Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera P12:n vedottomuus- ja kiihtyvyysongelma

Aloittaja jarihki, maaliskuu 28, 2024, 23:54:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aramis


Jukkiz

Itsellä joskus päissään tuli kansipoka tehtyä turbodiisseliin ja valmistuessaan ei kiertäny yli 3000kierrosta, ni turbosta löyty yllättäen wronic ruuvi. Sellainen turboruuvi sillä kertaa sit.
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: shamrock - maaliskuu 31, 2024, 14:53:57
Lainaus käyttäjältä: velihukka - maaliskuu 31, 2024, 14:12:18
Lainaus käyttäjältä: jarihki - maaliskuu 31, 2024, 13:15:46Toisaalta luulisi, että e85 puhdistaa kaiken.

Saattaapa hyvinkin olla, että juuri siksi meneekin tukkoon, kun etanoli irroittaa vuosien myötä kaiken tankkiin kertyneen möhnän, joka sitten tukkii sen pumpun imusukan.

Tuli itselle kanssa mieleen. Se todellakin putsaa kaiken, myös sen mitä et haluaisi. Aikanaan itsellä P11 alkoi oireilla noin neljännestankilla aivan kuin bensa loppuisi. Välissä sillä sai nilkuttaa asemalle kun juuri ja juuri jaksoi käydä. Sen imusihdin se tankista veti tukkoon, eihän tuohon muu auttanut kuin tankin pesu. Imusihdin se veti tukkoon aina pidemmässä ajossa, sitten kun aikansa oli sammuksissa niin moskat pääsi taas irtaantumaan siitä.

Ei Primera P11 ole ulkoista suodatinta? Saman aikakauden Almerassa on ja se meni itselläni pari kertaa tukkoon.

Ei kuitenkaan jättänyt tielle ja oli helppo vaihtaa. :)




Reniki

Joko selvis Primeran homma? Itellä oli katti täynnä tuhkaa, puhalsin paineilmalla ja painevedellä röörit auki ja taas kulkee.  8)

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Reniki - huhtikuu 14, 2024, 12:25:54Joko selvis Primeran homma? Itellä oli katti täynnä tuhkaa, puhalsin paineilmalla ja painevedellä röörit auki ja taas kulkee.  8)

Perjantaina Pimppuun vaihdetaan polttoaineen syöttöyksikkö. Saa nähdä, mikä vaikutus vaihdolla on.

Tulin tänään Turust ja motarilla kiihdyttelin valon nopeudella. Outoa oli, että Pimppu nytkähteli, kun näytti kiihdytyksessä vilkkua. Takavalot on maadotettu.

jaket

tuli mieleen että noin niinkuin virtapiirilissisesti myös päävirtarele voisi aiheuttaa tuollaista että vilkku tms vaikuttaa autoon. Se ruskea päävirtarele on kuskin jalkatilan sulakerasian takana keskellä. Sen voi vaihtaa keskenään etupuolella vasemmassa reunassa olevan ruskean releen kanssa(joka on takalasin lämppärin rele, yleensä se on parempi pienen käyttömäärän takia).

se sulakerasia irtoaa kun yläreunan nipsuista painaa klipsejä niin se taittuu siitä eteenpäin ja pääsee sinne taakse käsiksi.

P12 specialist

jarihki

#36
Lainaus käyttäjältä: jarihki - huhtikuu 14, 2024, 21:36:42
Lainaus käyttäjältä: Reniki - huhtikuu 14, 2024, 12:25:54Joko selvis Primeran homma? Itellä oli katti täynnä tuhkaa, puhalsin paineilmalla ja painevedellä röörit auki ja taas kulkee.  8)

Perjantaina Pimppuun vaihdetaan polttoaineen syöttöyksikkö. Saa nähdä, mikä vaikutus vaihdolla on.

Tulin tänään Turust ja motarilla kiihdyttelin valon nopeudella. Outoa oli, että Pimppu nytkähteli, kun näytti kiihdytyksessä vilkkua. Takavalot on maadotettu.

