskuriin, lokasuojaan ja etu-umpioon. Onneksi oli kaksi kojelautakameraa päällä, joten tapahtuman jälkeen videot juutubeen ja piilotetut linkit videoista vakuutusyhtiölle. Vahingon aiheuttajasta ei ole kellään epäselvää, kun oli nähnyt videot. Niinpä korjauskulut tulivat vastapuolen vakuutuksesta.

Lähetin vauriokohdista useita kuvia kahdelle korjaamolle, joilla oli diili vastapuolen vaakutusyhtiön kanssa. Valitsin niistä toisen. Korjaamon arvio korjauskuluista oli 2300 euroa. Tässä kohtaa nieleskelin, koska tiesin, ettei auton arvo ole edes sitä rahaa. Auto voisi mennä lunastukseen. Ilmoitin, etten halua sitä. Niinpä päädyimme ratkaisuun, että saisin Primerasta kertakorvauksen: 1600 euroa. Auton arvoa nosti hieman se, että minulla oli kuitti vakionopeuden säätimen asennuksesta ja lisäksi eFlexFluex-systeemin asennuksesta.

Olin jossain vaiheessa ottanut selvää, mitä osat maksaisivat netistä ostettuna. 250 euroa. Niinpä korjaamon arviossa pitää olla ilmaa ja paljon, vaikkakin osat pitää vielä maalata. Siksi laitoin autojerry.fi-palveluun samat kuvat kuin oli lähettänyt aiemmin vakuutusyhtiöön ja korjaamoille. Laitoin toimeksiantoon tarkan kuvauksen, mitä pitää korjata. Lopputuloksen pitää olla kuin uusi. Tarjouksen tulisi sisältää kaikki kustannukset.

Sain viikossa kolme tarjousta, jotka kaikki olivat alle tonnin. Valitsin keskimmäisen: 950 euroa. Hinta sisältää työn ja osat.

Primera oli viikon pajalla. Lopputulos on minusta hieno. Olin aiemmin huomannut, että vahingon jälkeen rattia hieman ravistaa, kun ajaa tiettyä nopeutta. Pyysin tarkistamaan raidetangon jne. Kun olin noutamassa autoa, raidetanko tarkistettiin ja huomattiin, että raidetangon ulkopää pitää vaihtaa. Niinpä joku lähti hakemaan kaupasta osaa, joka sitten vaihdettiin.

Ajoin möksälle takaisin kuin uudella autolla. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

https://ibb.co/DMy7YRf

https://ibb.co/gWx3ShK

Reniki

Lainaus käyttäjältä: jarihki - heinäkuu 12, 2024, 21:14:37Tänään sain Primeran pajalta, jossa sille tehtiin hieman isompi vauriokorjaus, josta avaudun seuraavassa kappaleessa. Pajalla Primeraan vaihdettiin samalla happianturi, jonka olin hankkinut ja joka helpotti heti. Enää ei vikakoodeja tule. Lisäksi oli ollut outo ongelma, että jarrua painaessa peruutuskamera käynnistyy. Nyt ei tätäkään vikaa enää ollut.

Toukokuun lopulla kävi pieni vahinko, jossa rampilta eteeni tuleva auto aiheutti pientä jälkeä auton puskuriin, lokasuojaan ja etu-umpioon. Onneksi oli kaksi kojelautakameraa päällä, joten tapahtuman jälkeen videot juutubeen ja piilotetut linkit videoista vakuutusyhtiölle. Vahingon aiheuttajasta ei ole kellään epäselvää, kun oli nähnyt videot. Niinpä korjauskulut tulivat vastapuolen vakuutuksesta.

Lähetin vauriokohdista useita kuvia kahdelle korjaamolle, joilla oli diili vastapuolen vaakutusyhtiön kanssa. Valitsin niistä toisen. Korjaamon arvio korjauskuluista oli 2300 euroa. Tässä kohtaa nieleskelin, koska tiesin, ettei auton arvo ole edes sitä rahaa. Auto voisi mennä lunastukseen. Ilmoitin, etten halua sitä. Niinpä päädyimme ratkaisuun, että saisin Primerasta kertakorvauksen: 1600 euroa. Auton arvoa nosti hieman se, että minulla oli kuitti vakionopeuden säätimen asennuksesta ja lisäksi eFlexFluex-systeemin asennuksesta.

Olin jossain vaiheessa ottanut selvää, mitä osat maksaisivat netistä ostettuna. 250 euroa. Niinpä korjaamon arviossa pitää olla ilmaa ja paljon, vaikkakin osat pitää vielä maalata. Siksi laitoin autojerry.fi-palveluun samat kuvat kuin oli lähettänyt aiemmin vakuutusyhtiöön ja korjaamoille. Laitoin toimeksiantoon tarkan kuvauksen, mitä pitää korjata. Lopputuloksen pitää olla kuin uusi. Tarjouksen tulisi sisältää kaikki kustannukset.

Sain viikossa kolme tarjousta, jotka kaikki olivat alle tonnin. Valitsin keskimmäisen: 950 euroa. Hinta sisältää työn ja osat.

Primera oli viikon pajalla. Lopputulos on minusta hieno. Olin aiemmin huomannut, että vahingon jälkeen rattia hieman ravistaa, kun ajaa tiettyä nopeutta. Pyysin tarkistamaan raidetangon jne. Kun olin noutamassa autoa, raidetanko tarkistettiin ja huomattiin, että raidetangon ulkopää pitää vaihtaa. Niinpä joku lähti hakemaan kaupasta osaa, joka sitten vaihdettiin.

