Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Renault/Nissan dig-t 115 jakopää petti

Aloittaja Jakopää, marraskuu 25, 2023, 16:35:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jakopää

Ei ole oma auto, mutta hyvä varoitus kaikille.

https://bbs.io-tech.fi/threads/nissan-moottoririkko-mikae-syynae.504301/

Ileisesti näissä Renault/Nissanin suorasuihku moottoreissa yleinen ongelma, jakopää pettää tuhoisin seurauksin.

Ei ole Nissanin moottorit niin kuin ennen.  :(




Kebab

No tämähän ei ole mikään uusi uutinen. Onhan noita 1.2 romumoottoreita käytetty jo 10 vuotta. Kaikenlaista vikaa niistä löytyy yksilöstä riippuen; ketjut hajoaa, polttaa öljyä ja karstoittuu. Itse kuulin tuon moottorin ongelmista vuonna 2016 kun silloin auton vaihto oli ajankohtaista. Onneksi tuli selvitettyä ennakkoon käyttäjä kokemuksia ja lopulta kierrettyä koko roska kaukaa  8)

JTT

#2
No täähän on mun siskon ex-auto jonka ostin korjauksen jälkeen tytölle enisautoksi.

Toivottavasti nyt tuoreena korjatulla moottorilla kestäisi muutaman vuoden.

Se mikä tässä keississä ottaa eniten päähän on Nissanin täydellisen välinpitämätön suhtautuminen asiaan. Rekkulan kanssa veivaamisessa meni viikkotolkulla ja sitten monen yhteydenottoni jälkeen tuli vain tyly vastaus, että tapaus on suljettu. Ei mitään perusteluita. Siskon perhe on ollut varsin merkkiuskollisia Nissanille mutta nyt päättyi se. Uutena ovat Nissanit ostaneet ja muutaman vuoden pitäneet ennen uuteen vaihtamista. Tämän pitivät tavallista pitempään mikä osoittautui virheeksi.

Hauskana lisäyksityiskohtana asiakaspalvelijalta lipsahti että 'reklamaatioiden käsittely on pahasti ruuhkautunyt kun niitä on niin paljon, mutta en voi kertoa tarkemmin'. Ei vastaa laatu enää entistä mielikuvaa.

Minun perheessä on ajeltu ranskalaisilla. Relluilla, Sitikoilla ja Pösöillä, jotka ovat suhteellisen ongelmattomia olleet. Pojan Meganella nyt 265 tkm ja minun Grand Scenicillä 255 tkm mittarissa ja aika pienillä korjauksilla on vuodet kuluneet.

jaket

joku naapuri muistaakseni puhui, että sillä oli qashqai tolla moottorilla ja sillä ne oli soittanut jostain perushuollosta että pitää vaihtaa jakopää. Ne vaihtoi sen mielestäni tehtaan takuuseen.

P12 specialist

JTT

Laitoin videon kiristimen toiminnasta Youtubeen:


mies51

JTT:n video kertoo suunnittelijalle ja moottoreista ymmärtävälle, kuinka susi suunnittelua tuo kiristin on. Ketjun pitää löystyä paljon ennemmän kuin kiristimen männän yhden pykälävälin, ennenkuin lukituskieli siirtyy työntämään mäntää yhden pykälävälin ulospäin. Näin ollen kiristin ei kiristä ketjua koskaan kunnolla muulla voimalla kuin oljynpaineen työntäessä mäntää. Moottorilla tulee tilanteita, jossa öljynpaine ei riitä pitämään ketjua jatkuvasti kireällä Siksihän ketjussa on aina oltava kiristin. Löysä ketju vispaa eli nykii. Tämä on venyttänyt ketjun sekä kuluttanut pahat jäljet ketjupyöriin. Lopulta ketju pyrkii nousemaan ketjupyöriltä. Oikeastaan ketjun lenkit eivät ole venyneet paljoakaan, mutta lenkkien väliset liitokset ovat kuluneet, ketjupyörien pohjat ovat kuluneet urille ja varmaan myös ketjupyörien hampaat ovat kuluneet väärän muotoisiksi. Täytyy uusia ketju, ketjupyörät ja kiristin. Kuinkahan huonoilla öljyillä on ajettu ja onko noudatettu ohjekirjan mukaista öljynvaihtoväliä? 