Terkkuja Turun saaristosta mökiltä, jonne ajelin tänään innoissani, koska Pimppuun vaihdettiin tänään polttoaineen syöttöyksikkö + sen tiiviste. Vaihdosta ei valitettavasti ollut mitään hyötyä, koska sama tehottomuus ja lagaaminen jatkuvat edelleen. Lisäksi uusi yksikkö pitää melkoista ääntä: aivan kuin olisi hiustenkuivaaja takapenkin alla, kun moottori käynnissä. Ääneen tottuu.

Mitä mieltä tietäjät ovat teoriasta, jonka luin jostain P12-ketjusta: voisiko kampuran asentotunnistin olla syyllinen lagaamiseen? Jollain P12-kuskilla tunnistimen vaihto on auttanut. Takakontissa olisi pari tunnistinta.

Vikakoodeja ei ole tullut eikä OBD:käännäytä mitään vikakoodeja. Voisiko katti olla tiensä päässä? 60 tkm:n ajon jälkeen?

Kopioin tähän alle, mitä kaikkea Pimpulle on tehty viimeisten vuosien aikana. Saanut paljon rakkautta!

Pimperan huollot 2019–2024

- Polttoaineen syöttöyksikkö + tiiviste vaihdettu 19.4.2024 210 tkm
- Tuulilasi + sulat vaihdettu 9.4.2024 209 tkm (Incar redi)
- Ilmamassamittari puhdistettu 2.4.2024 209 tkm
- Ilmasuodatin vaihdettu 2.4.2024 209 tkm
- Etu- ja takajarrupalat 10.5.2023 190 tkm
- Ilmastointihuolto 4.1.2024 204 tkm (Lokalhuolto)
- Vaihteistoöljy vaihdettu 14.4.2022 170 tkm
- Sytytystulpat 28.9.2023 199 tkm
- Ilmansuodatin + raitisilmansuodatin 12.11.2023 201 tkm
- Moottoriöljy + suodatin 14.3.2024 207 tkm
- Jarruneste vaihdettu 10.5.2023 190 tkm
- Jäähdytysneste vaihdettu 10.5.2023 190 tkm
- Ohjaustehostimen öljy vaihdettu 10.5.2023 190 tkm
- Vesipumppu + termostaatti 10.5.2023 190 tkm
- Katalysaattori + lambdat + ilmamassamittari vaihdettu 16.2.2021 159 tkm
- Renkaanlaakerit vaihdettu kumpaankin akseliin 18.11.2021 167 tkm
- Etujouset ja etuiskarit vaihdettu 14.3.2024 207 tkm. (Diman)
- Sytytyksen kondensaattori vaihdettu isompaan (2,2 µF) 15.3.2022 170tkm
- Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu 15.3.2022 170 tkm
- Hihnat + kiristin vaihdettu 26.9.2022 182 tkm
- Takavaimennin ja keskivaimennin vaihdettu 9.10.2020 142 tkm
- Uusi akku Varta (D24) 60 Ah 4.1.2024. Vanha akku mökille (D15) 63 Ah 4.8.2021.
- FlexFuel-päivitys 21.3.2019 123 tkm



Nugetti

"Hiustenkuivaaja" ei kuulosta normaalilta polttoainepumpun käyntiääneltä. Ei sitä normiautossa pitäisi kuulla muutakun kenties lyhyt surahdus virrat päälle laittaessa.

Jos polttaa öljyä, niin voi se kattikin olla tukossa.

Mutta mainitsit kuitenkin tuon nykimisen vilkun kera - tämä viittaisi siihen, että jo kertaalleen korjattu valojen maadoitus on ehkä irronnut ajotärinästä? Pultti löystynyt tms.
Ainakin tarkistamisen arvoinen juttu.

Reniki

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - huhtikuu 19, 2024, 23:08:18"Hiustenkuivaaja" ei kuulosta normaalilta polttoainepumpun käyntiääneltä. Ei sitä normiautossa pitäisi kuulla muutakun kenties lyhyt surahdus virrat päälle laittaessa.

Jos polttaa öljyä, niin voi se kattikin olla tukossa.

