Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Suuri talvirengaskeskustelu

Aloittaja Alppuu, marraskuu 07, 2017, 23:15:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Perso - marraskuu 27, 2020, 00:52:37
Tasaisempi rengaspaine ajon aikana
Rengas pyörii viileämpänä
Paine vähenee hitaammin
Renkaiden käyttöikä pitenee
Polttoaineenkulutus pienenee

Noin mainostavat, mutta tärkein lienee että ei vaikuta lämpötilan vaihtelu niin paljoa paineisiin. ;)

Ainoa totuudensiemen tuossa mainostuksessa on, että typpi vuotaa renkaasta hitaammin ulos. Vierintävastukseen ja lämpötilaan sillä ei ole vaikutusta vs ilmatäytteiseen kunhan paineet tarkistetaan aika ajoin
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

VW-Groupin autoihin täytetään talviset kummit typellä, niin rengaspainevalvonta ei herjaa niin helposti, kun ne ei käytä TPMS-venttiilejä.
Ja jo vuosiahan paineet on tarkastettu aina kun autolla ajetaan, kun se kamala EU määräsi autoilijoille lisäkuluja ;)

Renkaat.
Noksun kasi on mukavampi ja hiljaisempi kuin ysi, eikä tavallinen kuski huomaa pidosssa mitään eroa, jollei ajaa peilijäällä sivuttain. Vaihdoin edellisessä autossa kesken kauden 8 -> 9 joten on oikeaa kokemusta. Mutta kun niitä nastoja piti saada muutettua kun Misukalla niitä on ziljoona per rengas...
Contilla ihan sama juttu, IceContact 3 ei ole enää yhtä mukava ja hiljainen kuin kakkonen. Kuminastaa odottelen innolla, harmi kun eivät saaneet tuotantoprosessia alussa kuntoon.
Mutta joo yhteenvetona, se edellinen polvi (8 ja 2) on noissa kahdessa ykkösluokan merkissä jopa fiksumpi valinta kuin uusin (9 ja 3) koska jääppito on jo huippua niilläkin, mutta ilman julmettua nastamäärää = melua ja tiekulutusta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mikan

#32
Kummassakin käyttiksessä on uudet Hankookin nastarenkaat, 215/50-17 ja 245/45-17. Kyllähän ne ropisee, joten kitkat olis hiljaisemmat. Jos nää talvet alkaa näillä leveysasteilla olla plussaa ja vesisadetta, niin kitkat menee harkintaan.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mikan - marraskuu 27, 2020, 11:41:59
Kummassakin käyttiksessä on uudet Hankookin nastarenkaat, 215/50-17 ja 225/45-17. Kyllähän ne ropisee, joten kitkat olis hiljaisemmat. Jos nää talvet alkaa näillä leveysasteilla olla plussaa ja vesisadetta, niin kitkat menee harkintaan.

Trianglen kitkat foortissa alla mulla, ihan hyvin on pärjänny täällä pohjoisemmassakin vaikka on ollut jäisiäkin kelejä viime viikoilla.
Lumella tietenkin aivan mahtava.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 27, 2020, 13:06:31
Lainaus käyttäjältä: mikan - marraskuu 27, 2020, 11:41:59
Kummassakin käyttiksessä on uudet Hankookin nastarenkaat, 215/50-17 ja 225/45-17. Kyllähän ne ropisee, joten kitkat olis hiljaisemmat. Jos nää talvet alkaa näillä leveysasteilla olla plussaa ja vesisadetta, niin kitkat menee harkintaan.

Trianglen kitkat foortissa alla mulla, ihan hyvin on pärjänny täällä pohjoisemmassakin vaikka on ollut jäisiäkin kelejä viime viikoilla.
Lumella tietenkin aivan mahtava.

Tuossahan se dilemma onkin: etelässä ollaan joko plussalla, tai jäällä. Lumella todella harvoin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

mertsi1

Hankook iPike tms., en muista tarkkaa mallia, mutta uudet joka tapauksessa.
Mitä tulee tuohon typpitäyttöön, niin joku n. sata vuotta on ajettu normaalia ilmaa täynnä olevilla renkailla ja sillä täytyy pärjätä myös vastedes.

