Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Micra K14 radion koodi hukassa

Aloittaja reilureiska, maaliskuu 10, 2020, 23:18:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

reilureiska

Micra K14 0.9 turbo acenta 2018.

Rokkiradio toimii mainiosti nyt, mutta joskus saattaa virrat katketa syystä X (sulake palaa?), jolloin rokkiradio alkaa kyselemään koodia, jotta sen saa taas soimaan. Olen vähän aikaa sitten ostanut auton ja en ole löytänyt mistään radion koodia. Soitin myös edelliselle ensimmäiselle omistajalle, mutta ei muista saaneensa edes koko koodia eikä myöskään varmasti tiedä onko kyseinen soitin koodisuojattu (aika varmasti on). Olen auton toinen omistaja nyt.

1. Jos ei kerran käyttöohjekirjasta, huoltovihkosta eikä mahdollisesta audiokirjasta (jos sellainen tulee mukana?) koodia löydy niin onko liike unohtanut antaa sen mukaan kun omistaja on noutanut aikoinaan uuden autonsa? Vai mistä on kyse?

2. Onko mahdollista että koodi löytyy jostain jemmattuna esim. hansikaslokero seinämästä hieman piilosta ja uuden omistajan pitää se vain muistaa poistaa kirjoittaen koodi ylös?

3. Jos koodia ei löydy kertakaikkiaan mistään niin pitääkö mennä merkkiliikkeeseen tiskille kyselemään vai miten prosessi toimii? Pitääkö mankka jotenkin onkia konsolista ylös ja sieltä joku numerosarja ensin ottaa selville vai näkeekö merkkiliike omista tietokannoistaan esim. auton sarjanumeron perusteella? Maksaako palvelu jotakin?

https://www.youtube.com/watch?v=MqeaPyYpS0o

reilureiska

Kävin Nissan merkkiliikkeessä kyselemässä radiokoodista. Kaksi automyyjää sanoi ettei sitä koodia välttämättä enään merkata omistajan käsikirjaan (irti leikattava sivu) vaikka Nissan Finland tuen sähköpostin mukaan se juuri sinne pitäisi merkitä. Autonmyyjät ohjasivat minut huollon tiskille ja siellä huollon myyjä puhui että muistelee ettei minun tapauksessani edes koko koodia ole vaan se on radio on ohjelmoitu jotenkin auton avaimien (varkaudenesto?) yhteyteen. Toisinsanoen käsitin hänen puheistaan että jos minulla olisi kaksi samanlaista Micraa ja vaihtaisin radioni toiseen Micraan, niin koodia ei kysyttäisi mutta radio hoksaa ettei olekkaan enään tutussa autossa, jolloin ei toimi. Kuulemma Nissan Quashqui tapauksissakaan ei ole tarvinnut radiokoodien kanssa painia, joita on varmasti myyty paljon.

En uskalla alkaa radion sulaketta ottamaan pois ja katsomaan mitä tapahtuu vaikka takuu olisikin autossa vielä päällä (ei välttämättä takuu korvaa työtunteja?), joten odottelen jonkun paremmin asiasta tietävän tietoa...

shamrock

Eipä noissa orkkisradioissa pahemmin enää koodeja käytetä. Jopa mun 98-vuoden Saabissa on jo radio naitettu auton väylään, sitä ei voi vaihtaa ilman GM:n testeriä.

reilureiska

Youtubesta löytyy useampi video erilaisiin (vanhempiin) Nissan Micra radiokoodien videoita. Edellisessä autossani Ford Focuksessa vuodelta 2000 oli koodi myös. Tässä linkki Nissan Qashqui+2 vuodelta 2013 löytyy ilmeisesti orkkis radiosta koodi, joten viittaa siihen että koodeja saatetaan vieläkin käyttää Nissan autoissa (jos ei välttämättä enään muutaman vuoden vanhoissa)?

https://www.youtube.com/watch?v=KdDRxXtKn94

Kebab

Eipä nykyautot mitään koodeja kysele. Mitäpä sillä integroidulla radiolla jossain toisessa autossa tekee.

Mutta jotenkin huvittavaa kun noinkin uuden auton kanssa on näinkin paljon erilaisia ongelmia ja murhetta. Itse keskittyisin isompaan... tai siis pieneen ongelmaan eli tuohon 0.9 litran moottoriin kun niiden jakoketjut alkavat venyä vaihtokuntoon jo 40tkm kohdalla. Yleisin vaihtoajankohta mitä internet keskusteluissa pyörii on 110-120tkm.

reilureiska

Ennen K14 Micran ostamista koitin useampaan kertaan googlettaa sen ongelmista eri hakusanoilla ja kovin huonosti löysin siitä ongelma keskusteluja. Arvelin sen perusteella että laatu ei pitäisi olla pahasti metsässä ja auton uskaltaa ostaa. Myös eri moottoreitakin googletin mutten löytänyt selviä ongelmia. Vanhempiin Microihin löysin joitakin jakoketjun ongelmia. Voisitko laittaa linkkejä tuosta mainitsemastasi jakoketjun venymisestä kun en löydä edelleenkään H4B408 (HR09DET) moottoriin? En vain osaa hakea oikeilla hakusanoilla?

Onhan toki mahdollista että 3 vuoden päästä niitä ongelma keskusteluja alkaakin löytymään jo ihan kivasti kun monilla omistajilla on päälle 100 000km mittarissa ja auto on selvästi kuluneempi, jolloin kenties huonompi laatu tietyissä komponenteissa alkaakin selvästi paljastumaan... kuten monissa muissakin autoissa.

mies51

Almera N16 2002 (vuosimalli 2003) uuden auton mukana tuli lapulla koodi. Ja pitäishän sieltä merkkiliikkeestä pystyä etsimään oikea koodi auton valmistusnumeron perusteella todistettuasi olevasi omistaja. Jos radio koodia kysyy, niin kyllä se sen tarvitsee.