Mutta mainitsit kuitenkin tuon nykimisen vilkun kera - tämä viittaisi siihen, että jo kertaalleen korjattu valojen maadoitus on ehkä irronnut ajotärinästä? Pultti löystynyt tms.
Ainakin tarkistamisen arvoinen juttu.

Tarvikepumput on ainakin välillä todella kovaäänisiä.

Ettei olis Jarillakin vaan katti täynnä tuhkaa. 🤷 Itsellä olis myös tehot hukassa ja jos painoi kiihdyttäessä kaasupolkimen pohjaan niin alkoi auto nykimään kun ei saanut riittävästi ilmaa. Polttoaineen kulutus näytti yli 10l/100km kun se normaalisti on 7,5-8/100km. Eli autolla kyllä pääsi kovaakin kunhan kiihdytteli rauhassa.

Katti muuten silmämääräisesti kunnossa, ainoastaan tuhkan tukkima. Putsaamisen jälkeen tehot palasi ja polttoaineen kulutus taas normaaleissa lukemissa.

Päästötesteihin menossa kohta niin siitä näkee sitten toimiiko se katti vielä muuten normaalisti.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Reniki - huhtikuu 20, 2024, 09:39:00
Lainaus käyttäjältä: Nugetti - huhtikuu 19, 2024, 23:08:18"Hiustenkuivaaja" ei kuulosta normaalilta polttoainepumpun käyntiääneltä. Ei sitä normiautossa pitäisi kuulla muutakun kenties lyhyt surahdus virrat päälle laittaessa.

Jos polttaa öljyä, niin voi se kattikin olla tukossa.

Mutta mainitsit kuitenkin tuon nykimisen vilkun kera - tämä viittaisi siihen, että jo kertaalleen korjattu valojen maadoitus on ehkä irronnut ajotärinästä? Pultti löystynyt tms.
Ainakin tarkistamisen arvoinen juttu.

Tarvikepumput on ainakin välillä todella kovaäänisiä.

Ettei olis Jarillakin vaan katti täynnä tuhkaa. 🤷 Itsellä olis myös tehot hukassa ja jos painoi kiihdyttäessä kaasupolkimen pohjaan niin alkoi auto nykimään kun ei saanut riittävästi ilmaa. Polttoaineen kulutus näytti yli 10l/100km kun se normaalisti on 7,5-8/100km. Eli autolla kyllä pääsi kovaakin kunhan kiihdytteli rauhassa.

Katti muuten silmämääräisesti kunnossa, ainoastaan tuhkan tukkima. Putsaamisen jälkeen tehot palasi ja polttoaineen kulutus taas normaaleissa lukemissa.

Päästötesteihin menossa kohta niin siitä näkee sitten toimiiko se katti vielä muuten normaalisti.


Kattia itsekin veikkaan. Huomasittehan, että Pimppuun on vaihdettu katti + lambdat + ilmamassamittari 16.2.2021, kun  mittarissa 159 tkm. Onko normaalia, että uusi tarvikekatti tukkeutuu alle 50 tkm:ssä? Voi tietysti olla. Antaispa jotain vikakoodia tms, niin tietäisi.

Tarvikekatti ei ole mikään iso sijoitus. Tosin tästäkin osasta pyydetään yli 200 euroa muissa myymälöissä.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/3787921/bm91259h-bm-catalysts


Reniki: oliko katin puhdistus iso homma? Itselläni ei ole paikkaa mutta kysyn muuten vaan. Kauan meni hommassa ja millä puhdistit?

Peta

Tuo kampiakselin tunnistimen värkkääminen aiheutti totaalista voimattomuutta autossa  ja välillä saattoi kulkea mutta vika koodin se antoi siitä. Vaihdoin ne ristiin jolloin auto ei lähtenyt käymään ollenkaan, en tiedä voiko tuo auto käydä pelkän nokkaakselin tunnistimen olessa vain kunnossa, siitä tulee ilmeisesti sytytys yksikölle tieto.