Ajoin möksälle takaisin kuin uudella autolla. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

https://ibb.co/DMy7YRf

https://ibb.co/gWx3ShK

Ja taas mennään!  8) Miten tuo kertakorvaus homma siis toimii? Jos kolaroit vielä tulevaisuudessa niin saako enää mitään korvauksia mistään?

Itsellä kattavimmat mahdolliset vakuutukset mitä tähän kippoon saa niin kiinnostaa...

jarihki

Lunastuksesta ja kertakorvauksesta tietoa täältä:

https://www.fine.fi/oppaat/julkaisu/lunastus-kasko-ja-liikennevakuutuksesta.html

Kysymyksesi oli mielenkiintoinen. Eli jos joudun vielä samanlaiseen vahinkoon, saanko mitään? Jos joku tietää aiheesta, avautukoon.

Ja miten esimerkiksi ilkivaltavakuutus tai tuulilasivakuutus suhtautuu tähän lopputulokseen? Korvataanko niitäkään enää?

Itellä laaja kasko korkeimmilla bonuksilla. Vastapuolen vakuutusyhtiö ei ole sama kuin itselläni.

Hommahan selviää sillä, että soittaa omaan vakutusyhtiöön.

Kebab

Kyllähän se korjauksen jälkeen pitäisi olla taas korvauksenpiirissä. Aina parempi jos on kuittia tai kuvia korjauksesta.

Tietty jos ottaa rahat eikä tee asialle mitään niin uuden vahingon korvaus voi jäädä olemattomaksi.

shamrock

Pikkuveli on kolme kertaa saanut samaan autoon kertakorvauksen. Ja joka kerta enemmän, kuin mitä autosta maksoi itse. Joten, onnistuu kyllä. Kun autoa ei lunasteta, ei tuo mitenkään auton tietoja jää rasittamaan.

Reniki

Lainaus käyttäjältä: shamrock - heinäkuu 13, 2024, 08:57:14Pikkuveli on kolme kertaa saanut samaan autoon kertakorvauksen. Ja joka kerta enemmän, kuin mitä autosta maksoi itse. Joten, onnistuu kyllä. Kun autoa ei lunasteta, ei tuo mitenkään auton tietoja jää rasittamaan.

Hyvä tietää, kiitos.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: shamrock - heinäkuu 13, 2024, 08:57:14Pikkuveli on kolme kertaa saanut samaan autoon kertakorvauksen. Ja joka kerta enemmän, kuin mitä autosta maksoi itse. Joten, onnistuu kyllä. Kun autoa ei lunasteta, ei tuo mitenkään auton tietoja jää rasittamaan.

Primera ollut mulla vuodesta 2011. Tänä aikana osumaa tullut lähes joka suunnasta kymmenisen kertaa. Tämä Primera on siis kolarimagneetti. Isoimmat damaget ovat tulleet, kun auto on ollut parkissa: muuttoauto peruutti pelkääjän puoleisen etuoven sisään, huoltoyhtiön mönkijä ajoi takakulman sisään, viereiseen ruutuun tullut naarmutti kyljen. Näissä tapauksissa vauriot niin isoja, että mennyt suoraan korjaukseen.

Pienimmissä jutuissa olen ottanut kertakorvauksen. Esimerkkinä 1/2024 taksi ajoi kolmion takaa eteeni ja sitten kolahti. Etupuskuriin naarmua, ja lohkolämmittimen latauspistoke lähti irti. Onneksi oli taas kojelautakamera päällä, joten syyllisyydestä ei ongelmaa. Naarmut saivat jäädä mutta latauspistoke laitettiin kiinni seuraavassa huollossa.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Kebab - heinäkuu 13, 2024, 07:55:21Kyllähän se korjauksen jälkeen pitäisi olla taas korvauksenpiirissä. Aina parempi jos on kuittia tai kuvia korjauksesta.

Tietty jos ottaa rahat eikä tee asialle mitään niin uuden vahingon korvaus voi jäädä olemattomaksi.

Kebab: olit oikeassa. Soitin IF:iin ja tarkistin asian. Auto on normisti korvauksen piirissä. Auto on korjattu kertakorvauksen turvin parempaan kuntoon kuin se oli ennen vahinkoa, mistä on kuitit ja kuvat. Tästä on siis hyvä jatkaa. Go Primera Go!

jarihki

Ajoin tänään Primeralla möksältä eli Turun saaristosta Siilinjärvelle. Kilometrejä kertyi 600.

Matka alkoi ja meni upeasti: ei kilinöitä, ääniä eikä hälytyksiä. Ihan kuin olisi ajanut uudella autolla. Radiosta kuului mukavaa musiikkia ja ilmastointi viilensi oloa. Ulkolämpötila näytti lähes 30 astetta.

Tankkasin Orimattilan ABC:ltä 50 litraa E85:ta ja matka jatkui. Vähän ennen Jyväskylää ajotietokone näytti vikailmoituksen. Ajoin sivuun, OBD-palikka sisään ja näin luurilta tutun ilmoituksen: P0171- Voimansiirto. System too lean (Bank 1)

Ajoin silti perille, koska tiesin, että korkea lämpötila saa etanolizydeemin sekaisin.

Happianturi on vaihdettu kolmisen viikkoa sitten. Vaihdon yhteydessä katosi silloin vaivannut vikailmoitus, joka oli sattumalta sama eli P0171.

Kysymyksiä: miten saan ajotietokoneen ilmoituksen nollattua? Kannattaako se nollata? Pitääkö happianturi taas vaihtaa?

Jakopää

Katsastukseen ainakin on hyvä nollata, muuten tuskin on mitään väliä.

Mikä happianturi sinne viimeksi meni?

Mikä etanolilaitteisto?

Tuskin tuosta ilmoituksesta enempiä kannattaa ressata jos moottori muuten toimii hyvin.