Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Bensapumppu vetelee viimeisiään?

Aloittaja Alppuu, helmikuu 23, 2018, 21:56:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

No nyt viimeisen kk:n aikana on alkanut auto nykiä reippaammissa kiihdytyksissä/kuormitettaessa.
Tulpat katsoin ja hyviltä näyttivät, laihan kaakaon väriset, kärkivälin tarkistin/säädin.
Taskulampulla tulpan aukoista katsomalla männän laet puhtaat, pieni nokiharso päällänsä, merkinnät tms. näkyvät hyvin.
"Bilteman" bensanpaineensäätimen viisari heiluu tyhjäkäynnillä melko rankasti, mitä ei ole ennen tehnyt...
Ennen kun polkaisi kaasua, mittari näytti paineen nousua, nyt se polkaisussa näyttää paineen alenemista...
Virrat päälle laittaessa bensapumppu pitää milloin minkäkinlaista rohinaa, mutta käynnissä ollessa ei korviin säröääniä kuulu.

Kuulostaako ehtoo puolen pumpun oireita?

Ai niin, kuluväline on siis N15 Almera 1.4 motilla.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Bensansuodattimen voisi ottaa irti, puhallella ja suihkutella bräkeä jos jotain kakkaa sisältä irtoaisi.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Sullahan onkin jo pumppu & linja etanolilla pilattu, niin pilaa sitten loputkin jarruputsilla ;D
Hyvinhän ne pelaa etanolilla...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - helmikuu 25, 2018, 09:28:16
Sullahan onkin jo pumppu & linja etanolilla pilattu, niin pilaa sitten loputkin jarruputsilla ;D
Hyvinhän ne pelaa etanolilla...

Kiitos, sinun apuun voi aina luottaa.
Onhan tämä kestänyt sen ~340tkm, että etanolihan sen hajoitti, jos nyt pumpusta ottaa.
Ja bräkeä ajattelin suihkuttaa metalliseen suodattimeen, vai mihikä luulit??
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

chery

Suodatin kannattaa uusia suosiolla kun maksaa 10e motonetissä :)
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Alppuu

Tottakai kannattaa uusia, jos epäillys siitä. Joskus muutaman kuukauden viinan käyttöön ottamisen jälkeen vaihdoin entisen suodattimen.
Siinä ei tosin tuntunut puhaltelemalla olleen mitään tukosta.
Alkuperäinen oli muovinen suodatin ja nykyinen Motonetin JapanParts(?) merkkinen metallinen.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Datsuuna

Luonnollista kulumista bensapumpussa ei mistään etanolista johtuvaa ei alkuunkaan sillä jos sama pumppu on pyörinyt jo n. 340 tkm:n ajan ei ole ollenkaan ihme jos se alkaa hajota päinvastoin se on kestänyt hyvin. Olen käyttänyt kaikissa autoissani vuosien varrella 95E10 bensaa siitä asti kun se tuli markkinoille ilman mitään ongelmia bensasta johtuen päinvastoin polttoainejärjestelmä on pysynyt vedettömänä.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppuu

Kävin katsomassa paineita. Virrat päälle ja pumppu lykkää mittarin mukaan 3,8 Bar.
Minuutin kuluessa paine laskee yhteen bariin.
Ilmeisesti pumppu? Osaako joku kertoa, miksi päästää paineen laskemaan?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Totenkopf

-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Shamsa

Pumppu toimii vaikka ilman takaiskua, kestää vain startatessa pidempään saada polttoaine moottorille.
Oletko tarkistanut paineensäätimen toiminnan?
Painemittaukset ennen paineensäädintä ja sen jälkeen.
Mittaa myös pumpulle menevä jännite kun pumppu on käynnissä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Totenkopf

#10
Niin no, toimintaa se on huonokin toiminta.

Ihan jo pelkän rääkymisen perusteella suosittelisin vaihtamaan pumpun. Eivät ole tänä päivänä enää kalliita. Ellei sitten välttämättä halua odottaa lopullista pimenemistä ja hinaus apua tien poskessa. 340tkm aikana on varmasti kommutaattori kulunut tarpeeksi. Asiaa ei helpota yhtään jos on päässyt edes kerran vetämään ilmaa.


Kuvassa 345tkm ajettu P11 GT:n pumpun roottori.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Shamsa

Pumppuja tehdään myös kokonaan ilman takaiskua, logiikallasi kestävät varmaan ekan starttauksen ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - helmikuu 25, 2018, 18:03:19
Pumppuja tehdään myös kokonaan ilman takaiskua, logiikallasi kestävät varmaan ekan starttauksen ::)

"Logiikallasi"? Jos nyt kuitenkin käyttäydyttäisiin kuten aikuiset ihmiset ja jätetään joutavanpäiväinen länkytys pois.

