Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

2010 Note e11 virtalukko takkuaa.

Aloittaja Rudi, tammikuu 08, 2021, 19:45:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rudi

Moro,

Ongelmia virtalukon kanssa, eli avain menee lukkoon sisälle vaivatta ja pyörii myös ilman ongelmia, rattilukko toimii. Ongelma on avaimen pois ottamisessa, avain liikkuu virtalukosta hieman ulospäin ja jumahtaa, varovasti nitkuttelemalla saa avaimen pois. Merkkihuollossa lukon uusiminen maksaa todennäköisesti hunajaa, olisiko jollain vinkkejä korjauksen tai mahdollisen vian suhteen? Pelkän lukkosylinterin uusiminen tai vanhan huolto tms? Kiitos!

- Rudi

Vaari 68

auttasiko pikkuinen sumaus aseöljyä, jos se on vaan niin kuiva ettei haitat liiku.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - tammikuu 08, 2021, 20:03:25
auttasiko pikkuinen sumaus aseöljyä, jos se on vaan niin kuiva ettei haitat liiku.
Ei.
Ei ikinä öljyä virtalukkoon!!!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Vaari 68


shamrock

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - tammikuu 09, 2021, 10:12:06
Se riippuu määrästä.

Niin riippuu. Se ainoa, oikea vastaus on ei yhtään. Grafiittia, jos jotakin.

Jakopää

#5
Olisiko sitten neuvoa, mitä sinne virtalukkoon voi laittaa, vai eikö mitään?

-e- Mikä tuo grafiitti juttu on?

Vaari 68

Jaa,a se pitää sitten purkaa tai vaihtaa.

Rudi

Öljyä en viitsinyt laittaa kun toistaiseksi jotenkin toimii. Onko kenelläkään suositella mitään pajaa tuon lukon fiksaamiseen pk-seudulla?

Vaari 68

Eiköhän tuollasen remontin teossa nämä "pajat" nimenomaan ole alan huippuosaajia. Merkkihuollossa sitten tulee oikeesti kuntoon.Oletkos muuten kokeillut toisella avaimella vai vain sillä yhdellä.Vai onko vara avainta ?

NikookiN

Avainliikkeet huoltaa lukkoja myös. Sen lukkopesänhän voi myös itse purkaa ja putsata mutta oltava erittäin huolellinen että haitat tulee oikein jotta avain käy. Mutta helpoiten sen putsaus onnistuu avainliikkeissä. Ainakin omalla kohdalla on toiminu, silloin tosin sarjottivat sen uudelleen.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - tammikuu 09, 2021, 15:40:02
-e- Mikä tuo grafiitti juttu on?
Grafiitti ei valu kuten öljy, eli pysyy haitoilla, eikä mene rattilukkomekanismiin. Eräs tapa yrittää voidella haittoja on laittaa avaimeen hyvin nirkoisesti vaseliinia jäykempää rasvaa hampaiden kärkiin (ei koko avaimeen siis), ja sitten avainta lukkoon.
Yleisimmät syyt lukko-ongelmiin löytyy peilistä. Avaimia ei saa pitää painavissa nipuissa kuten vanginvartijalla, se paino tekee huonoa lukolle. Myös taskunöhtä sun muu epäpuhtaus siirtyy avaimesta lukkoon helposti. Ja jos on yksi avain oviin & virtalukkoon, niin ovilukon moskat siirtyy myös virtalukkoon.
Kun lukko vielä tomii, voi lukkopatruunan poistaa, ja pestä vaikka jarrukliinerillä. Jos avain on lukossa ei haitat pääse karkuun. Sitten voitelu, ja sen verran kuivausta, ettei lukosta valu mitään.
Mutta jos avain tai haitat on kulunut, niin lukkoliike on seuraava osoite. Eikä siis marketin suutari. Oikea lukkoliike osaa jopa tehdä kuluneesta avaimesta uuden avaimen kopion, kun suutari vain kopioi kuluneesta toisen kuluneen. Tämän takia kannattaa yleensä kokeilla myös vara-avainta jos se on vielä hyväkuntoinen.
Jos haitat on kuluneet niin vaihtavat joko haittoja tai sarjoittavat uudelleen.
AM Security on ainakin omalla kohdallani osannut tehdä ihmeitä lukoille, tosin ihan hetkeen en ole apua tarvinnut.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Vaari 68