Vaari 68

en tiedä mikä on, mut nuo nokiat on ihme jurskuttimet, kunhan nuo loppuun tulee ajettua en ikinä enää nokia alle laita.Eikä se pito noilla nastamäärillä mikään kummoinen ole, sama kuvio on monessa muussakin talvirenkaassa ja paljon äänettömämpiä.

cedricfan

Kerro nyt ihmeessä mikä niistä, ainakin 08 oli aikoinaan kamala  ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzuki VX800, MB-230CE, MB-SLK200, Volvo C40

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 27, 2020, 14:26:45
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 27, 2020, 13:06:31
Lainaus käyttäjältä: mikan - marraskuu 27, 2020, 11:41:59
Kummassakin käyttiksessä on uudet Hankookin nastarenkaat, 215/50-17 ja 225/45-17. Kyllähän ne ropisee, joten kitkat olis hiljaisemmat. Jos nää talvet alkaa näillä leveysasteilla olla plussaa ja vesisadetta, niin kitkat menee harkintaan.

Trianglen kitkat foortissa alla mulla, ihan hyvin on pärjänny täällä pohjoisemmassakin vaikka on ollut jäisiäkin kelejä viime viikoilla.
Lumella tietenkin aivan mahtava.

Tuossahan se dilemma onkin: etelässä ollaan joko plussalla, tai jäällä. Lumella todella harvoin.

Jossakin oli puhetta aiheesta, että etelässä pitäisi olla nastarenkaat ja täällä lapissa sitten kitkat.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Volvomania

Ei kait renkaat ensimmäisen viiden vuoden aikana mihinkään ehdi kovettumaan. Niitähän saa myydäkin uusina vielä silloin. Nokian talvirenkaissa lienee uusina reilut 10mm pintaa. Mulla on yhdet 2011 valmistetut Michelinin nastat, joilla on ajettu ehkä n.1000km. Ne on tallissa säilytetty ja kumi tuntuu vielä ihan pehmeältä.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Jakopää - marraskuu 26, 2020, 18:51:37
Mitä talvirenkaita nissanistit ovat tänä talvena alle laittaneet? Ostin Almeraan paikallisesta Nokian Hakkapeliitta 9:sit.
Kai ne ihan hyvät ovat, ei ole vielä montaa kilometriä tullut, että osaisi arvioida. En muistanut kysyä kumien tuoreutta,
niin kotona huomasin vuoden vanhat paistoleimat.. ei kai se nyt niin paljoa ole..
Michelinejä kyselin, mutta olivat loppu ja lisää ei ollut saatavilla.

No nyt on vähän tullut ajettuakin. Jonkun verran metelöivät asfaltilla, kuuluu aika hyvin tässä autossa kaikki rengasmeteli.
Mutta se nyt ei ole mitään uutta, kun vertaa Hakka 8:iin.
Pitoa on kyllä hyvin ja sitä painottaen renkaat hankinkin. Vielä on testaamatta, miten vetelät nämä ovat kelin ollessa selvästi plussa puolella.


Vaari 68

yhdessä kulkineessa oli bridgestonen kitkat, ihan alkujaan kun niitä alkoi markkinoille tulemaan.Pääasiassahan ne toimi, ajotapaan enemmän ennakointia, kaupungissa liikennevaloista lähtö toisinaan ylämaalle hitaampaa aiheuttaen torvien soitantoa toisinaan.Jos on neliveto, nastoja ei tarvitse.

Peta

Hakka 8 olleet primeran  alla reilun kuukauden. Entiset noranzat oli n. 8 talvea alla ja kyllähän ne melkoiset luistimet oli viimeiset vuodet ajaa, perä kulki sanan mukaisesti välillä omia polkujaan.

Perso

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - marraskuu 28, 2020, 20:22:11
.Jos on neliveto, nastoja ei tarvitse.

Tällä klassikko lauseella otsikoin ottamani kuvan pari viikkoa sitten kun vein lapsia kouluun.  ;)

Kuvaa ei viiti liittää mutta sanotaan että siihen liittyy t-ristaus, oja, livakka keli ja Quattro-varusteinen uudehko farmari henkilöauto.
;D
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Hönözeta ja Possuperä...

mertsi1

Renkaista keskusteleminen on sama kuin öljyjen kanssa ja täysin uskontoon verrattavissa. Yks Nokia-renkaiden kauppias haukku Continentalit pystyyn. Mulla oli Continentalin Ice Contact kakkoset, ajoin niillä neljä talvea ja olisin ajanu enemmänki mut pinta loppui kesken. Pito oli silti parempi kuin usealla Nokialaisella uutena.

