Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Etsinnässä auto integroidulla navigaattorilla

Aloittaja villek, huhtikuu 22, 2023, 12:57:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

villek

33 vuotta oon uskollisesti Nissanilla ajanut.
Nyt oon ajatelleut, että jos vaihdan niin täytyisi olla mieluimmin (integroitu) (tehdasasennus)navigaattori. Tietty sen itsekin siihen voisi laittaa. Ensinnäkin, miten tuollaisten karttapäivitykset toimivat? Ja osaako joku sanoa automerrkejä ja malleja jostakin 4..7 v ikäisistä, missä tuollainen on? Vai onko se vähän kalliimpien varustus?
Oon miettinyt että sopiva vaihdokki voisi olla Kia Ceed, Ford Focus -luokan auto. Jos jonkun vastaan löytäisi navigaattorilla varustetuna, niin kiinnostaisi.

AkiH

Jos ei merkkiä halua vaihtaa, niin löytyyhän niitä navigaattoreita vaikkapa Qashqaista, X-Trailista tai Pulsareista. Osa on tullut parempien varustelutasojen myötä, mutta osaan on sellainen on tullut erilaisten varustepakettien myötä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

villek

Lainaus käyttäjältä: AkiH - huhtikuu 22, 2023, 14:34:49
Jos ei merkkiä halua vaihtaa, niin löytyyhän niitä navigaattoreita vaikkapa Qashqaista, X-Trailista tai Pulsareista. Osa on tullut parempien varustelutasojen myötä, mutta osaan on sellainen on tullut erilaisten varustepakettien myötä.

Qashqaista, X-Trail ym. tuollaiset isommat ei tule kyseesen, eikä edes Pulsar. Mutta jos jollakin muulla merkillä löytyisi Pulsar/ Kia Ceed/Ford Focus ...kokoluokan auto, jossa sellainen varustus olisi, niin voisi tulla kyseeseen.

AkiH

Qashqai ja Pulsar ovat suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin Focus ja Ceed, Qashqai vain hieman korkeampi.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Torspo

Meillä on kaksi autoa kiinteällä navilla, vuodelta 2015 ja 2023. 2015 kartat on jääneet päivittämättä koska kertapäivitys maksoi laakkosella luokkaa 150€. Tähän helmikuussa -23 ostettuun päivittyy itsestään kartat pilvipalvelusta. Itse en vanhaa autoa kiinteän navin takia ostaisi, hankkisin mieluummin ison älypuhelimen google mapsilla ja sille telineen.

shamrock

Jos päivitysten toimivuus ja hinta arveluttaa, eikö lähimmäs tuota pääsisi ostamalla minkä tahansa auton johon sopii 2-din radio, ja laittaa siihen Android-soittimen?

cedricfan

Kialla päivitykset kaksi kertaa vuodessa ilmainen eka 7 vuotta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

homer simpson

Minulla sattui kai hyvä tuuri kun satuin löytämään reilu pari vuotta sitten 2018 mallin K14 micran tehdasasenteisella navilla. Luulin että navigaattori on jo vakiotavaraa vaan ei noita monessakaan micrassa autotallissa ole näkynyt.

ja26

Mulla on -09 Notessa tehdasasennettu Navi....päivitystä kaipaisi...

villek

Ostin lenovo TAB M9 navigaattorin. kokeiluun. Muuten hyvä, mutta ei meinaa millään löytää tarkkaa sijaintia. Kulkee suurin piirtein tien kohdalla, väliin jauhaa..Gmapsissa se piste näkyy isona..siis sellaisena laajnetuneena.

Ilmoittelee Gmapsissa: "Accurate Low. Yritän kalibroida, mutta ei parane.

Voiko itse navihaattorisiruissa olla eroja siten, että täytyisi ostaa joku kallis, jotta toimisi tarkasti?

Tero-75

Minulla on käyttöautona -07 Octavia johon ostin merkkikohtaisen, Kiinalaisen Android-soittimen. Soitin istuu täydellisesti alkuperäisen paikalle, ja 9" näytöstä on mukava seurata Google Mapsin opastuksia.
Laatumerkkien tasolle tuo soitin ei kokonaisuutena yllä mutta voittaa kyllä vakiosoittimen mennen tullen, tosin laatumerkkien osalta Android-soittimien valikoimakin on hyvin rajattu
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

villek

Tässä ostamassani  Lenovo T9:ssä on vaan Accelerometer ja  proximity -anturit. Ei kompassia eikä Gyroa. Vaikuttaako esim kompassin puuttuminen mitenkään GPS-tarkkuuteen?