JTT

#6
Joo, ketjupyörän hampaat kuluneet ihan piikille ja koveran muodottomaksi. Ketjun kun asettaa hampaille, niin se ei istu napakasti vaan on ikävällä tavalla väljä. On helppo kuvitella sen hyppäävän pykälän tai pari joissain tilanteissa. Täytyypä jossain välissä käydä mikroskoopilla läpi ketjun lenkkien pinnat. Ehkä löytyy joistakin raapiutumisjälje. Ketjupyörän toiset, taaemmat hampaat on oikean muotoisia, joten niihin on hyvä verrata:



Tässä vielä kiristimen hampaat lähikuvassa:



Ja tämä lirputin lukitsee kiristimen. Aika kulunut on tämäkin:



Ja loppuun vielä kiristimen osat:



Voisin huomenna laittaa youtubeen videon siitä, kuinka väljä ketju on hammaspyörällä. Ei tarvitse sen nähtyä paljon ihmetellä kuinka helposti ketju pääsee hyppäämään jos kiristin ei ole tosi tiukalla.

ESH

Mikähän kilometrimäärä olis, että tuo sarja pitäs vaihtaa?

JTT

Tässäpä video siitä kuinka suuri välys on jakoketjulla ja kampiakselin hammaspyörällä. Eipä tarvitse kiristimen kummoisesti takerrella että ketju pääsee vähän hyppäämään.

Autolla siis oli ajettu 139 tkm ja kaikki huollot/öljynvaihdot tehty huolto-ohjelman mukaisesti.


JTT

Nokka-akselit:


Laakerikaulat:


Nokat, ihan jees kunnossa:


shamrock

Tätä asiaa pohdiskelin jo kauan sitten. Jos olisit 80-luvulla mennyt sanomaan, että pannaan tuollaiseen puolentoistatonnin lahnaan 1.2-litrainen turbokone niin sulle olis naurettu. Eihän sellainen mitään kestä. Eikä se kyllä kestä vieläkään. Nämä pikkukoneet ei edes ole suunniteltu kestämään kuin hyvällä tuurilla sen 150000 km, tuo on se mikä auton käyttöikä valmistajien näkökulmasta on. Ikävä kyllä.

AkiH

Millaisia lienevät ne 1,6-litraiset ahdetut MR16DDT-moottorit, mitä on käytetty Jukeissa ja Pulsarissa. Ovatko kestoltaan yhtään parempia?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

StanLaurel

Oliskohan ollu heikot öljynpaineet, kiristinhän toimii öljynpaineella (hammastusta ei kaikissa edes ole, pelkkä jousi) ja nokan laakeripinnat näyttää aika huonoilta noille kilometreille.
Tai voihan se tietysti syynä olla tää nykyinen "hyvä" laatu kaikessa kamassa.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

JTT

Itse veikkaan venyneen ketjun ja lörpön kiristimen yhteisvaikutuksen aiheuttaneen jaon hyppäämisen ja moottorin tuhon. Öljynvaihdot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti.

Laakeripintojen karmeus oli itsellenikin yllätys. Kynnellä kun koettaa niin syvät urat jokaisessa laakerikaulassa. Säästetty on materiaalien laadussa vähän liikaa ja se sitten kostautuu laajassa mittakaavassa kun kyseiset moottorit laukeilee ympäri maailmaa.

Tälle moottorille on jakoketjuongelma hyvin tyypillinen. Ihmetyttää että Nissan ei ole takuuna vaihdellut jakoketjuja vaikkapa 100 tkm kohdalla kaikkiin näihin autoihin. Qashgaissa sama moottori ja niitä on myyty ihan älyttömiä määriä joten varmaan niitä on porsinut pilvin pimein. Ja onhan se aika iso ylimääräinen kustannus jos jakoketjun joutuu vaihtamaan etenkin kun ketjukoneita myyntitilanteessa kehutaan argumentilla, että jakopäästä ei ole huolta tai kustannuksia kun on ketjukone.

Peta

Tuo ketju on ollut varmaan jo pidemmän aikaa löysällä koska on noin paljon kulunut nuo hampaat. Nokka-akselin laakeri pinnat on sen näköiset ,että voitelu ollut puutteellista.

mies51

Mieleen tulevia kysymyksiä:
- Onkohan ajettu liian pitkään samoilla öljyillä ja suodattimella?
- Entäs öljyn laatu ja ennenkaikkea öljynsuodattimen laatu? TM ei ole tehnyt pitkään aikaan testiä noista. Mutta silloin testeissä oli todella huonoja suodattimia ja siinä kunnossa, ettei pitäis ajaa yli 15000 km öljynvaihtoväliä.
Nuo kulumat esim. nokka-akselin laakeripinnoilla ei ole välttämättä öljyttömyydestä vaan jakopäästä irronneet metallilastut laakerikauloille joutuessaan toimivat hiomakivinä.
- Missä kunnossa lienee kampiakselin laakerikaulat sekä sylinteripinnat?
Minä olen vaihtanut/vaihdattanut Sunnyn, Almeran ja Aurisin öljyt 15000 km välein. Siitä ei kannata lähteä säästämään pohjolan oloissa. Ehkä ne 0W litkut menee jossain etelässä.
 

