Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Almera N16, 2005, Hatchback - käynnistysongelmat ja bensapumpun rele

Aloittaja Jukkalmera, helmikuu 04, 2018, 18:16:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tikola

Lämpöpuhallintestaus on vain törkeän helppo testi. Ja ensiviikolla se onnistunee Vantaalla ihan luonnostaan :)

Volvomania

Uusi Konkka on niin halpa investointi, että se ei testaamalla siitä parane. Ongelma on ollut tehtaalla tiedossa, koska uusi on paljon alkuperäistä tehokkaampi.
Turha arpoa vikaa, kun voi poistaa ensin ne todennäköiset.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

tikola

Minulla on valmiina 2.2, joten siellä on jo se isompi sisällä. Nyt jää kysymykseksi voiko se olla rikki, eli ostan uuden kondensaattorin ja kokeilen, mutta kapasiteetti ei tule muuttumaan - se on jo valmiiksi tuo minkä Seppänen vaihtaa.

tikola

Taisi ratketa tai ainakin luulen niin. Puolan johdon kondensaattorin vaihto ja starttaa sievästi. Minulla oli jo samanlainen 2.2 kondensaattori siellä valmiina, mutta olisiko ollut sitten rikki? Ainakin sen tyyppiseltä se hieman sisältä näytti, että olisikohan henki tullut ulos. Kiitokset kaikille ja erityisesti "jarihkille", joka tässä taisi olla se lopullisen ratkaisun antaja.

Jos tämän murheen nyt vetää yhteen niin

• Bensapumpun rele oireilee siten, että bensapumppu ei lähde ja auto ei käy. Tämän pitäisi näkyä joko starttaamattomuutena tai käymättömyytenä. Helppo diagnsoida, eli tankin lähellä virta-avainta käännettäessä surahtaa, jos tuo toimii. Minulla oli ihan selvä surahdus joka kerran kun rasvamontussa kuunteli, joten sitä vikaa ei minulla ollut
  • Virtalukon pohja oireilisi aika paljon samaan tapaan kuin minulla, eli kytkisi starttimoottoria ja starttivirtaa miten sattuu. Itse sen vaihdoin, mutta vaikutusta ei ollut. Sinällään jälkikäteen ajatellen käy järkeen, koska minulla se aina starttasi ja käynnisyi - käynnistymisen hetki oli vain mitä sattuu. Eli aina sieltä virtalukosta löytyi tarpeellinen kytkentä
  • Puolavika näkyisi, jonkinlaisena sytytyskatkona tai vajaalla käymisenä. Sellaista ei minulla ollut ikinä, eli käydessään kävi kuten pitikin
  • Tämä kondensaattori on sitten pieni mysteeri. Kondensaattori leikkaa virtapiikkejä, joten isompi leikannee niitä enemmän. Mitä se sitten tekisi oikeasti - jotenkin tasoittelisi sytytysvirtaa startin aikana. Tuossa Seppäsen videossahan kerrotaan sen liittyvän lähinnä puolarikkoihin, eli jonkinlaisesta suojauskondensaattorista tässä lienee kyse

Kondensaattorin osto oli pikkuisen haastavaa. Varaosana se ei minun autooni kuulu, mutta tuolla videolla kerrotulla Nissanin varaosanumerolla se löytyy. Se on siis johtosarjan osa ja siten kyse ei ole peruskuvaston varaosasta automallille vaan osasta, jolla osaaja voi johtosarjaansa parannella. Kyllä se Nissanilta löytyi ja 12.50eur taisi olla hinta, joten helppo homma, kun vain kohdalleen osuu.

Seuraavaksi sitten lämmityslaitteen kimppuun, eli minulla on tällä hetkellä asetuksena vain kuuma ja hirveän kuuma ja säätönuppi lyö tyhjää, joten joku mekaaninen vika siinä säätimessä nyt on. Hajottamolla noita säätimiä näyttää helposti olevan. Pitää vain se oikea sieltä nyt kaivaa esiin.

tikola

Ei ratkennut vaan tänään piti startata taas aika hartaasti. Seuraavassa tehdyt korjaukset

• Tulpat vaihdettu
  • Puolat käyty läpi yhdellä uudella puolalla = "puolat vaihdettu"
  • Puolan johdon kondensaattori uusittu
  • Virtalukonpohja vaihdettu
  • Startti vaihdettu
  • Akun maadoitus uusittu

Alkaa vähän ideat loppua. Sinällään ei ole katastrofi vaan auto on ajossa koko ajan, mutta pitäisihän tuohon ratkaisu löytyä. Ehkä sellaiset jatkoideat joita on mielessä ovat