Reniki

#41
Lainaus käyttäjältä: jarihki - huhtikuu 20, 2024, 09:46:14
Lainaus käyttäjältä: Reniki - huhtikuu 20, 2024, 09:39:00
Lainaus käyttäjältä: Nugetti - huhtikuu 19, 2024, 23:08:18"Hiustenkuivaaja" ei kuulosta normaalilta polttoainepumpun käyntiääneltä. Ei sitä normiautossa pitäisi kuulla muutakun kenties lyhyt surahdus virrat päälle laittaessa.

Jos polttaa öljyä, niin voi se kattikin olla tukossa.

Mutta mainitsit kuitenkin tuon nykimisen vilkun kera - tämä viittaisi siihen, että jo kertaalleen korjattu valojen maadoitus on ehkä irronnut ajotärinästä? Pultti löystynyt tms.
Ainakin tarkistamisen arvoinen juttu.

Tarvikepumput on ainakin välillä todella kovaäänisiä.

Ettei olis Jarillakin vaan katti täynnä tuhkaa. 🤷 Itsellä olis myös tehot hukassa ja jos painoi kiihdyttäessä kaasupolkimen pohjaan niin alkoi auto nykimään kun ei saanut riittävästi ilmaa. Polttoaineen kulutus näytti yli 10l/100km kun se normaalisti on 7,5-8/100km. Eli autolla kyllä pääsi kovaakin kunhan kiihdytteli rauhassa.

Katti muuten silmämääräisesti kunnossa, ainoastaan tuhkan tukkima. Putsaamisen jälkeen tehot palasi ja polttoaineen kulutus taas normaaleissa lukemissa.

Päästötesteihin menossa kohta niin siitä näkee sitten toimiiko se katti vielä muuten normaalisti.


Kattia itsekin veikkaan. Huomasittehan, että Pimppuun on vaihdettu katti + lambdat + ilmamassamittari 16.2.2021, kun  mittarissa 159 tkm. Onko normaalia, että uusi tarvikekatti tukkeutuu alle 50 tkm:ssä? Voi tietysti olla. Antaispa jotain vikakoodia tms, niin tietäisi.

Tarvikekatti ei ole mikään iso sijoitus. Tosin tästäkin osasta pyydetään yli 200 euroa muissa myymälöissä.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/3787921/bm91259h-bm-catalysts


Reniki: oliko katin puhdistus iso homma? Itselläni ei ole paikkaa mutta kysyn muuten vaan. Kauan meni hommassa ja millä puhdistit?

Ei ole iso homma. Nostin tunkilla auton etupään ilmaan ja sieltä 2 pulttia irti eli pakoputken liitos kattiin. Sitten katti on muutamalla pultilla kiinni koneessa. Länpösuojatirti ja lambda. Sitten vielä pakosarja irti koneesta. Irtoaa varmaan aika helposti kun vaihdettu kattia vähän aikaa sitten.

Pakosarja ja katti tulee sieltä sitten yhdessä yläkautta pois. Helppo homma, jos vaan viitsii tehdä.

Itse vaihdoin vuosi sitten katin ja nyt se oli tukkeessa, välissä toki hajosi kone ja ajoin vielä kolmella pytyllä jonkun aikaa, teki varmaan hyvää katille :D. Uuden tarvikekatin saa noin 130 eurolla halvimmillaan, juuri tui BM malli.

Pihalla itsekin tuon homman tein perustyökaluilla ei mulla mitään kummoisempaa paikkaa ole myöskään. :D

Katsotaan nyt että miten se toimii kun vien kohta päästömittaukseen, ilmoittelen tuloksen tänne. Voi olla että pitää itsekin ostaa uusi kat, taas. Voipi olla että pistän siitä eteenpäin aina vain katsastuksen ajaksi tuon uuden katin.. ;)

Youtubessa on hyviä ohjeita putsaukseen. Itse puhalsin paineilmalla ja vedellä ensin ja sitten liotin vielä änpärissä astiapesuainejauheessa ja puhalsin uudestaan sekä vedellä että ilmalla.  ;D

Tää autohan menee melkein ilman kattiakin päästöistä läpi, eli vaikka ajais ilman kattia niin mitään kovinkaan suurta ympäristörikosta ei tule tehneeksi, en toki suosittele koska laitonta.


jarihki

Itse vaihdoin vuosi sitten katin ja nyt se oli tukkeessa, välissä toki hajosi kone ja ajoin vielä kolmella pytyllä jonkun aikaa, teki varmaan hyvää katille :D. Uuden tarvikekatin saa noin 130 eurolla halvimmillaan, juuri tui BM malli.