Kebab

Vähän uutisten referointia:

Ranskassa Nissania ja Renaultia vastaan on lähdetty käräjöimään koskien 1.2 moottorin liiallista öljyn kulutusta, jonka kerrotaan koskevan mahdollisesti jopa 100,000 autoa. 1.2 moottoria on käytetty noin 400,000 autossa. Yleisimmin moottoririkko on tapahtunut mittarilukeman ollessa 40-60tkm. Renault on ollut tietoinen moottorin öljynkulutuksesta, mutta ei ole pitänyt sitä vakavana eikä tehnyt korjauskampanjaa.

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: Kebab - joulukuu 18, 2023, 20:20:40Vähän uutisten referointia:

Ranskassa Nissania ja Renaultia vastaan on lähdetty käräjöimään koskien 1.2 moottorin liiallista öljyn kulutusta, jonka kerrotaan koskevan mahdollisesti jopa 100,000 autoa. 1.2 moottoria on käytetty noin 400,000 autossa. Yleisimmin moottoririkko on tapahtunut mittarilukeman ollessa 40-60tkm. Renault on ollut tietoinen moottorin öljynkulutuksesta, mutta ei ole pitänyt sitä vakavana eikä tehnyt korjauskampanjaa.

Valmistajat pesee kädet näistä, kun prösyyriin painetaan joku ihan päätön "ok" öljynkulutus per 1000km  ;D

Rellun/Nissanin tapauksesta en tiedä, mikä on toleranssina ollut, mutta tuskin mikään desi.
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 18, 2023, 17:30:47Mieleen tulevia kysymyksiä:
- Onkohan ajettu liian pitkään samoilla öljyillä ja suodattimella?
- Entäs öljyn laatu ja ennenkaikkea öljynsuodattimen laatu? TM ei ole tehnyt pitkään aikaan testiä noista. Mutta silloin testeissä oli todella huonoja suodattimia ja siinä kunnossa, ettei pitäis ajaa yli 15000 km öljynvaihtoväliä.
Nuo kulumat esim. nokka-akselin laakeripinnoilla ei ole välttämättä öljyttömyydestä vaan jakopäästä irronneet metallilastut laakerikauloille joutuessaan toimivat hiomakivinä.
- Missä kunnossa lienee kampiakselin laakerikaulat sekä sylinteripinnat?
Minä olen vaihtanut/vaihdattanut Sunnyn, Almeran ja Aurisin öljyt 15000 km välein. Siitä ei kannata lähteä säästämään pohjolan oloissa. Ehkä ne 0W litkut menee jossain etelässä.
 

Omassa käytössä oon aina unohtanut nuo suositukset, ja ajatellut niin että Suomen aika vaihtelevissa oloissa öljynvaihtoväli on kevät ja syksy tai max 10000 km. Eikä oo vielä yhtään konetta tarvinnut avata.

Jakopää

#19
^
Samaten, öljy ja suodatin max. 10000km. Kenkääkin ovat saaneet säännöllisesti.. ei koskaan mitään ongelmaa osien kanssa, joihin öljy vaikuttaa.

Pidän pinnan aina max. merkin tuntumassa.

Öljy on halpaa, moottoriremontti ei.





JTT

#20
Itsekin suosin tiheähköjä öljynvaihtoja kun se on halpa ja helppo tapa pitää moottoria hyvänä. Tässä viestiketjun autossa on menty huolto-ohjelman mukaan öljynvaihdot, eli käytännössä vuoden välein. Tässä moottori ei kuluta öljyä, eli ei ole ollut tarvetta öljyn lisäämiselle koskaan vaihtojen välillä.

Minulla on joskus monta vuotta sitten ollut muutaman kuukauden Pösö pahamaineisella 120 Vti koneella ja se imi öljyä puoli litraa tuhannella kilometrillä. Muuten kyllä oikin kiva auto sekin, mutta öljynkulutuksen vuoksi oli pakko vaihtaa. En voi edes kuvitella autoa, johon tarttisi lisäillä öljyä kesken vaihtovälin.