Vaari 68

Lainaus käyttäjältä: Perso - marraskuu 28, 2020, 23:44:03
Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - marraskuu 28, 2020, 20:22:11
.Jos on neliveto, nastoja ei tarvitse.

Tällä klassikko lauseella otsikoin ottamani kuvan pari viikkoa sitten kun vein lapsia kouluun.  ;)

Kuvaa ei viiti liittää mutta sanotaan että siihen liittyy t-ristaus, oja, livakka keli ja Quattro-varusteinen uudehko farmari henkilöauto.
;D
Nykyinen nastamääräja niiden ulkonema tekee vain sen tunteen että pitoa  on.Hyvä kitkarengas on vähintään yhtä hyvä ellei parempi pidoltaan.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - marraskuu 29, 2020, 12:24:23
Nykyinen nastamääräja niiden ulkonema tekee vain sen tunteen että pitoa  on.Hyvä kitkarengas on vähintään yhtä hyvä ellei parempi pidoltaan.

Laitetaan kaksikko samalle viivalle, otetaan 50 km/h vauhtia ja jarrutetaan jäällä, jonka päällä on milli pari lunta. Uskallan väittää, että nastarenkailla varustettu auto pysähtyy nopeammin.

mikan

Autolehdet ovat testanneet nämä kaikki niin moneen kertaan, että niistä voi lukea mikä pitää ja mikä pysähtyy jne. Mielipiteet on mielipiteitä ja faktat on faktoja.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mies51

Uskomattoman huono autotekniikan tuntemus noilla, jotka kirjoittaa "jos on neliveto, ei nastoja tarvitse". Eikö ole sen vertaa tietoa, että nelivedosta on hyötyä kiihdytyksessä, ei jarrutuksessa. Nääs nelivetoisessa 4 pyörää vetää, etu- tai takavetoisessa 2 pyörää vetää. Sensijaan jarrutuksessa kaikissa kaikki neljä pyörää jarruttaa.

Vaari 68

Niin, minä näkisin että se eteneminen , liikkeellelähtö ja muu toiminta on liikenteessä oleellisempaa kuin se jarrutus.Kun tietää mitä auton renkaat ovat jarrutus ei ole ongelma.Ne muutama pahainen piikki ei paljon kitkaa tuo, mutta tuleehan niillä peilijäähän tietysti pienet viirut.Ja muuten se pieni lumikerros siinä peilijään päällä estää sen nastan vaikutuksen. On muuten harvinainen keliolosuhde.

ILVES-Joe

Talvikelin paras tekninen turvavaruste on neliveto, jokainen joka on ajanut nelivetoa ei voi kiistää asiaa.
Tekniikasta huolimatta tärkein on kuljettaja.

Jääkelillä nastarengas pitää kitkaa paremmin, tuloksen näkee rengastesteistä, harvoin kylläkin nastarenkaiden ja kitkojen tulokset ovat yhdessä taulukossa.

Jokainen hankkii mieleisensä renkaat ja on silloin täydellisesti oikeassa omasta mielestään, omassa tilanteessaan jossa ei voi toisten valintoja arvostella.
Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Koikka

B210, K10 Super Ässä, KE-20 Corolla, Lada2107,Hiace
Timangi tuleva ikuisuus projekti

...ja muuta p**kaa

mertsi1

Kai sen nyt järki sanoo, että nastarengas pitää jäällä paremmin. Mutta ei silti... nyt kun saadaan vesistöihin jäätä, niin ei mun kannata pilkkireissulle ottaa mitään jäänaskaleita mukaan. Otan ainoastaan kitkahanskat.

mies51

Vaari68 kirjoittaa, pieni lumikerros estää nastan vaikutuksen. Eikö se pieni lumikerros estä kumin vaikutusta? Mielestäni paksu lumikerros estää sekä kumin että nastan vaikutuksen ellei lumi ole niin höttöä, että rengas painaa sen pois. Sensijaan pieni lumikerros nostaa kumin irti tiestä sekä kitka- että nastarenkaalla. Nastarenkaalla jää vielä nastat tarttumaan tiehen.
Nelivedossa on yksi hyvä puoli, kiihdytys-ja ajovastusvoimat jakautuvat neljälle pyörälle, jolloin jää vähän enemmän renkaan kitkasta keskipakoisvoimalle, ennenkuin rengas alkaa luistaa sivulle. Huonona puolena on, että kuski ei tunne keliä niin liukkaaksi kuin kaksvetoisella. Tällöin hän ajaa liian kovaa ja keli yllättää.

