Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Almera GTI keskuslukitus "ronklaa"

Aloittaja Datsuuna, joulukuu 20, 2018, 18:40:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Datsuuna

Jo viime talvena teki sitä, että apukuskin puoleinen ovi ei aina mennyt lukkoon vaikka kauko-ohjaimesta painaessa kuului lukon ääni. Tutkin silloin tilannetta ja vaikutti ettei  lukko mennyt pohjaan asti kiinni ha siksi ovi jäi auki joskus. Kesällä ei moista ongelmaa ole ollut kertaakaan. Lukon voitelu ei ole auttanut asiaan. Samanlaista ongelmaa on ollut muillakin, mutta onko kukaan selvittänyt mistä se oikeasti johtuu ? Kylmä ja kostea tuntuvat vaikuttavan asiaan. https://www.dnsf.org/forums/topic/3950-almeran-keskuslukko-r%C3%A4nkk%C3%A4%C3%A4/  :P
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Vaari 68

Qashqaissa tuntuu tekevän samaa, etuovet ei mene keskuslukituksella kiinni kun on pakkasta.Tosin tää on nyt mulla ensimmäistä talvea.Avaimella menee kuskin ovi ja myöskin aukeaa.Kylmän piikkiin menee.Aseöljyä olen yrittänyt ruikkia mut ei tuonne sisälle mitenkään saa.Kun auto lämpiää tai sisälämppäri on päällä lukot pelaa normaalisti.Takaovissa en ole häiriötä huomannut.Eihän vielä ole ollut edes pakkasta o viiden asteen pakkasessa renaa.lapsilukkoja ei kannata laittaa päälle talvella ovesta, ettei tule harmia.sisänapista kaikki ovet lukkoon jos sellanen ominaisuus on.

Datsuuna

Tämä ko. auto on ollut mulla vuodesta 2011 saakka mutta vasta nyt toista talvea ajossa aijemmin vain kesäkäytössä. Mini Cooper S ei ole talviauto alkuunkaan ja talviseisokissa. Miten mahtaa keskuslukitukset pelata muun merkkisissä autoissa talvella ? ???

Alppuu

Mulla N15 -98:ssa oikea takaovi ei välttämättä mene kiinni keskuslukituksesta, jos on jotain -20 tai enemmän. Pieni vaiva, ei ole jaksanut tutkia.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Vaari 68

Edellinen oli vw Passat 2010 siinä oli kyllä mielenkiintoisia lukko ongelmia, lukittui ei lukittunut ja jos erehtyi nyppäsemään kunnolla kahvasta ongelmat vain lisääntyivät.Edelliset oli sitten ns työautoja joissa ei lukitusongelmia ollut.
Onkohan näitä oikein pakkasilla testattu.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - joulukuu 21, 2018, 09:34:40
Tämä ko. auto on ollut mulla vuodesta 2011 saakka mutta vasta nyt toista talvea ajossa aijemmin vain kesäkäytössä. Mini Cooper S ei ole talviauto alkuunkaan ja talviseisokissa. Miten mahtaa keskuslukitukset pelata muun merkkisissä autoissa talvella ? ???

E46:ssa toiminut hyvin pari talvea mitä mulla tuo ollut. On kai toiminut talvella hyvin siitä asti kun tuotu Suomeen v.2009, päätellen siitä että ei ole kuitteja lukkojen osista ja kaikesta muusta sitten onkin niiden edestä.. ::)

Edit: Toimi hyvin vielä --35 pakkasilla.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

Mutta miten Mini, Passatti ja Bii-em-dabojuu liittyvät Almeran keskuslukitukseen  ???

Itse voisin alkaa iskemään juttua vaikka Shitröääniin talviominaisuuksista, mutta tuskin auttaa tähän ongelmaan..

Allusta ovipahvi auki ja voitelet ne vivustot ja kaikki muut mekanismit aseöljyllä ja kokeilet oliko vaikutusta.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 22, 2018, 23:02:32
Mutta miten Mini, Passatti ja Bii-em-dabojuu liittyvät Almeran keskuslukitukseen  ???