Navigaattorissa on:
GPS, GLONASS, GALILEO

velihukka

Lainaus käyttäjältä: villek - huhtikuu 28, 2023, 07:38:38
Tässä ostamassani  Lenovo T9:ssä on vaan Accelerometer ja  proximity -anturit. Ei kompassia eikä Gyroa. Vaikuttaako esim kompassin puuttuminen mitenkään GPS-tarkkuuteen?

Navigaattorissa on:
GPS, GLONASS, GALILEO

Kompassin puute vaikuttaa siihen, ettei navi välttämättä heti tiedä, mihin suuntaan keula osoittaa. Ei mitenkään vaarallista, heti kun lähdet liikkeelle softa kyllä ymmärtää mihin suuntaan mennään. Gyroskoopin puutetta et tule varmaan ikinä tuossa käytössä huomaamaan.

MicraK12

Ihmettelin kun lainassa oleva Astra farkku vm. 2019 tehdasnavi on käyttökelvoton, opastaa lähinnä ympyrää jne yms, ei liene sitten päivitetty koskaan en tiedä, mutta kännykän Waze vei/vei perille, jos tuo sattuu vielä alle.
Kuusi vuotta vanhan C 350 Mersun navi oli todella hyvä selkeine suurine  näyttöineen ja käytön sujuvuuksineen.
Eroja on.

villek

Kirjoitin ylempänä, että ostin  Lenovo TAB M9 tabletin navigaattoriksi, mutta piti huonosti sijaintinsa. Vaihdoin nyt Samsung TAB A7 Lite Tablet malliin, niin nyt toimii.
Ainoa enää, että kun saisi Gmapsin kartan vaihdettua tummataustaisemmaksi teemaltaan, niin saisi paremmin selvää tiestöstä. Nyt kartan tausta ja tiet lähes samanvärisiä vaaleita. Taytyisi saada eri väreillä kontarastia kanrttaan. En ole löytänyt valikosta miten vaihdetaan, vaikka tietääkseni sellainen siellä voi olla.

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: villek - toukokuu 03, 2023, 14:59:57
Kirjoitin ylempänä, että ostin  Lenovo TAB M9 tabletin navigaattoriksi, mutta piti huonosti sijaintinsa. Vaihdoin nyt Samsung TAB A7 Lite Tablet malliin, niin nyt toimii.
Ainoa enää, että kun saisi Gmapsin kartan vaihdettua tummataustaisemmaksi teemaltaan, niin saisi paremmin selvää tiestöstä. Nyt kartan tausta ja tiet lähes samanvärisiä vaaleita. Taytyisi saada eri väreillä kontarastia kanrttaan. En ole löytänyt valikosta miten vaihdetaan, vaikka tietääkseni sellainen siellä voi olla.

Android 10 ja ylöspäin tuo ominaisuus ainakin löytyy, mapsissa klikkaa sitä omaa profiilikuvaa, settings/asetukset ja theme/teema tms. Siellä on kolme vaihtoehtoa, always light, always dark ja system.
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

villek

Minun laitteen Andoid on 13 mutta asetuksista ei vaan löydy kohtaa "Teemat", "Themes"

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: villek - toukokuu 03, 2023, 21:43:41
Minun laitteen Andoid on 13 mutta asetuksista ei vaan löydy kohtaa "Teemat", "Themes"

Vissiin tableteilta uupuu, ainakin Samsungilta, mitä kuuklettelin.

Joku suositteli Waze sovellusta, jossa pitäisi olla dark mode. Käyttää Google mapsia ja on Googlen omistuksessa nykyään. Kokemusta siitä ei ole :)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

kurttu

En viitti vaihtaa vanhaan avensikseeni edes 2-din soitinta navilla, koska alkuperäinen soitin on hieno. Ostin ilmaritilään kiinnittyvän puhelintelineen. Google maps navigoi oikein hyvin. Näyttö ei tietysti ole kovin iso, mutta en minä sitä näyttöä edes katsele, kun puhelin kertoo suomen kielellä mihin käännytään seuraavaksi.

Jos käyttäisin navia useammin, ostaisin ehkä erillisen navigaattorin. Kiinteät navigaattorit on lähinnä riesoja, koska ne vanhentuvat hetkessä.