Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Siirtokehoitus kaupungilta: Onko kokemuksia miten toimia?

Aloittaja 810_Man, lokakuu 23, 2019, 18:29:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

810_Man

Minulle tuli tänään kaupungilta huomautus, että asuinalueella ei olisi hyvä varastoida autoja ympäristöä rumentavasti ja häiriötä aiheuttavasti. No myönnetään, ei tullut yllätyksenä. Osa projekteista on valunut jo minun pelastustaitoni ulottumattomiin. Jos muuten jotakuta kiinnostaisi ostaa hyvin edullisesti M11 Prairien ja neliveto-Prairien ruostuneet raadot (nelivedossa siis automaatti ja atessa neliveto, CA20 koneilla kummatkin) Oulun alueella, niin sinulla kävi nyt tuuri.

Kuten sanottu, siirtokehoitus ei tullut mitenkään yllätyksenä ja olen tosi kiitollinen naapureille ja kaupungille, että ovat sallineet harrastuksen jatkua tähän asti. Joku tiukkapipoisempi naapuri olisi laittanut harrastukselle stopin jo kymmenen vuotta sitten. Siirtokehoitus tuli nyt kuitenkin sitten talven alla, ja tällaiset asiat olisi mukavampaa hallitun autoista luopumisen kannalta tehdä kesällä. Ja onhan tuossa sellaistakin autoa (V6 Y30 Cedric, 510 Datsun 1.8l SSS koneella, N10 Coupe), joista en olisi niin kovin innokas luopumaan kiireellä. Olisinkin kiinnostunut kuulemaan, millaisia kokemuksia muilla on siirtokehoituksen hoitamisen kanssa? Onko esimerkiksi aitoja rakentamalla päästy jonkinlaisiin kompromisseihin "ympäristön rumentamisen" tai "häiriön aiheuttamisen" osalta? Entä ovatko kuinka tiukkoja aikataulun osalta?
Datsun 1600 - 1971,  180B STW - 1979, Nissan Cedric V-30E SGL - 1986, Prairie M11 AWD - 1989,  Cherry KN10 -81

mies51

ILmeisesti tarkoitat omalla omakotipihalla? Hienoa, jos on sellainen. Itse asun kerrostalossa Helsingissä. Kaikki kadut muuttuivat 4h paikoiksi. Vain satamassa oli autorivi romuja kuukausia, kun joku porsaanreikä antoi mahdollisuuden pysäköidä. Vaikka siinäkin oli 4h liikennemerkki, eivät lappuliisat voineet sakottaa kuukausiin, kun oli sataman aluetta. Autonvaihtovaiheessa mulla oli ylimääräinen auto, jonka myynti kesti useita kuukausia ja jouduin siirtelemään joka arkipäivä.

810_Man

Asun itse nyt keskustassa opiskelija-asunnossa, kun opiskelen päivät ja jaan lehtiä yöt. Joka ikinen aamu on sama ruljanssi löytää sille lehdenjaossa välttämättömälle autolle se parkkipaikka ja jos ei löydy, sitten reppu mukaan ja yliopistolle nukkumaan. Joten ei nyt heru säälipisteitä.
Datsun 1600 - 1971,  180B STW - 1979, Nissan Cedric V-30E SGL - 1986, Prairie M11 AWD - 1989,  Cherry KN10 -81

810_Man

Ja pysäköinti on Oulun keskustassa maksutonta ilta kuudesta ilta kahdeksaan, joten sitten kuudeltä pääsee kotiin.

mikan

En tiedä miten tiukasti kaupunki toimii Oulussa. Oliko huomautuksessa jotain päivämäärää mihin mennessä pitää siistiä tai mahdollisia sanktioita kerrottu?
Itse olen pyrkinyt siihen, että pihassa ei ole autoja ilman rekisterikilpiä. Tällä hetkellä on tosin yksi, mutta toivottavasti saan sen talliin talveksi.

Joskus vuosia sitten sain muikkarin tampereen kaupungilta. Silloin mulla ei ollut pihassa kuin yksi kupla usean pressun alla piilossa. Vaikea siitä oli päältäpäin edes tietää onko se auto vai halkopino.

Joku kertoi joskus, että hänellä on toiminimi, jonka liiketoimintana on ajoneuvojen korjaus ja entisöinti. Sitä en tiedä onko tuostakaan apua omakotialueella, eli katsovatko paremmin "läpi sormien".

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

JaKrPa

Mulla vois prairiet kiinnostaa se haku vaa hankala toteuttaa kun itsellä ei kortit riitä ja Pudasjärvel ois varastointi tila ja periaatteessa voisin ulkosäilytys tilaa "vuokratakkin"  kun on lääniä mihin laittaa ison syötteen lähettyvillä.

