Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissanin hihnasta

Aloittaja Jarppi-92, elokuu 14, 2021, 23:39:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarppi-92

Tuli ostettua 2kk sitten nissan primera 1.6l P12 -05, 247000km on nyt mittarissa, hihnat/hihna on vinkunu käynnistäessä kuumalla kelillä heti alusta, vinkuminen on loppunut kun kaasua polkassu pari kertaa kunnolla, keskiviikkona menossa hihnan vaihtoon sekä kiristimet samalla, tänään sitten ajon aikana yks kaks kuulu outo ääni ja ohjaus jäykäksi, ohjaustehostimen sekä vesipumpun hihna halki eli jäljelle jäi 2 urainen hihna ja samalla hyppäsi pois päältäkin, vesipumpun hihnapyörä tuntuu vähän olevan väljä eli vesipumppu täytyy samalla uusia, hihnat sekä vesipumpun on uusinut edellinen omistaja 18.12.2018 kun kuitit rempoista tallella, luulis noiden kyllä kauemmin kestävän, veljellä oli samanlainen nissani muutamia vuosia sitten, sillä meni 3v sitten samainen hihna halki, mutta ei pois päältä hypännyt ja se oli ollut varmaan 6kk sillon paikallaan, sattumalta huomasi sillon, kelleen muulle sattunut tämmöstä? Onneks ei mitään vakavampaa aiheuttanut.

cedricfan

Mikä on syy ja mikä seuraus?
No ainakin tuo vinguttaminen, eli ei korjaa vikaa, vaan antaa vinkua on yksi syy, miksi hihna kuluu liian nopeasti, eikä hihna.
Kiristin, laakeroinnit (myös apulaitteet), väärä kiristys, kuluneet hihnapyörät, lika? Vikapaikkoja on useita, jotka pitää tutkia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Jarppi-92

Laturin ja ilmastoinnin kompuran hihnan kiristin on väljä kans, käynnis olles kerran huomasin, että vipattaa, ei nois muis hihnapyöris väljää tunnu olevan

shamrock

Jos sattuu huomaamaan että hihnapyörä "vähän" vipattaa, tai vaikka pyörii tosi kevyesti mutta vähän rallattaa, se on hetki kun pitäs oikeesti tehdä jotain. Mulla kans tuossa nykyisessä Saabissa ääni vähän paheni yks päivä, olin just kotipaikalle lähdössä 250 kilsan päähän ja ajattelin että no, mä vaihdan siellä uudet hilut. 30 kilsan jälkeen ääni yhtäkkiä katos, iloitsin että no sehän rauhoittu taas. Väärässä olin, hirtti kiinni. Muovisesta ohjainrullasta ei ollut ku laakeri ja sulanutta karstaa jäljellä, ja hihna tietenkin päreinä. Noilla ei kannata leikkiä yhtään pidempään kuin on pakko.

Jarppi-92

Sivu ääntä on vähän kuulunut, tuon vesipumpun hihnapyörän väljyyden huomasin vasta nyt, aikaisemmin olen huomannut laturin ja ilmastoinnin kompuran hihnan kiristimen väljyyden auton ollessa käynnissä, vähän ennenkun hihna meni niin vaihdetta vaihtaessa kuulu vinkasu, perjantaina pitäs ajaa 500km päähän kyseisellä autolla..

shamrock

Kyllähän se vinkaisu kuulostaa siltä, että joku sillä hetkellä vastusti aika pahasti. Kyllä mä ennen reissua katsoisin niitä rullia kuntoon.

kurttu

Edellinen omistaja laittanut Primeran vaihtoon, kun on ruvennut auto olemaan leviämisvaiheessa.

Jarppi-92

Soitin korjaamolle, että tilaa vesipumpun ainakin, hihnapyöristä oikeen mitää sanonu, lupas tilata osia sen verran, että riittää ja saa torstai aamuks kasaa

mies51

Almera N16 1.5 v.2002 ajettu 295000. Molemmat hihnat vaihdettu pari vuotta sitten ensi kertaa. Kiristintä tai vesipumppua ei ole vaihdettu. Hihna alkoi vanhuuttaan murentua ja kovettua. Suunnilleen samoilla lukemilla Sunny N14 paitsi Sunnyyn uusin myös vesipumpun.

Jarppi-92

Uudet hihnat, kiristin sekä vesipumppu paikallaan, taas kun käynnistää niin vinkuu hihna jonkun 2-3 sekunttia, joku hihnapyörä tai laakeri sieltä on ilmeisesti mennyt, huomenna käytän kyseisellä korjaamolla laturin hihnan tiukkauksessa vaikka en usko, että se löysällä on, ilmastoinnin kun laittaa pois päältä ja käynnistää niin vinkuu vielä enemmän...Veljen focuksella lähtään tuonne Kalajoen reissulle, tällä ei arvaa sinne lähtä..

mertsi1

1+1=2

Ilmastoinnin kun laittaa päälle -> hihna vinkuu. Siellä on kompura jumissa.

Jarppi-92

Siis ilmastointi päällä kun starttaa niin vinkuu vähän, ilmastointi pois päältä kun starttaa niin vinkuu vielä enemmän, vinkuminen kun loppu niin laitoin ilmastoinnin päälle niin ei vinkunu..