Perspektiiviä? :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Jäätymisongelmiahan nuo ovat, joten samoja kokemuksia monissa automerkeissä. Kyseisen oven sisässä oleva sähkömagneetti ei jaksa vetää tai vetotanko on luistanut tai taipunut. Mulla on ollut ongelmia vain aikanaan, kun asensin itse Bilteman keskuslukituksen. Jouduin muutaman kerran avaamaan ovipahveja ja korjaamaan vetotangon kiinnitystä oven tankoon.
Ei kai tuohon auta lukkosulan lisäksi kuin käyttää ahkerasti sisätilan lämmitintä ja ajaessa taas pitkällä matkalla laittaa lämmityksen sivusuutimet puhaltamaan oviin päin, että sais kosteuden mahdollisimman hyvin pois.
Tietenkin myös korkea akun jännite antaa paremmin voimaa lukitusmagneeteille.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mies51 - joulukuu 23, 2018, 01:15:27
Jäätymisongelmiahan nuo ovat, joten samoja kokemuksia monissa automerkeissä. Kyseisen oven sisässä oleva sähkömagneetti ei jaksa vetää tai vetotanko on luistanut tai taipunut. Mulla on ollut ongelmia vain aikanaan, kun asensin itse Bilteman keskuslukituksen. Jouduin muutaman kerran avaamaan ovipahveja ja korjaamaan vetotangon kiinnitystä oven tankoon.
Ei kai tuohon auta lukkosulan lisäksi kuin käyttää ahkerasti sisätilan lämmitintä ja ajaessa taas pitkällä matkalla laittaa lämmityksen sivusuutimet puhaltamaan oviin päin, että sais kosteuden mahdollisimman hyvin pois.
Tietenkin myös korkea akun jännite antaa paremmin voimaa lukitusmagneeteille.

Mitähän se lukkosula autttaa kun keskuslukituksen sähkömoottori ajaa oven sisäisiä vivustoja.. vai sinne vivustoonko sitä lukkosulaa meinasit?

Ja lukitusmagneetit?  ???  ovat mitkä?

Vaari 68

Jostain luin että niissä lukkomekanismin vaijereissa on voiteluaine joka jäykistyy pakkasella.Lukkosula? sehän on sit sitä varten että jos avaimen reikä on jäässä voii sinne suhauttaa.Mitenkäänhän ulkopuolelta ei tuonne lukitusmekanismeihin ei voiteluainetta saa ilman purkamista.Varsinainen lukkomekanismi siinä ovessa kyllä pelittää.Se, että näitä lukko ongelmia esiintyy eri merkeissä johtuu varmaan pitkälti siitä että auton valmistajat käyttävät saman valmistajan lukkoja, tuskin niitä joka merkillä omaa lukkopajaa on.Onhan jarruosat ja sähköosatkin yleismerkkejä monesti sekä myös moottorit.
Sisälämmitinhän noihin lukkoongelmiin tuntuu auttavan.

Nugetti

Jep jep, niinkuin aikaisemmin mainittu, ovipahvit irti ja lukituksen voimansiirtotangot putsaus- ja voitelukäsittelyyn.

Yksi vaihtoehto on (omassa N15 Almerassa oli näin) että lukitusta liikuttavat sähkömoottorit eivät saa tarpeeksi virtaa. Siellä oven saranapuolella on sähköliittimet, jotka tykkäävät ajan myötä kerätä kosteutta. Tämä + hieman jäykistyneet vivustot hannaamassa vastaan -> lukot saattavat juurikin "ronklata" ja jäädä puolitiehen. Itse putsasin ko. liittimet ja vedin suoja-aineet perään, tämän jälkeen ei ikinä ollut (kuskin oven lukkopesän jäätymisiä lukuunottamatta) ongelmia keskuslukituksen kanssa. Omassa tapauksessa tämä ronklaus esiintyi tosiaan syksyllä kosteilla keleillä ensimmäisen kerran, ei edes tarvinnut olla pakkasta.

EDIT: Ja tosiaan, kosteushan pääsee sinne liittimiin vielä pahemmin, jos se "suojamuovi" ovipahvin sisässä on vaurioitunut tai liimaus on ajan saatossa pettänyt, kuten itsellä oli. Repsotti ylhäältä. Samaten vakiokaiuttimien ripustukset olivat hapertuneet, joten sitäkin kautta kosteus pääsee väärälle puolelle ovipeltiä.

Vaari 68

Kuinka tuo kosteus lie kerääntyy, jos vesireiät on oven alareunassa auki, eikä sinne ovenkahvojen kohdalta älyttömästi suihkuttele vesiä pitäsi  pysyä kuivana.Ja kun sisälämppäriä käyttää sekin auttaa ihmeesti.Ikkunan tiivisteestä tietysti menee mutta pitää ne poistoreiät sorkkia auki ne on sitä kuivumista varten.

datsunpower

Se oven sisäinen kosteus on kondensiosta johtuvaa.