810_Man

Lainaus käyttäjältä: mikan - lokakuu 24, 2019, 08:43:57
En tiedä miten tiukasti kaupunki toimii Oulussa. Oliko huomautuksessa jotain päivämäärää mihin mennessä pitää siistiä tai mahdollisia sanktioita kerrottu?
No, siis huomautuksen syy ei ole mitenkään epäselvä, vaan kyllähän niitä autoja on nyt kertynyt niin, että ne näkyvät tielle. Jätin soittopyynnön toimenpidekehoituksen jättäneelle virkamiehelle, mutta  soitan toki itse ensi tilassa ja kysyn ohjeita miten toimia. "Häiriötä aiheuttava ja ympäristöä rumentava varastointi taikka pitkäaikainen tai laaja tavaroiden ulkosäilytys" oli se mihin viitattiin rakennuslain osalta. Paljon autoja pitkän aikaa pihalla katsotaan varmaankin laajaksi tavaroiden ulkosäilytykseksi. Järjestyssääntöihin vitatussa kohdassa puhutaan taas "ympäristöä rumentavasta tai häiriötä aiheuttavasta" ulkosäilytyksestä.

"Alueelta on poistettava varastoidut ajoneuvot niiltä osin, kun ne rumentavat ympäristöä ja aiheuttavat häiriötä" on ohje ja minusta tämä kuulostaa ihan loogiselta kehoitukselta. Ajattelin soittaa toimenpidekehoituksen antaneelle henkilölle ja vähän kysellä lisää, että miten se ympäristön rumentuminen ja häiriön aiheuttaminen saataisiin minimoitua helpoiten. Jos sinne saisi sovittua vaikka sellaisen aikataulun, että saisi tehtyä järkeviä siirtoja.

Omalta kohdalta on ollut paljon riesaa siitä, että ei saanut silloin vielä koulutusta vastaavia töitä tehdessä rakennettua sitä omaa tallia. Tuossa pihalla kun on noita auto + varaosa-auto pareja (kuten prairie varaosa-autona ja attessa neliveto-automaatti prairie sinä autona joka piti laittaa), joiden varaosa-autoista olisi jo ajat sitten pitänyt hankkiutua hallitusti eroon.

810_Man

Ja "Mikäli toimenpidettä ei ole tehty määräajan kuluessa, saatetaan asiassa ryhtyä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisiin pakkotoimenpiteisiin."

ILVES-Joe

Omalla kohdalla on pari kertaa tullut, toisella kertaa olin jo siirtänyt autot pois näkyvistä ennenkuin huomautus tuli postissa, toisella kertaa oli kyse vajaasta kymmenestä eri asteisesta romusta jokirannasta, tulipahan nekin poistettua eikä mitään tarkistusta tai muuta ei tullut. Alue ei ollut kaava-aluetta.

Virkamiehen kanssa kannattaa keskustelu avata hyvässä hengessä eli "tunnustaa" että väärin on tehty, autojen siirtäminen on aloitettu mutta työ/opiskelu hidastaa jne. tuolla pääsee jo pitkälle ja saa aikaa toimenpiteeseen.
Hyökkäävällä asenteella heti ja varmasti.

Kirjeessä ei ilmeisesti määritelty sallittujen lukumäärää vaan epämääräisesti poistettava. Silloin auttaa huonoimpien poisto, siistit eri paikkaan ja osan voi peittää pressulla ja naamioida ne polttopuukasaksi.

Pakkotoimiin ei kunta ala kovin helposti koska siitä tulee kustannuksia ja jos esim. epäilevät että maksajaa ei löydy tai maksaja ei maksa laskua niin homma menee kunnan piikkiin.

Pari autoa pois, sitten kuva virkamiehelle että aloitettu on ja jatkaa sitten myöhemmin.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Terhi75

kamalaa kapeakatseisuutta siellä...onneksi asun maalla niin voin säilyttää kotona niin paljon AARTEITA kun haluan. ;)
gt primera 5kpl.gti almera 5KPL.SR ALMERA MUUTAMIA.tenavamersu vm92.camaro vm89.suzuki jimny vm08.suzuki sj410 3kpl.honda crv vm01.museoauto taunus vm75.plus monta peltodatsunia.

810_Man

Lainaus käyttäjältä: ILVES-Joe - lokakuu 25, 2019, 18:34:46
Pari autoa pois, sitten kuva virkamiehelle että aloitettu on ja jatkaa sitten myöhemmin.
No, pitäs sitten varmaan luopua tuosta 80-luvun loppupuolen Nissan Sunnystä (kytkinvika, seisonut kauan) ja siitä tuulilasittomasta neliveto Prairiesta. Prairie on niin rumassa kunnossa, että siitä on varmaan pakko luopua. Ja kun neliveto prairie lähtee, kai tuosta sitä varten ostetusta kaksiveto-prairiestakin pitäisi luopua. Nyt lähtisi Nissania Oulusta todella halvalla sille jolla on apuväline noiden siirtämiseen muiden autojen välistä pois pihalta :D