Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

A12(A10) moottorin huohotus, kansi, ryyppyvaijeri, k-tön sytytys

Aloittaja Led Otsavalo, heinäkuu 02, 2020, 13:00:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikan

Joskus olen hitsannut pään nippuun, mutta sekin on tarkkaa puuhaa.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Led Otsavalo

Kärjettömästä vielä: Nyt on sytytykset kohdallaan, tasainen käynti jne. Jos nyt laittaisin E-sparkin kärjettömän paikalleen, niin olisko käynti sama kuin kärjillä? Tässäkin kahdenlaista mielipidettä, ei tarvitse säätää, tarvitsee säätää.

AnttiA

Halvoissa kiinalaisissa kärjettömissä voi olla eri sylintereiden sytytyshetken eroa runsaasti, jolloin hyödyt alkaa hupenemaan. Esim. 5 astetta taitaa olla jo liikaa.
Eli, jos laittaa, niin kannattaa tarkistaa joka sylinterin ennakot erikseen, pitää tietysti laittaa merkit kampiakselin hihnapyörään 2- ja 3-sylinterillekin.

Jakajan akselille asennettavan magneettirenkaan valmistustarkkuus siis voi olla onneton.

Led Otsavalo

#33
No sehän voi siis olla täysin käyttökelvoton, eihän jokaisen pytyn sytytystä voi erikseen säätää, jos ne eivät ole kohdallaan. Ja ilman stroboskooppia ei selviä...

mcgangsta

A12 koneessa on mulla toi e-spark ja käyntiin hörähti ilman säätämistä.

Korvakuulolla tein pientä hienosäätöä, mutta suattaa olla vähän pielessä tällä hetkellä siitä, mitä pitäisi, kun kaasarin kanssa oli haasteita.

Kunhan uusi kaasari tulee, niin pitää sitten kahtoa kohdilleen paremmin.

Hyvin on kuitenkin pelittänyt ne kesäajot, mitä nyt on tullut kruisailtua.
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Led Otsavalo

Lainaus käyttäjältä: mcgangsta - heinäkuu 11, 2020, 14:21:22
A12 koneessa on mulla toi e-spark ja käyntiin hörähti ilman säätämistä.

Korvakuulolla tein pientä hienosäätöä, mutta suattaa olla vähän pielessä tällä hetkellä siitä, mitä pitäisi, kun kaasarin kanssa oli haasteita.

Kunhan uusi kaasari tulee, niin pitää sitten kahtoa kohdilleen paremmin.

Hyvin on kuitenkin pelittänyt ne kesäajot, mitä nyt on tullut kruisailtua.
Sama mulla koko kesäkuun, yritin säätää sytytystä "viralliseen" tyyliin, ykköspytty puristustahdissa, n. 7 ast ennakkoa, kärjet aukeemassa, pyörijä 1-pytyn kohdalla. Ainakin 8 kertaa koitin, aina paukkui ja löi lieskaa ym. Vein korjaamolle heinäkuun alussa, syy: kaasari tukossa, tiputti bensaa jonkin verran. Muita oireita jo kauden alusta lähtien, esim. vaihdettaessa isommalle oli nykimistä ennen kuin asettui.

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: Led Otsavalo - heinäkuu 11, 2020, 14:34:58
Lainaus käyttäjältä: mcgangsta - heinäkuu 11, 2020, 14:21:22
A12 koneessa on mulla toi e-spark ja käyntiin hörähti ilman säätämistä.

Korvakuulolla tein pientä hienosäätöä, mutta suattaa olla vähän pielessä tällä hetkellä siitä, mitä pitäisi, kun kaasarin kanssa oli haasteita.

Kunhan uusi kaasari tulee, niin pitää sitten kahtoa kohdilleen paremmin.

Hyvin on kuitenkin pelittänyt ne kesäajot, mitä nyt on tullut kruisailtua.
Sama mulla koko kesäkuun, yritin säätää sytytystä "viralliseen" tyyliin, ykköspytty puristustahdissa, n. 7 ast ennakkoa, kärjet aukeemassa, pyörijä 1-pytyn kohdalla. Ainakin 8 kertaa koitin, aina paukkui ja löi lieskaa ym. Vein korjaamolle heinäkuun alussa, syy: kaasari tukossa, tiputti bensaa jonkin verran. Muita oireita jo kauden alusta lähtien, esim. vaihdettaessa isommalle oli nykimistä ennen kuin asettui.
Joo, mulla tulvi. Vaihdoin siihen väliaikaisesti toisen kaasarin, millä kaikki ongelmat katosi, mitä oli.

