Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Pyöränlaakerien uusiminen korjaamolla

Aloittaja MicraK12, huhtikuu 05, 2022, 17:05:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MicraK12

Ilmeisesti oikeanpuolen takapään laakeri huutaa ajossa, paitsi kun kaartaa jyrkästi oikealle. Missä olette vaihdattaneet eteläisen Suomen alueella kohtuuhintaan? Vasen takalaakeri uusittu vuosi/17 tkm sitten. Mitähän luokkaa nuo etummaiset saattavat kestää? Ovat vielä alkuperäisiä, 187 tkm ajettuna.
Autojerry.fi kyselin tarjouksia, kylläpä oli hajontaa hinnoissa. Mielellään laittaisi laadukkaan osan tilalle, kun tuolla lie vielä tarkoitus ajella kotva, jos toinenkin.
Joku kyläpaja kun löytyisi, voisi laittaa nuo kaikki kolme samalla kertaa uusiksi, varmuuden vuoksi.
K12 Micra vm. 2006

cedricfan

Toihan on ns kompaktilaakeri, ei vaatii ihan oikean prässin, ja oikean asennustavan ulkokoolista. En veisi ihan sinne nyrkkipajaan, noita tuollaisia laakereita on tuhottu ihan tarpeeksi jo asennettaessa. Vaikka homma sinänsä ei vaikea olekaan.
Pyöränlaakerien kestoikä on ihan mitä tahansa 50 - 300 tkm välillä, ei tuo 187 tkm mikään ihme ole.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Volvomania

Mulla on mennyt pyörän laakerit ainoastaan yhdestä autosta; Chevrolet Captivasta meni kaikki alta 100tkm. Esimerkiksi mun vm 2002 Volvossa on alkuperäiset pyörän laakerit ja alkup. kestävät kuulemma keskim. 400tkm.
Vaimon Primerassa on myös alkup. pyörän laakerit, mutta se onkin ajettu vasta 160tkm.
Micran pyöränlaakerit kannattanee vaihtaa sellaisiin, jotka menee toiset 187tkm. Tämä siksi, että ei tarvitse sitten enään koskaan niitä osia vaihtaa.
Mulla on sellainen periaate tuon vaimon Primeran kanssa, että sillä pääsisi ajelemaan vielä 2-3vuotta. Bonus vuodet olisi tietenkin mukava lisä. Siksi pyrin tekemään kaikki rempat ja huollot siten, että niitä samoja ei tarttisi tehdä huonoista osista johtuen ennen aikojaan.
Mun mielestäni tulee halvemmaksi tehdä kerralla kunnolla kuin tehdä uudelleen.
Volvoa olen käyttänyt Debilissä, joka on Volvoihin erikoistuntu. Ehkäpä joku liike olisi erikoistunut Nissaneihin ja auton voisi viedä sinne korjattavaksi?
Meidän Primeraa oli käytetty aikaisemmin Lahtisella Pitäjänmäellä.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mikan

Mulla Saabissa 470 tkm ajetut laakerit ilman ääntämistä.  Missäpäin etelä-suomea tämä Micra on?
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mikan

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 05, 2022, 17:53:03
Toihan on ns kompaktilaakeri, ei vaatii ihan oikean prässin, ja oikean asennustavan ulkokoolista. En veisi ihan sinne nyrkkipajaan, noita tuollaisia laakereita on tuhottu ihan tarpeeksi jo asennettaessa. Vaikka homma sinänsä ei vaikea olekaan.

Eikö tämän vaihto onnistu ihan siihen suunnitelluilla työkaluilla ilman prässiä?
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

MicraK12

Lainaus käyttäjältä: mikan - huhtikuu 05, 2022, 19:51:07
Mulla Saabissa 470 tkm ajetut laakerit ilman ääntämistä.  Missäpäin etelä-suomea tämä Micra on?

Pyörii pääsääntöisesti Lahti - Hamina- Helsinki liepeillä.

mies51

Olen teettänyt laakerinvaihdon ja erilaisia hitsauksia Nissaneihin korjaamossa Kunnon-Paikka Kytkintie 38 Hki p.0409617415 eli Tattarisuolla. Vaatimattoman näköinen paja, mutta pomo osaa mitä vain. Hänellä on itsetehty puristin.

mies51

Saa laadukkaat laakerit, kun ostaa itse esim. SKF tai FAG ja vie mukanaan. Etupyörissä saattaa kestää vielä satatuhattakin kilometriä ja kuulee äänestä,  milloin on alkavat uikuttaa.

jarihki

Mä olen etelän hetelmä eli edustan Hki. Pimperaani (P12) vaihdettiin viime kesänä etuakselin pyöränlaakerit, jotka ostin itse Sparetosta. Merkki oli SKF.

https://spareto.fi/tuotteet/skf-pyoranlaakerisarja/vkba-3981

Kilpailutin työn autojerryssä. Sain useita tarjouksia. Kallein oli monta sataa, halvin 120 e. Valitsin halvimman, koska tuttu paja, joka vielä lähellä.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 06, 2022, 07:17:29
Saa laadukkaat laakerit, kun ostaa itse esim. SKF tai FAG ja vie mukanaan.
OEM taitaa olla SNR. Japanilaiset NTN, Koyo, NSK. Vanhat brändit Timken jne. Noita brändejä on ja paljon.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

MicraK12

Kiitoksia vastanneille. Ajattelin kokeilla tuota Kunnon Paikka korjaamoa, sijainti hyvä ja hyvää palautetta, niin mikä ettei. Autojerrystä halvin oli osa 50.- työ 80.- mutta kun ei tiedä paikasta mitään niin ei mielellään vie, jos ja kun vaihtoehtoja ilmenee. 250.- oli hinnakkain tarjous, eli kaikensorttisia löytyy.
Jos etulaakereista kumpainen kerkeää joskus sökööntyä, niin ne vaihdetaan kerralla molemmat sitten.
Pitääkin loppuviikosta ohi mennessä jo piipahtaa, pitää jo ajoittain kovaa meteliä, mutta jännä että vain tietyillä nopeuksilla ikäänkuin resonoi, ja moottoritiellä hukkuu muun metelin, jota riittää, alle.

