Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera N16 nuhaisuus ja nykiminen

Aloittaja jonitsi, huhtikuu 03, 2018, 12:03:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jonitsi

Almera alkoi viikonloppuna nykimään aivan mahdottomasti ajossa ja kaasua painettaessa tuntuu tukehtuvan. Ei siis kiihdy juuri ollenkaan. Lisäksi ei käynnisty kunnolla. Pitää vähän painaa kaasua samalla kun kääntää avaimesta. Vikakoodia antoi kampiakselin ykk anturille. Olisiko nyt niin että jakoketju on venynyt vai anturissa vikaa? Ajattelin aloittaa tarkistamalla ketjun ja kiristimen kunnon tänään tai huomenna. Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa?
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

Tero-75

Oireet sopii sekä anturivikaan että venyneeseen ketjuun.
Anturi on toki helpompi vaihtaa, mutta näissä on havaittu ongelmia joidenkin tarvikeantureiden kanssa jotka uutenakin antavat vikakoodeja.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

mies51

Tällä palstalla jatkuvasti kirjoiteltu vaiva:
- oireet vikavalon nollauksen jälkeen lähdet kovasti kiihdyttämään, niin alkaa nykiä ja sytyttää vikavalon.
- vika on KATalysaattori tukossa. Etummainen katalysaattori on se paksu pönttö heti pakosarjassa kiinni eli sen suojapellin takana, näkyy kun avaat konepellin.
- maksaa alle 300e + työt eli yhteensä noin 400e.
- se, että antaa vikakoodin kampi- tai nokka-akselin anturiviasta ja luullaan jakoketjun liikaa venyneen, johtuu tuon nykimisen aiheuttamasta ketjun nykimisestä. Siksi monelle on vaihdettu ketjusarja tai antureita ja ihmetelty, kun vika ei poistunutkaan.
Lue vastaavia Almera N16 tekstejä palstalta. Siellä kerrotaan, paljonko ketjunkiristin saa olla ulkona ja miten sen voit itse katsoa.

Shamsa

Ei taas tämä 'jakoketju nykii' aihe ;D
Jos ketjut kerran nykii niin kerrohan mulle että miksi mulla ei yhdessäkään autossa ole alkanut nykimään sen takia että ketju nykii, kaikilla ajettu yli 300tkm.
Jos ketju nykii niin hihnankin pitäisi silloin nykiä, miksei tätä ketjunykäisyä ole hihnakoneissa  ::)
Vastaan itselleni: koska sitä ei tapahdu merkittävissä määrin missään koneessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 04, 2018, 04:37:07
Ei taas tämä 'jakoketju nykii' aihe ;D
Jos ketjut kerran nykii niin kerrohan mulle että miksi mulla ei yhdessäkään autossa ole alkanut nykimään sen takia että ketju nykii, kaikilla ajettu yli 300tkm.
Jos ketju nykii niin hihnankin pitäisi silloin nykiä, miksei tätä ketjunykäisyä ole hihnakoneissa  ::)
Vastaan itselleni: koska sitä ei tapahdu merkittävissä määrin missään koneessa.

??? ?

Saisiko saman suomeksi?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Ei se jakoketju nyi. Se nyt vaan on venynyt, jonka takia asenntotunnistin herjaa väärää ajoitusta. Se rassukka kun ei voi ottaa perinteistä vianhakua käyttöön, eli ihan oikeesti katsoa mistä on kyse. Sen sijaan että toivoisi optimistina, että se paljon halvempi osa, joka vaan kertoo oireista, olisi se syyllinen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - huhtikuu 04, 2018, 06:15:02
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 04, 2018, 04:37:07
Ei taas tämä 'jakoketju nykii' aihe ;D
Jos ketjut kerran nykii niin kerrohan mulle että miksi mulla ei yhdessäkään autossa ole alkanut nykimään sen takia että ketju nykii, kaikilla ajettu yli 300tkm.
Jos ketju nykii niin hihnankin pitäisi silloin nykiä, miksei tätä ketjunykäisyä ole hihnakoneissa  ::)
Vastaan itselleni: koska sitä ei tapahdu merkittävissä määrin missään koneessa.