Antoiko vikakoodia ennen katin vaihtoa vai tiesitkö, että katti finaalissa?

Reniki

Lainaus käyttäjältä: jarihki - huhtikuu 20, 2024, 12:16:27Itse vaihdoin vuosi sitten katin ja nyt se oli tukkeessa, välissä toki hajosi kone ja ajoin vielä kolmella pytyllä jonkun aikaa, teki varmaan hyvää katille :D. Uuden tarvikekatin saa noin 130 eurolla halvimmillaan, juuri tui BM malli.

Antoiko vikakoodia ennen katin vaihtoa vai tiesitkö, että katti finaalissa?

Epäilin että ei mene päästöistä läpi kun satunnaista P0420 pending koodia antoi ja sitten huudatettiin yhdellä pajalla päästötesteistä katsastusta varten niin että katti suli ja tukki pakoputken. Se oli siis se alkuperäinen Nissanin katti vuodelta 2003.

Nyt on halpis tarvike tilalla, tällä tuli ainakin uutena leima ilman kikkailuja. Katotaan nyt kun menen mittauttamaan parin viikon päästä...

jarihki

Ajelin taas mökiltä Turun saaristosta Hki tänään. Oli kyllä outoa ajamista motarilla. Välillä Pimppu kulki hyvin eli 120 km/h, välillä hyytymisiä. Taas mentiin ja pienikin nousu, niin meno hyytyi satkuun. Siis vaikka oli vakkari päällä koko ajan.

Jossain vaiheessa lähdin ohittamaan ja näytin vilkkua vasemmalle. Pimppu suorastaan pillastui ja nopeus käväisi 140 km/h mutta palautui hiljalleen 120 km/h.

Mietin, voiko vakkarissa ja vilkussa olla jokin psykedeelinen yhteys, koska Pimppu sekoaa vilkusta. Tarkistan takavalon maadoitukset huomenna.

Eikä vikakoodeja vieläkään.

Reniki

#45
Lainaus käyttäjältä: jarihki - huhtikuu 21, 2024, 20:32:12Ajelin taas mökiltä Turun saaristosta Hki tänään. Oli kyllä outoa ajamista motarilla. Välillä Pimppu kulki hyvin eli 120 km/h, välillä hyytymisiä. Taas mentiin ja pienikin nousu, niin meno hyytyi satkuun. Siis vaikka oli vakkari päällä koko ajan.

Jossain vaiheessa lähdin ohittamaan ja näytin vilkkua vasemmalle. Pimppu suorastaan pillastui ja nopeus käväisi 140 km/h mutta palautui hiljalleen 120 km/h.

Mietin, voiko vakkarissa ja vilkussa olla jokin psykedeelinen yhteys, koska Pimppu sekoaa vilkusta. Tarkistan takavalon maadoitukset huomenna.

Eikä vikakoodeja vieläkään.

Jännä kyllä toi että ottaa sitten vauhtia tollai kun vilkkua käyttää, muuten oireet sopisi siihen että se kat tukossa.

Ja käsittääkseni sä käytät ihan hyviä öljyjä vielä että luulis ettei se kat ihan niin nopeesti mene kumminkaan tukkoon, vaikka nää öljyä syökin.

Itellä öljynä joku "Venäläisiin haastaviin oloihin suunnitelty trukkiöljy". Kai pitää itekin laittaa jotain muuta jatkossa ja maksaa markka enemmän. 😂

jarihki



Jännä kyllä toi että ottaa sitten vauhtia tollai kun vilkkua käyttää, muuten oireet sopisi siihen että se kat tukossa.

