Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Koiranluun pultti ruostunut kiinni

Aloittaja Hhcidi, toukokuu 23, 2020, 16:48:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hhcidi

Koiranluun pultit ruostuneet oikein kunnolla kiinni. Piti nuo itse vaihtaa mut onkohan noita mahiksia saada irti ilman rälläkkää tai sahaa 🙄 vinkkejä?

Vaari 68

Uudet kumminkin laitat, niin ei kait niitö mutterita ehjänä tarvi saada irti, siinä pultin päässä voi olla kuusiokoloavaimelle urat, jos siitä on jotain apua.

HiTec

Tosiaan 6-koloavaimella voi usein pitää vastaan siitä pultin päästä tai sitten sovitella jotain kaposta lukkopihtiä tms. sinne luun ja vakaajan väliin niin että voi pitää kiinni suoraan siitä pultin varresta. Sinällään noiden kanssa on aika huoletonta pulata, kunhan ei vaan riko sitä auton puoleista päätä kiinnityksestä, kaikki muut osathan menevät uusien luiden myötä uusiksi joka tapauksessa 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08

mertsi1

Rälläkällä mutterit halki. Aikaa menee noin 4 minuuttia. Muista käyttää suojalaseja ja kuulosuojaimia. :)

Vaari 68

shamrock

Jos ei rälläkkä sovi, niin sitten porakoneella siitä kierteen päästä. Kun siellä kuitenkin on se kuusiokanta päässä, niin keskittyy kerrasta ja menee nopeasti.

mikan

Mikähän auto tässä on kyseessä?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

HiTec

Tarkoitukseen on myös ihan oma halkaisijansakin, joka mahtuu jo pikkasen pienempäänkin tilaan, ei tartte sähköä, ei kuulosuojaimia, eikä pelätä että samalla söhäsee vahingossa jotain muutakin pas2 8)

Vaari 68

Juurikin tuota mutterinhalkaisijaa piti ehdottaa, ja muistelin kovalle mikä sen vehkeen nimi onmut ei tullu mieleen millää.Hitto kun ei kaikkia muista, tuollasia on parikin tuolla hyllyssä.Ei kipinöi tuo.Rälläkkä tuolla auton alustassa ei ole se ensisijainen työkalu.Joskus kyllä pelkkä terävä iskukin herkistää mutteria sen verran että aukeaa.Eri asia onko tilaa iskeä.

mies51

Pyöriikö se tyhjää, kun yrität vääntää mutterista, joten ei aukea vaan vain pyörii? Yritäppä pyörittää kiinnipäin, jos vielä ottais kiinni ja sitten mutteri hieman pyörähtäis pulttiosan suhteen. Tällöin saattais lähteä liikkeelle, jotta voit läheltä palloniveltä pitämällä tongeilla saada taas kiertymään auki.
Vai onko niin jumissa, ettei mutteria vääntämällä väänny kumpaankaan suuntaan, silloin ei auta kuin murtaa mutteri edellä neuvotuilla keinoin.
Tai laitoitko mitään ruosteenirroitusainetta, lämmititkö/jäähdytitkö ja väänsit 6-kulmaisella voimahylsyllä?

Vaari 68

Jos pultti pyörähtää niinkuin ilmeisesti on käynyt ja yleensä käy mutterin rikkominen on se keino.Ilmeisesti Nissaneissa nämä koiranluut kestää koska mutteritkin ruostuu, aikoinaan oli  pösö ja siinä nämä koiranluusulkeiset oli ihan perushuoltoa.Ja mutterit aukesi aina helposti kun melkein kiilsivät uutuuttaan.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - toukokuu 26, 2020, 09:01:09
Jos pultti pyörähtää niinkuin ilmeisesti on käynyt ja yleensä käy mutterin rikkominen on se keino. Ilmeisesti Nissaneissa nämä koiranluut kestää koska mutteritkin ruostuu, aikoinaan oli pösö ja siinä nämä koiranluusulkeiset oli ihan perushuoltoa. Ja mutterit aukesi aina helposti kun melkein kiilsivät uutuuttaan.