??? ?

Saisiko saman suomeksi?

Tästä joskus aiemmin oli jossakin toisessa topicissa. Että jakoketju kiristyy ja löystyy työtahtien mukaan, eli tavallaan nykii nokkapyöriä ympäri.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

jonitsi

Vaihdoin eilen kampiakselin asentotunnistimen uuteen. nykimiset loppui, mutta kun käynnistää niin kierrokset heijaa todella alhaalla hetken aikaa ja sitten normaalisoituu  :o
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 04, 2018, 12:58:18
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - huhtikuu 04, 2018, 06:15:02
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 04, 2018, 04:37:07
Ei taas tämä 'jakoketju nykii' aihe ;D
Jos ketjut kerran nykii niin kerrohan mulle että miksi mulla ei yhdessäkään autossa ole alkanut nykimään sen takia että ketju nykii, kaikilla ajettu yli 300tkm.
Jos ketju nykii niin hihnankin pitäisi silloin nykiä, miksei tätä ketjunykäisyä ole hihnakoneissa  ::)
Vastaan itselleni: koska sitä ei tapahdu merkittävissä määrin missään koneessa.

??? ?

Saisiko saman suomeksi?

Tästä joskus aiemmin oli jossakin toisessa topicissa. Että jakoketju kiristyy ja löystyy työtahtien mukaan, eli tavallaan nykii nokkapyöriä ympäri.

No tuossa vaiheessa ei kiristin toimisi enää lainkaan ja sen kyllä kuulisi jo korvallakin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jonitsi

Niin ja jakoketju ei kolise yhtään. Moottorista ei kuulu kun suutinten pieni normaali naputus. Ketjua en vielä voinut tarkistaa kun luukku on vedetty kiinni silikonilla ja en saanut vielä sitä auki. Tuskin on ketjussa vika kun ajossa toimii nyt normaalisti anturin vaihdoilla, mutta tuo käynnistyksen jälkeinen kierrosten huojunta jäi.
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

Shamsa

Tyhjäkäyntimoottori saattaa takeltaa? ???
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 04, 2018, 04:37:07
Ei taas tämä 'jakoketju nykii' aihe ;D
Jos ketjut kerran nykii niin kerrohan mulle että miksi mulla ei yhdessäkään autossa ole alkanut nykimään sen takia että ketju nykii, kaikilla ajettu yli 300tkm.
Jos ketju nykii niin hihnankin pitäisi silloin nykiä, miksei tätä ketjunykäisyä ole hihnakoneissa  ::)
Vastaan itselleni: koska sitä ei tapahdu merkittävissä määrin missään koneessa.

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 04, 2018, 06:42:44
Ei se jakoketju nyi. Se nyt vaan on venynyt, jonka takia asenntotunnistin herjaa väärää ajoitusta. Se rassukka kun ei voi ottaa perinteistä vianhakua käyttöön, eli ihan oikeesti katsoa mistä on kyse. Sen sijaan että toivoisi optimistina, että se paljon halvempi osa, joka vaan kertoo oireista, olisi se syyllinen.

Mitenkä tuo sitten kun yli 300tkm ajetussa ajoituslampulla katsoen merkki vaeltaa matalalla tyhjäkäynnillä, mutta kun hieman nostaa, niin pysyy paikallaan?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

StanLaurel

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - huhtikuu 05, 2018, 16:29:15
Mitenkä tuo sitten kun yli 300tkm ajetussa ajoituslampulla katsoen merkki vaeltaa matalalla tyhjäkäynnillä, mutta kun hieman nostaa, niin pysyy paikallaan?

Mistä oot sillä lampulla katsonut?
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

datsunpower

Venynyt jakoketju tekee sitä, että sytytys vaeltaa. Meillä oli P11 GT:ssä sen verran venähtänyt ketju, että sytkä heitti yli 5-astetta molempiin suuntiin  :o
Sen kyllä kuuli töpeksivästä käynnistä ihan ilman ajoituslamppujakin, että kaikki ei ollut kunnossa..
Saman efektin saa aikaiseksi myös väljällä virranjakajalla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

Almera N16:ssa ei ole virranjakajaa vaan suorasytytyspuolat.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 06, 2018, 00:54:45
Almera N16:ssa ei ole virranjakajaa vaan suorasytytyspuolat.
Sytytystapa ei vaikuta kammenkulman tunnistukseen  ::)
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jonitsi

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 05, 2018, 12:59:27
Tyhjäkäyntimoottori saattaa takeltaa? ???