MUTTA sinänsä auton omistajan on voitava luottaa siihen, että huolto-ohjelman mukaan mentäessä ei tule mitään yllättäviä ongelmia, jotka olisi voinut välttää huoltamalla autoa virallisesta ohjeesta poikkeamalla. Auton ostajan on voitava luottaa myös siihen, että auton myyjäliikkeen vakuuttaessa että ketjullisessa koneessa ei koskaan tarvitse ryhtyä kalliiseen jakopään remonttiin, niin mitään sellaista lisäkustannusta ei tule. Ei ketjusta johtuvaa moottorivauriota tai edes ennakoivasta ketjun vaihdosta tulevaa kustannusta. Ennakoivakin ketjunvaihto moottorivaurion välttämiseksi maksaa kolminkertaisesti verrattuna 'kalliiseen' jakohihnan vaihtamiseen, jonka hinta on normiautoissa satasia, ei tonneja.

Ja Nissania pidetään varsin laadukkaana ja huolettoman autona, joten erityisesti heidän tulisi huolehtia laatumielikuvan säilymisestä eikä vajota volkkarien ja ranskisten tasolle (meillä perheessä kolme ranskista).

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: JTT - joulukuu 20, 2023, 10:01:26Minulla on joskus monta vuotta sitten ollut muutaman kuukauden Pösö pahamaineisella 120 Vti koneella ja se imi öljyä puoli litraa tuhannella kilometrillä.
Muuten kyllä oikin kiva auto sekin, mutta öljynkulutuksen vuoksi oli pakko vaihtaa. En voi edes kuvitella autoa, johon tarttisi lisäillä öljyä kesken vaihtovälin.

...sitten heräsin ja päästin kissan ulos...

Näillä kriteereillä suosittelen sähköautoa.  :D


JTT

No en usko ihan unimaailmassa eläväni. Kuitenkin 38 vuotta autoja ehtinyt olla ja vain yhteen on tarvinnut öljyä vaihtojen välillä lisäillä. Tosin vaihdan öljyt aika tiheästi, noin tuplasti verrattuna huolto-ohjelmaan. Vanhemmissa oli vaihtoväli 10 tkm joten vaihdoin 5 tkm välein ja nykyään kun vaihtoväli on yleensä 20 tkm niin itse vaihdan noin kympin välein. Tietysti jos haluaa pitää öljyn määrän ihan tikun merkin ylärajalla niin varmasti öljyä joutuu lisäilemään. Minulle riittää se, että öljyn pinta on siinä merkkien välillä ja että öljy on tuoretta.

Volvomania

Hihnakone olisi hyvä, jos se hihnan vaihto olisi tehty helpoksi. Volvoissa oli. Tosin niissäkin oli vaihtoväli Suomen puolella rajaa 4 vuotta ja Ruotsin puolella 8 vuotta.
Joissakin autoissa, oliko Peugeot ja Alfa, konetta piti siirtää paikoiltaan, jotta hihnan sai vaihdettua.
Fiateissa hihnan vaihtoväli oli vain 60tkm. 
Fordeissa hihnat ui öljykylvyssä, eikä turvonnut hihna toiminut oletetusti.
Hihnan vaihto saattoi olla kallistakin. Joku taisi kertoa katkerana maksaneensa 900 euroa jo toista kymmentä vuotta sitten.

Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Vielä surkeampi hihna on Stellantiksen Puretechissä, ja sitähän on PSA lisäksi Opel ja Fiatit...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Moto69

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - marraskuu 25, 2023, 16:35:41Ei ole oma auto, mutta hyvä varoitus kaikille.

https://bbs.io-tech.fi/threads/nissan-moottoririkko-mikae-syynae.504301/

Ileisesti näissä Renault/Nissanin suorasuihku moottoreissa yleinen ongelma, jakopää pettää tuhoisin seurauksin.

Ei ole Nissanin moottorit niin kuin ennen.  :(
Lainaus käyttäjältä: Kebab - marraskuu 25, 2023, 18:30:30No tämähän ei ole mikään uusi uutinen. Onhan noita 1.2 romumoottoreita käytetty jo 10 vuotta. Kaikenlaista vikaa niistä löytyy yksilöstä riippuen; ketjut hajoaa, polttaa öljyä ja karstoittuu. Itse kuulin tuon moottorin ongelmista vuonna 2016 kun silloin auton vaihto oli ajankohtaista. Onneksi tuli selvitettyä ennakkoon käyttäjä kokemuksia ja lopulta kierrettyä koko roska kaukaa  8)

Onneksi meni takuuseen oma Nissan digit-115, vaihtoivat ketjun ja pumpun. Muuttui tyhjäkäynti äänikin paljon tasaisemmaksi. Oikeastaan vikaa aloinkin reklamoimaan kun tyhjäkäynti oli epätasaisempi. Nyt on jo ajettu kohta 110 000km, eikä mitään ongelmaa ole enää tullut.

Seuraava onkin sitten sähköpeli.




Kymco Venox, Honda Shadow 600, Suzuki Intruder 800, Kawasaki VN800, Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500, Kawasaki Drifter 1500