Pumppu ilman takaiskua on aika vamasti myös suunniteltu toimimaan ilman takaiskua, eikö?

Tässä aiheessa käsitellään N15 Almeraa , jonka pumpusta löytyy takaisku ja se on suunniteltu toimimaan sen kanssa.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

#13
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - helmikuu 25, 2018, 16:34:40
Pumppu toimii vaikka ilman takaiskua, kestää vain startatessa pidempään saada polttoaine moottorille.
Oletko tarkistanut paineensäätimen toiminnan?
Painemittaukset ennen paineensäädintä ja sen jälkeen.
Mittaa myös pumpulle menevä jännite kun pumppu on käynnissä.

Takaiskun vuotaminen kuulostaa näin maallikosta loogiselta :) mutta voisiko tämä takaisku toimia jotenkin takerrellen kun tyhjäkäynnillä mittarin viisari aika lailla väpättää.
En ole tarkistanut paineensäätimen toimintaa, mutta voisiko paineen aleneminen kuormituksessa jotenkin johtua siitä? Täytyy vielä testata uudestaan, mutta näytti siltä,
että ryntäytyksessä paine notkahti, kun sen pitäisi nousta, niin kuin ennen on tehnyt. Tämä säädettävä paineensäädin on auton oman säätimen jälkeen.
Letkuja tarkastelin ja kaikki näyttäisi olevan ehjiä ja paikallaan.

Mistä pumpulle menevä jännite mitataan? Takapenkki pois, joku luukku auki ja mittaamaan?
Ei näillä keleillä (-10...-20) oikein motivoi... Toisaalta tielle jääminenkään ei kiinnosta. 
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Totenkopf

Kuvauksesi perusteella pumppu on tiensä päässä. Pumpun tuotto ei riitä pitämään yllä riittävää painetta yllä kuormituksessa. Pumppuhan tuottaa vain tietyn virtauksen, paine saadaan aikaiseksi säätimellä.

Otetaan esimerkiksi P11 Primeran Boschin valmistama alkuperäinen pumppu. Valmistaja lupaa tälle tuottoa 70 litraa tunnissa. Tällä tuotolla se kykenee pitämään yllä 3 barin paineen järjestelmässä. Mikäli pumppu on kulunut, sen tuotto pienenee ja näin ollen paine laskee roimasti kovemmalla moottorin kuormituksella (suutinten aukioloaika pidempi). Täysin sama ilmiö voitelujärjestelmässä kuluneilla runkolaakereilla. Perus fysiikkaa, ei rakettitiedettä.

Vuotava takaisku vaikuttaa tuohon nopeaan paineen laskuun josta aiemmin mainitsit. Samoin myös vuotava säädin, suutin tai letku/putki polttoainelinjassa. Nämä on helppoja eliminoida vianetsinnässä.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Totenkopf - helmikuu 25, 2018, 17:41:12
Niin no, toimintaa se on huonokin toiminta.

Ihan jo pelkän rääkymisen perusteella suosittelisin vaihtamaan pumpun. Eivät ole tänä päivänä enää kalliita. Ellei sitten välttämättä halua odottaa lopullista pimenemistä ja hinaus apua tien poskessa. 340tkm aikana on varmasti kommutaattori kulunut tarpeeksi. Asiaa ei helpota yhtään jos on päässyt edes kerran vetämään ilmaa.


Kuvassa 345tkm ajettu P11 GT:n pumpun roottori.

Kyllähän tuo alkaa näyttää että pumppu on aika valmis ja vaihtoon pitää valmistautua.
On tuo kuvan roottori meleko kuluneen näköinen, ei loppu kuitenkaan(?)
Mikähän tuossa kun oikuttelee? Jos hiilet loppuu, niin kuolee kerrasta?
Pitää se suodatinkin vielä irrottaa ja katsoa.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Mikä siellä pumpussa kuluu, akselin laakerointi?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Jos kollektori alkaa olla noin naarmuilla kuin tuossa kuvassa, niin varmaan on hiiletkin lopussa ja alkaa hiilien jouset hangata kollektoria ja siitä se meteli. Uusilla hiilillä silloin pääsis jonkun aikaa. Löytyykö mistään sopivia hiiliä? Voihan siinä luikulaakeritkin olla väljät jo. Purkamalla selviää.

Totenkopf

Kukin tyylillään. Uusia pumppuja saa alle viiteenkymppiin, joten ainakin omasta mielestäni tekohengittämisessä ei ole järkeä.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

Joo, uutta pumppua jos/kun pitää vanha kaivaa esille.
Tutkin sitten vanhaa ja laitan kuvia. :)


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Näyttää melko lailla vastaavalt paketilta kuin Primera P11:n pumppu ... eli vaihto on noin vartin homma. Puoli tuntia jos ekaa kertaa tekee. Ei kai sitä loputtomiin kannata ihmetellä, uutta kehiin ja kokeilemaan.