Niin, kuitenkin kallistuit tuohon voiteluun, mainitsin aseöljyn mutta entarkoittanutkaan että se koko pullo sinne sumutetaan.On olemassa kohtuus tässäkin.

cedricfan

On kuule ihan eri asia, laitetaanko lukkoon öljyä, vai voidellaanko irtonainen lukkosylinteri, ja sekin niin ettei tipu, tai sitten haitat pienellä määrällä valumatonta rasvaa!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Vaari 68

niin,ihan joku muu syyhän tuossa on, kuitenkin aseöljy on hyvä voiteluaine, se jopa pysyy.

mies51

En ole kokenut ongelmaksi öljyn laittamista lukkoon, kun ei laita sitä paljon. Joskus olen lattanut jopa lukkosulaa avaimeen ja käännellyt sillä lukkoa kuten ovenlukkojakin. Ja hyvin ovat toimineet

Vaari 68


seppo

Moi ! 
YouTubesta löytyy video missä jenkit korjaa lukon viilamalla lukon haittoja ....  ::)  ;D  ;D ;D
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

nick_mick

Yleensä jos avain jumittaa irroittaessa, niin voiteleminen vain pahentaa asiaa ja avain voi jäädä kokonaan jumiin. Mikkelin lukkosepät on hyvä mesta, suosittelen.
S130, Z31, K10, FK10, E50, P12, E11, Toy S130 + JZA70 + AE111, NA V-Spec, Minica Toppo Turbo ym...

Jakopää

Mitä haittaa virtalukon öljyäminen voi aiheuttaa?

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - helmikuu 04, 2021, 20:40:20
Mitä haittaa virtalukon öljyäminen voi aiheuttaa?
Oma näkemykseni asiaan: nykyisissä virtalukoissa monet mekaanisista osista on valmistettu jonkin sorttisista muoveista.
Pahimmillaan, riippuen materiaalista, seurauksena voi olla esimerkiksi turpoaminen --> alkaa jumittamaan vielä pahemmin tai osan nopeutunut haurastuminen.

Jotkut muovit kestää öljyjä ilman ongelmia, mutta ongelmahan tässä on ettei voi tietää mitä siellä virtalukossa on käytetty. Samaten liian runsas öljy tai rasva kerää itseensä pölyä ja muuta sontaa, mikä ei ainakaan hyvää siellä lukossa tee.

cedricfan

Ja tuosta jäi pois rattilukkomekanismi, senhän kuuuu toimia juuri niinkuin suunniteltukin, himppasen riskialtista etenkin jos lyö vauhdissa päälle.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 05, 2021, 08:08:43
Ja tuosta jäi pois rattilukkomekanismi, senhän kuuuu toimia juuri niinkuin suunniteltukin, himppasen riskialtista etenkin jos lyö vauhdissa päälle.

Miksi se niin tekisi? Onko yhtään esimerkkitapausta?

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - helmikuu 04, 2021, 23:12:39
Lainaus käyttäjältä: Jakopää - helmikuu 04, 2021, 20:40:20
Mitä haittaa virtalukon öljyäminen voi aiheuttaa?
Oma näkemykseni asiaan: nykyisissä virtalukoissa monet mekaanisista osista on valmistettu jonkin sorttisista muoveista.
Pahimmillaan, riippuen materiaalista, seurauksena voi olla esimerkiksi turpoaminen --> alkaa jumittamaan vielä pahemmin tai osan nopeutunut haurastuminen.