• Maadoitus on uusittu vähän kotikonstein - siihen voisi merkkituotteen vaihtaa
  • Startteja on kahta mallia - voisiko tämä olla tämän kyseisen mallin vika ja se toinen olisi passelimpi. Ero on tehossa, eli kilowatit ovat erilaisia. Joskin se voi myös tarkoittaa mekaanisesti erilaisia startteja, mutta se on ehkä se asia jota voisi tutkia. Oire on kuitenkin eniten startin hujakoilla, joten jotenkin se siihen liittyy
  • Polttoaineen paineensäädintä en ole vaihtanut - vai olenkohan?? Se kuitenkin tuntuu epätodennäköiseltä, kun käydessään auto pelaa täysin ongelmitta, mutta sen voisi toki toiseksi vaihtaa
  • NATS kaapeli, joskin tähän ei kyllä ajonestot liity mitenkään ainakaan kojetaulun mukaan

Ongelma on siis tiivistäen se, että aika ajoin autossa on käynnistymisvaikeuksia, joihin sisältyy jonkinlaisia startin takapotkuja. Yleensä hetken aikaa startin jatkaminen auttaa, eli auto kyllä hyrähtää aina lopulta käyntiin. Mitään muuta (tuohon liittyvää) vikaa autossa ei ole. Jotenkin se liittyy starttiin, sen saamiin käskyihin tai sytytykseen. Polttoaineen saanti tuntuu epätodennäköiseltä, koska se sitten käydessään käy hienosti.

Jukkalmera

Lainaus käyttäjältä: tikola - syyskuu 28, 2023, 12:24:08Ei ratkennut vaan tänään piti startata taas aika hartaasti. Seuraavassa tehdyt korjaukset

• Tulpat vaihdettu
  • Puolat käyty läpi yhdellä uudella puolalla = "puolat vaihdettu"
  • Puolan johdon kondensaattori uusittu
  • Virtalukonpohja vaihdettu
  • Startti vaihdettu
  • Akun maadoitus uusittu

Alkaa vähän ideat loppua. Sinällään ei ole katastrofi vaan auto on ajossa koko ajan, mutta pitäisihän tuohon ratkaisu löytyä. Ehkä sellaiset jatkoideat joita on mielessä ovat

• Maadoitus on uusittu vähän kotikonstein - siihen voisi merkkituotteen vaihtaa
  • Startteja on kahta mallia - voisiko tämä olla tämän kyseisen mallin vika ja se toinen olisi passelimpi. Ero on tehossa, eli kilowatit ovat erilaisia. Joskin se voi myös tarkoittaa mekaanisesti erilaisia startteja, mutta se on ehkä se asia jota voisi tutkia. Oire on kuitenkin eniten startin hujakoilla, joten jotenkin se siihen liittyy
  • Polttoaineen paineensäädintä en ole vaihtanut - vai olenkohan?? Se kuitenkin tuntuu epätodennäköiseltä, kun käydessään auto pelaa täysin ongelmitta, mutta sen voisi toki toiseksi vaihtaa
  • NATS kaapeli, joskin tähän ei kyllä ajonestot liity mitenkään ainakaan kojetaulun mukaan

Ongelma on siis tiivistäen se, että aika ajoin autossa on käynnistymisvaikeuksia, joihin sisältyy jonkinlaisia startin takapotkuja. Yleensä hetken aikaa startin jatkaminen auttaa, eli auto kyllä hyrähtää aina lopulta käyntiin. Mitään muuta (tuohon liittyvää) vikaa autossa ei ole. Jotenkin se liittyy starttiin, sen saamiin käskyihin tai sytytykseen. Polttoaineen saanti tuntuu epätodennäköiseltä, koska se sitten käydessään käy hienosti.

Heitän tähän keskustelun erään oman kokemuksen asiasta. Ajelin Almera N16 2005:lla melko vanhalla akulla (ikää 7v) vielä pari vuotta sitten ja kesäaikaan alkoi tulla erilaisia vikakoodeja käynnistäessä mm. sytytyspuolista jne. Myöhemmin syksyllä vaihdoin auton akun, niin oireilu hävisi. Voi olla, että vanhan akun varauskyky oli heikentynyt.