Kyseinen auto on elektronisesti ohjatulla kaasulla. Ei siis ole erillistä tyhjäkäyntisäädintä.
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

Whee

#17
-

jonitsi

Niin pitikin jo aikasemmin laittaa, että tuossa viikonloppuna almera ei enään lähtenyt ollenkaan käyntiin... Pitää yrittää saada liimattu ketjun tarkistusluukku auki, niin näkisi onko vika ketjussa.
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - huhtikuu 05, 2018, 16:29:15
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 04, 2018, 04:37:07
Ei taas tämä 'jakoketju nykii' aihe ;D
Jos ketjut kerran nykii niin kerrohan mulle että miksi mulla ei yhdessäkään autossa ole alkanut nykimään sen takia että ketju nykii, kaikilla ajettu yli 300tkm.
Jos ketju nykii niin hihnankin pitäisi silloin nykiä, miksei tätä ketjunykäisyä ole hihnakoneissa  ::)
Vastaan itselleni: koska sitä ei tapahdu merkittävissä määrin missään koneessa.

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 04, 2018, 06:42:44
Ei se jakoketju nyi. Se nyt vaan on venynyt, jonka takia asenntotunnistin herjaa väärää ajoitusta. Se rassukka kun ei voi ottaa perinteistä vianhakua käyttöön, eli ihan oikeesti katsoa mistä on kyse. Sen sijaan että toivoisi optimistina, että se paljon halvempi osa, joka vaan kertoo oireista, olisi se syyllinen.

Mitenkä tuo sitten kun yli 300tkm ajetussa ajoituslampulla katsoen merkki vaeltaa matalalla tyhjäkäynnillä, mutta kun hieman nostaa, niin pysyy paikallaan?

Oliko moottori perustyhjäkäynnillä ennakonsäätö- tilassa? Mikäli ei ollut, niin ennakko soutaa varmasti. Yksi ecun keinoista säätää tyhjäkäynnin kierroslukua on sytytysennakon muuttaminen.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

jonitsi

En saa tähän kuvaa laitettua, mutta kiristin näyttäisi olevan ulkona ehkä 2cm. Voiko tuo imupuolen vvt jotenkin jumiutua? Solenoidia kokeilin 9V paristolla, mutta ei tapahtunut mitään. Renaultin vvt solenoidi kyllä ottaa kiinni 9V paristolla, jos toimii. Miten on? Almera ei enään lähe käyntiin ollenkaan. Hörähtää ja tukehtuu samantien.  :'( Niin ja ketju ei tuntunut yhtään löysältä, tuntui olevan jakoremmin kireys.
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: jonitsi - huhtikuu 23, 2018, 21:04:50
En saa tähän kuvaa laitettua, mutta kiristin näyttäisi olevan ulkona ehkä 2cm. Voiko tuo imupuolen vvt jotenkin jumiutua? Solenoidia kokeilin 9V paristolla, mutta ei tapahtunut mitään. Renaultin vvt solenoidi kyllä ottaa kiinni 9V paristolla, jos toimii. Miten on? Almera ei enään lähe käyntiin ollenkaan. Hörähtää ja tukehtuu samantien.  :'( Niin ja ketju ei tuntunut yhtään löysältä, tuntui olevan jakoremmin kireys.