On kuitenki tulossa weberin kaasutin tuohon, niin en sen tarkemmin ole säädellyt vielä.

Sent from my Redmi Note 9 Pro using Tapatalk

Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

AnttiA

Niin nuo kärjettömät kannattaa strobolla säätää. Ykkösen merkkien mukaan ja 4-sylinterin sytytys pitäisi olla samassa, kun vain anturipiuhan laittaa 4. tulpan johtoon.
Jo niistä näkee onko keskenään samat. Aika helppo sinne k-akselin hihnapyörän lovimerkin vastapuolelle on merkki laittaa, niin sitten voi 2- ja 3-sylinterin ajoituksenkin tarkistaa.

Se 7..9 astetta ennakkoa perussäätönä tarkoittaa siis, ettei alipaine eikä keskipakosäätäjät saa tehdä säätöjään. Siis alipaineletku irti ja tyhjäkäynnit sinne 650..750 kierrosta, alle sen, että keskipakosäätäjä alkaa aikaistamaan syttyä.

Liian isoilla kierroksilla säädettäessä tuohon perussäätöön, sytytys jää auttamatta liian myöhäiselle.

Valokynäsäädössä oli se riski, että virtoja voi joutua pitämään turhan pitkään päällä koneen käymättä ja siitä nuo kärjettömien modulit voivat ottaa itseensä luovuttamalla savunsa ulos.

Kaasuttajissa suurin ongelma on likaisuuden jälkeen kannen tiivistyksen vuotaminen ja kiihdytyspumpun viat.

cedricfan

Ja mitä kuluneempi jakaja, sitä enemmän koetinkynä vie harhaan. Kannattaa suosiolla vaihtaa stroboon heti kun saa sen verran sinne päin, että käy.

E-Spark ei siten ole kiinalainen vaan Hot Spark'in eurooppalaisen toiminnan jatkaja. Muita alalla pidempään toimineita länsimaalaisvetoisia ovat mm Petronix, Ignitor ja Accu-Spark.
Kärjettömän edut on tasainen kosketuskulma ja vakaa voimakkaampi kipinä. Kärkien haittanahan on se, että kosketuskulma heittelee, kun jakajaan tulee vanhuuttaan kulumaa, ja kun kärjet kuluu. Eli kun saa edes suurinpiirtein kesimääräisesti säätöön, niin ei se siellä tuhansia kilometrejä pysy.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40


AnttiA

#40
cedricfan kertoo, että "E-Spark ei siten ole kiinalainen vaan Hot Spark'in eurooppalaisen toiminnan jatkaja."

Tietääkö kukaan, mistä he alihankkivat virranjakajan akselille tulevan magneettianturin? Veikkaanpa Kiinaa.

Mittailin yhtä joitain aikoja sitten 1- ja 4-sylinterin välinen ero sytyshetkessä oli n. 5 astetta, hyvin kävi tyhjäkäyntiä ja käynnistyi, mutta yläkierroksilla hieman epämääräinen.

Suosittelen siis kaikille kärjettömien käyttäjille, että kannattaa tarkistaa tuo eri sylinterien sytytyshetki.
Tuo 5 astetta näkynee jo tulpan värissäkin kovemman rykäisyn jälkeen.

cedricfan

On kaksi ihan eri asiaa, onko kyseessä kiinalainen tuotemerkki lyhyellä historialla, vai eurooppalainen pitkäaikainen toimija, joka ostaa kiinalaisia komponentteja.
Niistä kiinalaisista komponenteista kun et vaan pääse eroon enää nykymaailmassa, kyse onkin siitä, onko ne ostettu millä laatukriteereillä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

AnttiA

Noinhan se on, vaan ostaja ei sitä tiedä, ellei itse tarkista ostostaan.

Kova hintakilpailu kaikessa aiheuttaa suurtakin laatuvaihtelua, sekin on tavallaan oma syymme, kun ostamme "edullista".