Alppuu

Meneekö vaihto näin, onko sama asetelma? Tuosta ei nyt selvinnyt, miten se suodatinjalka irtoo ja laitetaan takaisin..
Uusi tiiviste pitää hankkia?

https://www.youtube.com/watch?v=e11aWNXOtjY
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Mulla oli ainakin se suodatin mukana. Primerassa kansi irti takapenkin alta, kolme M6 pulttia. Johdot ja letkut kannesta irti. Primerassa kierrettävä kaulus tankin päällä. se irti ja kansi ylös. Kannattaa ehkä imuroida isommat kurat pois ennenkuin tekee mitään näistä vaiheista. Bensahöryjen imurointi voi olla aika näyttävää, kokemusta on :D Primerassa tuo "laatikko" on kynnellä kiinni kiskoissa tankin pohjassa, kumihanskat käteen ja sormet sinne alle, sieltä löytyy kieleke ... muistaakseni taaksepäin piti tuota laatikkoa työntää. Kun se irtoaa, koko paketin voikin nostaa tankista ulos. Laatikon kansi on vain kynsillä kiinni, napsuttelee sen irti ja pumppuhan onkin sitten jo irti. Paitsi letku ja johdot tietenkin. Ne irti ja uuteen kiinni, ja kasaus käänteisessä järjestyksessä.

shamrock

Tuossa videossa se imusuodatin on jousiprikalla kiinni, kyllä se siinä kerrotaan vaikkakin nopeasti. En muista miten oli Primerassa, kun ei tarvinnut sitä irroittaa. Mutta eiköhän se selviä kun pumppu on kädessä - ellei tule uuden mukana uutta suodatintakin.

Totenkopf

Koskaan ei voi painottaa liikaa bensanpaineen poistamisen ja tankinkorkin avaamisen tärkeyttä pumppua vaihtaessa. Kukaan tuskin haluaa polttoaineita naamalleen. Imusuodatin on Primerassa ja almerassa kiinni jousiprikalla.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: shamrock - helmikuu 26, 2018, 16:30:55
Mulla oli ainakin se suodatin mukana. Primerassa kansi irti takapenkin alta, kolme M6 pulttia. Johdot ja letkut kannesta irti. Primerassa kierrettävä kaulus tankin päällä. se irti ja kansi ylös. Kannattaa ehkä imuroida isommat kurat pois ennenkuin tekee mitään näistä vaiheista. Bensahöryjen imurointi voi olla aika näyttävää, kokemusta on :D Primerassa tuo "laatikko" on kynnellä kiinni kiskoissa tankin pohjassa, kumihanskat käteen ja sormet sinne alle, sieltä löytyy kieleke ... muistaakseni taaksepäin piti tuota laatikkoa työntää. Kun se irtoaa, koko paketin voikin nostaa tankista ulos. Laatikon kansi on vain kynsillä kiinni, napsuttelee sen irti ja pumppuhan onkin sitten jo irti. Paitsi letku ja johdot tietenkin. Ne irti ja uuteen kiinni, ja kasaus käänteisessä järjestyksessä.

nissan4u mukaan pumppuhässäkkä näyttäisi olevan samanlainen kun videossa eli varmaan samanlainen kuin shanrockin kuvaama.

https://www.youtube.com/watch?v=j5JJlaKVmQk

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Toi video on tismalleen niinkuin Primerassa. Tosin anturia en ole koskaan erikseen irrottanut boksin kyljestä, se mahtuu kyllä tulemaan mukana ulos.

Alppuu



Sellaista pientä löyty suodattimesta.
Vedot parani, mutta vieläkin täyskaasukiihdytyksissä korkeammilla kierroksilla aaltoilee/puutuu.
Seuraavaksi uusi suodatin.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Tankkasin 95E10 bensaa ja ongelmat katosivat ainakin normiajossa, rajoittimeen asti ei ole tullut koitettua.
Onhan tämä litku energiatiheämpää ja viskositeetiltaan ohuempaa 85 viinaan verrattuna.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

A.S

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - helmikuu 27, 2018, 22:01:56
Aikaa tuntuu riittävän saman asian kanssa vehkoomiseen sillä aikaa kun kunnialliset kansalaiset käyvät töissä .. työ eli "sarja tahdosta riippumattomia pakkoliikkeitä" rajoittaa pahasti harrastamista monien kohdalla ja syvemmälliset pohdinnat jäävät kun tehdään vain se mitä akuutti tarve vaatii  :D

Juurikin näin... :D :D
Kalusto ei sovi listaan, turhan paljon kuitenkin...