AkiH

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - marraskuu 29, 2020, 02:53:04Renkaista keskusteleminen on sama kuin öljyjen kanssa ja täysin uskontoon verrattavissa.
Allekirjoitan tämän lausahduksen. Tämä ketju alkoi muistuttaa niin paljon Suurta öljykeskustelua, että tein pientä viilausta ketjun otsikkoon. ;) Jatkakaa toki, onhan tämä hauskinta luettavaa pitkiin aikoihin.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

mikan

#55
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Volvomania

Itsellä ollut nelivetoja ja etuvetoja. Neliveto on yliveto, etuveto ja takaveto on invojen takia aika samanarvoisia kulkineina. Kaikki autot on olleet ostettaessa varustettuina nastarenkain ja olen yrittänyt ajaa ne loppuun, vaitaakseni alle kitkat. Ne sopii mun mielestäni Etelään parhaiten. Ei tarvitse kuivalla asfaltilla luistella, rapistella ja pilata nastoja.
Tottakait nastoissa on talvikeleillä parempi pito, nehän on täynnä rautapiikkejä. Kitkoilla pärjää kuitenkin aivan mainiosti, jos osaa ennakoida kelin vaikutuksia. Yleensä sellainen onnistuu niiltä, joilla on pitkä ajokokemus ja rauhallinen ajotapa. Joillakin on aina kiire ja tarve ajaa toisten peräpeilissä kiinni. Niille suosittelisin ensisijaisesti yleisiä kulkuneuvoja ja muutoin nastarenkaita.
Vaihdoin just autoa ja siihenkin tuli nastarenkaat mukaan. Aika hyvin ne on kuitenkin kehittyneet, ei rapisi, eikä luista alla niin paljoa kuin aikaisemmin..kait 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mikan

Edellisen kirjoittajan nimimerkistä tuli mieleen, että aikoinaan meillä oli 144 Volvo. Siinä oli aivan ikäloput nastarenkaat, joissa oli muutama nasta jäljellä. Kyllä silläkin taittui työmatkat, mutta mäkilähdöt oli sitä luokkaa että hyvä kun ei ehtinyt liikennevalot vaihtumaan takaisin punaiseksi. Joskus jäin parkkipaikalla jumiin, mutta kumimattoja ja takakontista laudan pätkiä renkaiden alle auttoi pulasta. Hiekkasäkki ja lapio takakontissa olisi ollut fiksua.

Joten melkein minkälaisilla renkailla tahansa pärjää, kun ajaa sen mukaisesti. Onko se sitten järkevää, onkin sitten ihan eri asia. Tällä hetkellä molemmat käyttikset on nelivetoisia automaatteja uusilla nastarenkailla.
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - marraskuu 28, 2020, 20:22:11
Jos on neliveto, nastoja ei tarvitse.
Ennen kaikkea se liukkaalla leikkiminen nelikolla kitkojen kanssa on aika huikeaa :)

Lainaus käyttäjältä: ILVES-Joe - marraskuu 29, 2020, 21:14:04
Talvikelin paras tekninen turvavaruste on neliveto, jokainen joka on ajanut nelivetoa ei voi kiistää asiaa.
Ei voi kuin allekirjoittaa tämän! Niinä muutamina päivinä kun sen useamman kymmenen senttiä mättää kerralla lunta Hki keskustaan, niin nelikolla jauhaa vaan menox, vajakkien jäädessä lähinnä vain jumiin, tien tukkeeksi ;D

Harmi vain että nykyinen on sitten jälleen etuvetoinen vajakki, tietty kitkoilla koska aivan pähkähullua sitä on piikeillä noita pk-seudun pääosin paljaita katuja jyrsiä. Mutta niinhän se aina menee, joku auto on kiwa leikkiä ja toisella ei niinkään, mutta järki taasen puoltaa sen jälkimmäisen valintaa, milloin autokaupoilla voittaa järki, milloin tunne 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08

Timppa

Datsun 720 4x4 alla all terrain 33" kuluneetki sen mukaa ajetaan mitä on renkaat🤔 liukkaat on. Nelivetopäällä mutta jarrutuksissa muistettava ettei pitoa ole😁
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).datsun 720 king cap 4wd+2wdx2
datsun 220c -79&-77 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004