Led Otsavalo

Eikös vaan kiehuttanut taas kerran, kun olin viime perjantaina Savoon päin menossa. Pysähdyin k-tauolle enkä huomannut sen jälkeen katsoa l-mittaria. Tauon aikana oli nostanut lämmön ja oli mittari tapissa ennen kuin huomasin. Kotona sitten otin termostaatin pois, näin olen tehnyt yleensä kesäisin. Tiivistettä etsiessä huomasin, että termostaatin koteloita oli peräti kolme erilaista.




Vasemmalla olevan näköinen on ollut A10:ssä, oikeanpuoleinen nyt mulla A12:ssa

cedricfan

Aloitetaan siitä, että termostaatin poistoa ei suinkaan saa tehdä. Jos se jumii, niin pitää pakottaa se keskipanos auki. Koko termarin jättäminen pois saa aikaan sen, että reikä on liian iso, ja vesi kiertää enää lohkon termarin päässä, helppo tapa saada kansi kieroksi siis.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Led Otsavalo

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 23, 2020, 15:32:55
Aloitetaan siitä, että termostaatin poistoa ei suinkaan saa tehdä. Jos se jumii, niin pitää pakottaa se keskipanos auki. Koko termarin jättäminen pois saa aikaan sen, että reikä on liian iso, ja vesi kiertää enää lohkon termarin päässä, helppo tapa saada kansi kieroksi siis.

Keskipanos auki? Murretaan termostaatti auki-asentoon?

cedricfan


Tuon osan jossa lukee MOTORAD kun ottaa irti, niin kierrejousi ja sen sisäpuolella oleva vahapanos (kuvassa kuparin värinen) tipahta varpaille. Thats it.
Ja jos toi systeemi on noin kivasti prässäämällä koottu kuin esimerkissä, niin alaosahan lähtee irti kun sopivilla pihdeillä vääntelee prässättyjä päitä, ei tarvitse sahata irti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Jakopää


Tero-75

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - heinäkuu 24, 2020, 22:12:45
Tai sitten uusi, näyttäisi olevan mm. Motonetissä

https://www.motonet.fi/fi/varaosat/348/632255/autot/nissan/100a-1971-1978-e10
Paitsi että Datsuneihin ja Nissaneihin ei kannata laittaa tarviketermostaatteja, eivät vain jostain syystä toimi kunnolla.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

cedricfan

Ehkä kuitenkin pitäisi hoitaa se jäähdytysjärjestelmä ensin kuntoon. Järjestelmä jaskainen tai tukossa, jäähdytin entinen?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

nabco

juu ja toimiiko syylärin puhallin..vaikuttaa aika paljon tyhjäkäynnillä
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

Led Otsavalo

#51
Syylärin sisusta uusittu 2018, Mielonen Pori. Harvinainen 77 asteen termostaatti, yleensä 82 ast, toimii kyllä, samoin tuuletin. En ole vielä pannut paikalleen tuollaista "riisuttua" termostaattia. Siinä oma vaivansa, kun täytyy v-pumpun hihnapyörä löysätä lähes irti, samoin laturin tukirauta ja laturin kiinnitysruuvi...odotellaan kaunista säätä.
Korjaus: En ole tarkastanut termostaatin toimintaa. Käynpä hakemassa ja laitan kattilaan mittarin kera.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Tero-75 - heinäkuu 24, 2020, 23:40:43
Lainaus käyttäjältä: Jakopää - heinäkuu 24, 2020, 22:12:45
Tai sitten uusi, näyttäisi olevan mm. Motonetissä

https://www.motonet.fi/fi/varaosat/348/632255/autot/nissan/100a-1971-1978-e10
Paitsi että Datsuneihin ja Nissaneihin ei kannata laittaa tarviketermostaatteja, eivät vain jostain syystä toimi kunnolla.

Muissa merkeissä sitten toimii?  ???


mikan

#53
Lainaus käyttäjältä: Jakopää - heinäkuu 25, 2020, 13:34:36

Muissa merkeissä sitten toimii?  ???