Ja käsittääkseni sä käytät ihan hyviä öljyjä vielä että luulis ettei se kat ihan niin nopeesti mene kumminkaan tukkoon, vaikka nää öljyä syökin.

Itellä öljynä joku "Venäläisiin haastaviin oloihin suunnitelty trukkiöljy". Kai pitää itekin laittaa jotain muuta jatkossa ja maksaa markka enemmän. 😂
[/quote]


Laitan Pimppuun tätä: https://www.motonet.fi/tuote/mobil-1-esp-5w-30-5-l-moottorioljyn-kampanjapakkaus?product=59-5068

Etanoliryhmässä joku tietäjä kehui öljyn sopivan nimenomaan etanoliautoon sopivaksi. Ei ole ollut ongelmia muuta kuin se, että Pimppu syö julmetun paljon öljyä.

shamrock

Joskus yhden Ooppelin kanssa, kun järki ja keinot kanssa loppui kesken, mä lähdin heittämään testilenkin niin että katti irti. Toki Primerassa se on vähän hankalampaa, kun se on oikeastaan pakosarjassa suoraan. Mutta jos ekasta liitoksesta ottais putken auki, sais ainakin jonkin verran pakovastuksia pois, ja olis katit ja lambdat mukana niin ei tulis turhia vikakoodejakaan siitä. Tietysti jos se on jo riittävän tukossa niin ei tämäkään sitä enää välttämättä paljasta, mutta on sekin yks keino kokeilla. Onhan näissä tainnut myös katin osia löytyä taaempaa putkistosta tukkimassa ... :D

jarihki

#48
Katsoin tänään takavalojen maadoituksen ja kiristin muttereita. Mikään ei ollut irronnut tärinästä. Valojen liittimeen olisi voinut laittaa jotain CRC:n tapaista mutta ei ollut mukana.

Löysin tällaisen vanhan ketjun, jossa Pimpun oireina tehottomuus ja vakkarin sekoilu. Oireet viittavat sähköongelmaan, ei ehkä kattiin.

https://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=15059.msg178806#msg178806

jarihki

Kokeilin tänään sellaista, että en kytkenyt vakkaria päälle, kun lähdin ajamaan. Liityin rampilta motarille, vilkku vasemmalle ja talla pohjaan. Pimppu kiihtyi kuin USS Enterprise poimunopeuteen ilman nykäyksiä ja lageja. Mittarissa hetkessä 120 km/h. Kytkin vakkarin päälle ajossa. Hyvin meni.

Kokeilen samaa perjantaina, kun menen mökille. Oletus on, että lagi johtuu vakkarin ja vilkun samanaikaiskäytöstä.

Nugetti

Päivitetty johtosarja (vai peräti kaksi erillistä eri ongelmiin?) on olemassa marmoritiskillä. 

Erinäisistä cruisen/ratin toimintojen ongelmista (esim. äänenvoimakkuuden/radiokanavien vaihtelu itsekseen, erityisesti kylmällä/kostealla kelillä) löytyy paljonkin erinäisiä ketjuja esim. NPOC foorumilla.
Maadoitukseen sekin nähtävästi liittyy.

jarihki

Ajelin tänään Pimpulla mökille Turun saaristoon (abt 180 km), ja oli oiva mahdollisuus kokeilla motarilla vilkkua, vakkaria ja nopeita lähtöjä. Ajoin motarilla 120 km/h vakkari päällä ja välillä ilman vakkaria. Ei mitään ongelmia eikä lageja. Rauhallisella mökkitiellä pysäytin Pimpun, laitoin vilkun päälle ja kiihdytin. Ei ongelmia, ei lageja.

Outoa mutta toisaalta olen tottunut Pimpun sähköongelmiin: niitä tulee ja menee. Tietyt ongelmat ovat korjaantuneet kuin itsestään. Ja kuten Nugetti aiemmin totesi, kylmä/kosteus voi olla osasyy Pimpun oikutteluun.

