Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primeran jakopään Remontti

Aloittaja Elektroonikko, heinäkuu 12, 2021, 05:01:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Elektroonikko

Omistan Vuoden 2006 Primeran farkun, josta jakopään ketju tuli 330000 km jälkeen vaihtoikään. Ajattelin suorittaa vaihdon itse mutta kaipaan hommaan kunnon ohjeita. Autosta manuaalia hakiessani törmäsin tilanteeseen ettei esim HAYNES- nimiseltä julkaisijalta löytdy tarpeeseeni opusta ja muutkin netistä löytyvät linkit ovat hieman arveluttavia. Voisiko joku palstan lukijoista suositella minulle hyvää ohjekirjaa tai ohjetta jakopääremonttiin? Tai vaihtoehtoisesti kertoa  mikä Nissan malli on moottoriltaan niin samanlainen että sen ohjeita voisi käyttää remontissa?
PRIMERA WAGON 1.6-P12/268
Valmistenumero:SJNTAAP12U2287269
Käyttövoima:Bensiini
Iskutilavuus:1590 cm3
Moottori: R4 DOHC 16V   
Moottorityyppi: QG16DE
Teho:80 kW (109 hv)@6000 r/min   
Vääntö: 144 Nm @ 4000 r/min

Kiitoksia jo etukäteen.

Desperate child

Primeraan ei taida löytyä muuta kirjaa kuin Nissanin oma Service Manual, mistä moinen ohje löytyy (ja paljon muutakin mitä noista haynesin kirjoista ei välttämättä löydy) mahdollisesti sen voisi jostain sivulta netistä ihan ostaakin, mutta tuollaisilta arveluttavilta sivuilta sen löytää ilmaiseksikin ladattavaksi, toki voihan niillä sivuilla olla jotain mistä tulee jotain ylimääräistä jos ei oo tietoturva ajan tasalla  :-X mitään linkkiä ei ole antaa tähän hätään. Mutta ehdottomasti suosittelen noita service manualeja jos englannin kieli taipuu, niissä kun käsitelty kaikki automaattivaihteistot ja diesel mallit ym. mitä yleensä haynesin kirjoissa ei ole.
Ja saman sarjan konetta on käytetty ainakin Almerasa ja Almera Tinossa, tosin ei muistaakseni 1,6 litrasena, en tiedä onko niissä muuten paljoa eroa paitsi iskutilavuus.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Elektroonikko

Kiitoksia tiedoista! Löysin Ebaystä pari opusta, joista toisen sain sähköisenä välittömästi mutta jälkimmäistä ehkä pitää odottaa.
Nuo mainitsemasi Almera ja Almera Tino pitää tutkia.

toukopouko

https://cardiagn.com
https://www.nicoclub.com/archives/use-nicoclub-coms-factory-service-manual-database.html
https://www.nissanclub.cz (vaatii tunnusten teon)

Sivustoilta olen löytänyt korjausmanuaaleja.
Monessa tapauksessa kannattaa tarkistaa, millä mallinimellä Nissania on myyty muilla markkina-alueilla, niin voi löytää etsimänsä. Primeran tapauksessa taitaa löytyä Infinityn alta jenkkimarkkinoilta.

Ensisijaisesti etsisin Youtubesta videota ketjun vaihdosta. (kannataa myös tsekata muut nissanit missä sama moottori) Tehtaan manuaalit, kun on tehty merkkiliikkeen mekaanikkoja varten, joten videoilta voi löytää arvokaita vinkkejä autotalliolosuhteissa remppaamiseen.

Tässä yksi esimerkki:
https://www.youtube.com/watch?v=_VpAqBtHeuY
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - heinäkuu 13, 2021, 10:56:41
Monessa tapauksessa kannattaa tarkistaa, millä mallinimellä Nissania on myyty muilla markkina-alueilla, niin voi löytää etsimänsä. Primeran tapauksessa taitaa löytyä Infinityn alta jenkkimarkkinoilta.

P12 on primera kaikkialla, sille ei ole vastaavuutta Infinitin malleissa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mertsi1

Eräs herra alkoi vaihtamaan pieneen Peugeotiin kytkintä kerrostalon sorapihalla. Kontista löytyi perusmallin työkalusarja. Hän kertoi korjanneensa paljon polkupyöriä aiemmin ja päätti YouTuben videon katsottuaan ryhtyä toimeen.
Ensin hän lähetteli mulle viestejä, että mitä hän tekee ensin. Kirjoitin, että ihan ensimmäiseksi auto ylös vähintään 40cm korkeudelle, että se laatikko mahtuu sieltä alta pois ja sitten, kun auto on ylhäällä, lasketaan vaihteistosta öljyt astiaan. Lähdetään näistä liikkeelle.
Parin päivän päästä tilanne oli se, että siellä oli vaihteistoöljyt pitkin parkkipaikkaa, etujouset lentäneet mäkeen, jarruletkut poikki ja vetoakselit irti laatikosta.

Halusin tällä kommentilla kertoa siitä, että jos ei ole minkäänlaista käsitystä mihin on ryhtymässä, niin ei kannata aloittaa - ei edes YouTuben videon katsomisen jälkeen.

Elektroonikko

Olen joskus korjannut sinkityslaitoksen automaattinosturin ts kuljettimen, joka hoitelee sinkitysrummut altaasta toiseen puhelimitse. Puhelimen toisessa päässä oli tehtaan omistaja. Omistajan aikansa mittailtua määräämiäni kohteita pyysin häntä ottamaan viimeeksi mittaamastaan johdosta kiinni ja vetämää siitä. Johto jäi käteen. Automaatti alkoi toimia jälleen johdon takaisin kytkemisen jälkeen. Olen elättänyt itseni korjaamalla kaikkea sellaista johon muut eivät pysty ja mihin muilla ei ole tietoa. Omat autoni olen pitänyt kunnossa muuten mutta olen antanut isommat remontit niiden tehdä, joilla siihen on paremmat tiedot ja työtilat työkaluineen. Noiden tietojen hankkimiseen on olemassa tänä päivänä tietokone ja netti. Ja syy miksi kyselen täällä on yksinkertainen: Primerani on vanha eikä siihen oikein kannata uhrata autokorjaamon kallista miestä ja minullahan on aikaa eläkeläisenä loputtomasti. Kuolemaani saakka. Tähän mennessä olen jo saanut kerättyä tietoa aiheesta melkoisesti mutta vielä jos joku kertoisi kuka myy hommaan tarvittavaa pulttia ja jigirautaa? Tietääkö ehkä tämä varoittelija?
Kyselee 60vuotta elektroniikkaa, sähkötekniikkaa ja sekailaista automaatteja korjannut mies.     

mertsi1

En oo missään vaiheessa kyseenalaistanut Elektroonikon taitoja. Monenlaista erikoistyökalua on jakopääremontteihin, löytyy tappia ja lukitustyökalua ja nokkien lukitusta varten esim. Ford Special Tool numero se ja se. Käytännössä se on 15cm pala 4mm lattarautaa. Itse en ole ainakaan toistaiseksi tarvinnut ensimmäistäkään erikoistyökalua yhdessäkään jakopääremontissa. Ne on kaikki rakennettu itse - lukkopihdit ja erivahvuiset poranterät korvaa aika monta "erikoistyökalua" ja valkoinen maalitussi on ehkä eniten käytetty sellainen.