Nykyisen akun (Varta D24) kanssa olen onnistunut hommaamaan käynnistyksen kanssa ongelmia, kun akku on lyhyen ajon kanssa päässyt hieman vajaavarauksella (12,3V navoista mitattuna) sekä akun napoihin (+ napa) on päässyt tulemaan korroosiota (löysä liitos). Tässä viimeisessä ongelmassa on auttanut akun lataaminen (kerran vuodessa huoltotoimenpiteenä älylaturilla), sekä akun napojen ja kenkien putsaaminen korroosiosta + naparasvan käyttäminen (Liqui Molly -merkkinen motonetistä).

tikola

Ei taida tuo olla minun ongelmaan ratkaisu, eli nyt akussa on 12.8 ja vaikka akulla onkin ikää on se ongelmitta kestänyt varttitunninkin starttailusessiot

Peta

Tuossa taitaa olla kampiakselilla ja nokka-akselilla halanturit nokka-akselin anturi vaikuttaa yleensä suoraan sytytykseen, joskus noihin anturin päihin on kertynyt hienoa metalli mujua on heikosti magneettinen ja vaikuttanut sen toimintaan.

tino45

Palaan vielä tuohon, että antaa takapotkun. Oletko mitannut akun jännitteen startatessa. Josko se jännite tippuu liikaa eli vuotaa jonnekin

tikola

Noin kun järkeilen niin se että akku kyykkäisi startin aikana voisi toki käydä järkeen. Pitääpä mittailla lisää. VIrtaa siinä takuulla riittää, kun on aikanaan niitä vartin starttisessioita hoidettu, mutta mitenkähän jännitteen käy sen aikana. Se on tutkimisen arvoinen asia. Ja nuo anturit ovat kiistatta yksi pohdinnan alla oleva asia. Nyt kun keli viileni murhe lisääntyi taas ja siihen akkuasiaan se kylmyys kävisi hyvin.

Peta

Kun se lähtee starttauksen jälkeen käymään niin käykö se auto heti hyvin vai onko käynti vähän aikaa huonoa.
Auttaako siihen käymään lähtöön jos starttaa kaasu pohjassa.

tikola

Tätä olen pohtinut ja en ole ihan varma. Minulla on lievä tunne, että joskus käynnissä on hetki vikaa, mutta mikään kolmella käyminen se ei ole. Kaasulla on vaikutusta, eli kun sitä antaa reilummin asiat helpottuvat. Eli siinä voi olla jotain pientä huonoa käyntiä, mutta se kestää ykkössekunteja, jonka jälkeen kaikki on ihan täysin normaalia.

tikola

Ongelma on ratkaistu. Asentotunnistin, eli autoon oli vaihdettu ennen minulle tuloa asentotunnistimet. Edellinen omistaja on vaihtanut tulpat ja pistänyt pari hattua väärinpäin tai jotain sinnepäin. Siitä oli seurannut monenmoista ongelmaa, jota oli koetettu ratkoa vaihtamalla asentotunnistin (kampi tai nokka-akseli?). Täällä rohkaistuna aloin minäkin niitä pohtia aiemmasta vaihdosta huolimatta ja ostin kampiakselin asentotunnistimen Motonetista. Katsoin missä se on ja vaihdoin sen moottorin kylkeen. Kaikki alkoi toimia hyvin, mutta samalla syttyi vikavalo. Koodien perusteella vikavalo tulee kampiakselin asentotunnistimesta. Kun nyt asiaa järkeilen, niin vaihdoinkin vain nokka-akselin asentotunnistimen. No tunnistin on kummassakin paikassa sama, joten eipä sillä väliä kumpaan se meni.

Eli tiivistäen. Vaihdoin nokka-akselin asentotunnistimen ja kaikki alkoi toimia normaalisti. No vikavalo siinä muutoksessa kyllä alkoi palaa ja se antaa vikakoodia toisesta samanlaisesta eli kampiakselin asentotunnistimesta. Eli kyllä ne ongelmat niihin liittyvät ja nyt on menossa jumppa, jossa kokeilen vanhaa nokka-akselin tunnistinta kampiakselin tunnistimen paikalle, ennen kuin lähden ostamaan yhden tunnistimen lisää.

Eli asentotunnistin ongelma, jossa en ole vielä aivan varma, kumpi tunnistin oli rikki vai molemmat. Mutta nyt auto pelaa ja starttaa normaalisti - mitä nyt vikavalo palaa taulussa.  Kiitoksia vinkeistä - toista vuotta tässä meni, mutta nyt ollaan jo todella lähellä maalia.

Jos joku tarvitsee hyvän ajo-opetusauton, niin tämä alkaa olla vapaa, kun kaverin poikakin sai tällä nyt kortin. Koskaan ei ole ajo-oppilasta tällä autolla inssiajossa hylätty, joten kannattaa ostaa tämä pois, niin saa varmasti inssin läpäisevän auton.