Reniki

Päästöt meni itsellä nyt läpi kun puhdistin katalysaattorin. Ennen puhdistusta oli 0,8%CO ja puhdistuksen jälkeen 0,17%CO. Olisi tuosta vielä laskenutkin, mutta turhaa kun katsastuksessa raja se 0,2CO.

Muut arvot ok.

Että ei kannata välttämättä sännätä heti katti kaupoille jos se on tuhkasta vaan tukossa eikä sulanut tai palasina. Tämä siis vinkkkiä ihan yleisesti jos joku näitä tekstejä täältä joskus kaivelee. :D

toukopouko

Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Reniki

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - toukokuu 02, 2024, 09:23:05Hienoa! Miten/millä puhdistit katin?

Tähän löytyy hirväesti eri ohjeita ja ajattelin mennä all in tyylillä eli kokeilla useampaa erilaista juttua. Aloitin sillä että irrotin katin ja pakosarjan autosta,ne tulee sieltä helpoiten yhtenä palasena. Voi toki irrottaa vielä sen pakosarjankin katista jos huvittaa. Aloitin ihan sillä että puhalsin kennostot paineilmalla. Sieltä tuli ihan kunnolla valkoista tuhkaa. Sen jälkeen painepesurilla samahomma ja vesi harmaata tuhkasta. Tämän jälkeen tein 20l korkeaan ämpäriin  liuoksen oksaalihaposta ja vedestä. Siinä annoin lillua muutaman tunnin, tää vaihe vois olla vaikka vuorokaudenkin jos aikataulu mahdollistaa, itsellä ei mahdollistanut. Sitten huuhdoin katin puhtaalla vedellä ja tein saman homman, mutta astianpesujauheella. Sitte  taas puhtaalla vedellä huuhtelu ja lopuksi vielä paineilmalla ja ei muutakun takaisin kasaan. Siinäpä se.  ;D

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Reniki - huhtikuu 22, 2024, 09:27:30Jännä kyllä toi että ottaa sitten vauhtia tollai kun vilkkua käyttää, muuten oireet sopisi siihen että se kat tukossa.

Ja käsittääkseni sä käytät ihan hyviä öljyjä vielä että luulis ettei se kat ihan niin nopeesti mene kumminkaan tukkoon, vaikka nää öljyä syökin.

Itellä öljynä joku "Venäläisiin haastaviin oloihin suunnitelty trukkiöljy". Kai pitää itekin laittaa jotain muuta jatkossa ja maksaa markka enemmän. 😂

Lainaus käyttäjältä: Reniki - toukokuu 02, 2024, 10:51:40
Lainaus käyttäjältä: toukopouko - toukokuu 02, 2024, 09:23:05Hienoa! Miten/millä puhdistit katin?

Tähän löytyy hirväesti eri ohjeita ja ajattelin mennä all in tyylillä eli kokeilla useampaa erilaista juttua. Aloitin sillä että irrotin katin ja pakosarjan autosta,ne tulee sieltä helpoiten yhtenä palasena. Voi toki irrottaa vielä sen pakosarjankin katista jos huvittaa. Aloitin ihan sillä että puhalsin kennostot paineilmalla. Sieltä tuli ihan kunnolla valkoista tuhkaa. Sen jälkeen painepesurilla samahomma ja vesi harmaata tuhkasta. Tämän jälkeen tein 20l korkeaan ämpäriin  liuoksen oksaalihaposta ja vedestä. Siinä annoin lillua muutaman tunnin, tää vaihe vois olla vaikka vuorokaudenkin jos aikataulu mahdollistaa, itsellä ei mahdollistanut. Sitten huuhdoin katin puhtaalla vedellä ja tein saman homman, mutta astianpesujauheella. Sitte  taas puhtaalla vedellä huuhtelu ja lopuksi vielä paineilmalla ja ei muutakun takaisin kasaan. Siinäpä se.  ;D

Ehkä kannattais käytää parempia, esim. ACEA C3 -öljyjä, niin jäisi vähemmälle se kattien kanssa jumppaaminen...


Reniki

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - toukokuu 03, 2024, 10:43:35
Lainaus käyttäjältä: Reniki - huhtikuu 22, 2024, 09:27:30Jännä kyllä toi että ottaa sitten vauhtia tollai kun vilkkua käyttää, muuten oireet sopisi siihen että se kat tukossa.