Jotkut muovit kestää öljyjä ilman ongelmia, mutta ongelmahan tässä on ettei voi tietää mitä siellä virtalukossa on käytetty. Samaten liian runsas öljy tai rasva kerää itseensä pölyä ja muuta sontaa, mikä ei ainakaan hyvää siellä lukossa tee.

Puhumattakaan elektronisista komponenteista..
Kuivana, tai irrallaan ollessa voideltu ja kuivattu. Mielellään vielä ehkä jollakin kuivavoiteluaineella mikä sitten sitten ei kesällä muutu valuvaksi.
Niillä öljyillä on ajan kanssa tapana muuttua hiomatahnaksi kun kerää itteensä pölyä.

T. Hienomekaanikko.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Vaari 68

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 05, 2021, 08:08:43
Ja tuosta jäi pois rattilukkomekanismi, senhän kuuuu toimia juuri niinkuin suunniteltukin, himppasen riskialtista etenkin jos lyö vauhdissa päälle.
Mitenkä tuo rattilukon päällemeno on vauhdissa mahdollista, pitää olla jo tosi väljät paikat.Rattihan lukittuu vain kun avain käännetään lukitusasentoon ja avain vedetään pois pesästä.On nyt päässyt mielikuvitus valloilleen.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - helmikuu 06, 2021, 16:21:28
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 05, 2021, 08:08:43
Ja tuosta jäi pois rattilukkomekanismi, senhän kuuuu toimia juuri niinkuin suunniteltukin, himppasen riskialtista etenkin jos lyö vauhdissa päälle.
Mitenkä tuo rattilukon päällemeno on vauhdissa mahdollista, pitää olla jo tosi väljät paikat.Rattihan lukittuu vain kun avain käännetään lukitusasentoon ja avain vedetään pois pesästä.On nyt päässyt mielikuvitus valloilleen.

Yksinkertainen google haku, hakusanoilla "rattilukko menee päälle ajossa" antaa esiin useitakin aloituksia eri merkkifoorumeilta. Ei toki aivan yleisimpiä vikoja ole, mutta näitäkin tapahtuu.
Se ei aivan turhaan ole katsastajan tarkistuslistalla, on hengenvaarallista.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Vaari 68

Kieltämättä on hengenvaarallista jos menee tempaiseen avaimen virtalukosta kesken ajon.Aloittajan kysymyksessä avain tulee ulos vain nitkuttelemalla joten tuskin sitä vaaraa on että ratti lukittuu.Jos näitä onnettomiasattumuksia etsii niin voihan myös pyörä irrota ym ym.Lukon voitelulla tuskin rattilukkoa pilataan.Siitä alun perin kirjoitin.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - helmikuu 07, 2021, 12:16:04
Kieltämättä on hengenvaarallista jos menee tempaiseen avaimen virtalukosta kesken ajon.Aloittajan kysymyksessä avain tulee ulos vain nitkuttelemalla joten tuskin sitä vaaraa on että ratti lukittuu.Jos näitä onnettomiasattumuksia etsii niin voihan myös pyörä irrota ym ym.Lukon voitelulla tuskin rattilukkoa pilataan.Siitä alun perin kirjoitin.

Jos ja kun se virtalukko on jo todistetusti viallinen, mä en ainakaan lähtis sillä ajatuksella tien päälle, että juuri tuossa rattilukon osuudessa ei ole vikaa. Itse kun ammatiltani myös huvipuiston huoltomies, yksikään vika ei ole niin pieni että se jätettäis tuolla ajatuksella korjaamatta. Se on työpaikka jossa oppii suhtautumaan tarvittavalla vakavuudella noihin vikoihin. Ihmishenget on siellä kyseessä, mutta niin ne on liikenteessäkin.

toukopouko

Vieläkö rattilukko on pakollinen? Vai voisko näin vaarallisen osan poistaa ajonestoajoneuvoista?
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
B310, f-astra

Shamsa

Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08