No ei ainakaan 9-5 Saabiin kannata laittaa surkeaa tarviketermaria. Kaikissa muissa autoissa on toiminut "minkä tahansa merkkinen" termari.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

StanLaurel

Mulla on toimineet lähes kaikissa vehkeissä tarviketermaritkin jotain poikkeusta lukuunottamatta, paitsi pallokeula wolkkareissa  ;D
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Jakopää

#55
Mulla on ollut jotain 10 vuotta tämän merkkinen? Termostaatti Almerassa (paketissa Japanin lippu ja valmistettu Ranskassa?), ostin silloin Motonetistä ja on mielestäni toiminut ihan normaalisti

https://www.ws-autoteile.com/de/klima-heizung-lueftung/thermostate-auto-thermostatgehaeuse/CALORSTAT-VERNET-TH6047-89J-Thermostat-CITROEN-DACIA-LADA-NISSAN-OPEL-RENAULT_A28013W003

Veikkaan, että jäähdytysnesteen laadulla voisi olla jotain tekemistä termostaatin toimivuuden kannalta, kuravesi aiheuttaa herkemmin jumitusta verrattuna puhtaaseen ja kirkkaaseen
jäähdytysnesteeseen?
Itse olen vaihtanut jäähdytysnesteet (vihreät) kahden vuoden välein, jolloin ne pysyvät kirkkaina. Tuskin pumppukaan pahaa tykkää puhtaasta nesteestä..
Pumpulla kuitenkin ajettu jo päälle 200tkm...


cedricfan

Lainaus käyttäjältä: nabco - heinäkuu 25, 2020, 09:42:13
juu ja toimiiko syylärin puhallin..vaikuttaa aika paljon tyhjäkäynnillä

Lainaus käyttäjältä: Led Otsavalo - heinäkuu 25, 2020, 12:20:47
Syylärin sisusta uusittu 2018, Mielonen Pori. Harvinainen 77 asteen termostaatti, yleensä 82 ast, toimii kyllä, samoin tuuletin.

Jos kenno on kunnossa ja flekti pyörii niin seuraavaksi kannattaa tarkistaa nuo lämpötilat.
Ei ainoastaan koska termari aukeaa, vaan myös se, koska flekti lähtee käyntiin, ja mitä kojelaudan lämpömittari oikeasti näyttää.
E10'n flektianturihan on "kylmässä" paikassa, asteiden kuuluukin olla siinä alhaiset (en muista ulkoa paljonko), ja aika myöhään sen kuuluukin lähteä käyntiin. Ja jos tuo ylikuumeneminen tapahtuu kun auto on paikallaan, ei vesitermarin asteiden laskeminen tee juuri mitään apua tilanteeseen. Kun ilmavirtaa ei ole, ei se nestekään jäähdy. Siis flektiä pitää saada päälle aiemmin. Ainakaan ennen siihen ei ollut helppoja ratkaisuja vaihtaa toista anturia, joten piti viritellä kytkin kojelautaan. Se oli tosin helppo jobi, ja samalla varmisti missä mättää. Se matalampilömpöinen termari auttaa maatiellä, kun ilmaviima hoitaa sen jäähdytyksen.
Ja sitten tietty varmistaa, että vesikierto on puhdas & tuulitunneli ehjä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Led Otsavalo

1. Ensimmäisessä 100A:ssa oli vielä alatermostaatti kytkettynä, mutta kun se avautuu vasta 92 asteessa (muistaakseni), niin sen jälkeen 2004:sta asti olen ohittanut termostaatin ja flekti alkaa toimia avaimesta.
2. En vielä laita riisuttua termostaattia, kun kansityö kohta tehty, vaihdan silloin.
3. E-spark asennettu ja pelaa hyvin (ilman stroboa). Piti jopa pienentää tyhjäkäyntiä. Ainoa hankaluus oli magneettimötikän asennus virranjakajan akseliin, ainoa asennuskohta vaikea löytää.

cedricfan

Alatermostaatilla tarkoittanet flektin sähkökytkintä?
Sehän ei mekaanisesti sulje tai avaa yhtään mitään, ainoastaan antaa flektille sähkön.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Led Otsavalo

"Avautuu" tarkoittaa tässä sitä, että antaa virran kulkea, avaa sähkölle "kulkutien". Mutta pääasia oli tässä se, että tuulettimen kytkeytyminen tapahtuu turhan myöhään, liian korkeassa lämpötilassa.