Ja käsittääkseni sä käytät ihan hyviä öljyjä vielä että luulis ettei se kat ihan niin nopeesti mene kumminkaan tukkoon, vaikka nää öljyä syökin.

Itellä öljynä joku "Venäläisiin haastaviin oloihin suunnitelty trukkiöljy". Kai pitää itekin laittaa jotain muuta jatkossa ja maksaa markka enemmän. 😂

Lainaus käyttäjältä: Reniki - toukokuu 02, 2024, 10:51:40
Lainaus käyttäjältä: toukopouko - toukokuu 02, 2024, 09:23:05Hienoa! Miten/millä puhdistit katin?

Tähän löytyy hirväesti eri ohjeita ja ajattelin mennä all in tyylillä eli kokeilla useampaa erilaista juttua. Aloitin sillä että irrotin katin ja pakosarjan autosta,ne tulee sieltä helpoiten yhtenä palasena. Voi toki irrottaa vielä sen pakosarjankin katista jos huvittaa. Aloitin ihan sillä että puhalsin kennostot paineilmalla. Sieltä tuli ihan kunnolla valkoista tuhkaa. Sen jälkeen painepesurilla samahomma ja vesi harmaata tuhkasta. Tämän jälkeen tein 20l korkeaan ämpäriin  liuoksen oksaalihaposta ja vedestä. Siinä annoin lillua muutaman tunnin, tää vaihe vois olla vaikka vuorokaudenkin jos aikataulu mahdollistaa, itsellä ei mahdollistanut. Sitten huuhdoin katin puhtaalla vedellä ja tein saman homman, mutta astianpesujauheella. Sitte  taas puhtaalla vedellä huuhtelu ja lopuksi vielä paineilmalla ja ei muutakun takaisin kasaan. Siinäpä se.  ;D

Ehkä kannattais käytää parempia, esim. ACEA C3 -öljyjä, niin jäisi vähemmälle se kattien kanssa jumppaaminen...



Laita tilille rahaa niin vaihdan heti parempiin ölppiin ja jos on löysää niin laita sen verran että saan rempattua koneen ettei vie enää ölppää. :)

jarihki

Lainaus käyttäjältä: Reniki - toukokuu 03, 2024, 10:57:55
Lainaus käyttäjältä: Jakopää - toukokuu 03, 2024, 10:43:35
Lainaus käyttäjältä: Reniki - huhtikuu 22, 2024, 09:27:30Jännä kyllä toi että ottaa sitten vauhtia tollai kun vilkkua käyttää, muuten oireet sopisi siihen että se kat tukossa.



Tänään taas ajelin tänne Turun saaristoon motaria ajellen. Kokeilin kaikkea: ohitusta vilkku päällä, vilkkua ja vakkaria, överikiihdytystä nollasta sataan. Ei mitään lageja eikä outouksia enää. Pimppu on outo kaara.

Reniki

Lainaus käyttäjältä: jarihki - toukokuu 03, 2024, 19:52:45
Lainaus käyttäjältä: Reniki - toukokuu 03, 2024, 10:57:55
Lainaus käyttäjältä: Jakopää - toukokuu 03, 2024, 10:43:35
Lainaus käyttäjältä: Reniki - huhtikuu 22, 2024, 09:27:30Jännä kyllä toi että ottaa sitten vauhtia tollai kun vilkkua käyttää, muuten oireet sopisi siihen että se kat tukossa.



Tänään taas ajelin tänne Turun saaristoon motaria ajellen. Kokeilin kaikkea: ohitusta vilkku päällä, vilkkua ja vakkaria, överikiihdytystä nollasta sataan. Ei mitään lageja eikä outouksia enää. Pimppu on outo kaara.

Liittyiskö jotenkin lämpötilaan, itsellä sekoilee esimerkiksi välillä mittaristo viileällä säällä, nyt lämpöisellä ei ongelmia. No hyvä että auto toimii nyt 👍