Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Sunny Gti

Aloittaja Rocky871, helmikuu 09, 2021, 19:47:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rocky871

Mikä vois olla vikana ku auton laittaa käymään ja pikkusen nostaa kierroksia nii kuuluu rohina. Onko painelaakeri vai mikä? Samalla kun on kierroksia ja painaa kytkimen pohjaan nii loppuu. Lootaöljyt tarkistin nii vähän voisi lisätä. Autona nissan sunny 1.6gti -87

Jakopää

Vastaako ongelma tässä videolla kuvailtua?

https://www.youtube.com/watch?v=yRRZUgoSzf4

Itsellä jäisi tekemättä.  :P

Shamsa

Sama homma oli entisessä 400tkm ajetussa gti coupessa, vaihteiston laakerithan ne siellä rohisee.
Lootaöljyt vaihtoon vaan, se ei iso homma ole tehdä, sitten kovaa ajoa. Se vaihteisto kestää rohinan kera todennäköisesti pidempään kuin sen sunnyn kori.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

toukopouko

Kannattaa myös katsoa kytkinvaijerin säätö, ettei oo säädetty liian tiukalle
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

mies51

Vaijerilla toimivassa kytkimessä pitää aina olla pieni välys eli vapaaliike. Kun kytkinlevy kuluu, tuo vapaaliike vähenee kunnes ei ole yhtään eli alkaa kantaa ja kytkin alkaa luistaa. Sunnyssa hyvä määrä on polkimesta mitattuna noin 16 mm. Siis kun painat kädellä, mitta polkimen vieressä, kevyttä on 16 mm, sitten alkaa raskaampi painaminen eli kytkimen avaus. Tämä säätö kuuluu huolto-ohjelmaan: vaihteoston puolisesta vaijerin päästä avaat lukitusmutteria ja kierrät holkkia kunnes vaijerissa on välystä. Mittaat polkimesta ja taas kierrät holkkia, lopuksi kiristät mutterin. Luisto loppui ja ykkönen menee hyvin liikkeellelähdössä - kaikki OK. Vielä luistaa, mutta ykkönen menee - kytkinlevyn ja mielellään paineasatelman vaihto. Luistaa ja ykkönen ei meinaa mennä liikkeellelähdössä - öljyä kytkimessä. Moottorin huohotus tukossa ja työntää öljyä kampiakselin tiivisteestä kytkimeen. Kytkin auki, vauhtipyörä irti, uusi tiiviste vauhtipyörän taakse, kytkinkopan pesu ja kuivaus, uusi kytkinlevy ja paineasetelma.

Rocky871

Lootaöljyt on uudet. Painelaakeri se on. Selvitetty justiin. Lämpimänä ei kuulu. Vaihteet toimii. Ajoa vaa kuulemma

mertsi1

Minun mielestäni viallisen painelaakerin oireet on just toisinpäin, eli kytkintä painaessa alkaa ujellus tai rahina. Tosin tämä on ainoastaan mielipide. Ajat niin kauan kunnes hajoaa ja korjaat sitten.

Rocky871

Ei oo ku toisinpäin tuossa et painaa nii loppuu. Edellises 8tappi sunnyssä oli sama homma

cedricfan

Painaa = ääntää.
Vapaana ei laakerikosketusta eikä ääntäkään.
Ja kannattaa kyllä vaihtaa asap, tulee usein kalliiksi odottaa niin kauan että hajoaa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Rocky871

No tuossapa se ääntää toisin päin niinku edellisessä nissanissa. Voi tulla kuuntelee jos ei usko. Mut loppuu ku painaa pohjaan

mertsi1

Aloituksen perusteella vika ei ole painelaakerissa. Jossain vaihteiston laakerissa on välystä koska ääni loppuu moottorin lämmettyä.

shamrock

#11
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - helmikuu 10, 2021, 16:36:58
Minun mielestäni viallisen painelaakerin oireet on just toisinpäin, eli kytkintä painaessa alkaa ujellus tai rahina. Tosin tämä on ainoastaan mielipide. Ajat niin kauan kunnes hajoaa ja korjaat sitten.

Paitsi jos sitä välystä ei ole. Oli yhdessä Citroën BX:ssä just tuollainen. Kytkin ylhäällä, kevyellä kuormalla rallatti, sitten rauhoittui kun sai vähän painetta. Ääni loppui just kytkintä painaessa ... kunnes se meni paineasetelmasta läpi, ja sitten rohisi todellakin :D Kyllä mä noinkin yksinkertaisessa autossa sitä kytkintä uteliaisuudestani kurkkaisin.

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: shamrock - helmikuu 10, 2021, 22:47:15
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - helmikuu 10, 2021, 16:36:58
Minun mielestäni viallisen painelaakerin oireet on just toisinpäin, eli kytkintä painaessa alkaa ujellus tai rahina. Tosin tämä on ainoastaan mielipide. Ajat niin kauan kunnes hajoaa ja korjaat sitten.

Paitsi jos sitä välystä ei ole. Oli yhdessä Citroën BX:ssä just tuollainen. Kytkin ylhäällä, kevyellä kuormalla rallatti, sitten rauhoittui kun sai vähän painetta. Ääni loppui just kytkintä painaessa ... kunnes se meni paineasetelmasta läpi, ja sitten rohisi todellakin :D Kyllä mä noinkin yksinkertaisessa autossa sitä kytkintä uteliaisuudestani kurkkaisin.

Itsellä täysin sama homma Opelixin kanssa kesällä! Uusi ja vanha painelaakeri irroitettaessa: https://aijaa.com/bGFKKU 

Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: shamrock - helmikuu 10, 2021, 22:47:15
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - helmikuu 10, 2021, 16:36:58
Minun mielestäni viallisen painelaakerin oireet on just toisinpäin, eli kytkintä painaessa alkaa ujellus tai rahina. Tosin tämä on ainoastaan mielipide. Ajat niin kauan kunnes hajoaa ja korjaat sitten.

Paitsi jos sitä välystä ei ole. Oli yhdessä Citroën BX:ssä just tuollainen. Kytkin ylhäällä, kevyellä kuormalla rallatti, sitten rauhoittui kun sai vähän painetta. Ääni loppui just kytkintä painaessa ... kunnes se meni paineasetelmasta läpi, ja sitten rohisi todellakin :D Kyllä mä noinkin yksinkertaisessa autossa sitä kytkintä uteliaisuudestani kurkkaisin.

Vaikka onkin yksinkertainen, on se oikeasti aika tympeä purkaa. Osa vaihteiston pulteista lähtee jakopään puolelta moottoria auki, ja starttia irrottaessa tilaa on pari senttiä  ::)

Jos käytät auki sen, niin kannattaa samalla vaihtaa se koko kytkin. Jos noihin enää löytää mistään uusia.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08