Reniki

Mulla mennyt almerasta kaksi kampiakselin tunnistinta 240tkm matkalla. Nokassa on edelleen alkuperäinen.

tikola

Tässä oli se ongelma, että auto tuli minulle tarinalla jossa kerrottiin että tunnistin on vaihdettu vastikään. Siksi sen vaihto uudestaan ei tuntunut loogiselta operaatiolta.

Jukkalmera

Lainaus käyttäjältä: tikola - joulukuu 09, 2023, 19:41:06Tässä oli se ongelma, että auto tuli minulle tarinalla jossa kerrottiin että tunnistin on vaihdettu vastikään. Siksi sen vaihto uudestaan ei tuntunut loogiselta operaatiolta.

Täällä on juutuubi-videossa selitettynä, mitä eroa saattaa olla edullisemmalla tarvike asentoanturilla ja kalliimmilla OE-asentoanturilla.

https://youtu.be/dvfIIG0gI6E?si=bq3_MBcl5m1U7GTp&t=654

Nähtävästi uusikin tarvike-osa voi joissain tapauksessa tuottaa ongelmaa, jos ketjussa on jo jonkin verran venymää. Tuota alkuperäistä OE-asentoanturiakin saa vielä Nissan merkkiliikkeistä (kysyin maahantuojalta 09/2023), mutta hinta taitaa olla satasen luokkaa per kappale.

tikola

Tässä tapauksessa minun ostamani anturi on mallia motonetin halvin ja sillä se tuntuisi toimivan hyvin. Nyt anturijumppa on tehty siihen malliin, että uusi asentotunnistin on kampiakselilla ja vanha kampiakselin tunnistin on nokka-akselilla. Kaikki toimii ja vikavaloja ei nollauksen jälkeen ole syttynyt. Eli lopullinen vika minun Almerassa oli rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin. Se onko siellä lisäksi jakoketjuongelmia on toinen tarina, mutta toistaiseksi en tee sille mitään vaan tarkkailen tilannetta. Ketjun venähtminen on täysin mahdollista, mutta koska auto toimii hyvin en tee vielä sen suhteen mitään.

Miten venyminen näkyisi tunnistimissa? Lonkalta sanoisin, että lähinnä kai se vaikuttaa nokka-akselin asentoon, koska kampiakseliltahan sitä sillä ketjulla vedetään? Vai näkyykö se molemmissa? Taustalla tässä se, että tunnistimia on nyt vaihdettu minun ja edellisen omistajan toimesta, eli pohdin voisiko joku ketjun venymä aiheuttaa tunnistinten rikkoutumisongelmaa? Tuntuisi kyllä epäloogiselta, eli ei kai se sähkölaite, jossa ei ole mitään mekaanista yhteyttä mihinkään rikkoudu muusta kuin jännitepiikeistä?

Teeseitsemies

Pari kesää sitten tuli vikakoodi kampiakselinasentotunnistimesta, mutta vaikka tämän vaihtoi ja nokka-akselin samate, niin jaksoi silti herjata vikakoodeja näistä tunnistimista. Lopuksi syy oli jakopääketjun venähtäminen. Tämä kun vaihdettiin niin auto alkoi pelata.

Teeseitsemies

Tällä hetkellä ongelma nissan almera n16 2003 1.5l 95hp käynnistyksessä. Auto on jo 2v tehnyt epäsäännöllisesti sitä, että kun virran laittaa, ei kuulu (ilmeisesti bensapumpun releen) yhdistämisen ääntä.. Tämä ääni kun ei tule, niin auto ei edes inahda. Avainta kun vääntää edestakaisin ja välillä pois virtalukosta ja yrittää uudestaan niin releen ääni kuuluu ja auto lähtee käyntiin normaalisti. Viikko sitten tuli uusi pulma.. Releeseen yhdisti, mutta moottori jäi vaan starttaamaan. Lähti kuitenkin käyntiin lopulta, kun hetken renkaita potki ensin. Osaako kukaan sanoa, onko vika releessä vai NATSissa? Akku ja tulpat vaihdettu. Kiitos vastauksista etukäteen!

tikola

Bensapumpun rele, Ajonesto (NATS vissiin) tai virtalukon pohja, joista viimeinen osa on minulla hyllyssä ja saat sen Vantaalta jos haluat. Joku noista kolmesta se on ja virtalukon pohja on tässä se helpoin koe.

Akku voi liittyä ajonestoon, eli juuri vasta oli käsissä toisenmerkkinen auto, jossa etäluettavan avaimen tunnistus lakkasi toimimasta paljon ennen kuin startti ei saanut tarpeeksi virtaa. Eli matala akun jännite voisi poikia tuollaista, mutta sinullahan on akku jo uusittu.