No yleensä luut vaihdetaan kun se nivel kulahtaa ja tällöin se juurikin pyörii läpi hyvin herkästi = tuo 6-koloavain pultin päästä kiinnipitämiseksi on aika must jos sen 6-kolon reiän ensin saa ylipäätään puhtaaksi että sinne mikään mutka-avain edes sopii. Itselläkin oli aikanaan Pökön Partner -99 jossa noita luu-sulkeisia sai pitää about joka toinen vuosi, mutta eipä nuo osatkaan myöskään kalliita olleet = enempi oli sitä työtä kuin varsinaista rahanmenoa. No katsoo nyt kuin ovat nuo paikat kehittyneet I-koppasesta Partnerista nykyiseen III-koriseen Berlingoon. Ainakin noin silmämääräisesti ihan samaa tavaraa vaikuttaisi olevan ja vaihtokin aivan yhtä "hankalaa" ???

mertsi1

Kannattaa suihkauttaa aimo annos TERVAA spray-pullosta siihen uuden luun kierteeseen, että saa ne sitten tarvittaessa taas puolen vuoden päästä auki.

shamrock

Mä kanssa kokeilin joskus tuollaisella mutterinhalkaisijaa. Parin Motonetin reissun jälkeen, mulla oli kaksi mutterinhalkaisijaa halki, muttei vielä yhtään mutteria  ;D

Mies

Lainaus käyttäjältä: shamrock - toukokuu 26, 2020, 19:12:24
Mä kanssa kokeilin joskus tuollaisella mutterinhalkaisijaa. Parin Motonetin reissun jälkeen, mulla oli kaksi mutterinhalkaisijaa halki, muttei vielä yhtään mutteria  ;D

Tämän takia haen työkalut pääasiassa muualta kuin mätänetistä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

mertsi1

Hajosin.  ;D ;D ;D Illan naurut.

HiTec

mulla oli kaksi mutterinhalkaisijaa halki, muttei vielä yhtään mutteria  ;D

Tätä itsekin kyllä tuon kanssa mietin, millaiset voimat tuohon halkaisijaan kohdistuukaan ja kumpi siinä hommassa lopulta antautuu. Eritoten tuossa ylläolevassa tuo pesän kulmikkuus ei kun vain lisää epäilyksiäni, noissa kun yleensä on pyöreät pesät ???

Noitahan löytyy myös hydraulisia, joista tuolle kuvankin yksilölle luvataan jopa 5tn puristusvoima :o

AkiH

Lainaus käyttäjältä: Mies - toukokuu 26, 2020, 22:09:49

Siksipä minullakin on parit Bilteman halkaisijat. ;)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

shamrock

Lainaus käyttäjältä: AkiH - toukokuu 27, 2020, 11:19:21
Lainaus käyttäjältä: Mies - toukokuu 26, 2020, 22:09:49

Siksipä minullakin on parit Bilteman halkaisijat. ;)

IKH:n olivat nämä. Mikä ei tietysti kerro yhtään mitään valmistajasta. Motonetissa on toki sekä sitä halpista myynissä, että Bahco joka maksaakin sitten kymmenkertaisesti. Onko se Bahco sitten jotenkin huonompi Motonetista ostettuna?  ;)

Vaari 68

Mulla on tuollanen kuin ensimmäisessä kuvassa ja se on vissiin Biltemasta hankkimani, koskaan en ole sitä kokeillut kun olen sen siksi katsonut etten viitti rikkoa nättiä työkalua.

mies51

Tänään opittua Touranin kanssa. Ei siellä isossa autossakaan ole tiloja juuri millekään. Toinen koiranluu lähti, kun sen pultin päähän laittoi 5mm L-mallisen kuusiokoloavaimen ja siihen putken jatkoksi. Sitten lenkkiavaimella voi pyörittää mutteria.
Helkkarin ahdas paikka saada edes se L-kuusiokoloavain paikalleen näkemättä kyseiseen kohtaan. Toiselle koiranluulle ei kuusiokoloavainta saanut pysymään eikä alkuperäisessä ollut lenkkiavainkoloa. Olisi ollut hankalaa rälläköidä poikki rikkomatta kiinnityskohtaa kallistuksenvakaajatangossa. Sensijaan hioin kaulalle 19mm lenkkiavainkolon akkuporakoneella ja leikkuulaikalla. Kun siihen sai avaimen, lakkasi ptyörimästä tyjää. Uusissa tarvike-koiranluissa oli 17mm lenkkiavainkohdat ja 19mm mutterit. Alkuperäisissä volkkarin vittuilua 18mm mutterit eli avainkaupassakin piti käydä.