Se miten kireältä tai löysältä ketju tuntuu, ei kerro ketjukoneessa käytännössä yhtään mitään. mm. nokka-akselit/venttiilijouset ja ketjunkiristimen esijännitys ottavat kyllä löysät pois, mutta ajoitus menee silti kyllä metsään kun ketju venyy.
QG-moottoreissa on muutenkin "välyksetön" ketju... se monirivinen pienillä hampailla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

jonitsi

Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

jonitsi

Tarviiko jakoketjun vahtoon mitään erikoistyökaluja? momenttiväännin ja kaikki normi kalut löytyy. Täytyy varmaan hakea mätänetistä tuo ketjusarja ja alkaa suunnitteleen vaihtoo talon parkkipaikalla... Hihnoja olen ooppeleihin vaihtanut mutta en koskaan ketjua. Tuskin mitään ihmeellistä eroo. kuinka tuo vvt pyörä vaihdetaan että ajoitus ei muutu. käännetään tiettyyn suuntaan ja ajoitusmerkin kohdikkain?
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

jonitsi

Lainaus käyttäjältä: jonitsi - huhtikuu 24, 2018, 12:04:07
Tarviiko jakoketjun vahtoon mitään erikoistyökaluja? momenttiväännin ja kaikki normi kalut löytyy. Täytyy varmaan hakea mätänetistä tuo ketjusarja ja alkaa suunnitteleen vaihtoo talon parkkipaikalla... Hihnoja olen ooppeleihin vaihtanut mutta en koskaan ketjua. Tuskin mitään ihmeellistä eroo. kuinka tuo vvt pyörä vaihdetaan että ajoitus ei muutu. käännetään tiettyyn suuntaan ja ajoitusmerkin kohdikkain?

Vastaan näköjään itselleni, kun muistin että koneella on autodata  ;D Special tool - none required. näköjään kompressori jolla paineilmaa vvt pyörän öljykanavaan ja konella pyöräytettään hiljaa että kuuluu klik ja sit 3mm tappi vvt pyörän reikään, kone ajotusmerkkeihin ja alkaa purkaan. ei näköjään kauheen paha homma sittenkään.  ::)
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

kurttu

Tuo jakoketjun vaihto ei ole mikään ihan läpihuutojuttu. Pitää mm. irrottaa öljypohja ja muutenkin ahdasta hommaa.  Vaihtoon erikoistuneella mekaanikolla meni koko päivä tuohon kun teetin. Motonetista ei saa jakoketjusarjaa, joka sopii muuttuvalla venttiilinajoituksella olevaan koneeseen. Ketjusarjan sain Fixus-liikkeestä tilaamalla ja tiivisteet marmoritiskiltä.



chery

Kettinkinsarjaa kannattaa myös kattella maailmalta esim. ebayn kautta. Saa järkevämpään hintaa eikä tarvi maksaa Suomen ryöstöhintoja.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

jonitsi

Lainaus käyttäjältä: chery - huhtikuu 24, 2018, 16:21:00
Kettinkinsarjaa kannattaa myös kattella maailmalta esim. ebayn kautta. Saa järkevämpään hintaa eikä tarvi maksaa Suomen ryöstöhintoja.

Koitin jo kattoo, niin hinta oli jopa 100e enemmän kun mätänetissä.
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06

jonitsi

Lainaus käyttäjältä: kurttu - huhtikuu 24, 2018, 15:57:42
Tuo jakoketjun vaihto ei ole mikään ihan läpihuutojuttu. Pitää mm. irrottaa öljypohja ja muutenkin ahdasta hommaa.  Vaihtoon erikoistuneella mekaanikolla meni koko päivä tuohon kun teetin. Motonetista ei saa jakoketjusarjaa, joka sopii muuttuvalla venttiilinajoituksella olevaan koneeseen. Ketjusarjan sain Fixus-liikkeestä tilaamalla ja tiivisteet marmoritiskiltä.

Jakoketjusarja Nissan QG15DE/QG18DE
Sopivuudet:
- 1,5-16V 72kW QG15DE-moott. 03-> muuttuvalla venttilinajoituksella Jakoketjusarja (sis. ketjun, kiristimen, ohjaimet, ketjupyörät (myös VVT-pyörä)) Hinta: 249,00€ Ei siinä paljoa kauempaa mene kun jakohihnan vaihdossa. tilaa on jopa enemmän kun autoissa joihin olen hihnan vaihtanut. Tiedä sit sun erikoistuneesta mekaanikosta  ::)
Opel Kadett E 1.6i '89, Renault Megane 1.6e '97, Nissan Micra K10 1.2s '92, Nissan Sunny N13 1.6s '89, Renault Megane 2 ph2 1.4i '06