Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

K10 ei saa kipinää

Aloittaja 745, helmikuu 16, 2021, 19:55:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

745

Jaon laitoin kohdilleen, kampiakselin merkki alaspäin lohkon merkin kanssa kohdakkain ja nokan pieni piste kohdakkain kannen merkin kanssa

mies51

Onhan sinulla ajoituslamppu. Jos ajoituspistoolia ei oo, niin käy 12V lamppu, johon on liitetty plus ja miinusjohdonpätkä. Semmoinen sulla on esim. ajovalolamppu. Toinen johto etuvastuksen  alkupään liittimeen ja toinen auton runkoon tai akun miinusnapaan. Nyt kun kierrät kampiakselin hihnapyörän mutterista oikaelta katsoen myötäpäivään, niin lamppu syttyy ja sammuu 4 kertaa kampiakselin kierroksella. Sitten ajoitat sytytyshetken edellä kertomallani tavalla ja lukitset virranjakajan, mutta kansi auki.

Ota ykkössylinterin tulppa irti. Siitä näet, tai kokeilet meisselillä, että mäntä on ylimmässä asennossa, kun hihnapyörän lovet ovat ajoitusmerkin kohdalla. Tällöin on ykkössylinterin tai nelossylinterin sytytysaika. Jos et katsonut ottamalla venttiilikopan kantta irti että näit venttiilien saksauksen, voit kokeilla peittää sormella tulpanreiän ja kokeilla pyöräyttää nopeasti  kampiakselin päästä niin, että lähestytään taas seuraavan kierroksen lovikohtaa. Tällöin pitäisi tuntua paine - silloin on sen sylinterin puristustahti ja lovien kohdalla sytytys siihen tulppaan. Kun sulla on virranjakajan kansi irti, katso että pyörijä jakaa sähkön siihen ykköstulppaan. Nissanien sytytysjärjestys on 1342 eli vasemmalta katsoen moottori käy vastapäivään, siis seuraava johto menee kolmossylinteriin, sitten 4, sitten 2.
Sitten kaikki osat kiinni ja pitäisi käydä, kun sanoit, että kipinät on ja bensaa saa. Aika väljäkin moottori käyntiin lähtee, jos ei pakkasta.

Led Otsavalo

Pitäis näillä ohjeilla käynnistyä!

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - helmikuu 22, 2021, 11:22:21
Onhan sinulla ajoituslamppu. Jos ajoituspistoolia ei oo, niin käy 12V lamppu, johon on liitetty plus ja miinusjohdonpätkä. Semmoinen sulla on esim. ajovalolamppu. Toinen johto etuvastuksen  alkupään liittimeen ja toinen auton runkoon tai akun miinusnapaan. Nyt kun kierrät kampiakselin hihnapyörän mutterista oikaelta katsoen myötäpäivään, niin lamppu syttyy ja sammuu 4 kertaa kampiakselin kierroksella. Sitten ajoitat sytytyshetken edellä kertomallani tavalla ja lukitset virranjakajan, mutta kansi auki.

Ota ykkössylinterin tulppa irti. Siitä näet, tai kokeilet meisselillä, että mäntä on ylimmässä asennossa, kun hihnapyörän lovet ovat ajoitusmerkin kohdalla. Tällöin on ykkössylinterin tai nelossylinterin sytytysaika. Jos et katsonut ottamalla venttiilikopan kantta irti että näit venttiilien saksauksen, voit kokeilla peittää sormella tulpanreiän ja kokeilla pyöräyttää nopeasti  kampiakselin päästä niin, että lähestytään taas seuraavan kierroksen lovikohtaa. Tällöin pitäisi tuntua paine - silloin on sen sylinterin puristustahti ja lovien kohdalla sytytys siihen tulppaan. Kun sulla on virranjakajan kansi irti, katso että pyörijä jakaa sähkön siihen ykköstulppaan. Nissanien sytytysjärjestys on 1342 eli vasemmalta katsoen moottori käy vastapäivään, siis seuraava johto menee kolmossylinteriin, sitten 4, sitten 2.
Sitten kaikki osat kiinni ja pitäisi käydä, kun sanoit, että kipinät on ja bensaa saa. Aika väljäkin moottori käyntiin lähtee, jos ei pakkasta.

2 kierrosta kampuralta niin sitten syttyy 4 kertaa. Jakajat pyörii 1/2 kampuran nopeudella. Jos aloittaja meinaa testata tuolla metodilla sytytyksen.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

tino45

#34
Ota se suora johto akulta puolalle pois. Jos kärjet jäävät kiinni-asentoon auton seistessä, akku tyhjenee, ja puola lämpenee turhaan

mies51

Kiitos Shamsa huomiosta. Tuli kirjoitusvirhe. Siis nelisylinterissä nelitahtimoottorissa on 4 sytytystä kahdella kampiakselin kierroksella eli sytytys aina kampiakselin puolellakierroksella eli nokka-akselilta luettuna 4 sytytystä kierroksella.

Ja hyvä huomio myös tino45, kannattaa ottaa ne turhat lisäjohdot pois. Myös akulta lähtevät kaapelit kannattaa kunnostaa mieluummin kuin laittaa ylimääräisiä maadoituksia.