Volvomania

2003-2010 mallisen rummullisen takapyörän laakerin vaihto onkin helppo homma (YouTube). Laakeri on rummussa kiinni, eikä vaadi mitään erikoisosaamista. No, pala putkea pitää olla, jolla saa puristettua laakerin paikoilleen. Jos olis saatavana vaihtorumpuja, uusilla laakereilla, niin olisi kaikkein helpointa.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Jakopää

Ei niitä etulaakereita välttämättä kannata ennakoiden vaihtaa, N15 Almerasta meni takalaakerit jossain 220-250tkm, mutta etulaakerit ovat edelleen alkuperäiset 410tkm ajetut.

jarihki

Lainaus käyttäjältä: MicraK12 - huhtikuu 06, 2022, 16:46:55
Kiitoksia vastanneille. Ajattelin kokeilla tuota Kunnon Paikka korjaamoa, sijainti hyvä ja hyvää palautetta, niin mikä ettei. Autojerrystä halvin oli osa 50.- työ 80.- mutta kun ei tiedä paikasta mitään niin ei mielellään vie, jos ja kun vaihtoehtoja ilmenee. 250.- oli hinnakkain tarjous, eli kaikensorttisia löytyy.

Autojerryssä on hyvä se palautteenantosysteemi. Näkee heti, millaiseksi paja on arvioitu työn/siisteyden/asiakaspalvelun/hinnan paikkansapitävyyden osalta. Jos esimerkiksi on satoja palautteita ja keskiarvo 4,8/5, homma kuulostaa hyvälle.

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - huhtikuu 06, 2022, 22:13:52
Ei niitä etulaakereita välttämättä kannata ennakoiden vaihtaa, N15 Almerasta meni takalaakerit jossain 220-250tkm, mutta etulaakerit ovat edelleen alkuperäiset 410tkm ajetut.
Samaa mieltä, ja ne vaihdetut uudet laakerit voi kestää vähemmän aikaa mitä ne vanhat viellä siellä menis.
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

MicraK12

Ajelin Motonettiin aamusta, SKF laakeri hintaan 25.- jota laadukkaaksi mainittiin. Siitä Tattarisuota (Hki) kohti, mutta Kunnon auto oli sulki kellon ollessa 10.20 eikä vastannut puhelimeen. Viereinen autoliike kertoi kysyttäessä, että lafka on toiminnassa, ja ollut iät ja ajat. Ehkä lauantai aukioloissa oli käynyt vain inhimillinen virhe.
Viereinen Starcar sensijaan vastasi puhelimeen, ja otti auton heti työn alle, kuunneltiin laakerit nosturilla ja oikea taka rahisi, muut eivät, jonka jopa mä kuulin.
Puolisen tunteroista myöhemmin homma valmis, puhelimessa sovittu 80.- suoritus jota en yrittänyt tinkiä koska sai heti työn alle,  ja unohdus pyytää kuittia, kiitokset ja näkemiin.
Mukava ajaa nyt, kun ei rallata eikä kumise, ja 105 € oli kohtuullinen hinta moisesta, laatuosalla.

starcarsystem.fi

mies51

Ei tietenkään kannata vaihtaa etulaakereita, jos ovat kunnossa.  Mutta kyllä uudetkin kestävät ellei asenneta väärällä tavalla. Kun asennetaan laakeria pesään, pitää olla sen halkaisijainen holkki, joka painaa laakerin ulkokehää. Samoin myös asennettaessa akselia sisäkehään, pitää painaa vain laakerin sisäkehää. Jos painetaan väärältä kehältä, voima välittyy kuulalaakerin kuulien välityksellä. Tällöin kuulat painavat kuopat kehien vierinpintoihin ja laakeri alkaa jyristä jo ensi metreiltä. Samoin pintojen jotka koskettavat laakeria on oltava puhtaat.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 09, 2022, 13:12:26
Kun asennetaan laakeria pesään, pitää olla sen halkaisijainen holkki, joka painaa laakerin ulkokehää.

Eikö se irti otetun laakerin ulkokehä mahda olla aika hyvä siihen tarkoitukseen?

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - huhtikuu 09, 2022, 14:19:01
Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 09, 2022, 13:12:26
Kun asennetaan laakeria pesään, pitää olla sen halkaisijainen holkki, joka painaa laakerin ulkokehää.

Eikö se irti otetun laakerin ulkokehä mahda olla aika hyvä siihen tarkoitukseen?

Juuri näin nuo kasettilaakerit on itse tullut aina vaihdettua, kun sitä oikeanlaista prässiä ei ole, tms varusteita joten hommat tehdään kotipihassa pukeilla. Olennaista on se, että alussa katsoo että se lähtee menemään suoraan, sitä ei pakoteta sinne. Ja sitten se järkevä naputtelu ympäri kehää, pikkuhiljaa paikalleen. Maalaisjärjellä tääkin homman onnistuu, eikä voimalla.