Kebab

Nyt porukalta unohtuu se tärkein.

Lukkosula kuivattaa lukon eli sieltä häviää kosteus ja voiteleva öljy. Eli jos käyttää lukkosulaa niin lukko pitää myös voidella sen jälkeen pakkasta kestävällä öljyllä.

Vaari 68

Lukkosulaa nyt ei muuhun tarvi kuin jos lukkosylinteriss on jäätä eikä saa avaimella auki.Kaukosäätimellä aukaistessa lukkosulalla ei ole tarvetta.

Kebab

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - joulukuu 24, 2018, 09:23:13
Lukkosulaa nyt ei muuhun tarvi kuin jos lukkosylinteriss on jäätä eikä saa avaimella auki.Kaukosäätimellä aukaistessa lukkosulalla ei ole tarvetta.
Ja väärin. Jos oven lukko on jäässä niin kyllä sitä lukkosulaa voi sinnekin käyttää. Ei se lukkosula pelkästään avaimenreikään ole tarkoitettu.

Shamsa

Huonoja kokemuksia on lukkosulan käytöstä B11 ja B12 saniaisten ajalta.
Paremmin sai lukot sulaksi kun laittoi muovipussiin kuumaa vettä ja sitä pussia painoi vähän aikaa lukkoa vasten, sitten öljyä perään.
Täällä pohjoisessa on aika suuren osan talvesta alle -20c, niin ei se lukkosula oikein wörki.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Datsuuna

Nyt kelien "kuivuttua" ja pakkasella lukko on toiminut hyvin eli kosteus tuntuu vaikuttavan sen toimintaan. En ole viitsinyt avata ovipahvia vielä kun lukko taas pelaa ( vanha viisaus sanoo: älä tee tänään mitään minkä voit tehdä jo huomenna ).  :D

Vaari 68

Kosteus siellä riivaa, eilen kokeilin kaskain lukitusta kun oli - 20 toimi.Sisätilalämppäriä vaan riittävästi.En minäkään aio tuollasen ongelman vuoksi purkaa ovia.On kuitenkin tilapäistä.Samaa ongelmaa on mulla ollut muissakin merkeissä jopa vakavampaakin.Ovet ei auke ollenkaan, kun aukeaa ne ei pysy kiinni.Nou hätä

Kebab

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - joulukuu 25, 2018, 17:51:09
Samaa ongelmaa on mulla ollut muissakin merkeissä jopa vakavampaakin.Ovet ei auke ollenkaan, kun aukeaa ne ei pysy kiinni.
Taannoin kyselit onko Nissaneissa normaalia ovien jäätyminen kun missään muussa autossasi EI moista ongelmaa ole ollut ja nyt sitten onkin ollut?

Vaari 68

Ei ole ollut kuin siinä yhdessä, lueppa jutut tarkemmin kun kerran olet tuollanen kaikkitietävä lukkosulan ruiskuttelija.

NikookiN

Palataan aiheeseen. Jos lukitusmekanismi on samanlainen kuin primerassa, mitä oletan, niin kyllä ne viat syksyllä ja talvella lukkiutumisongelmiin viittaa itse keskuslukituksen moottoriin ovikohtaisesti. Olen itse purkanut ja putsannut ja voidellut oven tangot lukot ja muut. Mutta kuinka moni avaa ja putsaa sen lukituksen moottorin? Kyllä siellä on paskaa ja ruostetta ja vaikka mitä. Toimii kesällä ja auton lämmittyä ongelmitta, kovila pakkasilla et saa edes käsipelillä lukkoon. Omakohtainen kokemus, avattu ja vaihdettu uuteen ja nyt pysyy ovikin kiinni. Ja aukeaakin tottakai  ;D (Paitsi jos tiivisteet jätyy  :-[)

Toki voihan ne ongelmat yhtä lailla johtua muualtakin, mutta omassa oli ongelmana vain tuo ovimoottori. Mutta yleensä muissa ovissa ei ole mitään vikaa, vain yhden kanssa saa tapella.

Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

Vaari 68

Niissä käyttövaijereissa t/tangoissa lie se suurin ongelma.Lian töhnää ja jostain luin että rasva on liian jäykkää.