Vaari 68

Niin, VW konsernin autoja on ollut muutamia ja niissä usein olen ollut törmäyskursseilla näiden pulttien kokojen ja ihmeellisten versioiden kanssa. Ei sovi torx vaan pitää olla xzn ja siitäkin sellainen koko mitä on vain sitten avainsarjana ym ym.Näihin olen useamman kerran törmannyt VW auton kanssa räpeltäessä.No vanhakin saattaa tulla järkiinsä ja hankkii sellaisen ajoneuvon johon löytyy sopivat avaimet/tyokalut autotallistaan.Olen tyytyväinen javpsiauton konservatiiviseen kokoonpanoon.

mikan

Kyllähän Datsunikin veti omaa linjaa 12mm ja 14mm pulttien kanssa, kun muissa autoissa useimmiten oli 13mm.
Nuo kaikki epämääräiset kannat ja kierteet on kyllä ihan kiusan tekoa meille autotalliruuvaajille.

t. Mika

cedricfan

Itse asiassa kaikki japanilaiset ajoneuvot oli 12/14 jne  ;)
Ja aika usein jos "läpipultti" on toinen kanta eri kokoa => ei tarvita kahta samankokoista avainta  8)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mikan

On mulla ollut Mazda ja Toyota myös, mutta niiden pulteista ei enää ole mitään muistijälkeä.
Joo, tuo eri kanta pultissa kuin mutterissa on hyvä huomio. Hassun hoikkia muttereita.  :)

cedricfan

Oikeassa Toyotassa oli 12/14 jne, ja mulla on vieläkin TOYOTA- ja DATSUN/NISSAN-merkkisiä työkaluja mukana Suzukeissa, ne kestää ja toimii.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mies51

12 ja 14mm on usein hylsysarjassa, jossa on eurooppalaiset M-kierteisten kantakoot 10, 13, 17, 19.  Mutta ensi kertaa törmäsin volkkarissa 18:aan.  Fiesta -85 kohdalla olin törmännyt vauhtipyörän kiinnityspulteissa 16mm mataliin kuusiokantoihin.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 03, 2020, 23:39:36
Mutta ensi kertaa törmäsin volkkarissa 18:aan.

Et ole tainnut Volkkarien kanssa paljon pelata? Niissähän on 18mm kannalla olevia pultteja ja muttereita ollut iät ajat. :)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - syyskuu 03, 2020, 23:56:59
Et ole tainnut Volkkarien kanssa paljon pelata? Niissähän on 18mm kannalla olevia pultteja ja muttereita ollut iät ajat. :)

No on noissa volsuissa pikkasen erikoisempia pultteja muutenkin ::)

Vaikka ei sillä, pikkasen harvinaisempi on myös tuo Renaultin jarruieksen pulttikin, ikäänkuin käänteinen torx :P

Vaari 68

Lainaus käyttäjältä: HiTec - syyskuu 04, 2020, 09:50:33
Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - syyskuu 03, 2020, 23:56:59

No on noissa volsuissa pikkasen erikoisempia pultteja muutenkin ::)

Vaikka ei sillä, pikkasen harvinaisempi on myös tuo Renaultin jarruieksen pulttikin, ikäänkuin käänteinen torx :P

no kyllä, näitä löytyy vw autoista eli xzn pultteja. Varsinkin tuonne jarupuolelle niitä laiteltu ja kootkin sitten niitä ettei tavan satsista löydy vaan pitää hankkia ihan oma sarja.Olikohan se 18 16 14 pitkät ja lyhyet.Kyllä olin tyytyväinen kun auoin qashqain jarrusatuloita.Avaimet ja vääntiöt sopi ja oli jopa tilaa vääntääkin.Pulttipyssykin sopi hienosti.Saksalaisessa ei tullut kysymykseenkään.Aukesihan ne pultit siinäkin mutta työläs oli homma.