Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

ACEA A5/B5 öljyn sopivuus P12

Aloittaja Timo Jussi, tammikuu 05, 2022, 10:04:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Jussi

Sain 3 litraa Ford ja Volvo autoihin tarkoitettua täyssynteettistä 5W30, API SN öljyä. Näillä specseillä öljy kyllä sopii vanhaan (-05) Primeraani, mutta sitten siinä on myös ACEA luokitus A5/B5. Joissain öljynvaihto-ohjeissa (Neste) sanotaan ettei se sovellukaan kaikille moottoreille. Mistäpä sen nyt tiedän uskallanko kyseiset aineet koneeseen laittaa? Yleensä olen vaihtanut huolettomasti sellaiset öljyt, joita tarjouksesta olen ostanut. Milloin mitäkin merkkiä ja suodatin halvin tarviketuote. Olen 1,6 Primerallani ajanut jo 250t. ja ensimmäistä kertaa mietityttää tuo öljyn sopivuus.

cedricfan

Oikea on ACEA A3/B4 eikä tuo A5/B5. Teboil kertoo asian melkoisen hyvällä suomella näin: "Pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä öljyjä pidennetyille vaihtoväleille. Niiden käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa."
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Volvomania

Mikä siinä sitten on, ettei parempi öljy sopisi?. Shell suosittelee ainakin mun 1.8 Primeraan ensisijaisesti C3 öljyä ja toissijaisesti kaikkia muita Shellin öljyjä. Mun 2002 malliseen Volvon 2.5l koneeseen suosittelevat A5/B5 öljyä kakistelematta, vaikka 2002 vuonna tuskin on sellaista luokitusta ollut vielä olemassakaan.(?).
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

MicraK12

Samaa ihmettelen. Parempi laatuluokitus on jatkumo esitetylle standardille, eikä sulje itseään pois. K12 Micraan alunperin Api SG luokitettua suositeltu tehtaan toimesta, ja nyt Api SL olisi sitten sopimaton jota sinne on laitettu.

cedricfan

ACEA kertoo öljyn ominaisuudet, ei laatua.
Ja kyllä A1 tai A5 oli jo tuolloin, A5 on A1 korvaaja. Samalla tavalla C3 korvaa A3/B4.

Volvomania

Mulla oli aikoinaan kaksi Volvoa. Toinen 2.5l turbo ja toinen vapaasti hengittävä. Turbossa piti käyttää A5/B5 öljyä ja vaparissa A3/B3 öljyä. Turbon öljy oli kallista ja ohutta ja sitä kului jonkin verran.
Vapariin kävi kaikki tavalliset auton öljyt ja öljyä sai edullisesti.
Ymmärrän, että Primerassa ja vanhassa Volvossa A3/B3 olisi sopiva luokitus. Laittaisinko A5/B5 liru-öljyä vanhaan Nissanin tai Volvoon ?. Ehkä en. Omat jäljelle jääneet turbon Teboil Carat 0W-30 öljyt kaadoin lumilinkoon.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: MicraK12 - tammikuu 06, 2022, 13:41:14
Samaa ihmettelen. Parempi laatuluokitus on jatkumo esitetylle standardille, eikä sulje itseään pois. K12 Micraan alunperin Api SG luokitettua suositeltu tehtaan toimesta, ja nyt Api SL olisi sitten sopimaton jota sinne on laitettu.

A5/B5 ei ole jatkumoa luokitukselle A3/B3/B4, ne ovat ihan erillisiä luokituksia.

API bensaluokitukset taas ovat melko hyvin alas päin yhteensopivia, uudempi versio on parempi.

Volvomania

Hyvä huomio, että A5 ei ole uudempi versio, kuin A3. Kysymys on siis eri luokituksesta. Luulisi, että A5 sopii Primeraan, mutta aika lirua se taitaa olla. Mun autostani ohut öljy tulisi luultavasti palamaan nopeasti pois. Lisäys öljyä menisi paljon ja se tulisi kalliiksi. Nyt pääsee 5litran kanisterilla 5w-40 A3 öljyä koko öljynvaihto välin. Valvoline ei tainnut maksaa kuin Kuutisentoista euroa tarjouksessa. Taitaa olla samaa kuin Nesteen öljy. Öljy keskustelu lähtee helposti laukalle, ei voi mitään.

Timo Jussi

Jos se on juoksevuudeltaan SAE 5w 30, niin miten se voi ACEA luokituksen mukaan olla "lirua"?

Volvomania

Vanhassa 1.8 Nissanin koneessa saattaa pysyä paksumpi A3 öljy vähän paremmin sisällä. En tosin ole huomannut isompaa eroa 5w30 ja 5w40 välillä.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Timo Jussi - tammikuu 29, 2022, 10:55:33
Jos se on juoksevuudeltaan SAE 5w 30, niin miten se voi ACEA luokituksen mukaan olla "lirua"?

A3/B3/B4 on kuumana hieman paksumpaa kuin A5/B5.

cedricfan

Kaksi eri asiaa. Viskositeetti kertoo vain juoksevuuden kahdessa eri lämpötilassa. ACEA paljon muutakin.
Esim: https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - tammikuu 29, 2022, 18:20:34
Kaksi eri asiaa. Viskositeetti kertoo vain juoksevuuden kahdessa eri lämpötilassa. ACEA paljon muutakin.
Esim: https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

HTHS (High Temperature High Share) on tuossa viskositettiin liittyen erona.

Ei tule ilmi laittamassasi linkissä.